Kirjoittaja Aihe: ERÄ NESTEEN BENSIINIÄ AIHEUTTANUT TIETYISSÄ MERKEISSÄ TOIMINTAHÄIRIÖTÄ – RATKAIS  (Luettu 1274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 680
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
MEDIATIEDOTE 24.10.2018
ERÄ NESTEEN BENSIINIÄ AIHEUTTANUT TIETYISSÄ MERKEISSÄ TOIMINTAHÄIRIÖTÄ – RATKAISU LÖYTYNYT CITROËNIN JA PEUGEOTIN OSALTA
Syyskuussa julkaistiin uutinen, jossa epäiltiin tietyn Nesteen polttoainetyypin käytön olevan yhteydessä tietyn merkkisten ajoneuvojen bensiinimoottorin häiriövalon syttymiseen. Uutisoinnissa mainittiin myös Citroën ja Peugeot –merkkisten ajoneuvojen kohdanneen vastaavaa häiriötä. Huolimatta koko valtuutetun huoltoverkon kattavasta kartoituksesta, Citroëniin tai Peugeotiin linkittyviä tapauksia ei tuolloin pystytty todentamaan Nesteen polttoaineeseen liittyväksi.
Uutisoinnin seurauksena merkkien maahantuoja jatkoi tilanteen tarkkailua yhteistyössä valtuutetun huoltoverkostonsa kanssa ja ajan myötä on ilmennyt joitain kymmeniä tapauksia, jotka ovat päätyneet tarkempaan tutkintaan yhteistyössä Nesteen kanssa.
Yhteistyössä toteutetut tutkimukset ovat varmistaneet ongelman syyksi satunnaisesti polttoaineen ruiskutussuuttimiin kertyneen metallisuolan. Metallisuola on päässyt syntymään kemiallisen reaktion seurauksena erityisissä olosuhteissa, joita esiintyy Nesteen mukaan tietynlaisessa suutintyypissä. Samaa suutintyyppiä on käytössä vain muutamien automallien bensiinimottoreissa.
Normaalitilanteessa kyseinen suutintyyppi toimii erinomaisesti ja sen käytöstä on vain positiivisia kokemuksia. Citroën ja Peugeot –merkkisissä autoissa käytetään kyseistä suutinmallia osana sen viimeisintä, useasti palkittua PureTech –bensiinimoottoria. Moottori on osoittanut olevansa erittäin suorituskykyinen ja kestävä, josta esimerkkinä moottorimallin nyt neljättä vuotta peräkkäin saama arvostettu kansainvälinen Vuoden Moottori –palkinto (Engine of the Year). Palkinto perustuu muun muassa PureTech-moottorin kestävyyteen, alhaiseen kulutukseen sekä alhaisiin päästöihin.
”Muutamaa kymmentä asiakastamme on kohdannut ongelma bensiinimoottorin sekä Nesteen tietyn heinäkuun lopussa valmistetun polttoaine-erän yhteiskäytössä. Ongelma on ilmennyt moottorin häiriövalon syttymisenä. Tämän tultua ilmi teki tekninen osastomme tehokasta yhteistyötä Nesteen sekä autojen valmistaja Groupe PSA:n kanssa ongelman ratkaisemiseksi.
Vaikka ongelma ilmeni ainoastaan Suomessa, jossa myyntivolyymit ovat eurooppalaisittain vaatimattomat, otettiin aihe erittäin vakavasti myös valmistajan toimista tuotteiden laadun ja toimivuuden varmistamiseksi. Jokainen asiakkaamme voi jatkossakin ajaa huoletta merkeillämme ja jos autoon on tankattu ongelmia aiheuttavaa polttoaine-erää ja mottorin häiriövalo syttyy, on tilanteeseen laadittu pitävä ratkaisu ja jokaisesta asiakkaasta tullaan pitämään huolta. Haluamme olla ykkösiä asiakkaidemme tyytyväisyyttä mitattaessa.” kommentoi ratkennutta tilannetta Citroën- ja Peugeot –merkkien maahantuojan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle
“Vastaamme aina myymämme polttoaineen laadusta ja seuraamme jatkuvasti polttoaineidemme laatua läpi koko jakeluketjun aina valmistuksesta bensiinipumpulle asti. Bensiiniä tankataan Nesteellä Suomessa päivittäin noin 50 000 kertaa, ja tämä valitettava tapaus koski rajoitettua määrää ajoneuvoja Suomessa”, kertoo Nesteen öljytuotteiden myynnistä Suomessa ja Baltiassa vastaava johtaja Tommi Juusela.

“Nesteen myymät ja markkinoimat bensiinit ovat koko ajan täyttäneet tuotestandardin raja- arvot. Ongelman syntymiseen vaikuttava tekijä on ollut yksi Porvoossa heinäkuussa 2018 valmistettu bensiinin tuote-erä, jossa on ollut normaalia korkeampi natriumpitoisuus. Kyseisen bensiinierän kohonnut natriumpitoisuus on johtunut usean tekijän yhteisvaikutuksesta tuotteen valmistuksessa. Yleiset tuotestandardit eivät sisällä natriumpitoisuutta. Siksi olemme kiristäneet jo ennestään laajaa laadunvalvontaamme ja ohjeistustamme välttääksemme vastaavan ongelman esiintymisen jatkossa. Asiakas voi huoletta tankata kaikkia Nesteen polttoaineita”, Juusela jatkaa.
Jos auton moottorin häiriövalo syttyy, tulee aina kääntyä lähimmän valtuutetun huoltoliikkeen puoleen. Kaikki valtuutetut Citroën ja Peugeot -huoltoliikkeet ovat saaneet selkeät toimintaohjeet ja mikäli moottorin häiriövalo on seurausta kyseessä olevan Nesteen polttoaine-erän joutumisesta moottorin ruiskutussuuttimiin, tullaan suuttimet käsittelemään polttoaineeseen lisättävällä valmistajan hyväksymällä lisäaineella

En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 888
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Tämä oli hyvä uutinen, ja tätä epäilin vahvasti jo silloin kun Mercedes ilmoitti että, piezo-suuttimet olivat osa ongelmaa ja Puretechissä on myös sellaiset.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 886
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
"Kaikki valtuutetut Citroën ja Peugeot -huoltoliikkeet ovat saaneet selkeät toimintaohjeet ja mikäli moottorin häiriövalo on seurausta kyseessä olevan Nesteen polttoaine-erän joutumisesta moottorin ruiskutussuuttimiin, tullaan suuttimet käsittelemään polttoaineeseen lisättävällä valmistajan hyväksymällä lisäaineella"

Väärä lisäaineistus korjataan uudella lisäaineella??
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 888
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Eikä tässä korjaannu kaikki moottoriin liittyneet ongelmat.

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 835
  • Peukkuja: 1
 Moottori on osoittanut olevansa erittäin suorituskykyinen ja kestävä, josta esimerkkinä moottorimallin nyt neljättä vuotta peräkkäin saama arvostettu kansainvälinen Vuoden Moottori –palkinto (Engine of the Year)

Juupa juu, kestävä ainakin myyntimiesten mielestä,entäpä korjaamoväki?

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 232
  • Peukkuja: 8
Puretech moottorin huohotus on tehty persiilleen ja se on syynä imuventtiilien karstoittumiseen.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 888
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Onko jotain faktaa heittää pöytään vai onko vain internetistä kaivettua mutua?
Voihan tuo olla totta mutta parempi silloin olla asiasta täysin varma.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 473
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
" tullaan suuttimet käsittelemään polttoaineeseen lisättävällä valmistajan hyväksymällä lisäaineella"

Neste käsittelee vai korjaamo?  :)

Kyse oli siis huonosta erästä bensiiniä markkinoilla. Neste korjaa virheensä ja huonosta polttoaineesta kärsineet suuttimet puhdistetaan nesteen laskuun korjaamolla?

Mitähän lisäainetta laitetaan tankkiin?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 680
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Merkkikorjaamolla on ohjeet. Eli korjaamo hoitaa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Aapo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Kenen kustannuksella?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 680
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Takuu korvaa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Merkkikorjaamolla on ohjeet. Eli korjaamo hoitaa.
Kuluttajansuojasäännösten puitteissa on vaurioituneen auton omistajan tärkeää saada tietää, mikä aiheutti (nyt Nesteen ilmoittama lisätty aine) häiriö/vauriotilanteen ja miten maahantuojan ohjeiden mukaan menetellään tilanteen korjaamiseksi (nyt ei vielä mitään tarkkaa julkaistua tietoa).  Tämä siksi, että tulevaisuudessa voi tulla eteen moottoriongelmia, jotka johtavat juurensa nyt tapahtuneeseen ja sen korjaustapaan. Jos tästä nyt tehdystä ei anneta kunnon tietoa, menevät parin-kolmen vuoden päästä mahdollisesti tulevat, tähän liittyvät vikakorjaukset helposti autonomistajan pussista.

Meitä PSA:n uusien autojen omistajia viedään muutenkin enemmän tai vähemmän 'pussi päässä', pidetään pimeässä ja syötetään paskaa. Tämä koskee niin 'neljä kertaa palkitun' PureTech-moottorin useammanlaisia ongelmia kuin myös Suomessa toimimattomiksi viritettyjä, uusiin autoihin myytyjä ja rahastettuja Connect Navigation -laitteistoja, joiden osalta maahantuojan toimitusjohtaja kysyttäessä kerta kerran jälkeen kertoo "Autoissa on Connected Navigation. Palvelua ei voi toistaiseksi kuitenkaan kytkeä käyttöön Pohjoismaissa tai Baltiassa. Pyrimme saamaan palvelut käyttöön niin pian kuin mahdollista." Mitään ei kuitenkaan tapahdu, asian etenemisestä ei kerrota, kuukaudet vain kuluvat!

Nyt on hyvä tilaisuus saada asiaan vihdoin muutos: uusien takuun/virhevastuun alaisten autojen omistajille kerrotaan tarkat tiedot todetuista vikatilanteista ja korjaustavoista, sekä toimitetaan uusiin autoihin ne varusteet, mistä on ostettaessa kerrottu ja laskutettu!
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 441
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Kuluttajansuojasäännösten puitteissa on vaurioituneen auton omistajan tärkeää saada tietää, mikä aiheutti (nyt Nesteen ilmoittama lisätty aine) häiriö/vauriotilanteen

Käsittääkseni sinne bensiiniin ei lisätty mitään mitä ei normaalistikin laitettaisi, kyse siis oli normaalista bensiinin valmistuksessa käytetystä raaka-aineesta, jossa vain nyt oli jostain syystä normaalia enemmän natriumia. Natriumille ei kuitenkaan ole raja-arvoa kuinka paljon sitä saa olla joten asiaan ei alunperin kiinnitetty huomiota. Bensiinierä täytti viralliset bensiinille asetetut vaatimukset natriumista huolimatta.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 232
  • Peukkuja: 8
Onko jotain faktaa heittää pöytään vai onko vain internetistä kaivettua mutua?
Voihan tuo olla totta mutta parempi silloin olla asiasta täysin varma.
Netistä löysin mutuilua,karstoittaja on huohotusöljy. Nettikirjoitteluun  mukaan nykyinen venttiilikoppa ohjaa huohotusts 3. pyttyyn josta tulppa laukeaa. Kaippa tehdas päivittää venttiilikopan.