Kirjoittaja Aihe: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen  (Luettu 819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 318
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« : Lokakuu 08, 2018, 15:11:08 »
Citikka alkoi vispaamaan vallan vimmatusti nopeuden ylittäessä 90km/h. Tätä ei tuntenut vielä kesärenkailla.
Aiemminkin tärinää on ollut, mutta voimakkaammin jarrutettaessa. Kuvittelin sen johtuvan jarrulevyistä. Lisäksi viimeksi alla olleet kesärenkaat olivat vanhat ja pinnatut, joten ajattelin pienen tärinän tulleen renkaiden epätasapainosta. Nyt välys on kuitenkin niin suuri, että otin suosiolla toisen auton alle.

Faktat:
Kun tunkkaan kuskinpuoleisen etukulman ilmaan, niin mielestäni pyörää käsin heiluttaessa tuntuu pieni välys.
Kun pyörän ottaa irti ja pyytää kaveria heiluttelemaan rattia ei välystä kuitenkaan tunne raidetangonpäässä.
Aiemmin kesällä pidempään alla ollut vasen eturengas oli kulunut sisäreunastaan enemmän. (Tämän selitin itselleni, että se varmaan oli aiemmin takana ja kynkkä vinossa)
Tärinä rattiin on todella suuri yli 90 km/h vauhdissa. Tätä ei tuntenut vielä kesärenkailla - ainakaan näin voimakkaana.
Ratti on selvästi vinossa. Tätäkään en kesärenkailla havainnut  ???

Taustaa:
Kesärenkaat vaihdettu syyskuun alussa. Kolme renkaista oli kulunut sisäreunoistaan. Takarenkaat rikkoutuneista kynkänlaakereista johtuen.
Oikealle taakse vaihdettu kynkän laakerointi.
Talvirenkaat vaihdettu alle. Renkaiden vaihdon yhteydessä rapsuttelin aluvanteen ja navan kosketuspinnat teräsharjalla, joten ei luulisi siitäkään johtuvan.
Alapallonivelet vaihdettu n. 50tkm sisään molemmat.


Miten nivelen (raidetangonpään) väljyys varmistetaan kotikonstein?
Voiko väljyys olla raidetangon sisäpäässä?

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 217
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2018, 18:01:10 »
Voi olla välystä sisäpäässäkin.

Omassani oli välystä ulkopäissä hylkäyksen edestä, mutta ravistusta ei tuntunut. Sen sijaan kuopissa tuntuneet ja kuuluneet kolinat vähenivät vaihdon jälkeen.

Nivelet voivat olla kuluneet sitten että välys on vain ajokorkeudella mutta paikat kiristyvät renkaiden roikkuessa. Nosta etupää pukeille sitten että navat ovat ajokorkeudella ja kokeile sitten?


Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 219
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2018, 18:25:07 »
Välyksen tuntee hyvin siten, että renkaan ollessa ilmassa puristaa käden raidetangon pään ympärille ja nitkuttaa toisella kädellä rengasta edestakaisin. Tärinöitä aiheuttaa monesti myös tukivarsien väljät puslat ja Sitikassa erityisesti taempi pusla.

Koita tehdä matkavauhdissa sellainen testi, että kaasutat ja rullaat moottorijarrulla muutaman kerran peräkkäin. Jos auto puoltaa eri suuntaan kaasuttaessa ja rullatessa, niin silloin on todennäköisesti taemmat puslat väsähtäneet.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2018, 08:25:55 »
Myös raidetangonpää navasta irrotettuna, jos kartiotappi tuntuu löysältä, sitten se on. Samoin raidetanko, jos ei pysy ylhäällä, niin sisäpää ehkä jo "valmis". Tai kohta on. Yleensä alkaa kolista jo ennen varsinaisia välyksiä. Yksinkertaista.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 748
  • Peukkuja: 12
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #4 : Lokakuu 09, 2018, 09:34:48 »
Kantsisiko varmuuden vuoksi vaihtaa vielä kokeeksi kesänakit alle ja katsoa, miten niillä vispailee vai muuttuiko tilanne paremmaksi? Miten talvirenkaiden paine, lienee tsekattu ja oikea.
Lexia
Peugeot Planet
MultiEcuScan (Fiat, Alfa, Lancia)
Vantaa

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #5 : Lokakuu 09, 2018, 10:53:43 »
Omassa takarenkaat on herkät epätasapainolle, ilmeisesti ilmajousitus on sellainen. Jouduin muistaakseni 2 kertaa tasapainottamaan uudestaan eikä vieläkään ole hyvä. Osittain johtuu renkaan epäpyöreydestä vaikka kyseessä Michelin. Eli jos epäpyöreys ja jousittamattoman massan resonanssitaajuus osuu yksiin, niin tärisee. Kannattaa tsekata pyöreys puutikulla, pyörittää rengasta ja pitää tikkua lähellä niin näkee. Tai sama vaikka laittaisi tiiliskiven, pääasia että pysyy paikallaan.

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 302
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2018, 11:30:04 »
Meillä etenkin erimerkkisessä Scenicissä, osin myös C5:ssa takarenkaan vanteen sisäpinnalle kertyy herkästi hiekkaa/sedimenttiä. Pääsääntöisesti se on tasaisena kerroksena mutta jos/kun tuo kerros murtuu ja pala putoaa syntyy epätasapaino ja alkaa täristää. Eturenkaissa tätä ilmiötä ei sanottavammin ole havaittu, onko takana erilainen ilman ja pölyn virtaus vai mikä lie.

V6 C5:stä haettiin kerran pitkäänkin väljää ohjauksesta, ei täristänyt mutta tuntui välillä pientä muljahtelua. Oli sisemmät raidetangon nivelet väljät, ei paljoa mutta riittävästi. Muistelen että oli hankala todeta.

Alapallot: tarkista nekin vielä kertaalleen. Nopein alapallo on meillä C5:ssa mennyt väljäksi alle kymppitonnin. Samoin on ollut valmiiksi väljiä uusia raidetangon päitä yms.

Oma kokemus epätasapainon/täristyksen selvittelystä on että ensin katsotaan ilmeiset viat renkaista (paineet, kulumisen tasaisuus, sliminähtävät vauriot/muotovirheet, em. sedimentti vanteessa), sitten raidetangon pää, alapallo, raidetangon sisäpää, pyöränlaakeri, jarrulevy. Jos nuo kunnossa, takaa kynkät ja pyöränlaakerit sekä jarrulevy. Käsin hellän määrätietoisesti liikutellen osista välyksen kyllä yleensä tuntee.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 318
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2018, 11:39:05 »
Kiitokset vinkeistä! Pitää kokeilla kaikkia ;). Katsastuksen jälkeen on näköjään tullut reilu 12tkm. Alatukivarren puslan (ainakin etummaisen) vaihdoin reilu vuosi sitten. Toisaalta taaempi taitaa olla se helpompi, joten olisin kai vaihtanut senkin. En vaan muista... Vaihdetut alapallonivelet olivat Sasic-merkkiset. Luulisi yli 50tkm kestävän.

Ääh, autohan seisoi lähes koko viime talven paikallaan talvirenkaat alla  :-[  Tuli reilu hydevuoto, joten ajoin pihaan ja otin toisen auton käyttöön. Sitten satoi lumet ja auto oli sellaisessa paikassa, että ei enää saanut matalana siirrettyä ennen kevättä. Eli voi olla myös renkaat kärsineet seisonnassa  :'( 
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 302
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2018, 12:15:23 »
Kiitokset vinkeistä! Pitää kokeilla kaikkia ;). Katsastuksen jälkeen on näköjään tullut reilu 12tkm. Alatukivarren puslan (ainakin etummaisen) vaihdoin reilu vuosi sitten. Toisaalta taaempi taitaa olla se helpompi, joten olisin kai vaihtanut senkin. En vaan muista... Vaihdetut alapallonivelet olivat Sasic-merkkiset. Luulisi yli 50tkm kestävän.

Ääh, autohan seisoi lähes koko viime talven paikallaan talvirenkaat alla  :-[  Tuli reilu hydevuoto, joten ajoin pihaan ja otin toisen auton käyttöön. Sitten satoi lumet ja auto oli sellaisessa paikassa, että ei enää saanut matalana siirrettyä ennen kevättä. Eli voi olla myös renkaat kärsineet seisonnassa  :'(

Taisi siis selvitä tämäkin; paikoillaan olohan saa renkaat muodottomiksi, voi olla että runsas ajo palauttaa muodon lähes ennalleen muttei enää pyöreäksi, teräsvyörakenteen ominaisuus, lisäksi vielä kun on kyseessä talvirenkaat joissa on jäykemmät kyljet jne niin eiköhän tärinä lopu renkaiden vaihdolla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2018, 14:36:57 kirjoittanut keijok »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2018, 13:07:25 »
Tasapainoituksiin on auttanut firman vaihto. Joten sekin olisi hyvä ensin katsoa. Nimittäin jos pyörä on tasapainossa, niin se on kaikissa tasapainoituskoneissa. Jos koneet oikein kalibroitu.!

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 318
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2018, 11:30:03 »
Vaihdoin nyt sitten kuitenkin raidetangonpään ja alapallonivelen. Suurin toiveen testiajolle ja pettyneenä takaisin. Tärinät jatkui 90-110 km/h nopeuksissa. Tai oikeastaan olisi varmaan jatkunut suuremmissa nopeuksissakin, mutta en kokeillut.

Renkaiden vaihdolla tärinät lakkasivat. Pitää vielä käyttää tasapainotuksessa, josko se auttaisi. Renkaat ovat melkein uudet, joten harmi jos ovat käyttökelvottomat . Tai no...toimiihan ne alle 90 ajettaessa. :(

Ja ne alapallonivelet... En tiedä miten en tätä aiemmin huomannut. Varmaan päätin, että vika on raidetangonpäässä, koska olin alapallonivelet suhteellisin vasta vaihtanut. Noh, ne olivat kuitenkin molemmilta puolilta vaihtokunnossa, kun suojakumit on riekaleina. Ajettu ainoastaan 40 ja 45tkm. Ei kannata Sasic -merkkisiä osia hommata! Luulin olevan laatumerkki  >:(

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2018, 13:21:40 kirjoittanut japa »
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2018, 10:36:30 »
Meillä on tuota joskus yli 100km/h vauhdeissa. Sitten yleensä loppuu kun vauhtia käyttää alempana ja nostaa uudestaa. Epäilen vetoakseleita, varsinkin välilaakerillista puolta. Ollut tarkoitus tutkia kunnolla tai jopa vaan vaihtaa ainakin se laakeri mut tää laiskuus ja aikapula.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 217
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2018, 14:13:18 »
Meillä on tuota joskus yli 100km/h vauhdeissa. Sitten yleensä loppuu kun vauhtia käyttää alempana ja nostaa uudestaa. Epäilen vetoakseleita, varsinkin välilaakerillista puolta. Ollut tarkoitus tutkia kunnolla tai jopa vaan vaihtaa ainakin se laakeri mut tää laiskuus ja aikapula.

110:ssä jousitus laskee sentin ja nousee taas kun nopeus käy oliko se nyt 80:ssä. Tuossa matalammassa asennossa vetareiden kulumat sattuvat eri kohtiin.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 318
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - raidetangonpään välyksen toteaminen
« Vastaus #13 : Marraskuu 12, 2018, 14:42:19 »
Piti vaihtaa toisenkin puolen alapallonivel ja samalla vaihdoin sitten raidetangonpäänkin. SASICin alapallonivelistä murtui molemmista suojakumi saumakohdasta n. 40 tkm ajettuina. Meinasin, että olisin vaihtanut alatukivarren puslat, mutta olin nekin tilannut aikoinaan Sasic-merkkisinä, joten jätin vaihtamatta, kun nykyiset näyttivät ja tuntuivat ehjältä.

Samalla vaihdoin tärinärenkaat taas alle. Noloa tunnustaa, mutta tärinät katosivat nyt, kun pesin vanteet huolellisesti  :-[ Toisin kuin yleensä en ollut pessyt renkaita vaihdon yhteydessä. 
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90