Kirjoittaja Aihe: Webasto, mitä iloa/haittaa/...  (Luettu 2688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« : Lokakuu 04, 2018, 08:31:06 »
Itsellä oli aikanaan Avensiksen dieselissä ihan vastaava ongelma, kun olin käyttänyt ajomäärään nähden Webastoa liian paljon. Akun latauksella ja webaston maltillisella käytöllä vika poistui.
Off-topic, mutta onneksi nykyään saa ajaa mukavalla X7:lla Avensiksen kivipenkkien sijaan.

No ihan tasan sama ongelma se on missä tahansa muussakin merkissä, jossa webaa käytetään auton esilämmitykseen. Ehkä sellainen karkea suositus olisi 2:1, eli 15min lämmitys vaatii 30min ajoa jotta se kylmä akku kerkeäisi latautumaan - tai sitten tosiaan jonkin ulkopuolisen laturin jolla tuo akun lataus palautetaan. Ongelma tulee eteen varsinkin kovemmilla pakkasilla kun sitä esilämmitysaikaa haluaisi pidentää ja samaan aikaan se entistäkin kylmempi akku ottaa virtaa vastaan yhä vaan heikommin :-\

[Mode-edit, webastokeskustelu irroitettu C5/DS5 keskustelusta]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2018, 12:04:08 kirjoittanut olli__o »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 1
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2018, 11:36:54 »
Itsellä oli aikanaan Avensiksen dieselissä ihan vastaava ongelma, kun olin käyttänyt ajomäärään nähden Webastoa liian paljon. Akun latauksella ja webaston maltillisella käytöllä vika poistui.
Off-topic, mutta onneksi nykyään saa ajaa mukavalla X7:lla Avensiksen kivipenkkien sijaan.

No ihan tasan sama ongelma se on missä tahansa muussakin merkissä, jossa webaa käytetään auton esilämmitykseen. Ehkä sellainen karkea suositus olisi 2:1, eli 15min lämmitys vaatii 30min ajoa jotta se kylmä akku kerkeäisi latautumaan - tai sitten tosiaan jonkin ulkopuolisen laturin jolla tuo akun lataus palautetaan. Ongelma tulee eteen varsinkin kovemmilla pakkasilla kun sitä esilämmitysaikaa haluaisi pidentää ja samaan aikaan se entistäkin kylmempi akku ottaa virtaa vastaan yhä vaan heikommin :-\

Näin on.   Ja lieneekö tarpeen yrittääkään tehdä autosta pakkasilla sisältäkin oikein lämmintä;  itse ainakin olen ajatellut, että avitetaan esilämmityksellä käyntiinlähtöä mutta ei tehdä sisätiloista saunaa kuitenkaan.  Olennaisinta kuitenkin on, että liikkeelle päästään - kyllä se kabiinikin siitä lämpiää.

Näkyypä muuten olevan Hdi:n lämpiämisnopeus ainakin nollakelillä vielä oikein hyvä, haaleaa alkaa pukata aika pian suuttimista. Webastoa en siis vielä ole käyttänyt.

Tekipä tosin hassun tuo Hdi tässä eräänä aamuna.  Auto oli seissyt yön ja aamulla oli joku neljä astetta lämmintä. Kone käynnistyi, kävi ehkä sekunnin ja sammui vavahtaen.  Käynnistyi kyllä heti uudestaan ja toimii muuten hyvin eikä ole temppuillut sen koommin.  Mikä lie bitti poikittain jossain.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 5
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2018, 12:56:31 »
Itsellä oli aikanaan Avensiksen dieselissä ihan vastaava ongelma, kun olin käyttänyt ajomäärään nähden Webastoa liian paljon. Akun latauksella ja webaston maltillisella käytöllä vika poistui.
Off-topic, mutta onneksi nykyään saa ajaa mukavalla X7:lla Avensiksen kivipenkkien sijaan.

No ihan tasan sama ongelma se on missä tahansa muussakin merkissä, jossa webaa käytetään auton esilämmitykseen. Ehkä sellainen karkea suositus olisi 2:1, eli 15min lämmitys vaatii 30min ajoa jotta se kylmä akku kerkeäisi latautumaan - tai sitten tosiaan jonkin ulkopuolisen laturin jolla tuo akun lataus palautetaan. Ongelma tulee eteen varsinkin kovemmilla pakkasilla kun sitä esilämmitysaikaa haluaisi pidentää ja samaan aikaan se entistäkin kylmempi akku ottaa virtaa vastaan yhä vaan heikommin :-\

Näin on.   Ja lieneekö tarpeen yrittääkään tehdä autosta pakkasilla sisältäkin oikein lämmintä;  itse ainakin olen ajatellut, että avitetaan esilämmityksellä käyntiinlähtöä mutta ei tehdä sisätiloista saunaa kuitenkaan.  Olennaisinta kuitenkin on, että liikkeelle päästään - kyllä se kabiinikin siitä lämpiää.

Näkyypä muuten olevan Hdi:n lämpiämisnopeus ainakin nollakelillä vielä oikein hyvä, haaleaa alkaa pukata aika pian suuttimista. Webastoa en siis vielä ole käyttänyt.

Tekipä tosin hassun tuo Hdi tässä eräänä aamuna.  Auto oli seissyt yön ja aamulla oli joku neljä astetta lämmintä. Kone käynnistyi, kävi ehkä sekunnin ja sammui vavahtaen.  Käynnistyi kyllä heti uudestaan ja toimii muuten hyvin eikä ole temppuillut sen koommin.  Mikä lie bitti poikittain jossain.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt koko Webaston tarvetta, varsinkin kun siitä näyttää olevan enimmäkseen ongelmia. Jos pakkasta on paljon, niin onhan kuskikin pukeutunut sään mukaan, eikä auton sisällä ainakaan kylmempää ole.
Hdi163 starttaa kuin palmun alta ainakin -25°C lämpötilassa, alempaa en ole kokeillut. Penkin lämmitys toimii ja lähes heti alkaa suuttimista tulla lämmintä ilmaa sähkövastusten läpi, vaikka kone lämpiääkin varsin verkkaisesti. Viimasuoja auttaa kyllä merkittävästi, kun myös vakiosuojan lisäksi taiteilee ylemmätkin raot umpeen ( Ds5).

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 196
  • Peukkuja: 10
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #3 : Lokakuu 05, 2018, 13:06:27 »
Minä en ole koskaan ymmärtänyt koko Webaston tarvetta, varsinkin kun siitä näyttää olevan enimmäkseen ongelmia.

En minäkään. Nyt on vääränmerkkisessä webasto, mutta käytän sitä lämmityksen nopeuttamiseen. Eli kone käyntiin, webasto päälle pöhisemään, ja alkaa vesi lämmetä pakkasillakin siten, että päästään ihmisten aikana käyttölämpöihin ja sisällekin saadaan hönkää. Ilman webastoa kestäisi dieselkoneella pakkasilla turkasen kauan lämmetä, jopa keula umpeen tiivistettynä. Keula avoinna ei lämmöt nousisi ajossakaan normaaleihin lukemiin. Esilämmitystä varten on vielä lohkolämmitin, jos oikein kylmäksi käy, että alkaa sääliä itse moottoria.

Jos webasto hajoaa, en kyllä jaksa laittaa euroja sen korjaamiseen. Tuollaiset vastukset olis hyvät, saiskohan PTC-elementtejä sellaisina erilliskomponentteina, että ne saisi asennettua jälkikäteen ilmakanaviin itse.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2018, 13:29:26 »
Weballa esilämmitys auttaa kummasti sitä moottorinkin käyntiin lähtemistä. Kovassakaan pakkasessa ei tartte montaa minuuttia vielä weban pöhistä kun jo on moottori selvästi ulkoilmaa lämpöisempi ja siten starttikin helpompi. Sisätiloihinkin about aina riitti omassa X7 farkussa alle 10min lämmitys, siihenkin lämmitykseen itsellä kun riitti lähinnä että jäät tuulilasilta suli. Ja ajossahan tuo weba sitten jatkoi sitä pöhisemistään, nopeuttaen moottorin lämpenemistä ja kun oli mittarissa 2 tappia lämpöä, sammutin weban käsin pois. Näin se kerkisi kunnolla jäähtymäänkin jo ennen kuin auto sammutettiin, työmatkaa kun ei tuohon aikaan ollut kuin 10km. Näin saatiin myös sitä akun varaustakin hiukan säästeltyä. Oikeastaan ainoa vika tuossa oli kaukkarin puute, kelloakaan koskaan käyttänyt vaan piipahdin autolla laittamassa weban ensin päälle, kipitin takaisin sisään eväsleivät tekemään ja autolle palatessa oli weba jo pöhissytkin paikat lämpöisiksi 8)

No nyttemmin auton vaihduttua on palattu lohkarin käyttöön, joka on kytkettynä kauko-ohjattuun pistorasiaan ja näin tuon aamuisen autolla piipahtamisen voi jättää väliin. Tosin vastaavasti nyt lämmitysaikakin on huomattavasti pidempi ja laitankin lämmöt päälle jo herätessäni. Ja sisätilalämppäri puhkuu samalla ne lasitkin suliksi. Eli oikeastaan ainut muutos heikompaan on tuo ajonaikainen lämmitys, tuo vähäkulutuksinen diesel-moottori kun lämpiää talvella varsin hitaasti :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 1
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #5 : Lokakuu 05, 2018, 14:10:41 »
Niin, ei tuo Webasto itsellekään mikään pakkovaruste olisi ollut, kun pihassa on ajastimellinen tolppa.  Vaan kun se autoon on tehtaalta asennettu, niin käytetään sitä sitten.  Saapa tolpasta lataussähkön, jos on joskus tarvis :)

Hdi taitaa olla todellakin hyvä pakkaskäynnistyjä, mutta sen verran säälin autoja, että en mielelläni niitä kovista pakkasista ilman esilämmitystä käynnistä.  Siinä on äkkiä vähän turhan kamojenrikkomisen makua.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 412
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #6 : Lokakuu 05, 2018, 14:34:16 »
Komppaan Aku P:tä. Kaverini hankki 140 tuh ajetun C6:n 2.7 Saksasta ja ei laittanut mitään letkulämppäriä  tai Webastoa. Pakkasta lähemmäs parhaimmillaan30 astetta ja aamulla tartista käyntiin kahdella peräkkäisellä hehkutuksella ennen starttia. Käyntiin lähti. Koko talvi samalla tavalla pakkasten mukaan.

Syksyllä sitten olikin koneremontin aika kun koneesta meni alapään laakerit. Ja tietenkin seuraavalla omistajalla kun kaveri kerkesi vaihtaa auton siinä ilmenneiden vaihdelaatikko-ongelmien takia.

Itse käytän Webastoa esilämmitykseen tarvittaessa 10 minuutin ajan. Säälin sen verran kylmää konetta.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 5
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2018, 00:40:44 »
Komppaan Aku P:tä. Kaverini hankki 140 tuh ajetun C6:n 2.7 Saksasta ja ei laittanut mitään letkulämppäriä  tai Webastoa. Pakkasta lähemmäs parhaimmillaan30 astetta ja aamulla tartista käyntiin kahdella peräkkäisellä hehkutuksella ennen starttia. Käyntiin lähti. Koko talvi samalla tavalla pakkasten mukaan.

Syksyllä sitten olikin koneremontin aika kun koneesta meni alapään laakerit. Ja tietenkin seuraavalla omistajalla kun kaveri kerkesi vaihtaa auton siinä ilmenneiden vaihdelaatikko-ongelmien takia.

Itse käytän Webastoa esilämmitykseen tarvittaessa 10 minuutin ajan. Säälin sen verran kylmää konetta.
Tuskinpa tuolla koneremontilla oli mitään yhteyttä talven starttien kanssa. Nykyiset synteettiset öljyt ovat täysin juoksevia vielä -30° lämpötiloissakin ja ei noita astelukemia tainnut kovin monta kertaa talvessa edes olla.
Minulla ei ole ainakaan 20 vuoteen ollut minkäänlaista esilämmitystä autoissani ja aina ovat startanneet, eikä mistään vaurioista tietoakaan.
Se oli joskus -70 luvulla kun TM testaili niitä mineraaliöljyjä ja varoitteli kylmäkäynnistysten  kuluttavan moottoria. Shellin mineraaliöljy 10 W40 oli silloin kova sana, eikä synteettisistä öljyistä ollut tietoakaan.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 377
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2018, 08:48:57 »
Esilämmitys on poikaa. Oli sitten lohkolämppäri tai webasto. Itse olen webastoon tykästynyt, esilämmitän jo alle +8c keleillä. Koneet tykkää.  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2018, 09:10:23 »
Minulla ei ole ainakaan 20 vuoteen ollut minkäänlaista esilämmitystä autoissani ja aina ovat startanneet, eikä mistään vaurioista tietoakaan.

Nykyaikaisella, kunnossa olevalla autolla tämä on tosiaan vähän kuin sadetakki vesisateessa. Kertakäyttö-versiollakin pärjää, siitä ei ole kyse, mutta kyllä se vaan on huomattavasti mukavampaa kunnon sadevermeissä. Tosin noista kunnollisistakin on sitten wanhoja muovisia ja nykyaikaisia, kalliita jotka jopa hengittää - ja näin päästäänkin sujuvasti aiheeseen mikä on riittävää. Toiselle se on aina vaan parasta mitä markkinoilla on tarjota, toisille jotain pikkasen "heikompaa" mutta kuitenkin riittävää juuri heidän tarpeisiinsa. Lämmitykseen palatakseni vastaavat tasot kenties olisivat kylmiltään, lohkarilla ja weballa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 785
  • Peukkuja: 8
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2018, 10:11:13 »
Aiheenahan on kokemuksia C5 III-mallista  :). Komppaan Webastoa vuodesta 1992 alkaen. Mikä oli sen mukavampaa, kuin soittaa auto lämpimäksi... Pakkaskäynnistys on out, josta lisää TM-linkistä. Päästöt suuremmat, sylinterin seinämät kylmässä moottorissa...jne, jne.

https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t1290/

Tuohon aparaatiin rimpautus autoon, prepaid-kortilla toimiva.

https://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Remote-Switching-Control-GSM-Gate-Garage-Door-Opener-RTU5024-Household/202430517018?_trkparms=aid%3D555017%26algo%3DPL.CASSINI%26ao%3D1%26asc%3D20151005190540%26meid%3D1666fbdb1e924989815a7cf185c9cb38%26pid%3D100505%26rk%3D1%26rkt%3D1%26%26itm%3D202430517018&_trksid=p2045573.c100505.m3226

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 5
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2018, 21:02:08 »
Aiheenahan on kokemuksia C5 III-mallista  :). Komppaan Webastoa vuodesta 1992 alkaen. Mikä oli sen mukavampaa, kuin soittaa auto lämpimäksi... Pakkaskäynnistys on out, josta lisää TM-linkistä. Päästöt suuremmat, sylinterin seinämät kylmässä moottorissa...jne, jne.

https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t1290/

Tuohon aparaatiin rimpautus autoon, prepaid-kortilla toimiva.

https://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-Remote-Switching-Control-GSM-Gate-Garage-Door-Opener-RTU5024-Household/202430517018?_trkparms=aid%3D555017%26algo%3DPL.CASSINI%26ao%3D1%26asc%3D20151005190540%26meid%3D1666fbdb1e924989815a7cf185c9cb38%26pid%3D100505%26rk%3D1%26rkt%3D1%26%26itm%3D202430517018&_trksid=p2045573.c100505.m3226
En kiellä etteikö webasto tai muu esilämmitys lisäisi mukavuutta, mutta auton tai moottorin kestävydelle noilla on minimaalinen merkitys.
Ei kai kukaan lähde ryntäyttämään kylmää konetta, mutta rauhallisella liikkeelle lähdöllä, mitään ongelmia ei aiheudu nykyisillä synteettisillä öljylllä.
Melkein repesin kun luin nuo TM-jutut yli 10 vuoden takaa, sitkeässä ovat kaikenlaiset isältä perityt uskomukset.

"Auton kylmäkäynnistys -20 pakkasessa, kuluttaa moottoria vastaavasti kuin ajaisit 500-600 km. Joka kerta. Jääkylmä mäntä raapii jääkylmää sylinteriä vasten, puristuen kiinni siihen, väkisin painaen sylinterien seinämiä. Männänrengas saattaa katketa siinä kierroksia annettaessa jääkylmälle moottorille."

Eiköhän sen månnän ja sylinterien kylmäkertoimet ole ihan yhtä suuria, joten välyksissä ei mitään muutoksia tapahdu.
Jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi. :-))

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #12 : Lokakuu 07, 2018, 01:07:51 »
Tehtiin aikanaan koe kylmäkäynnistysten vaikutuksesta moottoriin (ja samalla käyttäjiin). Kokeiltavaksi otettiin BX 16 TRS vm 83 joka aina pakkasilla lämmitettiin lämpimäksi letkulämppärillä. Kun autosta luovuttiin se oli moottoriltaan täysin kunnossa. Kohta tämän seuraksi otettiin paremmin varusteltu vm 87, johon ei asennettu mitään lämmittimiä. Auto lähti aina käyntiin pakkasesta huolimatta joskin kovemmilla joutui sahaamaan startilla. Kuljettajasta ja matkustajista kylmä auto ei ollut kiva, siitä syystä se käytettiin monesti pihassa lämpimäksi ennen kuin lähdettiin ajamaan (myös ikkunoista näki, turvallisuusnäkökulma). Tästä yksilöstä piti luopua koska moottori alkoi osoittaa lopun merkkejä. Käynnistyminen oli hankalaa, savutti, tehoja puuttui ja öljyä paloi. Tämän jälkeen on kaikissa autoissa olleet lohkolämmittimet tai muut vastaavat. Ps. Ekalla ajettiin 330tkm mutta toisella vain 250tkm. Tuo toinen on edelleen penkalla kun ei rikkinäinen auto kaupaksi mennyt.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #13 : Lokakuu 07, 2018, 08:59:18 »
Itsekin olen läheltä seurannut vastaavaa kokemusta vm -88 autosta, kuinka jo alle 100tkm ajettu pata voi olla lopussa kun sitä ei kunnolla esilämmitetä, ajetaan lyhyttä pätkää ja talvisin ei juuri koskaan siksi kerkiä lämpiämäänkään kunnolla. Tuo auto oli bränikästä saakka talossa, pellit oli yhä loistavassa kunnossa mutta moottori itse käytännössä finito. Tai no konerempallahan siitä olisi kaiketi selvinnyt, mutta autolla oli tuossa vaiheessa jo ikääkin sen verran vs. rempan hinta (vaikka oli tilat, työkalut ja hyvät koneistamo-kontaktitkin olemassa), että siitä sitten kuitenkin luovuttiin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 5
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #14 : Lokakuu 07, 2018, 12:37:48 »
Tehtiin aikanaan koe kylmäkäynnistysten vaikutuksesta moottoriin (ja samalla käyttäjiin). Kokeiltavaksi otettiin BX 16 TRS vm 83 joka aina pakkasilla lämmitettiin lämpimäksi letkulämppärillä. Kun autosta luovuttiin se oli moottoriltaan täysin kunnossa. Kohta tämän seuraksi otettiin paremmin varusteltu vm 87, johon ei asennettu mitään lämmittimiä. Auto lähti aina käyntiin pakkasesta huolimatta joskin kovemmilla joutui sahaamaan startilla. Kuljettajasta ja matkustajista kylmä auto ei ollut kiva, siitä syystä se käytettiin monesti pihassa lämpimäksi ennen kuin lähdettiin ajamaan (myös ikkunoista näki, turvallisuusnäkökulma). Tästä yksilöstä piti luopua koska moottori alkoi osoittaa lopun merkkejä. Käynnistyminen oli hankalaa, savutti, tehoja puuttui ja öljyä paloi. Tämän jälkeen on kaikissa autoissa olleet lohkolämmittimet tai muut vastaavat. Ps. Ekalla ajettiin 330tkm mutta toisella vain 250tkm. Tuo toinen on edelleen penkalla kun ei rikkinäinen auto kaupaksi mennyt.
Vähän menee jo ohi otsikon aiheesta, mutta en malta olla kommentoimatta.
Eihän tuo todista yhtään mitään, kun muuttujia on vaikka kuinka paljon. Tiedänhän minäkin alle 100tkm ajetun auton, josta hajosi moottori, vaikka oli aina esilämmitetty. Siis moottorin lämmittäminen rikkoo auton! MOT.
:-D :-D :-D

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 503
  • Peukkuja: 15
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #15 : Lokakuu 07, 2018, 14:46:07 »
Toisaalta kyllä koneen käyntivälykset on mitoitettu tietylle lämpötilalle ja mitä kylmempää, sitä enemmän tarvitaan rikastusta (en tosin tiedä miten suoraruiskujen rikastuksen kaava menee, koska osa rikastuksen tarpeesta johtui ennen että osa bensaruiskutuksesta tiivistyi imukanavien seiniin ja meni koneen läpi nesteenä osallistumatta juuri palamiseen).

Entisajan huippuviritteisissä koneissa tuo oli helppo havaita, jokaisen kylmäkäynnistyksen jälkeen teho putosi ihan mitattavissa määrin ja sitä torjuttiin eri keinoin, lämmitys+sähköinen öljypumppu...

Ei suorasuihkuissa varmaan ihan sama vaikutus kylmäkäynnistyksissä kuin imusarjasuiskutuksissa, mutta kyllä silti nesteenä kylmiin sylinterinseinämiin tiivistyvä bensa huuhtelee öljyt pois ja vaikuttaa männänrenkaisiin ihan eri tavoin kuin käyntilämmin moottori vaikka tasaisella kevyellä kuormalla 70...80 km/h Helsingistä Vaasaan tms.

Se että kuinka paljon vähemmän rikastusta ja kulumista vaatii esilämmitetty moottori, siitä voi kiistellä ja vaikuttaako oikeasti mitään nykyajan moottoreiden toimintaan tai käytännön kestoon, mutta ei kai siitä ole epäselvyyttä että kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 785
  • Peukkuja: 8
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2018, 20:40:08 »
Aika koomista, kun vängätään selvässä asiassa, koska "onnellisempi auto" Defan mukaan on vahva peruste  :) https://www.defa.com/fi/autolampo/

Myös Webasto hehkuttaa https://www.webasto.com/fi/tuotteet-ja-markkinat/henkiloeautot/jaelkiasenna-lisaelaemmitin/miksi-lisaelaemmitin/ympaeristoelle/

Ja e-aikakauteen Webaston uutuudella http://www.kahaviesti.fi/webasto-ethermo-top-sahkolammitin/


Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #17 : Lokakuu 08, 2018, 09:00:29 »
Ja e-aikakauteen Webaston uutuudella http://www.kahaviesti.fi/webasto-ethermo-top-sahkolammitin/
Mokomat keksineen pumpullisen letkulämppärin uudelleen ;D

Mutta siis uusissa autoissa tuo esilämmitys saattaa jo muutenkin olla oma kinkkisyytensä, voiko sitä jäähdytysvettä edes lämmittää ilman että moottorin lämpötilavalvonta sekoaa. Joissain tapauksissahan on jo nyt käynyt niin että weballa on hönkitty moottori lämpmäksi, niin autoa startatessa onkin kojetaulu loistanut joulukuusen tavoin kun auton "äly" on olettanut moottorin olevan jääkylmä (=ulkolämpötilassa) koska onhan moottorin sammutuksesta jo useita tunteja => lämpötila-anturit on pakko olla rikki kun kertovat moottorin olevankin jo lämmin => lämpötilamittaustietoon ei siis voi luottaa ja näin olleen myöskään moottorin päästövähennysten mukainen kontrolloitu lämpeneminen käynnistyksen yhteydessä on mahdoton => Error! :-\

Tästä syystä se "turvallisempi" keino onkin enää pelkkä sisätilojen mukavuuslämmitys, ikkunat suliksi ja silleen. Moottori startataan jääkylmänä tai korkeintaan säteily "lämmittimellä" moottoriöljyt hiukan notkistettuina. Tai kun tulevaisuudessa siirrytään sähköpeleihin, niin laturissa ollessaanhan se kabiini on muutenkin fiksuinta jo esilämmittää/-jäähdyttää valmiiksi ja näin tuokin energia säästetään akuissa. Eikä tuo sähkömoottori muutenkaan enää mitään esilämmitystä kaipaile, se on lähtövalmiina välittömästi kovassakin pakkasessa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #18 : Lokakuu 08, 2018, 10:10:44 »
Esilämmitys varmaan säästää moottoria mutta ei kait näihin asioihin silti ole yhtä totuutta. Kyllä nykyauton pitää kestää ja toimia ilman esilämmitystä laskennallinen elinikänsä. Minulla oli webasto pikkudieselissä ja nyt on bensa-autossa, kummassakaan tapauksessa ei kiinnosta kestääkö niiden moottorit 200 vai 400 tkm vaan kysymys on mukavuudesta. Mitään ongelmia moottorin ohjausten tai käynnistyvyyden suhteen ei ole ollut vaikka nämä webastot ovat olleet jälkiasenteisia.

Jottei menisi ihan aiheesta sivuun niin C5X7THP oli aikanaan ilman esilämmitystä pihalla, kovemmilla pakkasilla oli muutaman kerran ongelmia anturien jäätymisistä johtuen.

Tuosta kylmäkäynnistyksen kuluttavuudesta vielä; vm-11 THP:lla ajoin uudesta 95tkm, ei esilämmitetty eikä syönyt öljyä. Samaan aikaan oli uudesta vm-10 VTi95 joka aina esilämmitettiin ja n. 60tkm kohdalla söi öljyä desitolkulla per 1tkm. Voidaanko tästä päätellä että Prince-moottoreita ei saa esilämmittää  ::)
´17 Megane GT, ´18 118i, ´86 951, ´01 XL1000
 (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 355
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #19 : Lokakuu 08, 2018, 10:46:49 »
Moottorin kulumisen kannalta kylmäkäynnistyksissä ja muutenkin oleellista on, että moottorissa on hyvät öljyt sisällä. Huonot öljyt ei kylmänä voitele kunnolla, jos ollenkaan. Ennenwanhaan oli talviöljyt ja kesäöljyt erikseen, nykyään aineet on kehittyneet ja voidaan käyttää viskositeettiarvoiltaan samaa tavaraa koko vuoden. Mutta jos öljynvaihtoaika alkaa olla lähellä, kannattaa se tehdä ennen pakkasia niin moottorin voitelu toimii. Käyttöikänsä lopulla olevan öljyn viskositeetti ei vastaa uutta juuri purkista kaadettua.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 196
  • Peukkuja: 10
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #20 : Lokakuu 08, 2018, 17:14:43 »
Itsekin olen läheltä seurannut vastaavaa kokemusta vm -88 autosta, kuinka jo alle 100tkm ajettu pata voi olla lopussa kun sitä ei kunnolla esilämmitetä, ajetaan lyhyttä pätkää ja talvisin ei juuri koskaan siksi kerkiä lämpiämäänkään kunnolla.

Mistä esimerkiksi tiedät, johtuiko toi esilämmityksen puutteesta vai siitä, että autolla ajettiin lyhyttä pätkää ja talvisin käytännössä koko ajan kylmänä? Entä, jos olisi aina käynnistetty esilämmittämättä, mutta ajettukin muutaman sadan kilometrin siivua suurimman osan ajasta?

Kylmä se kone on esilämmitettynäkin käynnistäessä kuin myös kesällä, kun sen toiminta on suunniteltu siihen, kun veden- ja öljynlämpö ovat saavuttaneet käyttölämpötilansa. Eikä noi lämppärit lämmitä vettä 90 asteeseen ja öljyjä 100 asteeseen, noin esimerkiksi.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 741
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #21 : Lokakuu 08, 2018, 18:05:33 »
Mistä esimerkiksi tiedät, johtuiko toi esilämmityksen puutteesta vai siitä, että autolla ajettiin lyhyttä pätkää ja talvisin käytännössä koko ajan kylmänä? Entä, jos olisi aina käynnistetty esilämmittämättä, mutta ajettukin muutaman sadan kilometrin siivua suurimman osan ajasta?

Oli mutsin auto kun vielä itsekin asuin himassa, joten tässä kohtaa tietoni on melko varmaa laatua miten autoa käytettiin ;D Toki tilastollisesti varsin vaatimaton "näytemäärä" ynnä verrokkiakaan ei ole, niin täysin vedenpitävän faktisesti tuollakaan en tietty mitään voi väittää :-X
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 503
  • Peukkuja: 15
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #22 : Lokakuu 08, 2018, 21:21:09 »
Juuri äsken iltakävelyllä kiinnitin huomiota puhinaan, Volvo kadun laidassa lämmitti Webastolla. Ihmetytti miksi, ajattelin että josko teki pikkuajon ja jätti sjastettuna puhisemaan vartiksi ettei nokeennu, vai olisiko istunut kaukosäätimen päälle. Mutta missä lämpötilassa nuo yleensä käynnistyy, nyt oli yli kymmenen astetta?

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 302
  • Peukkuja: 2
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #23 : Lokakuu 09, 2018, 14:40:42 »
Juuri äsken iltakävelyllä kiinnitin huomiota puhinaan, Volvo kadun laidassa lämmitti Webastolla. Ihmetytti miksi, ajattelin että josko teki pikkuajon ja jätti sjastettuna puhisemaan vartiksi ettei nokeennu, vai olisiko istunut kaukosäätimen päälle. Mutta missä lämpötilassa nuo yleensä käynnistyy, nyt oli yli kymmenen astetta?

Itsekseen ei ainakaan omassa Volvossa käynnisty muuta kuin apulämmittimeksi kun kylmällä koneen käynnistää. Sen verran mukavuuden haluisia ihmisiä on joukossamme että melko lämpimilläkin ilmoilla käytetään webastoa, on niiiiiiin mukava istua lämpöiseen autoon. Ja vielä kun tuo päällekytkentä on tehty helpoksi, kännykällä tai kaukosäätimellä. Tiedän, ilmastomuutos jne.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 099
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #24 : Lokakuu 09, 2018, 18:36:54 »
Tulis kunnon talvi niin voitais palata näihin esilämmityksiin, etelässäkin kun on joskus ollut -35 niin aika rauhassa saa ajella.