Kirjoittaja Aihe: Berlingo TU5JP4 OBD-vedenlämpö väärin  (Luettu 476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 289
  • Peukkuja: 24
Berlingo TU5JP4 OBD-vedenlämpö väärin
« : Syyskuu 18, 2018, 19:41:24 »
Potilaana 04/05 berlingopartner 1.6i-16v. Diagnosoitiin ja hämmästyttiin kun obd-laitteet näyttävät vedenlämmöksi maksimissaan jotain reilua 20 astetta  ??? Ostettiin uusi anturi (varaosanumeron perusteella oikea osa) ja käytös täysin samanlainen. Lexa ja Torque näyttävät molemmat normaalilämpöiselle koneelle vedenlämmöksi n. 20 astetta. Vielä käsittämättömämpää on, että kaiken dokumentaation mukaan mittariston lämpömittari ottaa tietonsa samalta anturilta reittiä anturi->ecu->bsi->mittaristo, ja tämä mittariston anturi näyttää uskottavaa lukemaa eli n. 80 samaan aikaan kun läppärin ruudulla lukee 20.

Nämä tiedetään:
- Ilmanlämpötieto lexiassa näyttää uskottavalta ihan celsiusasteikolla.
- Vedenlämmöstä ei tule vikakoodia paitsi silloin kun koko anturi on irti piuhasta.
- Ulkokylmälle anturille lukema oli 11 astetta, mikä saattoi olla ihan tottakin, mutta tarmokkaallakaan lämmittämisellä (anturia ei kärsinyt käsin kosketella) lukema oli luokkaa vajaa 20. Ilmeisesti siis celsiusastetta.
- Käynnistyvyys kylmänä ja lämpimänä on ok, samoin tyhjäkäynti.
- Kulutus on asiallinen.
- Lambda näyttää ok lukemia ja kone menee closed loopiin ok.
- Lämppäri puhaltaa lämmintä ja mittariston mittari näyttää 80.
- Auto on kesällä katsastettu tiettävästi ainakin koneen/päästöjen suhteen ongelmitta

Tämähän ei olisi varsinainen ongelma, jos ainoastaan obd:n näyttämä tieto olisi pielessä. Mutta siitä riippumatta (tai riippuen, ei tietoa) autossa on myös muuta ongelmaa mitä tässä setvitään. Tasakaasulla ajaessa kone nykii voimakkaasti ja kaasua painaessa kiihtyvyys on todella laimeaa. Kone kyllä kiertää ihan loppuun asti, mutta vääntö on heikko.

Koetin googlailla, mutta en löytänyt ulkomailta vastaavaa ongelmaa. Onko tuttu kenellekään?


Poissa sniper

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 229
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Berlingo TU5JP4 OBD-vedenlämpö väärin
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2018, 21:23:42 »
Laitas ny tähän alkuun OBD-koodi ja tulos. Uskoisin että siitä alkaa homma purkautumaan paremmin.
Berlingo XTR 1.6 HDI 110 -10
C4 2.0 HDI VTRS -07

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 289
  • Peukkuja: 24
Vs: Berlingo TU5JP4 OBD-vedenlämpö väärin
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2018, 11:46:36 »
Ei ole mitään koodia. Puhdas muisti, ecun mielestä kaikki kunnossa.

Toki sillä hetkellä tuli koodi anturista kun se oli kokonaan irti, mutta takaisin laiton ja nollauksen jälkeen tilanne ennallaan.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 289
  • Peukkuja: 24
Vs: Berlingo TU5JP4 OBD-vedenlämpö väärin
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2018, 10:39:12 »
Tämähän ei olisi varsinainen ongelma, jos ainoastaan obd:n näyttämä tieto olisi pielessä.

Uusi hämmentävä havainto. Seurattiin Torquella fuel trimmiä, ja siinä sivussa huomattiin että nyt vedenlämpö olikin oikein. Lexaa ei ollut matkassa, joten sen näyttämästä ei nyt ole varmennusta, mutta näyttäisi että aiemmin kyseessä oli joku obd-kerroksen seko eikä sillä ole vaikutusta muuhun.

Nyt obd:sta tutkittuna kaikki anturiarvot ja johdannaiset ovat kunnossa, mutta kulku ei. Seuraavaksi jakoa tarkistamaan.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 520
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: Berlingo TU5JP4 OBD-vedenlämpö väärin
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2018, 11:45:05 »
Mappikin näyttää normaaleita arvoja?

Tuo lämpöanturi ei voi olla rikki jos mittari näyttää oikein...
Rallia ranskalaisella :D