Kirjoittaja Aihe: C2 iskari kumahtelee  (Luettu 363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xanttu97

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
C2 iskari kumahtelee
« : Syyskuu 02, 2018, 15:37:01 »
C2 etupäästä oikealta alkoi kuulua kumahdus kun rattia kääntää oikealle ja kumahtaa myös kun palauttaa pyörät suoraksi.. Kuulosti ihan jouselta joka resonoi korin kanssa, joten menin tarkistamaan ja  huomasin, että oikea jousi antaa hiukan periksi kun kääntelen sitä sivuttaissuunnassa. Käsin käännellessä kuuluu sama kumahdus kun jousi palautuu ns. oikeaan asentoon. Poikki se ei tunnu olevan, mutta periksi siis antaa jostakin.. Mikähän vosi olla kyseessä?

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 290
  • Peukkuja: 5
Vs: C2 iskari kumahtelee
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2018, 17:53:10 »
Jos ei poikki ole niin veikkailen yläpään kääntölaakeria. Aika näkkileipää nuo tuntuu olevan eli ei kovin pitkäikäisiä..
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Xanttu97

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: C2 iskari kumahtelee
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2018, 17:57:41 »
Okei. Ei se kyllä mun mielestä poikki ole, eikös sen tuntisi ajossa ja painellessa konepeltiä... tunnustelin myös käsin, niin ehjiltä tuntui jokainen kierre. Onko iso homma tuo kääntölaakeri? Entä onko turvallisuusriski, pitäisi huomenna aajella.. ?

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 290
  • Peukkuja: 5
Vs: C2 iskari kumahtelee
« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2018, 18:31:44 »
Jousenkiristimet tarvitsee ja tuo iskaritolpan alapää ja sen kiristinpultti voi olla kiinni ryytynyt, että kannattaa rasvailla valmiiksi jos mahdollista. Muuten tuo on sellainen tunnin-parin homma. Itse olen aika kovaa rutinaa pitävillä kääntölaakereilla ajellut jos on pakko ollut, mutta en vastuuta ota. :D C4:sessa en tuntenut katkennutta jousta ollenkaan hitaassa kaupunkiajossa. Parkissa vasta huomasin kun auto oli ihmeen matalalla. ;D

Pari servicen kuvaa liitteenä. Noitten lisäksi vielä koiranluun yläpää irti ja mitä muoveja konehuoneesta sitten pitääkään poistaa, että saa tolppien yläpäät näkyviin.
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 562
  • Peukkuja: 15
Vs: C2 iskari kumahtelee
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2018, 19:19:48 »
Yleensä tuo jousi katkeaa alapäästään, joskus varsin lyhyt pätkäkin pois (senttien pätkä), lähinnä silloin se ei enää istu oikein jousijalkaan, mutta muuten ei välttämättä huomaa mitään kummallista, en tiedä voisiko kumahtelu johtua siitä että pää ei ole jousijalan urassa kuten suunniteltu vaan katkennut lyhyemmäksi ja pääsee liikkumaan. Voi vertailla puolien välillä meneekö jousen pää samanlaiseen kohtaan. Mutta siitä huolimatta nuo kääntölaakerit ovat varmaan myös loppu, niiden jumitus ilmeisesti myös edesauttaa jousen katkeamista?

Joskus jousi katkeaa pidemmältä ja pahimmassa tapauksessa katkenneen jousen terävä pää osuu vauhdissa renkaan kylkeen ja repii renkaan rikki. (C3:ssa etujousi napsui tiheään ja tehdas toimitti korjauksena suojan, joka esti renkaan hajoamisen, jousen katkeamiseen se ei mitään auttanut, mutta esti ettei lyhentynyt jousi päässyt osumaan renkaaseen)