Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia RE85  (Luettu 509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mkh

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 121
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Kokemuksia RE85
« : Elokuu 11, 2018, 11:14:58 »
Tervehdys,
Ajattelin jakaa kokemukset RE85 polttoaineesta.

Ajelin noin 1,5 vuotta C5 -03 2.0l bensalla johon asentelin itse eflexfuel (se kotimainen muunnos sarja). Asennus oli helppo vaikka peukalo kasvaa keskellä kämmentä ja vielä selkäpuolelle. Tosin ne johtoliittimet ovat aika heppoisia joita menkin yksi rikki mutta mukana tuli yksi ylimääräinen

 Kulutus oli pyöreesti sen 30% suurempi verrattuna bensaan. Lämpimänä auton toiminnassa ei huomannut mitään eroa normaali ajossa. Kovilla kierroksilla punasen rajalla oli huomattavissa pientä puutumista. Kylmä käynnistys ton asennus sarjan ansiosta oli lähes ongelmatonta. Kovimmilla pakkasille ilman roikkaa saatto joutua starttaamaan pari kertaa että jäi käyntiin. Talvikelissä ensimmäisellä 500m matkalla ilmeni nykimistä ja muuta käynti häiriötä ja nakkaspa muutaman kerran antipöllötkin kehiin. Mutta koneen lämmettyä ei tiennyt mitään että millä polttoaineella ajeli. 

Ainut ongelma joka tuli vastaan eli se että alkupeäinen pa-mittarin anturi lopetti toimintansa ja pihinä miehenä menin ja tilasin halvimman käypäsen pa-pumpun. Tämä pumppu kesti sen reilun vuoden jonka jälkeen pumpun sisuskalut alkoivat liueta sillä seurauksella että tuli vaikka mitä ongelmaa... Lopulta kaikkien käynti häiriöiden syyksi paljastui pa-putkesta löytynyt 5cm pitkä liuennut "joku tuntematon osa" oli peräisin siitä pumpusta. Jälkikäteen nettiä selattuani löytyi tieto että ko. halppis mallin pumppu ei ole RE85 yhteen sopiva, alkuperäinen pumppu on taas RE85 yhteen sopiva. Tämän käyntiä häiriö session tiimellyksessä meille muutti uusi III koppanen C5 joka kulkee löpöllä. Ja toisekseen meidän suunnalla RE85 hinta on noussut yli kipurajan joten dieselin hankinta olisi ollut muutenkin edessä.

Mitäkö säästin laskin kulut ton 30% lisäyksen perusteella ja loppu tulos oli että boxin hinta tuli kahteen kertaan säästettyä 1,5 vuodessa. Lisää säästöä olisi pikkasen tullut lisää jos olisin ehtinyt käydä tekemässä sen muutos katsastuksen koska siitä olisi saanut rahaa takasin päin.  Pikkasen lisää tulisi säästöä jos tolle boxille löytys ostaja.


C5 140 HDi, väkisinvaihdettava

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 426
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kokemuksia RE85
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2018, 12:57:35 »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Rape_^

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Kaikki se mitä todella tarvitset ©Volvo
Vs: Kokemuksia RE85
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2018, 11:04:14 »
Tulin mielenkiinnosta kokeilleeksi 2 litran orkkis vapari bensaan ilman muunnossarjaa. Alussa vähäsen ja pikkuhiljaa lisäillen seosta. Korkeimmillaan kokeilin 1/3 seoksella. Kaupunkiajossa kulutus alkoi kasvamaan jonkun verran ja kun kaupungissa automaattina muutenkin kuluttaa, niin jätin suosiolla kokeilun matka-ajoon.
Matkassa kulutuksen nousu oli suhteessa matalampaa ja ihan siedettävää. Tosin tankilla sai käydä useammin eli jonkunmoista säätämistä pienen säästön takia. Säästöä matkassa laskeskelin 50 senttiä sadalle kilometrille. Ei ruhtinaallisesti, mutta pikkasen takasi päin kuitenki. Matkassa pääsi pintakaasulla etanolin takia mukavasti, tosin oli aika tarkkaa himmailua ja neuroottista bensamittarin seurailua. Samaan aikaan päässä raksutti, milloin tarttee seuraavan kerran tankata.

Ekan pitkän reissun aikana huomasin, että öljyn määrä öljytikussa oli noussut  reilusti yli 20cm. Tikku pitkin pituuttaan öljyn peitossa. No ajattelin että sattumaa varmaankin, kun samaan aikaan sattui etanolikäytön kanssa. Tilanne rauhottu ja ajelin bensalla jonkun aikaa taas normaalisti.
 Seuraavalla pitkällä reissulla toistin kokeilun. Ja taas se mittatikku mustanaan öljystä! Tällä kertaa aloin uskomaan ettei se moottorin kannalta säästä yhtään mitään, kun öljyn sekaan menee niin rutkasti polttoainetta. Tekisi pidemmän päälle vain hallaa, pienen säästön takia. Tulin myös tällä kertaa laskeneeksi, että seuraavan 3000 kilometrin aikana öljynmäärä tasaanstui normaaliin asemiinsa! Pitkän matkaa matka-ajoa ja silti kesti nuin pitkään etanolin haihtumisesta öljyn seasta!

Tämän kokemuksen jälkeen olen jättänyt Citikan rauhaan, enkä ole alkoholilla sitä raasua rasittanut. Kokemus siis vapari bensalla ilman muunnossarjaa, huom!