Kirjoittaja Aihe: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?  (Luettu 635 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« : Heinäkuu 09, 2018, 19:57:34 »
Vetari tuntuu pitävän naksutusta lähinnä vasemmalle käännyttäessä, eli vika lienee oikealla puolella. Miten arvon kanssa-autoilijat diagnosoisitte mistä kohdasta vetari on väljä? Ei tunnu pyöritellessä renkaat ilmassa, eikä suojakumit ole rikki.

Pitääkö koko vetoakseli vaihtaa, vai vaihtuuko osissa?

Kiitos etukäteen!
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa Ajotietokone

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
  • C5 2.0hdi At exclusive tourer 2010
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2018, 12:38:42 »
Ebaysta saa todellla edullisesti vetareita. SKF:n lyhyempi vetari oli muistaakseni 89€ ja pidempi alkuperäinenkin alle 200€. Ei noilla hinnoilla taida kannattaa osissa vaihtaa.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2018, 14:31:02 »
Joo, tuollaiseen lopputulokseen itsekin päädyin. eBaysta katselin, näyttää olevan automaattiin pikkusen kalliimmat, mutta varsin sopuhintaiset.
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2018, 15:08:02 »
Vetari tuntuu pitävän naksutusta lähinnä vasemmalle käännyttäessä, eli vika lienee oikealla puolella.

Toisaalta vasemmalle käännyttäessä vasen jousitus nousee ylemmäs mikä lisää nivelen kulmaa. Eli yleensä kulman kasvaessa nypytys lisääntyy ja silloin se olisi vasen vetonivel? Tietty oikea vastaavasti painuu alemmas mutta se lienee kuitenkin enempi linjassa. Jos nostat keulan ilmaan ja pyörität ykkösellä, näkee kumpi nivel on syyllinen.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2018, 17:44:37 »
Tuossa on auton vierellä juostu kuuntelemassa, kummalta puolelta ääni tulee ja tosiaan, taitaa enemmän kuulua vasemmalta.
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2018, 17:48:34 »
Ja jos lukitsee toisen puolen ettei pyöri niin kyllä ratissa tuntee kumpi nypyttää.

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 167
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2018, 18:44:24 »
Ainakin Bemarin etuvetareissa on nykyään hävyttömän vähän rasvaa ja niiden naputus loppu rasvaa lisäämällä, joten kannattaa raottaa hieman suojakumia ja tarkastaa rasvan määrä, jos nivelissä ei tunnu väljää.

Poissa viitonen

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2018, 19:24:42 »
Kyllä siinä väljääkin tuntuisi olevan.
Citroen C5 Hdi 136  Exclusive sedan -09

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 X7 Hdi 136 aut. vetoakselin osat?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 16, 2018, 12:08:12 »
Jos välys johtuu pooreista, saattaa nivel muuten olla kunnossa. Ainakin purkamalla selviää, jos kuulaurat on sileät, luulisi toimivan. Purkaessa on hyvä merkata sydänosan asento kehään nähden jotta samat urat osuu kohdalleen. Omassa 1-koppasessa suojakumi oli sellaisella klemmarilla joka napsautetaan eli ei-kertakäyttöinen. Ei tarvinnut ostaa muuta kuin rasvan. Ja erikoispidit: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/pihdit/letkunkiristinpihdit/letkuliitinpihdit-click-r-2000028407
Tosin ne joutui koville kun klemmari on tiukka.