Kirjoittaja Aihe: Irtonainen mikälie pyörylä  (Luettu 1239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Irtonainen mikälie pyörylä
« : Kesäkuu 20, 2018, 15:49:22 »
Laitatin just uuden jakohihnapaketin (2,0 bensa, 2004), asentajan mukaansieltä putosi jonkinlainen pyöra, 10 cm läpimitaltaan se oli aivan irrallaan, itsekseen pyörähtelemässä.  Kundi otti sen talteen, ei tiennyt, mikä se varsinaisesti oli.  kasasi uudet tarvikkeet.  Ei tuntunut mikään vaivaavan konetta, oliko se ns. turha osa, joka on jossain toisenlaisessa koneessa tarpeen?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2018, 18:16:26 »
Pakonokkapyörään vulkanoitu vaimennin. Oikea tapa korjata on vaihtaa uusi ko. hihnapyörä. Hinta n. 60e + tietenkin täysi hihnaremppa

Tai sitten vaan ajelee.

Edit: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26571.msg201614#msg201614

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2018, 22:01:11 »
Mikähän ton värkin tehtävä on, kun poisotto ei tunnu välittömästi vaikuttavan mihinkää?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 948
  • Peukkuja: 14
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2018, 22:32:39 »
Mikähän ton värkin tehtävä on, kun poisotto ei tunnu välittömästi vaikuttavan mihinkää?
No ei varmaan vaikutakaan jos se oli jo valmiiksi irti siellä  ;D
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 21, 2018, 07:22:40 »
Mikähän ton värkin tehtävä on, kun poisotto ei tunnu välittömästi vaikuttavan mihinkää?

Värinänvaimentimen tehtävä on vaimentaa värinöitä. ;D

Mutta ihan tosissaan noilla on oma tehtävänsä. Aivan kuten on myöskin kampiakselin hihnapyörän vaimentimella, laturin vapaakytkimellä ja kaksoismassavauhtipyörälläkin. Sehän on ihan yleistä, että tuskaillaan huonosti kestävän kaksoismassavauhtipyörän kanssa ja vaihdetaan sen tilalle "jäykkä" vauhtipyörä, että sitten varmasti kestää. No kestää taatusti, mutta ilman vauhtipyörän vaimennusta kampiakselin värähtelyt kasvavat ja kampura saattaa sanoa naps.

Että jotain vastaavaa tuolla kumilla vaimennetaan. Voipi olla, että ei tule mitään ongelmia ja voipi olla, että esim. hihna ei kestä niin kauaa, kuin pitäisi.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2018, 12:46:48 »
Vaihdan vaan kiltisti sitten pyörän, kiitos osallistujille :laugh:

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 236
  • Peukkuja: 9
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2018, 11:34:28 »
Samaa moottoria on kaksoimassavauhtilimpulla ja kiinteellä, 1,8 moottorissa ei oo tota kumilimppua niin että tiärä sen tarpeellisuudesta..............
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Dsharrastelija

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 2
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 22, 2018, 14:16:20 »
Pitäis vähän ymmärtää moottoritekniikkaa, ennenkuin alkaa kyseenalaistamaan värinänvaimentimen tarpeellisuutta, puhutaan sitten nokan dampperista tai kampiakselin dampperista.

- Ensinnäkin, 1,8 litran moottorissa on vähemmän massaa liikkeellä, kuin 2,0 litran moottorissa.
Eli rautalangasta vääntäen, mitä isompi litratilavuutinen moottori, sitä enemmän on massaa liikkeellä, männät, kiertokanget, kampiakseli jne. Mäntä kun pysähtyy aina yläkuolo- ja alakuolokohdassa ja se massa täytyy aina saada uudestaan liikkeelle, kampiakselin voima on välitetty nokka-akselille tässä tapauksessa hihnan välityksellä.

- Toiseksi, värinänvaimennin on tarpeellinen, koska massan enimmäisnopeuden ylitys hajoittaa paikkoja.

Puhutaan siis voiman momentista.
Tuosta lisää:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Voiman_momentti
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive -06 2,7 Hdi
Ex Citroënit: Bx 14Re ja 16 Trs, Xantia -96 2.0l, Xsara -03 Exlusive aut 2.0l, C5 Break -02 Sx ja -03 Business 2.0l, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 -75
Olen omistanut vain Citroën merkkisiä autoja, eikä muita tule.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 25, 2018, 06:54:50 »
Onko veljellä vähän pipo kireällä?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 236
  • Peukkuja: 9
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 25, 2018, 08:24:47 »
Pitäis vähän ymmärtää moottoritekniikkaa, ennenkuin alkaa kyseenalaistamaan värinänvaimentimen tarpeellisuutta, puhutaan sitten nokan dampperista tai kampiakselin dampperista.

Kerrotko omasi ennenkuin kyseenalaistat.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 25, 2018, 08:29:52 »
Siksi vauhtipyörä, että se tasaa pyörintänopeuden kiihtyvyyksiä. Niitä syntyy välttämättä mm. työtahdeista. Työtahdin aikana vauhtipyörän massa* on pienoinen vastavoima työtahdin pyörintänopeusmuutokselle, -kiihtyvyydelle. Ja näitä tapahtuu jokaisella kierroksella. Kampiakselin mitoitus koskee tätäkin, ettei heti katkea...   *Ehkä massaa on vähennetty .....  Jokin Wikström-merimoottorin vauhtipyörä kyllä tasaisi erittäin hyvin, mutta kampiakselia ja moottorin ripustusta pitäisi vahvistaa....

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 1
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 25, 2018, 12:09:03 »
Liikkuvissa systeemeissä on aina joku ominainen taajuus jolla ne mielellään värähtelevät. Myös liikkumattomissa, kunhan niitä vähän ärsytetään (soittimet varsinkin  :) ). Jos kansikoneiston osissa kahdella tai useammalla palikalla tuo mieluinen taajuus osuu lähelle toisiaan, syntyy yhteisen resonanssin ja osien ennenaikaisen väsymisen vaara.  Nokka-akselin kuormitus on luonnostaan nykivää, käyttölaitteena on jonkin verran elastinen ja omaa elämäänsä elävä hihna, ja käyttökierrosalue on aika laaja jolloin helposti löytyy ne ikävätkin taajuudet. Kumiköntsällä on yritetty tappaa nämä värähtelyt syntysijoilleen, ja se että niitä on asennettu vain toiseen moottoriversioon johtunee siitä että siinä on osia joilla on liian lähekkäiset ominaistaajuudet, kun taas toisessa mallissa tällaisesta kuorolaulusta ei ole vaaraa.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2018, 19:22:31 »
Varsin perusteellisesti selitetty, kas kun ei ollut ehtinyt rikkoa mitään, kun oli irtonaisena pyöriskellyt omia aikojaan ties kuinka kauan, onneakin pitää olla joskus :)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 236
  • Peukkuja: 9
Vs: Irtonainen mikälie pyörylä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 25, 2018, 20:05:33 »
Sillä kun ei oo tilaa tippua mihinkään väliin, eikä riko vaikka sitä ei ois ollenkaa koska niitä moottoreita on ilman moista härpäkettä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82