ZX - Mittariston melu

Aloittaja Johannes Vitku, maaliskuu 01, 2006, 10:50:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Johannes Vitku

Aina pakkas aamuisin tuo vika alkaa käymään hermoille. Zx:n mittaristo huutaa kuolemaa!! Metelin määrä on suoraan verrannollinen ajonopeuteen. Eli pienissä nopeuksissa ääni on säännöllistä ruksutusta ja vaudin kasvaessa yhtenäistä "huutoa". Kyseinen vika on tullut vastaan monessa ranskalaisessa. Möly hiljenee kun on ajanut "jonkin aikaa", eli auton lämpimäksi.

Olisiko jollakulla tietämystä mikä tuon metelin aiheuttaa? Mahdollisesti jotain jäässä?
Onko mittariston sisällä joitain voitelua kaipaavia mekaanisia osia?
Nopeusmittari on vaijerivälitteinen.
Itse en ole mittariston sisään vielä uskaltanut kurkata.

Etukäteen kiittäen: J.Vitku  ???

andre

Epäilisin nopeusmittarin vaijeria. On varmaan kuivunut ja sen takia huutaa.

bx19D

Lainaus käyttäjältä: Johannes Vitku - maaliskuu 01, 2006, 10:50:42
Aina pakkas aamuisin tuo vika alkaa käymään hermoille. Zx:n mittaristo huutaa kuolemaa!! Metelin määrä on suoraan verrannollinen ajonopeuteen. Eli pienissä nopeuksissa ääni on säännöllistä ruksutusta ja vaudin kasvaessa yhtenäistä "huutoa". Kyseinen vika on tullut vastaan monessa ranskalaisessa. Möly hiljenee kun on ajanut "jonkin aikaa", eli auton lämpimäksi.

Olisiko jollakulla tietämystä mikä tuon metelin aiheuttaa? Mahdollisesti jotain jäässä?
Onko mittariston sisällä joitain voitelua kaipaavia mekaanisia osia?
Nopeusmittari on vaijerivälitteinen.
Itse en ole mittariston sisään vielä uskaltanut kurkata.

Etukäteen kiittäen: J.Vitku  ???

Tyyppivika sitikoissa. Ei siitä kannata välittää-

Pugfan

Onkohan ZX:ssä samanlainen systeemi kuin Peugeot 405:ssä, eli nopeusmittarin sisällä oleva 'kivi' hankaa johonkin ja ääni tulee siitä.

Janne L

Joo, ei se ainakaan vaijerista tule, kyllä se vika löytyy mitaristosta. Ei ole muuten movin vaikea edes purkaa ja ihmetellä tilannetta sitä käsin.
Audi A4 tdi Q

Johannes Vitku

Pitänee katsoa joskus sinne mittariston taakse kun ei edes rokkikoneet peitä tuota meteliä vaikka täysillä soittaa... Ilmeisesti tuo "Kivi" olisi voideltava, jos pääsee käsiksi.

Pugfan

Lainaus käyttäjältä: Johannes Vitku - maaliskuu 01, 2006, 23:53:04
Pitänee katsoa joskus sinne mittariston taakse kun ei edes rokkikoneet peitä tuota meteliä vaikka täysillä soittaa... Ilmeisesti tuo "Kivi" olisi voideltava, jos pääsee käsiksi.

En tiedä auttaako siihen voitelu, ts. voiko sitä voidella, yleensä olen kuullut vain mittariston vaihdosta tuossa yhteydessä.

ealab

Yleinen syy on myös mittarin karan väljyys ja voitelun puute. Samalla kun uusit mittariston polttimoita, niin laita öljyä karan laakeriin. Miksei myös vaijerin voitelu "tekisi terää". Näin olen joskus hoitanut.

Croisette

Niin tuttua niin tuttua, mulla kanssa XM:ssä mittariston meteli on korvia raastavaa yli -20 asteen pakkasella, lakkaa tosin n. 10 km ajon jälkeen. Mittarin neula myös väpättää, eli mittariston kuluma vika tuo on, yli 460 tkm ajettu ;)

Mittareita voi muuten myös korjauttaa, ainakin Tampereella on sellainen firma kuin Vistema (Palanto) joka on erikoistunut mittareiden korjaamiseen. Voi tietty korjailla itsekkin, mutta eipä nuo korjaamon laskutkaan ole olleet niin tähtitieteellisiä, että olisin itse innostunut noihin perehtymään. Siis itse olen toki mittariston irroittanut, ja vienyt Palannolle.

En muista nyt onko tuo firma kummalla nimellä noin virallisesti, eli siis joko Vistema tai Palanto.