Kirjoittaja Aihe: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa  (Luettu 1787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Nyt raati!
Sanokaas, että onko tavallista, kun jousituksesta kuuluu paikallaan (jousituksen korkeuden muuttuessa) ja kävelyvauhtia ajaessa vaimeaa kloksahtelua jousituksen reagoidessa tien pinnanmuotoihin. Ääni kuuluu aivan selvästi juuri jousisylinterien/-pallojen paikkeilta.
Ääni kuuluu myös, jos jousituksen nostaa yläasentoon ja laskee siitä alas auton ollessa paikallaan.
Nyt ei ole kyse mistään kolinasta tms.

En ole aiemmin huomannut noita ääniä, mutta nyt en voi olla huomaamatta.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 948
  • Peukkuja: 14
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2018, 10:58:07 »
edessä vai takana?

kynkänlaakerit?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2018, 11:01:03 »
Joka nurkasta kuuluu, kun jousitus muuttaa korkeuttaan, ainakin alaspäin laskiessa.

Poissa artman

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 1
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2018, 11:21:35 »
Onko niin, että, kun peili on rikki, niin siihenkin vika löytyy mahdollisesti kynkänlaakereista. Eikö näis Sitikoissa muita vikoja voi olla.
Työntäkää jo noi kynkänlaakerit sinne, minne ei päivä paista.

Poissa Dsharrastelija

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 2
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2018, 17:45:08 »
Kuullostaa oudolta. Itsellä ollut pari breakkiä, -02 ja -03. Ei ole ollut tuollasia oireita, molemmilla ajoin yli 200 tkm. Takaa jos alkaa rutinaa tai kolinaa kuulumaan, on kyse kynkänlaakereista.

Harvinaista olisi, että kaikki jousisylinterit olisivat hajalla, tosin mahdollista jos käytetty väärää öljyä tai autolla ajettu rallia tms?
Alustassa toki muitakin paikkoja, jotka voivat antaa ääntä, harvemmin kuitenkaan takapäästä, silloin kyse on juurikin KYNKÄN laakereista :-D
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive -06 2,7 Hdi
Ex Citroënit: Bx 14Re ja 16 Trs, Xantia -96 2.0l, Xsara -03 Exlusive aut 2.0l, C5 Break -02 Sx ja -03 Business 2.0l, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 -75
Olen omistanut vain Citroën merkkisiä autoja, eikä muita tule.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2018, 21:12:36 »
Jos ääniä kuuluu silloin kun kulmia heijailee paikallaan, voisi olla kaksinhaku parasta, toinen heijaa ja toinen kuuntelee (ehkä stetoskooppi/kuuntelukeppi apuna ja kokeilee/katselee lisäksi), joskus auttaa paljonkin. Usein auton sisältä ei voi päätellä kuuluuko vasemmalta vai oikealta tai edes edestä tai takaa vaikka päätä kääntelisikin. Rungon/kallistuksenvaimentimien... kautta ääni välittyy herkästi. Mutta jos molemmista päästä kuuluu, niin tuskin sama vika kuitenkaan edessä ja takana? Ainakin itsellä laakeriäänien suunta on osoittautunut pelkän äänen suunnan perusteella aika toivottomaksi (sen sijaan kurvailusta voi joskus päätellä jotain ja muitakin keinoja on paljon  onneksi).

Takana joskus ehkä voisi kolauksia aiheuttaa sylinteritkin, en tiedä johtuuko jumeista tms. mutta joskus auttoi uusien comfort pallojenkin vaihto, muistan silloin kuulleeni selityksen että sylinterin tappi voisi välillä liikkua hitaasti ja jäädä väli joka napsahtaa kiinni, mutta se ääni oli selvästi kolahtava, ei tuota silloin tutkittu enempää, mutta ainakin pariksi vuodeksi ääni katosi.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2018, 22:35:24 »
Sanokaas, että onko tavallista, kun jousituksesta kuuluu paikallaan (jousituksen korkeuden muuttuessa) ja kävelyvauhtia ajaessa vaimeaa kloksahtelua jousituksen reagoidessa tien pinnanmuotoihin.

Ei ole.

Ääni kuuluu aivan selvästi juuri jousisylinterien/-pallojen paikkeilta.

Sylintereitähän on neljä tasaisesti auton kulmiin ripoteltuna ja palloja saman verran ellei enemmän: tarkoittaako "kuuluu selvästi" siis ihan kauttaaltaan joka puolella autoa?

Ääni voi kulkea runkoa pitkin melkein mistä vaan, etenkin matala ääni, joten jokin muu lienee todennäköisempi vikavaihtoehto kuin että kaikki neljä sylinteriä ja jousipalloa ovat alkaneet kolista yhtä aikaa...

Ääni kuuluu myös, jos jousituksen nostaa yläasentoon ja laskee siitä alas auton ollessa paikallaan.
Nyt ei ole kyse mistään kolinasta tms.

No tulee mieleen ne... kynkät. Ylös ja alas mennessä ei moni muu nivel liiku. Laakereistahan voi kuulua mitä mielenkiintoisimpia ääniä naksahteluista kolahteluihin, ihan riippuen siitä, että miten pitkälle ne ovat rikkoutuneet. Vetonivelet toki niveltyvät myös pystysuuntaisissa liikkeissä, mutta niiden rutinan huomaisit varmaan pihalla käännellessäkin.

En ole aiemmin huomannut noita ääniä, mutta nyt en voi olla huomaamatta.

Tämä se on oireista pahin. Eikä ole edes merkkikohtaista :-/

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #7 : Toukokuu 19, 2018, 17:51:37 »
Tätä on vähä vaikea selittää  :P

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2018, 08:36:50 »
Missä kunnossa on takasylinterien männänvarsien nivelet, siinä kynkän ao. pesässä. Jospa olisivat kuivat... Samalla, kun alla könyää, voisi laittaa liuotushoitoa jousisokille. Jos vielä liikkuvat, sitten suoja-ainetta.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2018, 21:57:32 »
Istuskelin autossa ja auto kävi tyhjäkäyntiä.
Etupää laski hieman omia aikojaan, niin samaan aikaan etupäästä kuului "klok, klok". Vaimeasti.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #10 : Toukokuu 21, 2018, 01:41:44 »
Saako toistettua, vaikka laskemalla jousitusta (silloin voisi sivusta, edestä ja/tai konepellin alta kuunnella suuntia, ainakin jos on apuri painelemassa nappeja, mutta alle ei kannata mennä liiskaantumaan). Joskus jopa nivelet tai kumipuslat pitävät ihmeääniä (ilman välyksiäkin), kun lepokitka muuttuu liikkeeksi.

(Ja joskus se on ihan joku muu kuin mekaaninen rakenne, moni on etsinyt aktiivihiilisuodatinpurkin solenoidin naksunaa ihan huolella konepellin alta, tosin tässä ei liene siitä kyse)

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2018, 06:49:35 »
Äänen saa toistumaan. Kuuluu ihan säännönmukaisesti, kun jousitus laskee. Klaksahdus kuuluu siinä kohtaa, kun 40 km/h asennosta laskee normaaliin asentoon ja jousitus saavuttaa oikean korkeuden. Kuuluu siis liikkeen (vajoamisen) loppuessa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2018, 07:39:33 »
Onhan korkeussäätimien nivelet ok, voideltuina. Minkälaiset takapyörien sivukallistumat? Onhan LDS asiallista ja riittävästi?  Ajaessa eri kuulu vastaavia kolinoita? Kyselen vain siksi, kun asiaa funtsitaan.


Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2018, 07:54:02 »
Takakorkeussäädin ainakin on voideltu ja toimii. Etummaisesta en voi varmasti sanoa. On lähinnä uskon asia, että voideltu sekin on.
Takapyörissä ei sivukallistumaa, takatukivarren laakerien kunto on tarkistettu osaavalla korjaamolla.
LDS:n määrän tarkistin viikonloppuna ja riittävästi sitä vaikuttaa olevan. Nesteen määrää itsekin ensimmäisenä epäilin.
Ajaessa ei kuulu kolinoita. Tämäkään ääni ei ole kolina.

Kellään muullako ei tosiaan kuulu mitään, kun auton nostaa yläasentoon ja laskee vaikka alimpaan asentoon asti?
Tuossa mun autossa kuuluu mun mielestä joka korkeusasetuksen kohdalla muutama vaimea, kumea kolaus, kun jousitus saavuttaa asetettuja korkeuksia.

Onhan korkeussäätimien nivelet ok, voideltuina. Minkälaiset takapyörien sivukallistumat? Onhan LDS asiallista ja riittävästi?  Ajaessa eri kuulu vastaavia kolinoita? Kyselen vain siksi, kun asiaa funtsitaan.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2018, 08:59:20 »
Kyllä minulla kuuluu laskuventtiilin sulkeutuessa vaimea ääni. Kolahdus olisi liioittelua, napsahdus liian pieni luonnehdinta. Voimakkuudeltaan samaa luokkaa kuin pumpun surina. Ei sitä koneen käydessä huomaa mutta sammuneena kyllä.

10 vuotta kuulunut samanlaisena, pidän normaalina.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #15 : Toukokuu 21, 2018, 10:15:06 »
Meinasin just ehdottaa samaa, että hydrauliyksikön venttiileistä kuuluu kyllä vaimea naksahdus, kun ne liikkuvat autoa alas laskiessa, mutta en osaisi laskea sitä niin kovaksi ääneksi, että tulisi ihmeteltyä. Hukkuu pumpun surinaan ylös mentäessä, releistäkin lähtee joskus kovempi naksahdus.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #16 : Toukokuu 21, 2018, 11:56:50 »
Tässä nyt tuli mieleen että onko siellä tehty jotain alustaan/jousitukseen liittyvää remonttia lähimenneisyydessä? Ja sitten jotain pultteja/muttereita jäänyt löysälle? Ne sitten elää siellä omaa elämäänsä ja löystyy ajan kanssa vaan lisää, aiheuttaen ensin epämääräisiä ääniä ja myöhemmin irrotessaan jossain motarilla katastrofaalisen hajoamisen...  ??? :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #17 : Toukokuu 21, 2018, 15:08:33 »
Sanoisin, että tästä on kyse.

Kyllä minulla kuuluu laskuventtiilin sulkeutuessa vaimea ääni. Kolahdus olisi liioittelua, napsahdus liian pieni luonnehdinta. Voimakkuudeltaan samaa luokkaa kuin pumpun surina. Ei sitä koneen käydessä huomaa mutta sammuneena kyllä.

10 vuotta kuulunut samanlaisena, pidän normaalina.

Meinasin just ehdottaa samaa, että hydrauliyksikön venttiileistä kuuluu kyllä vaimea naksahdus, kun ne liikkuvat autoa alas laskiessa, mutta en osaisi laskea sitä niin kovaksi ääneksi, että tulisi ihmeteltyä. Hukkuu pumpun surinaan ylös mentäessä, releistäkin lähtee joskus kovempi naksahdus.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #18 : Toukokuu 27, 2018, 17:53:20 »
Mielenkiintoisia ääniä.
Sammutin auton ja avasin oven, niin etupään jousituksesta kuului "kla-klak... kla-klak... kla-klak"

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #19 : Toukokuu 27, 2018, 22:36:44 »
Mielenkiintoisia ääniä.
Sammutin auton ja avasin oven, niin etupään jousituksesta kuului "kla-klak... kla-klak... kla-klak"

Tuo ei kyllä ole normaalia. Oman muistin mukaan korkeintaan kuuluu pumpun surinaa kun se aktivoituu ja säätää korkeuden sinne missä sen pitäisi olla.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #20 : Toukokuu 28, 2018, 07:54:21 »
Tolppa takertelee?

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2018, 07:56:59 »
Paljon mahdollista, sopisi ainakin äänen puolesta. Miten siihen pitää reagoida?

Tolppa takertelee?

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #22 : Toukokuu 28, 2018, 10:08:30 »
Voiko sylinterin ruostuneella pinnalla olla sellainen kerros että kahisee suojusta vasten? Tai alapallonivel narisee?

Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #23 : Toukokuu 28, 2018, 11:05:57 »
Mielenkiintoisia ääniä.
Sammutin auton ja avasin oven, niin etupään jousituksesta kuului "kla-klak... kla-klak... kla-klak"

Tuo ei kyllä ole normaalia. Oman muistin mukaan korkeintaan kuuluu pumpun surinaa kun se aktivoituu ja säätää korkeuden sinne missä sen pitäisi olla.
Kori on jostain syystä jäänyt hieman korkealle. Hyd.systeemi laskee palloista painetta ja venttiilit napsuu hakiessaan oikeaa korkeutta.
Varsinkin autosta pois noustuani kuuluu kuvailemasi ääni.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Ääni jousipalloista/-sylintereistä(?) korkeuden muuttuessa
« Vastaus #24 : Toukokuu 29, 2018, 07:34:37 »
No nyt. Hyvä, että tää kuuluu jollain muullakin.

[/quote]
Kori on jostain syystä jäänyt hieman korkealle. Hyd.systeemi laskee palloista painetta ja venttiilit napsuu hakiessaan oikeaa korkeutta.
Varsinkin autosta pois noustuani kuuluu kuvailemasi ääni.
[/quote]