Kirjoittaja Aihe: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!  (Luettu 1412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KKK

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -07
Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« : Toukokuu 02, 2018, 12:56:10 »
Takajarru levyjen ja -palojen vaihdon yhteydessä satulat oli irti molemmin puolin, kovan hapettuman takia vaihdoin puolelta toiselle satulat.
Siinä sitten taakse tulevien putkien kautta valui jarruneste säiliö tyhjäksi.
Säiliön täyttö ja ilmausta, eipä onnistu nyt huonostikkaan...

Sekä jarru petaali tuntuu "rusahtelevan" ja takertelee...

Miten saa ilmattua???

Pikaisia neuvoja kaivataan.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2018, 14:05:55 »
Tarvitsisikohan abs-yksikkö ilmausta? Lexiassa on sille toiminto, mutta sen ohje kehoittaa paineistamaan säiliön 1bar paineeseen (aika kova?) joten en ole kokeillut mitä se tekee.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2018, 16:34:25 »
Pääsylinterissä ei ilmaa?

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 260
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2018, 18:51:30 »
Siihen varmaankin tarvitsee jonkinlaisen laitteen jonka avustuksella nesteet vaihdetaan. Niitä on olemassa monenlaisia, sekä yli- että alipaineella toimivia, joiden kanssa poljinta ei tarvitse (eikä pidäkään) pumppailla, pitää vain vahtia ettei jarrunestesäiliö mene tyhjäksi.

Itse ostin joku vuosi sitten tämmöisen motonetista ja sillä olen Hondaan jarrunesteet vaihtanut, tämä siis imee ilmausnipan kautta nestettä, käsin pumpataan alipaine ja katsellaan kun nestettä tulee, homma valmis kun kuplia ei enää näy nesteen seassa:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765151/MTX-Special-Kasikayttoinen-alipainepumppu--testilaitesarja
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa jonezi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2018, 20:46:32 »
Merkkikorjaamo sai vastaavanlaisesti kaverin Subarun jarrut sekaisin kun oli päässyt säiliö tyhjäksi ja ABS-yksikkö oli haukannut ilmaa. 4 litraa olivat nestettä ajaneet läpi ennenkuin jarrut olivat palanneet ja lakannut ilmaa tulemasta.

Itsellä on edessä myös levyjen ja palojen vaihto C2:een ja samalla oli ajatus vaihtaa jarrunesteet. Näin olen ymmärtänyt, että nesteiden vaihto menee vaikeaksi, jos ABS-yksikkö haukkaa ilmaa, itse ajattelin imaista säiliön niin tyhjäksi kuin mahdollista, ettei ota ilmaa ja uutta nestettä säiliö täyteen ja kulma kerrallaan imaista ilmausruuvista, kunnes tulee kirkasta nestettä, itsekin katselin tuota Motonetin laitetta, mutta päädyin tähän https://toolfin.com/jarrujen-ilmauslaite-alipainepumppu.html . Toolfin myy hieman pienemmällä katteella.
Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa KKK

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -07
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2018, 23:32:44 »
Ilmaahan siellä oli ja reilusti...painetta säiliöön ku sain ja alakoi ilimat tuleen ulos ja lopulta nestettä, kävin myös etujarrut läpi joten nyt on vaihtunut myös eteen uudet jarrunesteet.

Kiitän neuvoista ja seuraavaa kertaa varten haen jonkin vastaavan ilmausta helpottavan apuvälineen.

Olisko mahoton ajatus jos ylläpito laittais oman osion työkaluille/erikois työkalut jne. joita tarvitaan tämän merkin huolloissa ja remonteissa, vertailla keskenään mikä toimii ja miten huonosti tai hyvin. Vois jokainen sitten oman maun mukaan hankkia itelleen jos tarvetta ilmenee...?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2018, 19:46:18 »
Siihen varmaankin tarvitsee jonkinlaisen laitteen jonka avustuksella nesteet vaihdetaan. Niitä on olemassa monenlaisia, sekä yli- että alipaineella toimivia, joiden kanssa poljinta ei tarvitse (eikä pidäkään) pumppailla, pitää vain vahtia ettei jarrunestesäiliö mene tyhjäksi.

Itse ostin joku vuosi sitten tämmöisen motonetista ja sillä olen Hondaan jarrunesteet vaihtanut, tämä siis imee ilmausnipan kautta nestettä, käsin pumpataan alipaine ja katsellaan kun nestettä tulee, homma valmis kun kuplia ei enää näy nesteen seassa:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765151/MTX-Special-Kasikayttoinen-alipainepumppu--testilaitesarja

Tai joku noin 50-100 ml ruisku apteekista ja pätkä letkua Biltemasta tai Etolasta. Noilla olen itse monet jarrut ilmaillut. Hintaa yhteensä ehkä vitosen.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2018, 20:13:34 »
Nonih, pitipä sattua. Oli itselläni toinen etusatula puhdistuksessa ja tiivisteiden vaihdossa ja nytpä tuntuu olevan vaikeaa saada ilmoja pois...

Olisko tossa pitänyt tai kannattanut jotenkin esitäyttää jarrusatula ennen kiinnittämistä, ilman vähentämiseksi?

Kiersin vaan männän pohjaan, ruuvasin jarruletkun kiinni, pulttasin satulan paikoilleen ja avasin ilmausruuvin, ja odottelin kunnes alkoi tulla nestettä. Sen jälkeen aloin ilmata kyseistä etujarrua, mutta useamman kerran jälkeenkään pedaali ei kovetu täysin. Hieman tuli ilmaa ekalla kerralla ulos, mutta pääasiassa sieltä tulee nestettä.

Arvelen, että jonnekin sylinterin ja käsijarrumekanismin väliin on jäänyt ilmakupla. Otin satulan irti ja pyörittelin sitä ylösalaisin, naputtelin pikkuvasarallakin ja sain hieman ilmaa ulos. Mutta jotain sinne vielä jäi.

Koska ajattelin, että olisko satulan irrotuksessa letkuun päässyt ilmakupla noussut ylös asti, ilmasin myös muut satulat pariin kertaan. Niistä ei tullut ilmaa käytännössä ollenkaan. Tämän yhden etujarrun letkua pihdeillä puristamalla tuntuma kovenee hieman, mutta ei ihan kovaksi muutu silloinkaan. Tosin en ole varma riittääkö muovisissa letkupihdeissä voimaa puristaa letku täysin kiinni. Eli viittaa siihen, että remontoimani satulan sisällä on ilmakupla, joka ei normaalin ilmauksen nestevirtauksessa irtoa.

Olisko jotain vanhan kansan viisautta, miten olisi pitänyt toimia toisin?

Huomenna kokeilen hullun kiertoa. Sillä sain moottoripyörän jarruista kaikki ilmat pois, kun mikään muu ei auttanut.

Edit: Juu, eikä päässyt säiliön pinta vajumaan touhutessa. Juu ja on runkattu käsijarruvipua, että lähtee löysät pois jarrumännistä. Jarruletkun tulppasin kumitulpalla irrotuksen jälkeen: ilmaa on varmasti päässyt irrottaessa että asentaessa hieman kyseisen jarrun piiriin. Ilmauksen hoidan automaattisesti ylipainevempeleellä. Edellisen jarrurempan jälkeinen ilmaussessio tuotti kivikovan polkimen (moottorin ollessa sammuksissa), eli tiedän, mihin pitäisi päästä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2018, 21:53:56 »
En minä ole tehnyt ihmeempiä temppuja satuloita rempatessa. Letkunnipistyspihditkin ostin vasta tälle kaudelle. Tyhjä satula vaan paikalleen ja aina on ilmaantunut.

Tosin tässä vastikään luulin että oli jäänyt ilmaa, kun polkimesta ei saanut kovaa koneen käydessä, mutta kun kässärillä veti männät valmiiksi pohjaan, oli poljinkin sen jälkeen kuin seinää polkisi.

Edit: Itseasiassa käsijarrun räikkää en ole koskaan purkanut, joten sen ilmaamisesta ei ole kokemusta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #9 : Toukokuu 10, 2018, 21:57:22 »
Jospa samat kujeet, kuin BX/Xantiassakin. Mäntä pitäisi olla asennossa, jossa puolipyöreä ura olisi ylöspäin, kun satula kiinni. Näin pitäisi männän sisälle jäänyt ilma tulla ulos. Kun männän sisälläkin on   ?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #10 : Toukokuu 10, 2018, 22:18:23 »
En minä ole tehnyt ihmeempiä temppuja satuloita rempatessa. Letkunnipistyspihditkin ostin vasta tälle kaudelle. Tyhjä satula vaan paikalleen ja aina on ilmaantunut.

Niinhän se menee, että aina on helvetillistä ihmettelyä teoriassa yksinkertaisen asian kanssa ja sitten jossain vaiheessa saadaan ne ilmat pois eikä käteen jää mitään, mitä oppia seuraavaa jarruremppaa varten. ;)

Tosin tässä vastikään luulin että oli jäänyt ilmaa, kun polkimesta ei saanut kovaa koneen käydessä, mutta kun kässärillä veti männät valmiiksi pohjaan, oli poljinkin sen jälkeen kuin seinää polkisi.

En oo kone käynnissä saanu yhdenkään auton poljinta kivikovaksi ikinä. Jarrutehostin auttaa sen verran, että siinä taitaa jo kumiletkutkin antaa myöden. Kone sammuksissa kyllä.

Minäpä poljen myös kässäri pohjassa ja katson, löytyykö tuntumaa edes silloin. Tähän asti vaan temmoin kässäriä päälle ja pois, jotta räikkä kiristää männän liikkeestä löysät pois. Pitää itseasiassa tehdä molemmin päin: painaa jarru pohjaan ja laittaa kässäriä päälle ja pois, sekä kässäri päällä painella poljin kovan tuntuman toivossa.

Edit: Itseasiassa käsijarrun räikkää en ole koskaan purkanut, joten sen ilmaamisesta ei ole kokemusta.

Ei sitä käsittääkseni ilmata tarvitsekaan: katsoin vaan sinne satulan pohjalle, minne kässäriräikän ruuvi menee, että jotain mekaanista koneistoa siellä syvällä on, ja se on sellainen paikka, jonne hyvinkin saattaisi jäädä ilmakupla.

Jospa samat kujeet, kuin BX/Xantiassakin. Mäntä pitäisi olla asennossa, jossa puolipyöreä ura olisi ylöspäin, kun satula kiinni. Näin pitäisi männän sisälle jäänyt ilma tulla ulos. Kun männän sisälläkin on   ?

Xantiassa tuo oli ilmiselvä tapaus, mutta tuossa C5:ssa oli männän päässä kaksi puolipyöreää uraa. Ja jommankumman uran pitää osoittaa satulan selkää kohti, jotta jarrupalassa oleva tappi osuu uraan. En tullu kokeilleeksi, olisko toinen ura ollut toimivampi ilmauksen suhteen kuin toinen.

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Peukkuja: 2
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2018, 09:44:19 »
Eipä niillä urilla taida olla mitään merkitystä ilmaamisen kannalta, mutta siihen ne vaikuttavat, että osoittaako männän pölysuojakumin uraan tuleva ilmareikä ylöspäin vai alaspäin. Itse laittaisin mielelläni reiän osoittamaan alaspäin, että männän sisällä olevaan käsijarrun mekanismiin ei pääse vettä. Männässä on kyllä pieni leikkaus käsijarrumekanismin "pesässä", mutta eipä ole muistikuvaa, että voisiko tuon sijainti ja muoto vaikuttaa ilmaamiseen. Olen saanut ilmat pois etujarruista kääntelemällä satulaa käsissä ja naputtamalla vasaralla.

Kannattaa myös katsoa, että mistä kohtaa satulaa ilmauskanava lähtee, koska ei ole mitenkään sanottua, että se lähtee nestetilan ylimmästä paikasta. Mulla on kahdessakin moottoripyörässä sellaiset satulat, että ne on otettava irti ilmausta varten.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2018, 20:10:43 kirjoittanut ovi »

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2018, 18:44:24 »
No niin, kylläpä sitä on mies tyhmä.

Mietin hetken noita KariM:n ohjeita ja hoksasin itsekin, että tietenkin jarrun kovuus pitää kokeilla käsijarru pohjassa. Palat kun eivät välttämättä asetu tasaisesti. Eli kässärillä kiristys ja sitten polkimen pumppausta ja kyllähän se kovettui. Käsijarru irti ja polkimesta tuli joustavampi. Kässäri takaisin ja taas kovettui.

Sain tosiaan eilen viimeiset ilmat veks satulaa kääntelemällä ja naputtelemalla, joten kyllä sitä ilmaamistakin oli, mutta lopullisen litmustestin tein väärin. Aiempina vuosina kovuuden testaus toimi ihan tuurilla, kun sattuivat joko palat ottamaan tasaisesti kiinni tai kokeilin vahingossa käsijarru kiristettynä.

Poissa esak

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 438
  • Peukkuja: 0
Vs: Jarru ilmaus ongelmaa, cII, -07, bensa automaatti KIIRE!
« Vastaus #13 : Toukokuu 13, 2018, 11:19:44 »
Omaan I- koppaiseen vaihdoin tuon ABS-yksikön ja jarrujärjestelmän ilmaus onnistui aivan perinteiseen tyyllin ongelmitta ja ilman mitään hienoja laitteita. Käytin myöhemmin vielä Veholla kalibrointitarkastuksessa. Ei ongelmia.

Tarvitsisikohan abs-yksikkö ilmausta? Lexiassa on sille toiminto, mutta sen ohje kehoittaa paineistamaan säiliön 1bar paineeseen (aika kova?) joten en ole kokeillut mitä se tekee.