Kirjoittaja Aihe: C5 2005 AL4 öljynvaihto  (Luettu 1679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
C5 2005 AL4 öljynvaihto
« : Huhtikuu 03, 2018, 21:20:55 »
Pitäs vaihdella öljyt ku meno on alkanu tulla hieman karkeaks. Mitä tässä nyt oon lueskellu niin ilmeisesti laatikosta löytyy tyhjennys ja täyttö aukot (neliönmalliset kannat?) Laatikkoa ei siis saa tyhjennettyä kokonaan eli kaikkia öljyä ei saa vaihdettua kerralla? Öljyissä tuntu olevan montaa mielipidettä, mutta käykö esim. tämä mitä tarjoo rekkarin perusteella https://www.autodoc.fi/vaico/7136821

Mikä sitten on oikea/järkevä tapa ne vaihtaa. Joku tuntu vaihtavan ne niin, että  proppu auki ja pari litraa ulos ja sama määrä uutta sisään kun taas jollain tuntu olevan öljyn vaihdossa 20 työvaihetta.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2018, 21:42:08 »
Mikä sitten on oikea/järkevä tapa ne vaihtaa. Joku tuntu vaihtavan ne niin, että proppu auki ja pari litraa ulos ja sama määrä uutta sisään kun taas jollain tuntu olevan öljyn vaihdossa 20 työvaihetta.

Vaihto-ohjeissa oikea määrä tulee tarkistettua kunnolla. Jos öljyä puuttuu ja pari litraa tulee ulos, niin parin litran lisäämisen jälkeen öljyä puuttuu silti.

Ite olen tehnyt näin:

1) Propun kautta alhaalta vanhat pois, sieltä valuu ainakin kolme litraa ja rapiat ulos.

2) Yläpuolen täyttökorkista kokonainen neljän litran kanisteri uutta öljyä sisään: tässä on tarkoituksella lievää ylitäyttöä.

3) Aja reilu viiden minuutin lenkki, jotta uusi öljy sekoittuu vanhan kanssa ja laatikko lämpiää.

4) Jätä auto käyntiin P-asentoon ja tsekkaa infrapunamittarilla, että laatikko alkaa olla about 50-60 astetta.

5) Ota propun pienempi osa irti ja anna ylimääräisten (0,5-0,8 litraa) valua ulos, kunnes tulee vain juokseva noro.

6) Proppu takaisin kiinni, kovaa ajoa ja harjoituksen vuoksi tee pari kertaa uudelleen (vaikka seuraavana viikonloppuna) oman maun mukaan, kunnes ulos valuva öljy alkaa olla enemmänkin punaista kuin mustaa. Näin saat suurimman osan öljystä vaihtumaan.

Leksalla kantsii tyhjätä laatikon adaptaatiot tuon jälkeen, niin oppii uusille tavoille nopeammin.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2018, 21:55:06 »
No niin oli taas nopea vastaus. Löyty tuollainen videokin. Menee aikalailla samoin mitä sanoit...on venäjää tms, mutta kun äänet laittaa pois ni on ok. Eli voinko mennä tuolla tapaa
Ja mite tuo öljy mitä ehdotin?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2018, 22:09:40 »
No niin oli taas nopea vastaus. Löyty tuollainen videokin. Menee aikalailla samoin mitä sanoit...on venäjää tms, mutta kun äänet laittaa pois ni on ok. Eli voinko mennä tuolla tapaa
Ja mite tuo öljy mitä ehdotin?

Jos siellä öljypurkissa lukee jossain LT 71141, niin pitäis kelvata. Ite olen viimeks ostanu mjotonetin 59-0232:stä.

Video näytti (päällisin puolin ja pikakelauksella) ihan hyvältä.

Tosihifistelijät nappaa vaihteensiirtimen irti ja täyttöpropun esille ilman ilmaboksin irrotusta :-)

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2018, 22:11:46 »
Eli menen sitten näillä ohjeilla. Suuri kiitos

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2018, 22:29:46 »
Öljyn pitäisi olla laatua: LT 71141.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2018, 14:51:34 »
Nyt pitäs lähtee öljyn vaihtoon, mutta pari kysymystä vielä. Eli miks tuossa videossa puretaan nuo ilmanputsarit ku tuo täyttöproppu näyttäs olevan ihan esillä ilman mitään purkamista? Nopeesti katsottuna tuo propun "neliö"kanta näyttäs olevan 1/4"  eikä tuo yleinen puolituumaa? Mahtuuko proppu nousemaan ylös ilma vaihteensiirtimen purkua? Jos joutuu siirtimen purkamaan niin voiko sitä laittaa takaisin paikoilleen väärään asentoon tms?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2018, 15:23:31 »
Nyt pitäs lähtee öljyn vaihtoon, mutta pari kysymystä vielä. Eli miks tuossa videossa puretaan nuo ilmanputsarit ku tuo täyttöproppu näyttäs olevan ihan esillä ilman mitään purkamista? Nopeesti katsottuna tuo propun "neliö"kanta näyttäs olevan 1/4"  eikä tuo yleinen puolituumaa? Mahtuuko proppu nousemaan ylös ilma vaihteensiirtimen purkua? Jos joutuu siirtimen purkamaan niin voiko sitä laittaa takaisin paikoilleen väärään asentoon tms?

Ilmanputsarit on lähinnä varsin helppo ottaa irti, jolloin saa kätevästi tilaa irrotella se vaihteensiirrin. Sen voi irroittaa myös ilmanputsari kiinni, jos pystyy. Proppuun ei oikein pääse kätevästi käsiksi ilman, että vaihteensiirtimen irrottaa. Proppu on mielestäni lähempänä puolta tuumaa kuin neljäsosatuumaa, katselitkohan oikeaa proppua, jos siellä on useampi?

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2018, 15:43:36 »
Oota laitan kohta pari kuvaa. Jos irrotan tuon vaihteensiirtäjän niin onko se millanen homma laittaa takas ( lähinnä se, että voiko sen laittaa väärään asentoon)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2018, 15:48:56 »
Oota laitan kohta pari kuvaa. Jos irrotan tuon vaihteensiirtäjän niin onko se millanen homma laittaa takas ( lähinnä se, että voiko sen laittaa väärään asentoon)

Minusta se menee vain yhdellä tavalla, laitetaan takaisin painamalla kiinni, että naksahtaa. Siinähän on sellainen salpa, jota pitää painaa, että sen saa ylös.

Jos ei koske laatikonpuolen vaihteensiirtimeen eikä veivaa vaihdekeppiä, eli nostaa vaan siirtäjän irti ja painaa takaisin, niin vaikea kuvitella, että siinä vielä voisi mennä mikään pieleen. Itse olen tehnyt tuon useamman kerran ihan maalaisjärjellä varoen, etten sorki tarpeettomasti mitään muuta, ja aina on toiminut.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2018, 16:10:39 »
No niin eli oletettu proppu on tuossa kohtaa. Jatkovarsi menee suoraan proppuun ja on kyllä liian iso siihen https://aijaa.com/sWh56C

Tuossa se minusta on (punainen nuoli) eli vivustoa ei oteta tuosta laatikosta irti (vihreänuoli) vaan se irrotetaan jotenkin tuosta mustasta moliskosta mikä tulee tuohon laatikolle menevään alumiiniseen karaan? https://aijaa.com/0etcuz

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #11 : Heinäkuu 09, 2018, 16:23:48 »
No niin eli oletettu proppu on tuossa kohtaa. Jatkovarsi menee suoraan proppuun ja on kyllä liian iso siihen https://aijaa.com/sWh56C

Tuossa se minusta on (punainen nuoli) eli vivustoa ei oteta tuosta laatikosta irti (vihreänuoli) vaan se irrotetaan jotenkin tuosta mustasta moliskosta mikä tulee tuohon laatikolle menevään alumiiniseen karaan? https://aijaa.com/0etcuz

Joo, ei puolen tuuman jatkovarsi mene suoraan, muistaakseni 3/8 ei myöskään menny nätisti. Mä käytin siksi sellaisia neliöhylsyjä: jokin 10x10mm koko on aika lähellä oikeaa, +/- milli. Neljäsosatuumahan olis tuosta vielä reippaasti pienempi. Perkeleen ranskalaiset metrisine järjestelmineen, kun ei tuumat toimikaan! ;)

Vihreän nuolen vipua ei tosiaan irroteta. Tuossa pyöreässä päässä, missä on oranssia muovia keskellä, on sivulla sellaiset kynnet, joita painamalla ja sitten nostamalla sen pyöreän kohdan saa irrotettua vihreän nuolen osoittamasta vivusta.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #12 : Heinäkuu 09, 2018, 16:36:58 »
Ok ok. Kuvassa ei kynsiä näkyny? Tuo oranssi ei ilmeisesti ole se mikä kiinni pitää? Onko se kuinka tuikassa sulla ollu...tarviiko työkaluja vai lähteekö irti ihan sormivoimilla? Täytyy ite tehdä työkalu tuohon proppuun jos ei muuten käypää löydy.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2018, 16:45:17 »
Ok ok. Kuvassa ei kynsiä näkyny? Tuo oranssi ei ilmeisesti ole se mikä kiinni pitää? Onko se kuinka tuikassa sulla ollu...tarviiko työkaluja vai lähteekö irti ihan sormivoimilla? Täytyy ite tehdä työkalu tuohon proppuun jos ei muuten käypää löydy.

Suurin piirtein sinisten nuolten kohdilta löytyy, painaa tuosta ja nostaa. Jos on vahvat sormet, ni saa ihan käsinkin. Ite olen ottanu sopivat pitkäkärkiset pihdit, ujuttanut tuohon sivuille, puristanut kiinni ja nykäissyt ylös.

Helpoiten saat avaimen, kun otat sen laatikon paskimman 1/2" halpisjatkovarren ja surraat suosiolla dremelillä neliökärkeä pienemmäks, kunnes sopii tuohon neliöproppuun.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #14 : Heinäkuu 09, 2018, 17:17:03 »
Nyt on pohja"panssari2 irroitettu ja tuollaista kaksosaista tyhjennyspulttia ei näy eikä kuulu. Ainoastaan tuollainen neliökantainen niin kuin täyttöproppukin on. Kuvat. Mites tähän öljyt vaihdetaan? https://aijaa.com/BPEqs5

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #15 : Heinäkuu 09, 2018, 17:27:36 »
Nyt on pohja"panssari2 irroitettu ja tuollaista kaksosaista tyhjennyspulttia ei näy eikä kuulu. Ainoastaan tuollainen neliökantainen niin kuin täyttöproppukin on. Kuvat. Mites tähän öljyt vaihdetaan? https://aijaa.com/BPEqs5

https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26192.0

Edit: ja tässä ketjussa on mainittu 8mm neliökanta https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=12261.0 eli neliöproppu on pienempi kuin 3/8" ja isompi kuin 1/4". Eli 3/8" karasta saa dremelöityä sopivan, ellei osta neliöhylsysarjaa.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #16 : Heinäkuu 09, 2018, 17:31:31 »
Tuolta ei nyt ihan täysin selvinny miten saan oikean määrän öljyä tilalle. Eli onku tuon sisässä vielä joku muoviproppu vai pitääkö summassa lisätä sen mukaan mitä ulos tulee?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #17 : Heinäkuu 09, 2018, 17:37:18 »
Tuolta ei nyt ihan täysin selvinny miten saan oikean määrän öljyä tilalle. Eli onku tuon sisässä vielä joku muoviproppu vai pitääkö summassa lisätä sen mukaan mitä ulos tulee?

Juu, on toinen proppu vielä tuon takana, ei ole vaan yhteydessä samoihin kierteisiin kuin noissa vanhemmissa AL4:ssa.

Ensin lievää ylitäyttöä ja sit moottorin käydessä ja laatikon lämmettyä ~60 asteeseen valutetaan alhaalta uloimmasta propusta öljyä pois, kunnes tulee enää tippoja.

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #18 : Heinäkuu 09, 2018, 22:38:32 »
No niin öljyt vaihdettu, kiitos kaikille avusta. Hieman oli erilainen kun tuo videon citikka. Oli nopeempi ja jouheempi kun putsarin irrotuksessa ei tarvinnu mitään piuhoja irrotella ja vaihteensiirtäjä lähti helpolla irti. Oli lopulta sitten kuitenkin nuo kuvassa näkyvät oranssit jutskat mistä nipistämällä lähti irti.
Tosiaan tuon neliökannan alta löyty 8mm kuuskulma millä sai kaikki öljyt laskettua. 4 litraa meni ja pois tuli noin 1,5 litraa (laatikon pintalämpö oli 67 astetta).
Nyt vaan jännityksellä odotellaan tekeekö vielä gearbox failurea...kyyti oli kyllä pehmeämpää uusilla öljyillä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #19 : Heinäkuu 10, 2018, 10:26:32 »
Minen ole siirtovipua koskaan irrottanut, avain mahtuu ohi kun vivun siirtää sopivalle vaihteelle. Tosin jos se vivun liitos irtoaa helposti niin mikä jottei.

Bilteman vaihteistoproppuavainsarjasta on löytynyt aina sopiva avain, en siihenkään ole osannut kiinnittää huomiota. Tosin ei minulla olekaan vuoden 2005 III-koppaista

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #20 : Heinäkuu 10, 2018, 10:59:13 »
Oli lopulta sitten kuitenkin nuo kuvassa näkyvät oranssit jutskat mistä nipistämällä lähti irti.

Kas, muistin siis väärin :)

Nyt vaan jännityksellä odotellaan tekeekö vielä gearbox failurea...kyyti oli kyllä pehmeämpää uusilla öljyillä.

Nollasitko myös laatikon tietokoneen adaptaatiot lexalla?

Poissa miimoi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #21 : Heinäkuu 10, 2018, 12:57:25 »
okeilin myös tuota vaihteen vaihtoa, että saisin tilaa, mut silti tila oli hieman nihkeä. Ilmanputsarin ja vivuston irroituksessa meni näin ekalla kerralla noin 3min ja tilaa sai rutkasti.
Yason. En oo vielä päässy laatikon dataan käsiks ku kylän ainoa nyrkkipaja on kiinni...jos tarkoitat sitä.

Ja joo eilen huomasin, että väärässä paikassahan mä oon jostain syystä ollu kokoajan II koppanenhan tuo mulla on.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #22 : Heinäkuu 13, 2018, 15:54:50 »
Siis aluksi avataan neliökolokantatulppa ja lasketaan liiat pois, jos on. 6-koloisella lasketaan,  tai laskee täyttömäärän verran?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #23 : Heinäkuu 13, 2018, 23:45:50 »
Siis aluksi avataan neliökolokantatulppa ja lasketaan liiat pois, jos on. 6-koloisella lasketaan,  tai laskee täyttömäärän verran?

Joo. Ulommalla propulla oikeaan nestetasoon, sisemmällä propulla tyhjennys. Ton ylijäämän lirutus on niin helppo, etten laskis jotain arviodesilitroja vanhan öljymäärän mukaan.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 2005 AL4 öljynvaihto
« Vastaus #24 : Heinäkuu 16, 2018, 19:53:03 »
Niinpä. Kaadoin koko kannun, 4l, Teboil fluid ässää, laakista. Toosan vaihteiden kiusausta, lämmitystä ja ylimäärä öljyä pois. Se on siinä. Vaihdot pehmeni huomattavasti. Ja tuntui, kuin ajomelukin olisi vähentynyt.