Kirjoittaja Aihe: C5 III - ulina  (Luettu 3218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bugsneeze

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
C5 III - ulina
« : Maaliskuu 26, 2018, 19:22:06 »
Kirjoittelinkin tästä jo tuonne Kokemuksia uudesta C5 -aiheeseen, mutta tämä ansaitsee kyllä oman lankansa. Hakutoiminnollakaan en vastaavaa säiettä löytänyt.

C5 Exclusive Tourer 2.0 HDi 163 autom. vm. 2012 ajettu 130 000 km pitää nopeuden noustessa yli 30 km/h sellaista samalla taajuudella ohjaamoon kantautuvaa ulinaa. Nopeuden kasvaessa ulina voimistuu.

Olen tarkistanut takapyörien laakerien kunnon renkaita pyörittelemällä ja mitään ääniä, värinöitä tai väljyyksiä sieltä ei löydy. Etupyörissä ei tunnu välystä, joten sulkisin vialliset pyöränlaakerit ulinan aiheuttajana pois.

Tien pinta ei vaikuta ääneen, lumella, jäällä tai kuivalla asfaltilla ääni on sama, joten rengasmelusta ei liene kysymys. Ajossa kaartaminen ei vaikuta ääneen. Moottorin käyntinopeus tai automaattilaatikon vaihde ei vaikuta millään tavalla. Jousituksen normaali- tai sport-asento ei vaikuta. Vedossa ja moottorijarrutuksessa ääni on sama.

Oulun Vaihto+ -liikkeessä oli jokin aika sitten myynnissä samanlainen auto samalla tekniikalla, mutta vuosimallia 2014. Kilometrimäärä oli muistaakseni 135 tkm. Kävin sen mielenkiinnosta koeajamassa ja tämä auto piti tismalleen samanlaista ääntä kuin omani.

Edellinen autoni, Peugeot 407 SW 2.0 HDi 136 manuaali piti tätä samaa ulinaa.

En ole tästä äänestä kovin huolissani, sillä Peugeotilla päästelin yli 150 tkm äänen pysyessä samana. Ääni on kuitenkin jokseenkin häiritsevä muuten mukavan hiljaisessa autossa. Ajattelin tällä autolla ajaa vähintäänkin saman verran kuin edellisellä ja nyt olisikin mukava selvittää ulinan aiheuttaja, fixata se ja nostaa Citroënin matkustusmukavuus uudelle tasolle.

Joku toisaalla kirjoitteli, että näiden etuakseliston rakenne vain on sellainen, joka kantaa pienetkin jurinat ja ulinat matkustamoon valitettavan hyvin. Voisiko tätä jopa pitää näiden autojen ikävänä ominaisuutena?

Poissa rimpjar

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2018, 19:35:50 »
Minä kyllä kumminkin väittäisin että joltain pyörältä rupiaa laakeri olemaan finaalissa vaikka välystä ei tunnukaan. Vseliini rullien välissä muuttunut jo ruskeaksi mönjäksi ja taitaa siellä ruostettakin jo olla. Niin väittäisin oman kokemuksen perusteella.

Poissa Bugsneeze

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2018, 19:46:42 »
Niistä kai se kannattaa lähtä liikkeelle. Tältä foorumilta löytyikin hyvä kuvasarja etupyörän laakerien vaihto-operaation tueksi.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2018, 19:53:09 »
Itselläni kyseinen ääni on enemmän vihellys kuin ulina. Sen kun kerran kuulee niin osuu korvaan sen jälkeen koko ajan. Veikkaan takapyöränlaakereita syyksi myös. Vaihtamiseen tarvitaan onneksi vain tyyliin rälläkkä ja pajavasara.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2018, 08:27:20 »
ei tarvii rälläkkää vaan parit ulosvetäjät...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 351
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2018, 09:03:38 »
Tästä oli tosiaan juttua jo toisessa ketjussa. Yhdistävä tekijä taisi olla Tourer. Ja vielä kerran kysyn, ettei siellä kattokaiteet vihellä/ujella?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2018, 09:51:56 »
Ääntävällä pyöränlaakerilla on nuotti jonka korkeus muuttuu ajonopeuden mukana, ja sivuttaiskurvailulla äänen voimakkuus vaihtelee. Jos taajuus ja voimakkuus on suunnilleen sama kaikissa tilanteissa, hakisin syytä ensin muualta.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 342
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2018, 10:37:51 »
Siis ainakin kolmessa eri autossa sama ongelma, ja rengasäänet on jo suljettu pois potentiaalisten vikojen listalta... eikä kyllä sama pyöränlaakerikaan varmaan kolmessa autossa ole ollut rikki. Ajonopeuteen kuitenkin liittyy joten tosiaan olisiko joku aerodynaaminen osa joka ilmavirrassa pitää ääntä, esim yllämainitut kattokaiteet? Radion antenni?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2018, 10:54:35 »
Ennen luulin että pyöränlaakereiden kuluminen kuuluu ja todentuu aina samalla tavalla. Mutta kun se eka kerta tuli ettei laakeri reagoikkaan sivuttaisiin suunnanmuutoksiin äänen vaihdolla niin en sen jälkeen diagnoosista ole ollut täysin varma.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 748
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2018, 18:19:01 »
Renkaat oli jo suljettu pois, kuten tuossa kirjoiteltiin? Minullahan oli Michelin Primacy 3(?) ensiasennusrenkaina ja ne piti "laakeri paskana" ääntä jo 40 tkm ajettuina (pintaa oli paljon jäljellä) ja laakereiden tarkistuksen jälkeen ostin satsin GY Efficient Gripejä ja aaah! Ihana hiljaisuus oli faktaa! :)

Poissa herr doktor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2018, 08:08:55 »
Olen ajanut reilun kuukauden keskieuroopan sileillä asvalttiteillä rengastuksena Michelinin ICE-X nastattomat talvirenkaat.
Luulin että autossa on joko laakeri- tai vaihdelaatikkovika. Häiritsevä ulina kuuluu eri tavoin eri tienpinnoilla, mutta nopeuden vaihtelu ei vaikuta loogiselta. Päädyin rengasulinaan joka selviää lopullisesti muutaman viikon kuluttua kun kotimaassa saan alle kesärenkaat.
Infoa polttoaineenkulutuksesta: 1.6L bensiiniturbo vei 2769 km:n matkalla 6.96 l/100 km matkamittarin virhe korjaamatta. Aiempina vuosina samalla matkalla on 2.0L turbodieselin kulutus ollut 6.2 - 6.4 l/100 km. Ei nykyinen bensaturbo ole enää kovin juoppo.
Citroen C5 Tourer Exclusive 1.6 THP AT 2015

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2018, 08:37:09 »
 Nykyrenkaat saatta soida rungostaan enemmän kuin aiemmin, koska sisäisiä häviöitä on vähennetty polttoainetalouden hyväksi, ja sehän vaikuttaa samoin kuin jos vähentäisi jousituksessa iskunvaimennusta. Systeemin luontainen värähtely voimistuu. Kun napauttaa kulutuspintaa rivakasti lumiharjalla tai hylsy-jatkovarrella, kuulee soinnillisen kumahduksen (paitsi jos renkaassa ei ole painetta). Sama kumina on renkaissa päällä koko ajan ajon aikana, ajoalustasta vähän riippuen mutta myös lumisella pinnalla. Eikä nuotti muutu eri ajotilanteissa, vain ihan pikkuisen renkaan paineen ja lämpötilan vaihdellessa.

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 376
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #12 : Maaliskuu 28, 2018, 12:44:40 »
Tästä  on annettu asiantuntialausuntoja että ulina johtuu hammaspyörien kosketuspinnan muutoksista joka puolestaan johtuu vaihteiston rungon periksiantamisesta varsinkin manuaalivaihteistoissa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 740
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2018, 13:52:03 »
Siis toosa muuttaa muotoansa? Tosin mm. Xantiankin toosa laulaa jo uutena. Tähän on auttanut RVS ja sitten sopivat öljyt. Total BV/Mobil SHC on poissuljettu vaihtoehto täälläpäin,. Näiden sijaan vaikkapa Motonet:n Syntrans toimii äänettömästi, pysyen myös kirkkaana. Mitä nyt kylmänä, alkuunsa vähän vaihteet ei niin kevyesti vaihdu.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2018, 09:05:32 »
Vihellyksen syy selvisi, se oli lähtöisin takimmaisen lohkon turbon välijäähdyttimen letkusta jossa oli hankauman aiheuttama viiltoreikä. Vihellys loppui ja samalla myös kulutus pieneni, moottorin käyntiääni tasaantui, kaasuun reagointi parani, pintakaasuvääntö palautui, kaasun ja moottorijarrutuksen rajapinta tasaantui ja automaattivaihteisto alkoi vaihtamaan silkin pehmeästi.

Aika pienestä on monet asiat kiinni.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 342
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #15 : Maaliskuu 29, 2018, 11:08:05 »
Olen ajanut reilun kuukauden keskieuroopan sileillä asvalttiteillä rengastuksena Michelinin ICE-X nastattomat talvirenkaat.
Luulin että autossa on joko laakeri- tai vaihdelaatikkovika.

Otan osaa... mulla on x-ice north nastakumit ja voi helevetti sitä ulinaa jos sattu olemaan tasainen tien pinta, varsinkin sellainen juuri hätäpaikattu ihan sileä pinta...  >:(
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 351
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2018, 11:16:07 »

Aika pienestä on monet asiat kiinni.

Hienoa, että ratkaisu löytyi!  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 748
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2018, 16:04:49 »
Vihellyksen syy selvisi, se oli lähtöisin takimmaisen lohkon turbon välijäähdyttimen letkusta jossa oli hankauman aiheuttama viiltoreikä. Vihellys loppui ja samalla myös kulutus pieneni, moottorin käyntiääni tasaantui, kaasuun reagointi parani, pintakaasuvääntö palautui, kaasun ja moottorijarrutuksen rajapinta tasaantui ja automaattivaihteisto alkoi vaihtamaan silkin pehmeästi.

Aika pienestä on monet asiat kiinni.
Hienoa! Hmm, voisiko olla tyyppivika? Mistä osaan tuon tarkistaa kun en välttämättä tunnista noita osia? :P
Ennaltaehkäisyä mietin...

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #18 : Maaliskuu 29, 2018, 16:08:44 »
Autojen vikaatuminen on ainoa tyyppivika. Vaikea sanoa sinun autostasi, oma on HDi240.
Kannattaa käydä noita letkuja läpi. Ne on käytetyssä autossa sisältä öljyyntyneitä ja öljyinen kohta paljastaa ilmavuodon.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 748
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #19 : Maaliskuu 29, 2018, 18:05:46 »
Ai hitto! Sulla oli tuolla mun himo-moottorilla!  :)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 672
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #20 : Maaliskuu 29, 2018, 19:54:58 »
Autojen vikaatuminen on ainoa tyyppivika. Vaikea sanoa sinun autostasi, oma on HDi240.
Kannattaa käydä noita letkuja läpi. Ne on käytetyssä autossa sisältä öljyyntyneitä ja öljyinen kohta paljastaa ilmavuodon.

Onko toi paikka rintapellin ja koneen välissä? Vois tarkistaa omastakin jos on helposti nähtävissä...

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #21 : Maaliskuu 29, 2018, 20:25:11 »
Ei kun se etuvalojen välissä olevan iso muovilevy jonka reuna on aivan kiinni ahtoputkessa.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Bugsneeze

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #22 : Huhtikuu 19, 2018, 15:14:40 »
Päivitellääs.

Auto kävi tuossa korjaamolla, kun takapäästä alkoi kuulua kolinaa. Pyysin samalla korjaajaa tarkistamaan pyöränlaakereiden kunnon. Ei havainnut niissä mitään vikaa. Koeajollakaan ei kuullut muuta kuin rengasääntä. Takapään kolina johtui muuten viallisesta koiranluusta. Yleensä vaihtelen tuollaiset itse, mutta autoliike josta auton ostin lupasi tulla mukaan kustannuksiin niin vein korjaamolle ettei tarvinnut liata käsiä.

Ei, en ole vainoharhainen. Kyllä sieltä ulinaa edelleen kuuluu. :D

Vaihdoin kesärenkaat ja huomasin seuraavanlaisen seikan; kun autolla ajaa esim. moottoritienopeutta ja apukuskin puoleiset renkaat kulkee sellaista todella sileää asfaltinpaikkauskaistaletta pitkin niin ääni vaimenee tai katoaa jopa kokonaan!

Eli, ulina kuuluu ainoastaan kun ajaa karheaa tienpintaa pitkin ja alustaan kohdistuu pientä pystysuuntaista värähtelevää liikettä. Mikähän siellä saa aikaan tuota ääntä?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 770
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #23 : Huhtikuu 19, 2018, 18:45:37 »
Vakaajatanko resonoi, täysi arvaus. Sakkelilemmareilla paino tankoo ja testiajoa.

Poissa vialho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Peukkuja: 0
  • Citroen C5 204 HDI Tourer
Vs: C5 III - ulina
« Vastaus #24 : Huhtikuu 20, 2018, 11:07:12 »