Kirjoittaja Aihe: Kytkentämassat  (Luettu 2432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 399
  • Peukkuja: 2
Kytkentämassat
« : Maaliskuu 17, 2018, 10:13:03 »
Otetaas pienenä kertauksena.

Oliko niin, että peräkärryn vetämiseen tarvittava kortti katsotaan laitteiden kokonaispainoista oli kuormaa tai ei. Kytkettäv massa taas on se mitä kärry todellisuudessa painaa? Eli saan sitikalla jonka suurin jarrullisen kärryn paino on 1250 kg vetää kärryä jonka suurin sallittu kokonaispaino on 1300 kg kunhan paino lastattuna on maksimissaan tuo 1250 kg. Kortin riittämisestä ei ole tässä kyse ja kärryn paino jää kokonaisuudessaan 1000 kg nurkille.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 731
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2018, 11:48:20 »
Oliko niin, että peräkärryn vetämiseen tarvittava kortti katsotaan laitteiden kokonaispainoista oli kuormaa tai ei. Kytkettävä massa taas on se mitä kärry todellisuudessa painaa? Eli saan sitikalla jonka suurin jarrullisen kärryn paino on 1250 kg vetää kärryä jonka suurin sallittu kokonaispaino on 1300 kg kunhan paino lastattuna on maksimissaan tuo 1250 kg.

Kyllä, juuri näin :)

Itselläkin tuo allekirjoituksen yhdistelmä tarttee kortista BE, sillä yhdistelmän kok.massassa mennään 3720kg saakka, Detskun oma/kok.massat kun ovat 1200/1700kg ja ex. C5 X7 sai nyppiä 1500kg, jolla siis yhdistelmä oli myös laillinen kunhan ei lastannut vaunuun 300kg enempää. Nykyinen kun nyppii aina 1800kg saakka, niin nyt saa vaikka saksasta muutaman juomalavan enempi kyytiin paluumatkalle ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Paikalla Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 399
  • Peukkuja: 2
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2018, 17:03:20 »
Kiitos, ei muisti sit ihan pettänyt.

Laitetaan nyt vielä jatkokysymyksnä, että millä kortilla BE:n lisäksi sitä yli 3500 kg painavaa kärry-yhdistelmää saa sitten vetää? C, CE, D, lentolupa... Vai onko niin, että se BE on oltava oli kortissa sitten oikeudet mihin vaan raskaaseen kalustoon?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 731
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2018, 18:44:02 »
Vai onko niin, että se BE on oltava oli kortissa sitten oikeudet mihin vaan raskaaseen kalustoon?

Näinhän se taitaa tässä kohtaa olla. Sulla voi olla vaikka rekkakortti taskussasi, jolla kuskata vaikka yli 30m pitkää 107tn 13-akselista tukkirekkaa, mutta yli 3500kg henkilöauton + peräkärryn yhdistelmää et sitten sillä ohjastakaan jos siitä puuttuu tuo BE ::)

Korjaus tuolla alla: https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28037.msg210615#msg210615

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2018, 21:48:48 kirjoittanut HiTec »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2018, 18:58:09 »
Vai onko niin, että se BE on oltava oli kortissa sitten oikeudet mihin vaan raskaaseen kalustoon?

Näinhän se taitaa tässä kohtaa olla. Sulla voi olla vaikka rekkakortti taskussasi, jolla kuskata vaikka yli 30m pitkää 107tn 13-akselista tukkirekkaa, mutta yli 3500kg henkilöauton + peräkärryn yhdistelmää et sitten sillä ohjastakaan jos siitä puuttuu tuo BE ::)
Kyllä ne E kirjaimet tulee kaikkien autojen luokkien perään, kun suorittaa rekkakortin.
BCD kortti muuttuu kärrykortin suorittamisen jälkeen BECEDE kortiksi.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 731
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2018, 19:04:56 »
Kyllä ne E kirjaimet tulee kaikkien autojen luokkien perään, kun suorittaa rekkakortin.
BCD kortti muuttuu kärrykortin suorittamisen jälkeen BECEDE kortiksi.

Nykyisin näin, mutta mitenkäs nuo wanhat ABCE-kortit, joita kuitenkin jokunen tässä maassa vielä on käytössä? Siis kortit ajalta kun A tuli vielä autom. B:tä suoritettaessa ikäänkuin "lahjana". Sittemminhän tuon BE sai ihan vain vaihtamalla sen wanhan paffikortin vastaavan kokoiseen isoon muovikorttiin, jonka nyt asiainhoidon siirryttyä Trafille, sai 20€ hinnalla päivitettyä pieneksi EU-kortiksi. Itselläkin on juuri tälläinen ABE-kortti EU-kortti taskussa, kaikki kirjaimet oikeasti käytössäkin, vaikka opetusta en ole saanut enkä ajokoettakaan ajanut kuin tuohon B:n suorittamiseksi ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 351
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #6 : Maaliskuu 17, 2018, 19:31:02 »
Mikä on tuplalinkki?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #7 : Maaliskuu 17, 2018, 20:43:31 »
Nykyisin näin, mutta mitenkäs nuo wanhat ABCE-kortit, joita kuitenkin jokunen tässä maassa vielä on käytössä?
Aina ollut niin, että CE antaa BE oikeuden.
Mulla luki aikoinaan kortissa ABCDE
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #8 : Maaliskuu 17, 2018, 21:09:37 »
Nykyisin näin, mutta mitenkäs nuo wanhat ABCE-kortit, joita kuitenkin jokunen tässä maassa vielä on käytössä?
Aina ollut niin, että CE antaa BE oikeuden.
Mulla luki aikoinaan kortissa ABCDE

On se vieläkin niin että CE antaa BECE oikeuden.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url

Paikalla Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 399
  • Peukkuja: 2
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2018, 21:20:52 »
Eli jos joku E kortissa on niin B-luokan yli 3500 kg yhdistelmä on sallittu, mutta jos sattuu oleen vaikka BC-kortti joka meikäläisen ikäluokassa vielä ihan perus huttua niin et yli 3500 kg yhdistelmää saa ajaa.

Välillä huvittaa kun poliisi valaisee lehdissä näitä korttivaatimuksia ja toimittaja naputtelee sen kolmen ranskalaisen viivan muistiinpanosta lehteen niin sen jälkeen ei edes ne jotka oikeesti tietää ole varmoja mitä saa tehdä. :)


Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 731
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2018, 21:46:59 »
On se vieläkin niin että CE antaa BECE oikeuden.

No tuollahan se on kyllä aika selvästi sanottu :-[

https://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/ajoneuvot_joita_saan_ajaa
Lainaus
Ylempiin ajo-oikeusluokkiin sisältyvät luokat

Kaikki luokat T- ja LT-luokkaa lukuun ottamatta sisältävät AM-luokan ajo-oikeuden.
A-luokka sisältää A1- ja A2-luokan ja A2-luokka A1-luokan ajo-oikeuden.
A1-, A2-, A-, B- ja LT-luokat sisältävät T-luokan ajo-oikeuden.
C-luokka sisältää C1-luokan ja CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden.
D-luokka sisältää D1-luokan ajo-oikeuden ja DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden.
C1E-, CE-, D1E ja DE-luokat sisältävät BE-luokan ajo-oikeuden.
C1- ja C-luokka sisältävät LT-luokan ajo-oikeuden.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Paikalla Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 399
  • Peukkuja: 2
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2018, 22:45:01 »
No nyt se tuli oikein lähteiden kanssa. Joskus tuotakin asiaa tullut googlattua. Enemmän ja vähemmän on silti jäänyt epävarmuutta.

Tähän melkein pitäisi lisätä hakusanoja niin saadaan vierailuja foorumille.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 508
  • Peukkuja: 15
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2018, 23:35:31 »
Mutta silti nuo on hieman hassuja siinä että C ei kuitenkaan sisällä B:tä, mutta onko edes teoriassa mahdollista suorittaa ihan pelkällä C:llä varustettua korttia, jolla saisi ajaa vain kuorma-autoja? Tai voiko pikkuautolla törttöilystä menettää vain pelkän B:n ja jäisi AC-kortti :)

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2018, 07:00:11 »
Kaikenlaista kummaa on.
Mikäli pohjalla  on BCD ajolupa ja suorittaa CE tutkinnon, niin tulee automaattisesti DE ajolupakin. Entäs jos suorittaakin DE tutkinnon. Saako silloin myös automaattisesti CE ajoluvan?

Kaikki kortin korotukset voi suorittaa manuaalilla, jos on pohjalla B ajokoe suoritettuna manuaalilla. Poikkeksena on vain BE tutkinto, joka pitää aina suorittaa manuaalilla, mikäli ei mieli merkintää korttiinsa. Siitäkin huolimatta, että B ajokoe on jo manuaalilla suoritettu. Raskaammissa luokissa korotuksissa kelpuutetaan B ajokoe manuaalilla pohjaksi ja voi mennä huoletta automaatilla kokeeseen.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 033
  • Peukkuja: 15
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2018, 07:52:16 »
Hämmennetään soppaa vielä B/96 - kortilla :) onko kellään tuollaista?
En vaan ihan tajua pointtia miksi suorittaisi tupn BEn sijaan...

On tuo BE pitänyt suorittaa siitä asti kum kortin sain, ei vain ole tullut saatua aikaiseksi. Vuosikaudet ajattelin, et joskus vielä ajan A:n ja hankin samassa rytäkässä sen pikku-e:n. No, tulipa ajettua prätkäkortti viime kesänä, mutta ei siinä malttanut mitään kärrynvetämisiä miettimään :D

Eipä niitä kortinkyselijöitä ole vuosikausiin tien päällä näkynyt, joten ei kai sillä sitten niin väliä ole mitä kortissa lukee  :)
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #15 : Maaliskuu 18, 2018, 08:03:01 »
Hämmennetään soppaa vielä B/96 - kortilla :) onko kellään tuollaista?
En vaan ihan tajua pointtia miksi suorittaisi tupn BEn sijaan...

On tuo BE pitänyt suorittaa siitä asti kum kortin sain, ei vain ole tullut saatua aikaiseksi. Vuosikaudet ajattelin, et joskus vielä ajan A:n ja hankin samassa rytäkässä sen pikku-e:n. No, tulipa ajettua prätkäkortti viime kesänä, mutta ei siinä malttanut mitään kärrynvetämisiä miettimään :D

Eipä niitä kortinkyselijöitä ole vuosikausiin tien päällä näkynyt, joten ei kai sillä sitten niin väliä ole mitä kortissa lukee  :)
B/96 vastaa suurinpiirtein vanhaa BE ajolupaa. Pointti sen suorittamiseen on hieman kevyempi tutkinto. Käytännössä sellaista ei kannata suorittaa, koska BE on kattavampi pienin panostuksin. Vanhat BE kortin haltijat saivat uudistuksen yhteydessä korotetut painot.

Kortinkyselijä tulee tienpäällä välittömästi, jos kuljetat vaikka isolla pakulla traileria, tai muuta isohkoa jarrullista kärryä. Valvova viranomainen hahmottaa, jos yhdistelmä edellyttää E kirjainta. Muutoin saa ajella aika rauhassa.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 508
  • Peukkuja: 15
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2018, 08:14:16 »
Mutta silti nuo on hieman hassuja siinä että C ei kuitenkaan sisällä B:tä, mutta onko edes teoriassa mahdollista suorittaa ihan pelkällä C:llä varustettua korttia, jolla saisi ajaa vain kuorma-autoja? Tai voiko pikkuautolla törttöilystä menettää vain pelkän B:n ja jäisi AC-kortti :)
Omaan kysymykseen löytyi vastaus toisaalta, C ei kai "sisällä B:tä", mutta C:tä ei voi suorittaa ilman B:tä
https://www.ajovarma.fi/c-ajokortti
"C1- ja C-luokan kuljettajantutkintoon pääsemisen edellytykset
...
Tutkinnon suorittaja on saanut tutkinnon luokkaa vastaavan kuljettajaopetuksen ja hänellä on vähintään B-luokan ajoneuvon Suomessa saatu ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti.
..."

Sama koskee myös D:tä täytyy olla joko B tai C pohjalla. Ennen tuon ABC:n sai ihan yhdellä inssiajolla kuorma-autolla, mutta täytyykö nykyään ensin suorittaa B ihan loppuun asti ennen kuin saa mennä C:tä suorittamaan ja kaksi erillistä inssiajoakin?

Mutta saako CE:llä myös DE:n tai päinvastoin ei oikein voi noista päätellä, muuten kuin tuntivaatimukset ovat CE:ssä ainakin isommat, mutta kun molemmissa trafin mukaan todetaan että DE:ssä ajokokeessa täytyisi olla D-luokan vetoauto ja CE:ssä C-luokan, niin löytyykö vielä jostain muualta noita sääntöjä ja poikkeuksia lisää?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 033
  • Peukkuja: 15
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #17 : Maaliskuu 18, 2018, 08:26:58 »
Ainakin 2002 kun itse BC:n suoritin, piti ajaa ensin B-inssi ja vasta sen jälkeen C:n kokeet.

Autokoulussa ajettiin lähes pelkästään kuorma-autolla, eli opetus oli samassa mutta kokeet erikseen.

Viime kesänä A:ta ajaessa autokoulunopettaja tuskaili tulevan lain kanssa, on kuulemma aika kurja homma autokouluille.

Nykyään B on kuulemma kolmivaiheinen ja kevaria saa ajaa ennen korttia harjoitteluluvalla kolmio perässä...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 731
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #18 : Maaliskuu 18, 2018, 08:51:14 »
Viime kesänä A:ta ajaessa autokoulunopettaja tuskaili tulevan lain kanssa, on kuulemma aika kurja homma autokouluille.

No kai se on kun heiltä häviää business alta, yksityisopetuksen helpottuessa ja siten tod.näk. myös yleistyessä, sekä hintojen laskiessa ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #19 : Maaliskuu 18, 2018, 09:51:05 »
Viime kesänä A:ta ajaessa autokoulunopettaja tuskaili tulevan lain kanssa, on kuulemma aika kurja homma autokouluille.

No kai se on kun heiltä häviää business alta, yksityisopetuksen helpottuessa ja siten tod.näk. myös yleistyessä, sekä hintojen laskiessa ;D
Tutkinto vaikeutuu. Katsotaan nyt sitten, kuinka paljon.
Englannissahan on tämä käytäntö. Ajo-opetusta ei tarvitse, mutta tutkinto vaikea. Monet eivät saa korttia lainkaan, tai vasta 20 yrityksen jälkeen.

Suomeen tulee Pohjoismaiden löysin ajokorttikoulutus. Miten se näkyy sitten liikenteessä, aika näyttää.
Toisaalta uudessa laissa syyllisyyttä tarkaltaessa ei ole enää syytöntä. Jos se törppö tahallisesti tai osaamattomuuttaan ajaa päälle, niin "syytönkin" on vastuussa. Se riittää, kun on väärässä paikassa väärään aikaan. Todennäköisesti vakuutusyhtiöt kiittää.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 033
  • Peukkuja: 15
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #20 : Maaliskuu 18, 2018, 11:10:47 »
Saisi sitten edes olla niin, että vaikka opetusta ei varsinaisesti vaadittaisi niin epäonnistuneen ajokokeen jälkeen sitä voitaisiin silti määrätä pakolliseksi ennen seuraavaa ajokokeen yritystä.

Muutama vuosi sitten ainakin vielä sai perheenjäsenen ajo-opetuksen jälkeen opettaa pari ulkopuolista samoilla luvilla. Näitähän välitti joku nettipalvelu ja joutui yllättäen Autokoululiiton hampaisiin... Joskus uutisoitiin jonkun opettaneen pari nuorta omaan piikkiin hakemusten perusteella.

Mulla ei kyllä ole mitään järjestäytynyttä ajo-opetusta vastaan. Suomalainwn mentaliteetti onneksi on sellainwn, että kun jokin sääntö opetetaan, sitä pääsääntöisesti noudatetaan. Ei kiitos sääntöjen soveltajia ja kaiken maailman hätäväistelijöitä yhtään enempää tien päälle, kiitos ;)
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 085
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #21 : Maaliskuu 18, 2018, 12:19:23 »
Eipä niitä kortinkyselijöitä ole vuosikausiin tien päällä näkynyt, joten ei kai sillä sitten niin väliä ole mitä kortissa lukee  :)

Puuttuvasta E:stä tulee aina ajokieltoa, vähän sitten viranomaisen mielialasta kiinni että minkä pituisena.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 034
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #22 : Maaliskuu 18, 2018, 12:43:08 »
Mitenkähän sitten C1E..?

Toisinaan olisi tarvetta, ja harmittaa kun jäi kymmenkunta vuotta sitten projekti vähän kesken. Lääkäriltä oli lupa, vetoauton lainaus sovittuna, kärryn metsästyksessä kesti ja talouden uusi syntynyt ihminen vei huomion tuosta. Nyttemmin lie "vähän" hankaloitunut, ja etenkin kallistunut sen suorittaminen, silloin olisi muutamalla satasella siitä selvitty...?

Tilanne tuon tarpeeseen tulee kevytkuorma-autolla kärryä vetäessä. Samanlainen esim Sprinter pakuna, ja saat vetää sen mitä rekisteriotteeseen on merkitty BE-kortilla, mutta jos samanlainen ajopeli onkin kuorma-autoksi rekisteröity niin sittenpä ei vedetäkään kuin 750kg...

Toisaalta tarve ehkä meni ohi, mikäli tämänpäiväinen hankinta osoittautuu kelvolliseksi, Brittiwoimaa 3500kg vetopainolla...




Eikä ehkä lääkärinlupaakaan saisi enää niin helposti, kun on vammaluokatkin tutkittu ja paperiin merkitty. Noinkohan saisi nykysäännöillä yköstyypin diabeetikko C-korttiakaan..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 463
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #23 : Maaliskuu 18, 2018, 21:50:26 »
C1e tuli ajettua viimevuonna ja tuli maksamaan noin 750€ kun oli kokeilulupa missä oli vain puolet opetuksia. En tiedä loppuiko se jo vai jatkuuko vieläkin. Jos ei jatku niin hinta on noin tuplat.

Mutta en minä ainakaan joutunut mitään lääkärintodistusta hakemaan kun korotus oli korttiluokan tjsp. sisällä.

Mitä taas tulee poliisien pysäytyksiin niin ennen kortin ajoa kun ajettiin trailerin kanssa ja poliisit tuli vastaan niin kääntyivät perään ja pysäyttivät. Eli katsoivat koneelta auton tiedot ja samalla näkyy ettei omistajalla ole kortissa virtaa vetää kärryä...
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 419
  • Peukkuja: 5
Vs: Kytkentämassat
« Vastaus #24 : Maaliskuu 18, 2018, 23:07:53 »
Saihan jo aikapäiviä sitten kevarilla ottaa harjoitusluvat. Autokoulussa viisi ajotuntia, hyväksytyt kirjalliset ja kolmio perään. Ei vaan saanut mennä oman läänin ulkopuolelle eikä kyyditä muita. Sitten kuukauden ajojen jälkeen inssiin ja kortti kouraan.

Minä olen hyödyntänyt tuon lakimuutoksen opetusluvista täysimääräisenä. Pariin vuoteen kuudet opetusluvat: ensin omalle ja naapurin tytölle B-kortti ja samaan aikaan omalle pojalle A1-kortti. Sitten seuraavana vuonna siskon ja kaverin tytöille B-kortit ja osin jo samaan aikaan omalle pojalle B-kortti. Laatuaikaa nuorten kanssa. Ajoa tuli reilusti ja monenlaisia tilanteita, joita ehdittiin ihmetellä ajan kanssa ja käydä samoja reittejä useasti läpi kaikessa rauhassa. Lisäksi kaikkien kanssa käytiin sekä naapurikaupungeissa että myös ACry:n talviratapäivillä Joutsassa. Moiseen monipuolisuuteen ei autokouluopetuksessa ole mahdollisuutta - olkoonkin että siellä on sitten ihan ammattilaiset (ammattilaisen määritys on myös mielenkiintoinen...)  kertomassa asioista.