Kirjoittaja Aihe: DS3 nykii pakkasella  (Luettu 1570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
DS3 nykii pakkasella
« : Helmikuu 19, 2018, 10:37:44 »
Ostin syksyllä käytettynä DS3:n, 1.2 Puretech turbolla, Start&Stop, 2015, 16k kilometriä nyt mittarissa. Moottori kävi syksyllä ihan kivasti, en muista edes alkutalven pakkasten olevan ongelma (joskaan ei täällä rannikolla kovia pakkasia ollutkaan). Nyt tämän vuoden puolella kun pakkaset ovat kiristyneet, olen huomannut että moottori nykii enemmän tai vähemmän pahasti lämpötilan laskiessa alle nollan, sitä pahemmin mitä kylmempää on. Nykiminen on pahinta moottorin ollessa kylmä ja vähenee moottorin lämmetessä poistuen käytännössä kokonaan moottorin saavutettua normaalin käyntilämpötilan.

Nykimistä esiintyy oikeastaan vain tasakaasulla ajellessa ja sen huomaa parhaiten kaupunkiajossa kolmosvaihteella, noin 40-50km/h nopeudella, pintakaasulla. Tällöin nykiminen tuntuu siltä, että välillä jää yksi sylinteri syttymättä ja välillä yhdessä pamahtaa enemmän, eli meno on katkonaista kumpaankin suuntaan, sekä kiihtyy että hidastuu. Nyinnät ovat sekä melko teräviä, että välillä kone tuntuu puutuneelta sekunnin kaksi. "Rytkyttämistä" ei voi olla huomaamatta. Nelosella terävät nyinnät vähenevät, puuttuminen jää. Vitosella 80km/h ajossa moottorissa tuntuu vain satunnaista puutumista (siis 5-10s välein satunnaista). Ykkösellä ongelmia ei huomaa, moottorin kuorma lienee niin pieni ettei pieni käynnin epätasaisuus välity koko koriin nykimisenä. Kakkosella sen alkaa jo huomaamaan. Epätasaisen käynnin myös kuulee vaihdelaatikon katkonaisesta ulinasta 2-4 vaihteilla.

Moottorijarrutus ei nyi (tietenkään), kuten ei myöskään kiihdytykset. Moottori tuntuu hetken lämmettyään ihan yhtä pirteältä, kuin lämpimilläkin keleillä (heti startin jälkeen kylmänä koneessa tuntuu olevan aika agressiivinen tehojen rajotus, joka helppaa aika nopsaan noin kilometrin ajon jälkeen).

Auto kävi huollossa, ja siitä päivitettiin ECUn ohjelmisto. Nyt istun huollossa taas, koska tuo päivitys ei tuonut mitään apuja. Säätö- eli ohjelmistovikaa tässä nyt kovin epäillään, muilta osin Citroen-huollon mies on nostamassa jo käsiä pystyyn. Hei eivät ainakaan alustavasti osaa epäillä mitään mekaanista osaa. Koeajavat auton kohta, kun se on päässyt vähän jäähtymään.

Huollosta kerrottiin, että tämän asian tiimoilta on tullut jonkin verran reklamaatioita, mutta itse en onnistunut löytämään foorumeilta ainuttakaan asiaan liittyvää kirjoitusta. Samaa/samankaltaista moottoriahan käytetään monissa monissa autoissa, sekä Citikassa että Pösössä. Toki moottorit eroavat kovasti ominaisuuksiensa mukaan, vaikka paperilla speksit ovatkin lähellä toisiaan. Nimenomaan moottorin softa muuttuu, kun vaikkapa S&S lisätään pakettiin. Ohjelmistoja ECUlle on tullut kuulemma kymmeniä eri versioita päivityksinä, mutta valitettavasti edes huollolle ei kerrota mitä eri versioissa on milloinkin muuttunut/korjattu ja miksi. Veikkaisin lonkalta, että näitä täsmälleen samoja moottoripaketteja kuin minullakin on Suomessa kuitenkin melko suuri määrä. Joko muilla ei ole ongelmia, tai he eivät kirjoittele niistä nettiin (tai sitten en vain osaa etsiä ja löytää).

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2018, 12:34:40 »
En tiedä onko puretechin ongelma, mutta jonkin verran on pikkubensaturboissa (ja joissain TDI koneissa) ollut kiusana välijäähdyttimen jäätyminen. Mahtaisko olla tästä kyse?

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2018, 12:47:08 »
En osaa sanoa, mutta vähän oudolta se kuulostaisi. Mahtaisiko moinen sulaa esim. motarilla, vaikka moottori olisikin lämmin? Ainakin DS3:ssa tehtaan viimasuoja peittää vain puolet maskin alaosasta. Nimenomaan välijäähdyttimen puoli on suoraan viimassa.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2018, 12:56:41 »
Ei tuo minunkaan mielestäni  mikään kovin todennäköinen syy ole ja tuo on ainakin helposti korjaamolla diagnosoitavissa. Hyvin vähän noista puretecheista on moitteita kuulunut. Oletko tsekannut pösöfoorumin puolelta? Onko tuo sinun 1.2nen 110 vai 130 hv?

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2018, 13:28:06 »
Oon yrittänyt etsiä muualtakin ihan vaan moottorin perustella (eli Citikka & Pösö), mutta ei ole sattunut mitään edes tähän viittaavaa eteen. Moottori on PureTech 110.

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2018, 14:21:33 »
Huolto tuli valmiiksi. Ainoa muutos joka keksitiin tehdä, oli ECUn softan päivittäminen, koska mitään fyysistä vikaa ei ilmennyt. Olivat siellä oikein ihmetelleet, että miksi tuohon moottoriin tulee jatkuvasti päivityksiä. Edellinen päivitys lyötiin sisään kolme viikkoa sitten ja nyt taas uusi, eikä tämä tahti ole kuulemma ollenkaan poikkeuksellista tämän PureTechin kohdalla. Epäilys on, että jotain hämärää moottorissa on kun jatkuvasti päivitellään. Jotain yritetään kuumeisesti korjata. Valitettavasti edes huolto ei kuulemma enää saa minkäänlaista selvitystä päivitysten sisällöstä, eli heilläkään ei ole hajuakaan mitä päivityksillä yritetään muuttaa tai korjata. On vain ohje, että "asentakaa". Todella harmillista!

Olivat koeajaneet, moottorissa "yksi palkki" lämpöä ja eivät olleet havainneet mitään nykimistä. Kurvasin pois huollon pihalta lämmöt 1,5 palkissa ja kyllähän se nyki. Ei toki niin rajusti että sitä ulkopuolinen välittömästi huomaisi, kuten ei koskaan "puolilämpimänä". Eli huomaa, kun tietää mitä etsiä.

Pitää käydä illalla koeajamassa moottori täysin kylämänä, että tekikö päivitys taaskaan minkäänlaista eroa nykimiseen.

Poissa DSKolmonen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2018, 06:53:37 »
Vehon mukaan tuo nykiminen on ominaisuus. Omani nyki myös lämpenemisvaiheessa. Ainakaan 2016 tuohon ei ollut korjaavaa softapäivitystä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 815
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2018, 07:27:25 »
Vehon mukaan tuo nykiminen on ominaisuus. Omani nyki myös lämpenemisvaiheessa. Ainakaan 2016 tuohon ei ollut korjaavaa softapäivitystä.
Ei sellainen saa olla ominaisuus, vaan se on vika.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2018, 08:40:58 »
No sanotaanko sitten, että vika, johon ei ole keksitty ratkaisua. Eli ainakin toistaiseksi ominaisuus, ihan kuten takajarrujen panttaaminen (mulle muuten asennettiin taakse jarrukilvet, kun tahtoivat jäätyä - oli aika jännä metsäretki, kun keskeltä korpea pois lähtiessä oli molemmat takajarrut umpijäässä :D)

Huoltomies arveli henkilökohtaisesti, että oisko syynä päästöasiat, kun moottori halutaan pitää liian laihana silloinkin, kun pitäisi ajaa hetki "ryyppy päällä". Kulutuksesta päätellen kone käykin aika paljon rikkaammalla, mutta ehkä sitten ei tarpeeksi. Tai liian, taitavat olla herkkiä pelejä nämä modernit motit. Huollossa harmiteltiin sitäkin, että ovat täysin valmistajan armoilla, koska moottorissa ei ole mitään mitä he voisivat säätää. Kaikki asetukset tulee softasta ja se puolestaan mustana laatikkona vailla mitään dokumentaatiota tehtaalta.

Tossa vois olla jollekin pätevälle chippaus-pajalle pieni markkinarako: säätää näitä moottoreita käymään hyvin myös pakkasella! "Jälkiasennuksena" tehtyä ECUn uudelleenmappausta ei pidättele päästömääräykset (muuten kuin katsastuskonttorilla, tietenkin), eli seokset voisi säätää vapaasti juuri sopivaksi kylmällä kelillä ja moottorilla. Ei vaan taida Suomesta löytyä sellaisia pajoja, jotka tekisivät mäppäyksiä käsin? Suurin osa ellei kaikki taitaa vaan asentaa valmiita chip-filejä sisään?

Poissa DSKolmonen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #9 : Helmikuu 21, 2018, 13:48:24 »
Joo, jarrut siinä lähti aina paukahtaen "auki" pakkasella. En kyllä uskaltanut paljoa käsijarrua käytellä talvella.

Oli silti paras talviauto mitä mulla on ollut, kulutti vähän ja lämpeni tosi hyvin. Takaiskarit omaani vaihdettiin myös, kun alkoivat kolisemaan alle -20 pakkasella. Siitä oli jokin kampanjakin oikein.

Poissa Trnquill

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: DS3 nykii pakkasella
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2018, 13:55:38 »
Mulla ne paukkui auki myös sateen jälkeen lämpöisillä keleillä. Tai oikeastaan ihan aina... Nyt jarrukilpien asennuksen jälkeen eivät enää pauku lainkaan, ei sateella eikä pakkasella. Ei, vaikka käytän aina käsijarrua. En ole tosin varma tekivätkö jotain muuta siinä kilpien asennuksen yhteydessä, esimerkiksi rasvasivat liukutapit tms.

Auto lämpenee kyllä mukavan joutuisasti ekaan viivaan asti, sitten viisari seisoo siinä aikansa ennen kuin lähtee taas kipuamaan ja nousee melko nopeasti normaaliin käyntilämpötilaan.