Kirjoittaja Aihe: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO  (Luettu 1794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xnor

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« : Tammikuu 29, 2018, 10:47:56 »
Onko tietoo miten tehdään

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2018, 11:16:13 »
Onnistuu ainoastaan sisäkautta, ulompaa niveltä ei saa ehjänä irti. Eli tripoidinivelen kautta.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa xnor

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2018, 11:29:23 »
Eli menee vaihelaatikko öljyt vaihtoon

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2018, 12:15:30 »
Jos 6-vaihteinen automaatti (Aisin), niin ei mene. Vetarin voi vetää ulos ja öljyt pysyy sisällä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa xnor

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2018, 12:23:30 »
Manuaali on

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 229
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2018, 16:39:56 »
Ylivedettävä suojakumi toimii myös.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2018, 18:12:14 »
Ylivedettävällä tuon korjasin joskus aikanaan itsekin, vaan melkoista äheltämistähän se oli apukartion kanssakin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2018, 15:18:08 »
Biltema-merkkinen oli oikein mukava asennettava, meni ihan limupullolla ja oli pehmeää tavaraa..

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 451
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2018, 16:15:56 »
Motonetissä on liimattavia vetarinsuojakumeja. Ne on todettu hyväksi.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #9 : Heinäkuu 04, 2018, 20:47:25 »
[sMotonetissä on liimattavia vetarinsuojakumeja. Ne on todettu hyväksi.][/s]

Motonetin kumi on pieni, vetoakseli on 40mm paksu.

Bilteeman teeman kumista voi leikata sopivan kokoisen.

Nyt "väliaikainen patentti" piti saada auto ajoon Juhannukseksi.

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 376
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #10 : Heinäkuu 04, 2018, 23:14:39 »
Ylivedettävällä tuon korjasin joskus aikanaan itsekin, vaan melkoista äheltämistähän se oli apukartion kanssakin :-\

Joskus kun tuollaista ekan kerran asentelin koitin liukasteena kaikennäköiset saippuasotkut yms. Sitten keksin, että viemäriputkien asennuksessa käytettävä voide vois olla pätevää. Hyvä ettei vetarin kumi mennyt samalla vauhdilla toisestakin nivelestä yli kun tuli hiukan liikaa ennakkoa.

https://www.taloon.com/liukuainepullo-400ml-super-glidex/LVI-2241408/dp

Poissa Tepa123

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2018, 23:30:58 »
Fixuksen ylivedettävää en suosittele  :) 2 sellaista saatiin rikki vaikka oli kartio.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #12 : Heinäkuu 05, 2018, 08:40:38 »
Joskus kun tuollaista ekan kerran asentelin koitin liukasteena kaikennäköiset saippuasotkut yms. Sitten keksin, että viemäriputkien asennuksessa käytettävä voide vois olla pätevää. Hyvä ettei vetarin kumi mennyt samalla vauhdilla toisestakin nivelestä yli kun tuli hiukan liikaa ennakkoa.

Juu, saippua on ihan liian ohkasta tuon kumin puristuksessa kartion paksuimmalla kohtaa ja siten se ei todellakaan toimi. Tuon ylivedettävän mukana tuli joku pussukka liukkaria mukana, mutta se tippa mihinkään riittänyt, tai sitten lotrattiin sen kanssa ihan liikaa. Anyway lopulta ihan vaan samaa vaseliinia kartion pintaan, mitä noissa nivelissä muutenkin käytellään kun oli purkki sopivasti tallissa hollilla. Sehän toimi, mutta ongelmaa tuli enempi sitten siitä kun oli joka paikka sitä vaselinia täynnään sutattuna ja kumista ei enää tahtonut saada otettakaan = äheltämiseksi siis meni :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #13 : Heinäkuu 05, 2018, 09:53:59 »
Tästä samasta aiheestahan on 2017 toukokuulla mun aloittama thread, kun vaihdoin molempien vetareiden suojakumit. Myös WD40 toimii ihan hyvänä voiteluaineena, eikä sotke pahasti edes paikkoja...

Nyt voi sanoa, että rikki menneen suojakumin vaihtaminen oli tilapäisratkaisu, sen verran oli ilmeisesti ehtinyt mennä hiekkaa niveleen, että nyt on molemmat vetarit vaihtokunnossa. No, yli vuoden ja 20tkm niillä kuitenkin pääsi joten kannatti ehkä tehdä. Nyt vaihdan sitten molemmat akselit (hintaero pelkkään niveleen oli mitätön).

Muistaakseni koko homman haastavin juttu oli saada pyörännapa irti alapallosta, koska auton ollessa yläasennossa sitä alatukivartta saa vääntää ihan tosissaan. Miten se on, uskaltaako korkeussäätimeen koskea kesken korjauksen, ts. mitä tapahtuu jos laskee auton alemmas kun pyörä on ilmassa? Vai onko jotain muuta jippoa minkä avulla irrotus sujuisi helpommin?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #14 : Heinäkuu 05, 2018, 10:02:53 »
Nyt voi sanoa, että rikki menneen suojakumin vaihtaminen oli tilapäisratkaisu, sen verran oli ilmeisesti ehtinyt mennä hiekkaa niveleen, että nyt on molemmat vetarit vaihtokunnossa. No, yli vuoden ja 20tkm niillä kuitenkin pääsi joten kannatti ehkä tehdä. Nyt vaihdan sitten molemmat akselit (hintaero pelkkään niveleen oli mitätön).

Tätä itsekin tuota vaihtaessa mietiskelin, paljonko sitä mössöä on jo kerinnyt tuonne niveleen tuhoa aiheuttamaan :-\ Vaan auttaisikohan pesu mitään? Eli pesisi sen nivelen puhtaaksi kaikesta rasvasta ja sitä myöten liastakin, jonka jälkeen tietty huolellinen öljyäminen puhtaalla vaseliinilla ennen uuden suojakumin asentamista. Kestäisikö nivel tällöin pidempään ja jos niin kestäisikö jopa niin paljon pidempään että moinen pesu työmääräänsä nähden kannattaisi jopa tehdä? ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 229
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #15 : Heinäkuu 05, 2018, 10:27:10 »
Tästä samasta aiheestahan on 2017 toukokuulla mun aloittama thread, kun vaihdoin molempien vetareiden suojakumit. Myös WD40 toimii ihan hyvänä voiteluaineena, eikä sotke pahasti edes paikkoja...

Nyt voi sanoa, että rikki menneen suojakumin vaihtaminen oli tilapäisratkaisu, sen verran oli ilmeisesti ehtinyt mennä hiekkaa niveleen, että nyt on molemmat vetarit vaihtokunnossa. No, yli vuoden ja 20tkm niillä kuitenkin pääsi joten kannatti ehkä tehdä. Nyt vaihdan sitten molemmat akselit (hintaero pelkkään niveleen oli mitätön).

Muistaakseni koko homman haastavin juttu oli saada pyörännapa irti alapallosta, koska auton ollessa yläasennossa sitä alatukivartta saa vääntää ihan tosissaan. Miten se on, uskaltaako korkeussäätimeen koskea kesken korjauksen, ts. mitä tapahtuu jos laskee auton alemmas kun pyörä on ilmassa? Vai onko jotain muuta jippoa minkä avulla irrotus sujuisi helpommin?

WD40 soveltuvuus vetoniveleen jää arvailujen varaan, mutta en ehkä itse laittaisi.

Uskaltaa koskea korkeudensäätöön, kunhan huolehtii että auto on tuettu muullakin kuin tunkilla. Pyörännapa lähtee irti alapallosta helpoiten laskemalla ala-asentoon ja ulosvetäjällä, jolloin suojakumi säilyy yhyenä (pallonivelen kiilatyökalulla saattaa nihrata kumia).
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #16 : Heinäkuu 05, 2018, 10:34:31 »
Kiitti Nuudeli. Täytyy viikonloppuna kokeilla miten tällä kertaa homma onnistuu.

Niin se WD40: Pyyhin sen toki asennuksen jälkeen pois, sehän on juuri siitä mukavaa rasvaa, että on myös helppo poistaa. Huonona puolena toki, että liukastaa myös kädet, ts. pitävän otteen saaminen suojakumista oli vähän haastavaa...

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 229
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #17 : Heinäkuu 05, 2018, 12:51:23 »
Ymmärsin väärin, eli luulin että olit laittanut vetoniveleen tuota WD40:stä vetonivelrasvan sijaan.  ;D Asennukseen tuo kelpaa kyllä.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III VETARIN ULOMPI KUMI VAIHTO
« Vastaus #18 : Elokuu 20, 2018, 13:23:22 »
Täytyypä vielä jatkaa, kun näistä vetoakseleista on nyt muodostunut suorastaan painajainen mun C5:ssa - toki samaan aikaan on sanottava ettei muita murheita olekaan oikeastaan ollut.

No, viime viikolla sitten lopulta vaihdoin uudet vetarit molemmille puolille. Homma meni aika kivasti ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Kunnes viime perjantaina autoa pihalla siirtäessäni käänsin pyörät aivan linkkuun oikella ja kytkin peruutusvaihteen. Auto ei liikkunut mihinkään, vaan pomppi paikallaan tosi rajusti. Vaihdekeppi N-asentoon lopetti pomppimisen. Sitten oikaisin pyörät ja auto liikkui taas ihan normaalisti. Kokeilin toisen kerran ja sama tulos. Eteenpäin liikkuessa ei ole ongelmaa. Mitä ihmettä???

Voisiko vetoakseli olla yksinkertaisesti liian lyhyt? Tämä on siis se välilaakerillinen puoli. Ennen asennusta uutta ja vanhaa akselia verratessani katsoin että ihan kuin pieni ero olisi ollut, mutten ole varma.

Ja jos se akseli on liian lyhyt, onko muuta tehtävissä kuin niellä tappio ja hakea uusi akseli kaupasta? Tilasin osat autonvaraosa24.fi:stä jo toukokuussa niin palautuskaan ei oikein tule kyseeseen. Ja onhan sillä akselilla jo ajettukin melkein 100 km.

JOS akseli tosiaan on liian lyhyt, voi sanoa että tällä kertaa olisi kannattanut maksaa tuplahinta (tämä maksoi 120€) ja ostaa alkuperäinen osa...