Kirjoittaja Aihe: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km  (Luettu 3059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« : Tammikuu 22, 2018, 22:30:34 »
Käsijarru jää hiemna päälle pakkasella. Tais olla molemmat, koska vapautin maassa maakamalla molemmat.
Onko vika sylinterissä, siellähän on se kierresysteemi vai tiivistekumi akselilla vai vaijeri ?
Jarrunesteet vaihdettu  10.2016 187 000 eli noin 25 000 km sitten.
Jos on sylinteri niin riittääkö kunnon polkasu useamman kerran ?
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa mäle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2018, 22:48:02 »
Käsijarru jää hiemna päälle pakkasella. Tais olla molemmat, koska vapautin maassa maakamalla molemmat.
Onko vika sylinterissä, siellähän on se kierresysteemi vai tiivistekumi akselilla vai vaijeri ?
Jarrunesteet vaihdettu  10.2016 187 000 eli noin 25 000 km sitten.
Jos on sylinteri niin riittääkö kunnon polkasu useamman kerran ?
Ei ne omassa 2005 c4 lähtenyt kuin käsin.

Lähetetty minun BAH-L09 laitteesta Tapatalkilla


Poissa mattimyl

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2018, 09:29:40 »
Sama ongelma minulla 2009 c4:ssa.
Vein lämpöseen sulamaan ja jarrut toimi niinkuin pitää.
Ulkona ei palaudu muutakuin itse avittamalla. Vaijerin vaihdolla ilmeisesti ongelma poistuu ainakin vähäksi aikaa.

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2018, 10:51:36 »
Täällä sama vika. Vasara aina mukana, pari napautusta linkkuihin ja taas mennään.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2018, 12:59:22 »
Voisiko olla, että linkut hieman jumittavat tai niissä olevat palautusjouset ovat väsähtäneet/puuttuvat?

Poissa Cee4

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
  • Come on, get that McLaren out of the way!
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2018, 17:22:19 »
Itselläni myös samaa ongelmaa...:-\ Huomenna aikeissa mennä tallille tutkimaan josko mekanismin sais elvytettyä. Ei nimittäin huvittais ostaa motonetistä uusia satuloita kun ovat sen 150€/kpl ::) Itselläni kun ongelma on selkeästi nimenomaan satulan päässä eikä vaijerissa. Kun käkkärin vetää päälle ja pois, kahva muuttuu löysäksi alkumatkaltaan ja kun katsoo auton alle, mekanismi on edelleen "päällä". Kopautus vasaralla auttaa.
Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | R̶e̶n̶a̶u̶l̶t̶ ̶L̶a̶g̶u̶n̶a̶ ̶(̶B̶5̶6̶)̶ ̶1̶.̶6̶ ̶-̶9̶9̶

Poissa mäle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2018, 22:32:00 »
Itselläni myös samaa ongelmaa...:-\ Huomenna aikeissa mennä tallille tutkimaan josko mekanismin sais elvytettyä. Ei nimittäin huvittais ostaa motonetistä uusia satuloita kun ovat sen 150€/kpl ::) Itselläni kun ongelma on selkeästi nimenomaan satulan päässä eikä vaijerissa. Kun käkkärin vetää päälle ja pois, kahva muuttuu löysäksi alkumatkaltaan ja kun katsoo auton alle, mekanismi on edelleen "päällä". Kopautus vasaralla auttaa.
Juuri  näin teki mullakin käsijarrukahva.

Lähetetty minun BAH-L09 laitteesta Tapatalkilla


Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2018, 05:30:11 »
Elikkä se vaatis sylintereiden aukaisun ja kunnon puhdistus. Tietenkin voisi samalla uusia kaikki kumiosat, mutta mistä tietää onko ne Lucas- tai
Bosh-merkkiset
?
Jouset siellä on ja aikaisemmin laitoin hihnatyösylinterin jouset sinne vaijerille, mutta siinä tuli jokin säätö-ongelma. Pitää kokeilla uudestaan tai sit katsoa Motonetin jousivalikoimasta jokin !
Joku puhui kunnon polkaisusta ja talviliukkailla se on helppo tehdä !
Tässä on eräs kuva siitä käsijarrun kierreakselista, että lieneekö se tämä + kaikki muut.
https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjgpKWS0e_YAhUBEiwKHdLlB-gQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.mr2turbo.info%2Fpics%2Frearcaliper.html&psig=AOvVaw0nQBMfTytBI0ktK0i4XJqI&ust=1516850005140586

Sit tässä yx video, joka kuvastaa mikä aiheuttaa sen jumin: Et laittakaas ensimmäiselle kesälomapäivälle !

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2018, 07:29:23 kirjoittanut eju »
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2018, 07:38:46 »
Itselläni myös samaa ongelmaa...:-\ Huomenna aikeissa mennä tallille tutkimaan josko mekanismin sais elvytettyä. Ei nimittäin huvittais ostaa motonetistä uusia satuloita kun ovat sen 150€/kpl ::) Itselläni kun ongelma on selkeästi nimenomaan satulan päässä eikä vaijerissa. Kun käkkärin vetää päälle ja pois, kahva muuttuu löysäksi alkumatkaltaan ja kun katsoo auton alle, mekanismi on edelleen "päällä". Kopautus vasaralla auttaa.
Katsoppas tämän hinta ja voihan siinä tehdä sillai, et ostaa yhden ja vaihtaa paikoille ja huoltaa sen vanhan ja sit toiselle puolelle ja sit kiertoon kavereiden kanssa: https://www.ebay.com/itm/BRAKE-CALIPER-REAR-RIGHT-CITROEN-C4-Peugeot-307-for-Lucas-trw-system/182797963928?hash=item2a8f9b9298:g:0ZgAAOSwn45Zze~s
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2018, 12:00:12 »
Itselläni myös samaa ongelmaa...:-\ Huomenna aikeissa mennä tallille tutkimaan josko mekanismin sais elvytettyä. Ei nimittäin huvittais ostaa motonetistä uusia satuloita kun ovat sen 150€/kpl ::) Itselläni kun ongelma on selkeästi nimenomaan satulan päässä eikä vaijerissa. Kun käkkärin vetää päälle ja pois, kahva muuttuu löysäksi alkumatkaltaan ja kun katsoo auton alle, mekanismi on edelleen "päällä". Kopautus vasaralla auttaa.

Voi kai se kahva muuttua löysäksi siksikin kun vaijeri jumittaa? Mulla ainakin on pakkasella (alle -5) kahva ihan jäykkä, ei huvita kiskoa. Luulenpa että vaijeri on jäässä.
Testata pitäisi niin että vaijeri on irti linkuista, jos linkku liikkuu päälle/pois, syy on vaijerissa. Jos taas linkku jää jumiin niin linkussa?

"Tallissa" oli eilen -23c, ei remonttikeli.

Poissa Cee4

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
  • Come on, get that McLaren out of the way!
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2018, 14:41:52 »
Tänään tutkin linkkumekanismia. Otin itse linkun irti ja alta paljastui kuvan kaltainen kumitiiviste. Tiiviste on molemmilla puolilla hieman repeytynyt ja p*skaa siellä välissä myös oli riittävästi. Putsailin kumin ja sen ympäristön sekä itse linkun. Sen jälkeen laitoin litium+PTFE -rasvaa kumiin, sekä vaijeriin niin satulan kuin matkustamonkin puolelta. Ainakin kotiin ajaessani käkkärikäännökset onnistuivat ongelmitta ;D Katsellaan miten tuo reagoi kun tulee taas kovemmat pakkaset.



Itselläni myös samaa ongelmaa...:-\ Huomenna aikeissa mennä tallille tutkimaan josko mekanismin sais elvytettyä. Ei nimittäin huvittais ostaa motonetistä uusia satuloita kun ovat sen 150€/kpl ::) Itselläni kun ongelma on selkeästi nimenomaan satulan päässä eikä vaijerissa. Kun käkkärin vetää päälle ja pois, kahva muuttuu löysäksi alkumatkaltaan ja kun katsoo auton alle, mekanismi on edelleen "päällä". Kopautus vasaralla auttaa.

Voi kai se kahva muuttua löysäksi siksikin kun vaijeri jumittaa? Mulla ainakin on pakkasella (alle -5) kahva ihan jäykkä, ei huvita kiskoa. Luulenpa että vaijeri on jäässä.
Testata pitäisi niin että vaijeri on irti linkuista, jos linkku liikkuu päälle/pois, syy on vaijerissa. Jos taas linkku jää jumiin niin linkussa?

"Tallissa" oli eilen -23c, ei remonttikeli.

Linkku tosiaan jää jumiin eli vika siinä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2018, 14:59:33 kirjoittanut Cee4 »
Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | R̶e̶n̶a̶u̶l̶t̶ ̶L̶a̶g̶u̶n̶a̶ ̶(̶B̶5̶6̶)̶ ̶1̶.̶6̶ ̶-̶9̶9̶

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #11 : Tammikuu 24, 2018, 18:48:29 »
Joo se on selvä homma, että pitää alkukesästä ennen hyttysiä vaihtaa vaijerit ja huoltaa noi työsylinterir, mutta ennenkuin ollaan lämpimillä, niin koittakaas sitä polkasua eli ABS tärryyttää sitä pahuksen kierresylinteriä,
Mutta miettikääs niitä joilla on sähköinen kässäri !  Auts !
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #12 : Tammikuu 24, 2018, 21:40:47 »
Mutta miettikääs niitä joilla on sähköinen kässäri !  Auts !

Vielä ei raportoitavia ongelmia (kop kop)  8)

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 404
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2018, 22:22:47 »
Joo se on selvä homma, että pitää alkukesästä ennen hyttysiä vaihtaa vaijerit ja huoltaa noi työsylinterir, mutta ennenkuin ollaan lämpimillä, niin koittakaas sitä polkasua eli ABS tärryyttää sitä pahuksen kierresylinteriä,
Mutta miettikääs niitä joilla on sähköinen kässäri !  Auts !

Mikä siinä on ongelma? Ei mikään. Satulat vähä kalliimpia. 119e kipale satuloita. Onko se paha hinta?
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Nissan Micra K11 1.3 isolohko 1996


Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #14 : Tammikuu 25, 2018, 07:44:10 »
240 € on paha, mutta käy Ebay:ssa katsomassa.
Ebay; noin 50 € + 12 € rahti ! 55 - 65 €.
Huoltosarja takajarruun 20 €/kpl. Et kantsii miettiä ~ 40 € + sylinterien huoltotyö / uudet sylinterit~ 110 € ( tod. näk. huolletut ? )

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcitroen+c5+2009+rear+brake.TRS0&_nkw=citroen+c5+2009+rear+brake&_sacat=0
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 131
  • Peukkuja: 23
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #15 : Tammikuu 25, 2018, 08:00:46 »
Onko mekanismi sama kuin noissa Audi-videoissa? Audilla on varaosana ulkoinen palautusjousi jota mm. volkkareihin lisätään. kävisikö myös nelkkuun?

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #16 : Tammikuu 26, 2018, 12:01:59 »
Monivammainen käsijarru ! Pilkkihaalarit päällä ja onneksi oli lämpöasteita.
Laitoin kuvan mukaisen lisäjousen ( vanha hihnasylinterin jousi, levyt pois ), koska kierukkajousi on aika heikkotehoinen. Kierukkajousen saa paikoille käsin, ei tartte pihteja. Saisi olla voimakkaampi, koska vipuvarsi on lyhyt.
Irroitin jarruvivun ja samalla huolsin jarruakselin. Cee4:n kuva.
Kumi on erittäin pehmyt. Leviää auki niinko se yx paikka juostessa.
CRC-purkin pilli meni erittäin herkäsi kumin ja akselin väliin. Pesu CRC:llä ja ilmanpaineella. Sitkostettu öljy sisään ja vaseliiniklöntti päälle. Toivottavasti jarruvipu painaa vaseliinin kumin ja akselin väliin. Spray vaseliini olisi ollut kans hyvä.
Jarruvaijeri on päällystetty muovilla ja vaijerin ruostuessa, turpoaa, ja muovi halkeaa ja kulku teräsjousiputkessa hankaloituu.
Huhtukuun lämpimiä odotellessa uusin vaijerit ja 55 €:n tajarrusatulat.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa Cee4

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
  • Come on, get that McLaren out of the way!
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #17 : Tammikuu 26, 2018, 17:43:20 »
Monivammainen käsijarru ! Pilkkihaalarit päällä ja onneksi oli lämpöasteita.
Laitoin kuvan mukaisen lisäjousen ( vanha hihnasylinterin jousi, levyt pois ), koska kierukkajousi on aika heikkotehoinen. Kierukkajousen saa paikoille käsin, ei tartte pihteja. Saisi olla voimakkaampi, koska vipuvarsi on lyhyt.
Irroitin jarruvivun ja samalla huolsin jarruakselin. Cee4:n kuva.
Kumi on erittäin pehmyt. Leviää auki niinko se yx paikka juostessa.
CRC-purkin pilli meni erittäin herkäsi kumin ja akselin väliin. Pesu CRC:llä ja ilmanpaineella. Sitkostettu öljy sisään ja vaseliiniklöntti päälle. Toivottavasti jarruvipu painaa vaseliinin kumin ja akselin väliin. Spray vaseliini olisi ollut kans hyvä.
Jarruvaijeri on päällystetty muovilla ja vaijerin ruostuessa, turpoaa, ja muovi halkeaa ja kulku teräsjousiputkessa hankaloituu.
Huhtukuun lämpimiä odotellessa uusin vaijerit ja 55 €:n tajarrusatulat.

Tuo kierrejousi vaijerin ympärillehän onkin ihan hyvä idea! Eipä tullut tuommoinen itselle mieleen. Melkeinpä vois samanmoisen askarrella.
Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | R̶e̶n̶a̶u̶l̶t̶ ̶L̶a̶g̶u̶n̶a̶ ̶(̶B̶5̶6̶)̶ ̶1̶.̶6̶ ̶-̶9̶9̶

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #18 : Tammikuu 27, 2018, 19:00:45 »
Saattaa olla, ettei jarrusysteemiä ei tarvitse vaihtaa, vaan tuon kumisystemin paikalle tiukempi kumikuppi, jonka sisälle vaseliini !?
Pitää tehdä keväämällä ja jostakin valmis kumikuppi, joka kestää ton vaseliinin. Onko venttiilivarren kumi sopiva ?
Työmäntä tietenki röhjääntyy, niin pumppaus huulille ja takas. Ns herkistys. Isompi homma on pumpata koko mäntä ulos ja puhdistaa hapettumat.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #19 : Tammikuu 28, 2018, 10:18:57 »
Laitan tässä vielä lisäohjeen:
- Helix-jousen sisään kannattaa laittaa pehmyt ( silicon ) putki suojaamaan vaijerin päällä olevaa muovia.
- Ympyrän sisällä on se haitarikumi kasassa ja saakin olla, koska on revennyt.
- Uusi vaijeri samoilla ohjeilla !
- Jarruvivun alle meinaan kokeilla venttiiliohjaimensuojakumia.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa Cee4

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
  • Come on, get that McLaren out of the way!
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #20 : Tammikuu 28, 2018, 15:18:48 »
Kiitos tästä, täytyy itse tosiaan askarrella samanmoinen. Niin oliko tosiaan niin, että käkkärin akselin ympärillä oleva kumi (josta itsekin laitoin kuvan), lähtee ihan irti siitä akselin päältä? Omassani kun vaikutti kovin "kiinteältä"
Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | R̶e̶n̶a̶u̶l̶t̶ ̶L̶a̶g̶u̶n̶a̶ ̶(̶B̶5̶6̶)̶ ̶1̶.̶6̶ ̶-̶9̶9̶

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #21 : Tammikuu 28, 2018, 16:41:25 »
En ole vielä itse tehnyt sitä. Odottelen lämpimiä kelejä ja vaihdan molemmat vaijerit ja samalla meinaan heittää noi kumit mäkeen ja korvata venttilivarren kumeilla, niin saa rasvakupin.
Ei ole käytettyä jarrupeliä, että vois varmistaa minkälainen rakenne.
Tietenkin voi leikata mattoveitsellä osan pois tai hakee varalta korjaussarjan, ettei jää auto seisomaan.
Seuraavalta sivustolta näkee sen kumin olevan vaihdettavissa.
https://www.google.fi/search?q=citroen+c4+rear+brake+caliper+system&client=ubuntu&hs=7mq&channel=fs&dcr=0&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=LB_YOA6frXFWyM%253A%252CB1ga66Pzx-V4pM%252C_&usg=__70sXwN1hDOpygMYeq4bLkv1xPuI%3D&sa=X&ved=0ahUKEwixwcDG8PrYAhXOhqYKHZNKBZgQ9QEILjAC#imgrc=AZ2t8PTaW_wCSM:
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #22 : Helmikuu 03, 2018, 17:28:42 »
Perjantaina Keski-Suomesta Turkuun. Lähtiessä -10 pakkasta ja turussa + 1 eli kunnon vesikeli ja suolausautot
liikenteessä Turussa, tietenkin haihdutus tulevaa pakkasta varten.
Olin pöljä vetänyt käsijarrun tietenkin päälle ja aamuste -4, niin jumissahan se oli.
Auton taakse selälleen makaamaan ruuvimesselin kanssa vääntämään linkut oikeaan asentoon ja toteama: Käsijarrun vaijeri jäässä. Jahka kotio pääsee, niin on ne vaijerit vaihdettava.
Eräs konsti olisi viiltää vaijereiden muovivaippa auki matallimmasta kohdasta, mutta saattaa olla ettei siitä paljon apuja ole veden kapillaariominaisuuksien vuoksi.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.

Poissa Cee4

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
  • Come on, get that McLaren out of the way!
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #23 : Helmikuu 14, 2018, 18:49:01 »
Itse vaihtelin tänään vaijerit ja totesin että eipä ongelmat loppuneet :P Eipä vissiin sitten muuta kuin satuloiden kimppuun...
Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | R̶e̶n̶a̶u̶l̶t̶ ̶L̶a̶g̶u̶n̶a̶ ̶(̶B̶5̶6̶)̶ ̶1̶.̶6̶ ̶-̶9̶9̶

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Käsijarru jäätyy C4 1,6 HDi 2009 210 000 km
« Vastaus #24 : Helmikuu 14, 2018, 23:18:00 »
Niin, et vissiin huoltanut samalla niitä liukutappeja. Minun piti porata eräs liukutapin vastine isommaksi, koska oli liian ahdas. Sama tilanne oli varaosassa jonka tilasin Ebay:stä. Poranterällä mittasin välyksen.
Voitelitko kässärin navan siitä kumin ympäriltä ?
Olen tehnyt kaikkien jarrusylintereiden herkistyksen 2 kertaa vuodessa eli kesä/talvirengas vaihdon yhteydessä.
Leikkasin vasta vaijerit auki alimmasta kohtaa ja tänään kävin pikapesussa. Nyt on tallissa kuivumassa ja yöpakkasia on odotettavissa - 20.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.