Kirjoittaja Aihe: Kohonnut K-arvo?  (Luettu 978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marjo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 0
Kohonnut K-arvo?
« : Tammikuu 17, 2018, 11:04:26 »
Katsastuksessa tuli ilmi, että K-arvo on kohollaan eikä päästöt siksi mennyt läpi, arvo oli 0,66. Mikä sen pitäisi olla? Haulla löysin vain vanhempiin malleihin liittyviä keskusteluja ja siellä kirjoiteltiin ihan erilaisista luvuista, mitä tuo mun auton lukema on... Mistä johtuu K-arvon nousu?
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 923
  • Peukkuja: 13
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2018, 12:39:18 »
Vaikka tukkoisesta ilmansuodattimesta tai siitä, että on ajeltu turhan rauhallisesti ja kone on karstoittunut.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2018, 15:42:37 »
Olikos se vielä niin että uudet Euro 5 ja 6 on valmistajan rajan mukaan ja se on konepellin alla olevassa tyyppikilvessä, varsin usein 0,5?
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/
Tuo juttu on tuosta hetken voimassa olleesta raja-arvosta, eli vielä vanhempiakin saatettiin testata tyyppikilven rajan mukaan, jos valmistaja oli sattunut sen kilpeen laittamaan.

Minkävuotisesta ja minkä päästöluokan autosta on kyse?
(Mutta itsellä konttori teki kerran mokan ja hylkäsi tuoreeman rajan mukaan, aloin jälkikäteen ihmettelemään kun edellisenä vuonna oli hyväksytty isommalla arvolla).

Joskus vikana voi olla myös että hiukkassuodatin on poistettu tai rei'itetty sekä ohjelmistoa muutettu, viritetty jonkun toimesta.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2018, 16:24:05 »
Joskus ihan testaajasta kiinni, eli miten polkaisee?

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2018, 07:21:26 »
Olihan kone lämmin ja suoraan ajosta? Ennen leimaa kannattaa dieselillä kuin dieselillä ajaa pieni motarilenkki pikkaisen liian pienellä vaihteella. Putsaantuu vanhat noet pois ja menee heittämällä läpi. Muutenkin kyllä itseä ilettäs viedä kylmä kone poljettavaksi. Vikavalo ei ilmeisesti palanut kun pelkästä k-arvosta hylätty?

K-arvo on konepellissä tai tyyppikilvessä jos euro 5 ja se on 0.5 tai vähemmän.

Yksi mikä voi olla kanssa on katsurin laite. Onko ollut kunnossa? Joskus pakkasella noissa saattaa olla hieman arvoa pohjilla niin pomppaa euro 5 helposti k-arvosta

Poissa Marjo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 0
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2018, 10:53:54 »
Motarilla en ajanut ennen katsastusta, mutta sen verran kuitenkin, että lämmöt oli kunnolla nousseet. Seisoihan se ehkä 5-10 minuuttia sen jälkeen konttorin pihalla ennen kuin otettiin sisään. Mitään vikavaloa ei ole palanut :) Auto on 2011 ja ei ole mitään virittelyjä tehty. Kovasti se katsastusmies sitä yritti mitata, koska todella pitkään ja monta kertaa huudatti moottoria...  :o Katsoin kellosta niin noin 10 minuuttia se sitä polki siinä seinän takana. Teki jo mieli mennä sanomaan, että eiköhän se jo tullut selväksi, ettei mene läpi!
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2018, 11:25:45 »
Motarilla en ajanut ennen katsastusta, mutta sen verran kuitenkin, että lämmöt oli kunnolla nousseet. Seisoihan se ehkä 5-10 minuuttia sen jälkeen konttorin pihalla ennen kuin otettiin sisään. Mitään vikavaloa ei ole palanut :) Auto on 2011 ja ei ole mitään virittelyjä tehty. Kovasti se katsastusmies sitä yritti mitata, koska todella pitkään ja monta kertaa huudatti moottoria...  :o Katsoin kellosta niin noin 10 minuuttia se sitä polki siinä seinän takana. Teki jo mieli mennä sanomaan, että eiköhän se jo tullut selväksi, ettei mene läpi!
Pelkkä lämmittäminen ei vaikuta kovin paljon, motari ajolla tavallista pienemmällä vaihteella on ideana puhaltaa pakoputkistoon jääneet noet pois. En tiedä vaikuttaako isommin hiukkassuodatinautossa, mutta kyllä niissäkin sitä katsastuksessa ensin yritetään puhallella puhtaaksi kolmella "puhdistussyklillä".

Tuolle on ohjeet montako kertaa toistetaan, eli jos on oikein puhdas voi mennä jo ekalla kokeilulla, eikä tarvitse moneen kertaan huudattaa, jos taas ei mene alle rajojen ollenkaan, niin sitten toistetaan maksimikertoihin asti (olikos se 3+6 kertaa). Itse kanssa huolestuneena kuuntelin huudatusta kun yrittivät kovin väärään raja-arvoon pääsyä, mutta eipä se tuosta pitäisi hajota ellei ole jo muuten jotenkin rikki.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1487308858/d74c4c6af2c6c5b7248675c49127d894/24217-Dieselpaastojen_tarkastus_2017.pdf

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kohonnut K-arvo?
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2018, 16:21:24 »
Mulla alkoi kerran poltto heti kun ajoimme mittauspisteeseen, oli kohollaan mutta läpäisi mittauksen. Muutenhan näyttää aina 0:aa. Sanoinkin siitä kaverille että tunsin että lähti puhdistaan hiukkassuodatinta ja hän sanoi että mielenkiintoista, eka kerta kun näin on sattunut ja otetaan uusiksi jos ei polton aikana mene läpi. :)