Kirjoittaja Aihe: Suspension faulty ilman näkyvää syytä  (Luettu 1559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« : Tammikuu 17, 2018, 07:49:01 »
Autona C5 Hdi 180 vm. 2016. ajettu n. 70 000 km. Antaa aika ajoin mittariston näytölle "Suspension faulty" ja Service-valo jää palamaan.

Tämä tapahtu tasaisessa maantie- tai moottoritieajossa tasavauhdilla tasaisella maalla vakionopeussäätimellä körötellen. Eli silloin ei mielestäni tapahdu mitään muutoksia auton kulussa. Myöskään auton toiminnassa ei tunnu mitään poikkeavaa, jousituksen säädöt toimivat ja sport-nappi pelittää. Myöskään auton seisotuksessan ei näy mitään vajoamista tms. eikä tuo ilmoitus ikinä heti startin jälkeen ilmestykään. Tämä on tullut kerran kesäkelillä, mutta nyt pakkasten alettua muutaman kerran uudelleen.

Vikailmoitus poistuu heti, kun teen jotain poikkeavaa, esim. painallan kaasun pohjaan, mistä päättelen jousituksen saavan jotain uutta tietoa tulkittavakseen.

Lähinnä herää kysymys, kannattaako huolestua ja viedä huotoon? Autossa on toki vielä takuu, mutta juokseminen huoltoon ei ainakaan helpota arkea. Vai lieneekö satunnainen toimintahäiriö, joka kuittaantuu pois? Onko jotain sellaista, mitä kannattaa vilkaista tai kokeilla noin omatoimisesti? Akun luulisi olevan kunnossa, koska auto on vain 1,5 vuotta vanha, ajan yksinomaa maantiajoa 100-200 km päivässä, kaupunkiajoa tosi vähän eikä Webastoa ole.

Määräaikaishuollon yhteydessä tuota vilkaisivat testerillä, mutta mitään ei ilmennyt. Tosin vikailmoituksestakin olikin jo aika pitkä aika. Mitenköhän pitkään noin ylipäätään vikailmoitukset säilyvät auton muistissa? Jos ilmoitus tulee tänään, kannattaako autoa viedä korjaamolle enää huomenna, jos Service-valo on sammunut.

Yritin hakea tietoa haulla, mutta löysin juttuja lähinna C4 Picasson ilmajousituksesta.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Paikalla C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2018, 08:31:21 »
Ehdottomasti veisin huoltoon, kun takuu on vielä voimasssa.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2018, 16:19:06 »
Ehdottomasti veisin huoltoon, kun takuu on vielä voimasssa.
Komppaan! Heti huoltoon ja toivottavasti joku vikakoodi löytyy muistista että saadaan korjattua.

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2018, 18:57:08 »
Kävin tänään huollossa kysymässä asiaa. Heillä oli kiireitä eikä tänään ehditty koodeja lukemaan. Sovimme, että ajan auton samana päivänä heti aamusta vikakoodien lukuun, kun vikailmoitus seuraavan kerran ilmestyy. Edellisellä kerralla vikakoodia ei löytynyt, mutta saattoi olla liian pitkä aika ilmoituksen ja koodinluvun välillä.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2018, 19:22:45 »
Akku ja maadoitus kannattaa aina tsekata. DOA akkuja löytyy valitettavan paljon. :(

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2018, 16:11:44 »
Väliaikatietoa. Tänään aamulla jousituksen vilailmoitus tuli pariinkin kertaan ja samalla huomasin, että Xenonit tippuvat ala-asentoon. Tiessä oleva laajempi heitto poisti ilmoituksen. Korjaamolla luettiin vikakoodit ja ilmoitti taka-akselin korkeusanturin viasta. Koska tässä mallissa on anturit kummallakin pyörällä erikseen, tilattiin ne molemmat kaikelta varalta.

Samalla todettiin, että korjauksen yhteydessä vaihdetaan myös AdBlue-säiliön korkki (tai jopa koko säiliö) kampanjakorjauksena. Korkissa on havaittu huohotusongelmaa ja alipaine on joissain tapauksissa vetänyt säiliön luttuun.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 676
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2018, 18:10:53 »
Kiitos että ilmoitit ja pahoittelut etten noita korkeus-"antureita" keksinyt sanoa? Onkohan ne yhtä halvat kuin siinä versiossa missä se on vain keskellä (About 15€ se linnunluu ja asennus luokkaa naurettavan helppo)?

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2018, 18:32:03 »
Toivottavasti on helppo ja halpa - noin tulevaisuutta ajatellen. Mistä sitä tietää, milloin vika uusii taas. Nyt menee vielä takuuseen eikä hintaa varmaan kerrota. Tuntuu, että ainakin aiemmin takuukorjausten hintoihin on suhtauduttu kuin valtiosalaisuuteen, vaikka se voisi olla kiinnostava asia auton ylläpidon kannalta joskus jatkossa.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 647
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2018, 18:38:11 »
Yllättävää että jo noin uudessa oireilee. Omassakin on tupla-anturit takana ja olen koittanut suihkia niihin voiteluainetta aina renkaita vaihtaessa. On ainakin helppoa toi voitelu vrt. malleihin joissa yksi anturi per akseli. Yleensähän se taka-anturi joka keskellä alkaa oireilla vasta useamman vuoden ikäisessä. Mullakin oli varmaan 5 tai 6 vuotta autolla ikää kun alkoi jumitella.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 012
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2018, 20:37:00 »
Mitenkähän niiden vanhojen antureiden kanssa, olisikohan mitään mahdollisuutta saada niitä tutkittaviksi? Vai noinkohan ne lähtee takuujutuissa korjaamon romuihin..?

Mikäli ovat vastaavat mitä ykköskoppaisista löytyy, niin vallan harvoin pitäisi vikaantua. Itse anturissa ei ole muuta kuluvaa kuin akselin läpivienti sekä vivustot. Sähköisesti asentoa mitataan kosketuksettomalla tekniikalla, eikä semmoisen pitäisi pystyä antamaan virheellistä asentotietoa satunnaisesti...

Jos viitseliäisyyttä vanhojen mukaansaamisen kysymiseen löytyy, niin postit ja vaivanpalkkaa maksan kyllä niistä... Vähän tuo uteliaisuus kun meinaa vaivata, ykköskoppaisen korkeusanturin sielunelämään tulikin jo tutustuttua...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2018, 21:57:22 »
Voin kysyäkin, saisiko anturit mukaan. Pahoin kyllä pelkään, että korjaamo ottaa ne itselleen/joutuu toimittamaan maahantuojalle tai valmistajalle. Joko ihan vain periaatteen vuoksi tai sisäistä laadunvalvontaa varten.  Jo korjausta tilatessa täytettiin tehtaalle monikohtainen lomake, jotta myöntävät luvan takuukorjaukseen.

Mutta kysäisen kyllä, josko anturit saisin mukaani. Sen jälkeen ne minun puolestani joutavat  osaavampiin käsiin tutkittavaksi. Palaan asiaan reilun viikon päästä, kun homma on saatu tehtyä.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #11 : Tammikuu 29, 2018, 19:48:25 »
Tässä korjauksen loppuraportti.

Auto kävi tänään korjaamolla ja vaihdettiin takuuna molemmat takapään korkeusanturit. Ei antanut enää sen jälkeen vikailmoitusta, tosin ei ole antanut enää reiluun viikkoon muutenkaan. Olisikohan alkuperäinen vaiva voinut johtua jonkun paikan jäätymisestä, koska herjat poistuivat ilmojen lämmettyä.

Osia en saanut mukaan, mutta sentään näin ne. Varmaankin tuttua kamaa asiansa osaaville, mutta minun silmiin ne näyttivät jotakuinkin tällaisilta: pieni litteänmuotoinen muovirasia, jonka kyljessä keinuvipu, toisessa anturissa tuo vipu oli vihreä, toisessa  sininen, kolmipiikkinen  sähköliitin rasian kyljessä. Maalaisjärjellä ajateltuna ei varmaankaan mikään tuhottoman kallis osa. Totuus voi olla toinen.

Lisäksi vaidettiin kampanjakorjauksena ureasäiliön korkki.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 728
  • Peukkuja: 8
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #12 : Tammikuu 29, 2018, 20:12:51 »
Hyvä juttu. Vihdoin kerran yhden samanlaisen 407:aan ja osan hinta oli 40 euroa.
Anturit on värikoodattu kuhunkin tukivarteen. Jäätyminen voi antaa ns. yhteneväisyyshälytyksen, eli arvo poikkeaa liiaksi oletetusta ohjearvosta.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 012
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #13 : Tammikuu 29, 2018, 20:17:19 »
Oliko kovinkin tuonnäköinen, mutta pitemmällä varrella..?

Jos vika oli kylmyyteen reagoiva, niin anturin piirilevyllä on saattanut olla katkos, joka sitten toimi tai oli toimimatta lämpötilasta riippuen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 353
  • Peukkuja: 1
Vs: Suspension faulty ilman näkyvää syytä
« Vastaus #14 : Tammikuu 29, 2018, 20:34:16 »
Idea ja olemus oli juuri tuollainen, mutta design ehken vähän erilainen. Rasian kyljessä oli värillinen pyörivä levy ja levyssä kiinni epäkeskeisesti sellainen vanhanajan öljynippaa muistuttava metallinen kiinnityskohta. Siihen on ollut varmaankin painettuna kiinni sitten jokin vipuvarsi. Mutta toimintaperiaate juuri videossa esitetyn kaltainen.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016