Kirjoittaja Aihe: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005  (Luettu 1312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MLu-C5V6

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« : Tammikuu 10, 2018, 13:24:29 »
Kesken katsastuksen, auton ollessa nosturilla, oikeasta etukulmasta alkoi aluksi valua ja sen jälkeen tippua hydrauliöljyä, mutta se lakkasi jonkun ajan kuluttua.
Kotona totesin, että öljy oli vuotanut yli säiliön korkista. Säiliö oli vähän yli puolillaan öljyä.
Muuttelin jousituksen asentoa moneen kertaan mutten saanut enää ylivuotoa aikaan.  Ajoin autolla parikymmentä kilometriä,
öljyn pinta oli pysynyt samana, eikä ylivuotoa enää esiintynyt. -  Jokin hetkellinen häiriö??  Mutta mistä saattaisi johtua?

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 1
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2018, 14:31:57 »
Säiliö ollut liian täynnä ja ylimääräiset tulleet pois, kun auto on katsastuksessa laskeutunut ala-asentoon ensimmäistä kertaa ylitäytön jälkeen. Ei vuoda enää koska liiat tuli jo pois  :)

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2018, 14:56:53 »
Pahimmassa tapauksessa säiliö halkeaa alas laskettaessa, jos on liikaa öljyä, ylipaineen pitäisi periaatteessa päästä pois, muttei oikein öljy ehdi. Oikea taso pitäisi mitata ala-asento+paineet päästettynä pois. Mutta aika hyvän arvion saa laskemalla ala-asentoon, jos öljyn pinta ulottuu säiliön täyttöaukosta katsottuna siellä näkyvän sihdin/ritilän päälle, on sitä jo liikaa. Paineet päästettynäkin sen pitäisi olla vain ihan vähän ritilän päälle, vanhemmissa oli sihdin "sivuritilöissä" pari matalampaa ylämerkkinä.

Poissa MLu-C5V6

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2018, 20:04:30 »
Joo, kiitos vaan ohjeista, mutta nämä olivat molemmat tuttuja asioita.
Säiliöön ei ole lisätty öljyä aikoihin. - Autoa on laskettu ja nostettu ajanmittaan  ennen vuotoa monta kertaa ylös-alas, eikä ylivuotoa ole tapahtunut. Syy on muussa kuin ylitäytössä. Sitä paitsi vuoto alkoi kun auto oli ajoasennossa.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2018, 20:14:48 »
MLu-C5V6: Onko myös laskettu paineet pois, kun on laskettu alas?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 111
  • Peukkuja: 8
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2018, 20:49:32 »
Kesken katsastuksen, auton ollessa nosturilla, oikeasta etukulmasta alkoi aluksi valua ja sen jälkeen tippua hydrauliöljyä, mutta se lakkasi jonkun ajan kuluttua.
Kotona totesin, että öljy oli vuotanut yli säiliön korkista.

Vuotoa ei siis tapahtunut etujousisylinterin paluuputkesta? Ja olet varma, että lds-säiliön korkki oli aiemmin kuiva, eikä siinä ollut vanhaa tihkunutta tai läikkynyttä öljyä, eli kaikki nosturilla ulos valunut öljy oli tuoretta ja tuli nimenomaan korkista?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #6 : Tammikuu 11, 2018, 20:00:41 »
Veikkaisin että ei ole korkista vuotanut jos säiliö "vuotamisen" jäljiltä on puolillaan öljyä. Jos korkista olisi öljyä pihalle tullut niin säiliössä pitäisi pinnan olla aika korkealla. Miltä näyttää nesteen pinta säiliössä jos jousituksen pudottaa alimpaan asentoon?

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #7 : Tammikuu 11, 2018, 20:19:25 »
Öljymäärä joka on säiliön sihdin alareunaan ja auton ollessa ala-asennossa, voi tulla yli säiliöstä, kun paineet lasketaan. Näin on käynyt ja ei käy joka kerta!
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 2
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2018, 20:38:36 »
Öljymäärä joka on säiliön sihdin alareunaan ja auton ollessa ala-asennossa, voi tulla yli säiliöstä, kun paineet lasketaan. Näin on käynyt ja ei käy joka kerta!

Vahvistan todeksi. Lisäsin tuossa pari viikkoa sitten hydeöljyä säiliöön, kun ala-asennossa oli alle sihdin alareunan (en tiennyt, että pitää paineet poistaa). Lisäämisen jälkeen femma rupesi laskemaan takapäätä parkissa yön aikana. Eilen tarkistin tason uudestaan ala-asennossa sekä paineettomana. Ala-asennossa taso oli pari milliä yli sihdin alareunan, mutta paineettomana öljyä sai pyyhkiä rätillä pohjamuovin päältä. Imaisin säiliöstä ylimääräiset (6 desilitraa), jolloin taso oli vähän yli sihdin alareunan. Auto ylös ja pari kertaa sitikkajumppaa ja normiasentoon lopuksi. 24h myöhemmin asento edelleen oikea.

Voiko tuo ylitäyttö aiheuttaa todella tuon perän laskemisen vai oliko pelkkä sattuma?
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2018, 21:22:02 »
Omasta oli ostaessa LDS säiliö halki ja luulenpa että säiliö on mennyt halki ylitäytön takia.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa JC5IEDM

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: HYDRAULIÖLJYSÄILIÖN YLIVUOTO C5 vm.2005
« Vastaus #10 : Tammikuu 12, 2018, 10:51:04 »
Paljonkos ohjaustehostinpiirissä on LDS:ää?
Katsastusinsinööri on taas innoissaan käännellyt sammutetun auton etupyöriä puolelta toiselle ja ohjaustehostinpiirin neste on osittain korvautunut ilmalla, eli lähes ylitäytetyssä säiliössä oli tavallistakin enemmän nestettä.
Varmaankin ohjauksessa tuntui "kulmikkuutta" tai tärinää katsastuksen jälkeen ennen tehostinpiirin ilmautumista.
2005 - 2008 C5 2.0i Break AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 2.0i Berline AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 -          C5 2.0i Berline AT 2005 (113 tkm -)