Kirjoittaja Aihe: P0500 speedsensor fault ym?  (Luettu 1480 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
P0500 speedsensor fault ym?
« : Tammikuu 08, 2018, 12:20:18 »
Alkoi 2006 automaatti,  2.0l bensa, vilkutella ESP-valoa, ja näyttöön tulee milloin mitäkin hälytystä. Vikakoodeja tulee 5-12, yleensä ensimmäisenä P0500, speedsensor, sitten liuta "voimansiirtovikoja" Vikoja nollailtu, mutta tulee takaisin milloin mitäkin. Eilen vaihdoin oikean eturenkaan ABS-anturin ja vika oli poissa koeajolenkilla 20 min ja tuli sitten takaisin. Laakerit vaikuttaisi olevan tiukat. Hälyttää myös gearbox failure, ABS-brake failure, turvatyynyt, vöiden kiristimet, ESP/ARS, engine control... ym. ESP vika saattaa tulla päälle koodien nollaamisen jälkeen, vaikka ei ajaisi ollenkaan. Lisäksi paikallaan ollessa toisinaan alkaa vaihdekepin solenoidi täristämään vaihdekeppiä. Kokeilin uutta ABS-sensoria myös vasemmalle suoraan konetilan liittimeen, mutta ei vaikutusta. Mistä lähteä etsimään vikaa? Nollauksen jälkeen toimii vaihtelevan ajan kuitenkin aivan hyvin. Välillä häviää myös tuulettimen puhallus ja mittariston kilometrinäyttö näyttää viivaa.

Poissa chewitsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Tampere C5
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2018, 15:25:12 »
Akku huono ja tai -navat möhnässä? Möhnä ei välttämättä näy päälle, vaan on navan ja liittimen välissä. Mut jos noi ilmoitukset liittyy kaikki jotenkin abs-anturiin, niin olisko sokkarengas väärässä asennossa. Haku abs-anturi ja tuo haku kannattaa tehdä "Keskustelua citikoiden tekniikasta » C5 I ja C5 II" kohdan juuressa. Elikäs tuolla

http://citroen-foorumi.com/index.php?board=30.0

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2018, 15:58:20 »
Akku huono ja tai -navat möhnässä? Möhnä ei välttämättä näy päälle, vaan on navan ja liittimen välissä. Mut jos noi ilmoitukset liittyy kaikki jotenkin abs-anturiin, niin olisko sokkarengas väärässä asennossa. Haku abs-anturi ja tuo haku kannattaa tehdä "Keskustelua citikoiden tekniikasta » C5 I ja C5 II" kohdan juuressa. Elikäs tuolla

http://citroen-foorumi.com/index.php?board=30.0
Akku pari vuotta vanha Bosch, navat ja kengät putsattu, kengät alkuperäiset pikalukolla. Sokkarenkaiden asennon tarkistin, ovat  ok ja laakerit tuntuisi olevan ihan napakat. Tulee sieltä muitakin, kuin ABS:ään liittyviä, engine management, pollution, turvatyynyt ja turvavyön kiristimet, sitten vikakoodeissa oli jotain ilmamääriä ja imuilman lämpötiloja. Mutta  kun nollaa vikamuistin, ja laittaa koneen käyntiin niin ensimmäisenä tulee ESP.  Mistä niitä hankaantuneita johtosarjoja voisi katsella, oli jossakin ketjussa niistäkin mainittu?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 666
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2018, 16:09:41 »
Varmuuden saaminen näistä virransyöttövioista olisi hyvä. Yleismittarilla. Esim: akun miinusnapa-kenkä--kori-kone, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Jännite-eroa ei saisi muutamaa kymmentä mV:a enemmän olla. Vastaavalla tavalla plusnavasta.

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2018, 16:22:24 »
Varmuuden saaminen näistä virransyöttövioista olisi hyvä. Yleismittarilla. Esim: akun miinusnapa-kenkä--kori-kone, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Jännite-eroa ei saisi muutamaa kymmentä mV:a enemmän olla. Vastaavalla tavalla plusnavasta.
pitääpä testata, toihan on nopeesti katsottu.

Poissa chewitsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Tampere C5
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2018, 22:02:12 »

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2018, 22:29:09 »
01 2.2hdi herjas suunnilleen samoja kun sohlasin joskus testerin töpselin kans ja poltin sulakkeen, muistaakseni tuvan puolellaf18. Eli potki kojetaulua jos bsi.llä huono kontakti.
Ja toisen kerran vastaavat oireet ku värkkäsin radion kans, chekkaa sekin jos oot sieläpäin touhunnu.

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2018, 08:17:44 »
Varmuuden saaminen näistä virransyöttövioista olisi hyvä. Yleismittarilla. Esim: akun miinusnapa-kenkä--kori-kone, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Jännite-eroa ei saisi muutamaa kymmentä mV:a enemmän olla. Vastaavalla tavalla plusnavasta.
Laturin lähdön ja akun plus-navan välillä oli 42mV ja akun miinusnavan ja moottorin/korin välillä 44 mV, eli sekin pitäis olla kunnossa. Huomenna aika marmoritiskille testerin nokkaan, saa nähdä mitä löytyy. Illalla ei lähtenyt sitten käyntiin, koodien nollaus ei auttanut, otin akun kengan irti ja kolmen tunnin päästä kokeilin, niin lähti käyntiin, ilman vika koodeja, mutta hetken päästä antoi ESp vian ja sitten taas laatikon, jarrut ym. Putsasin akun navat ja kengät ja laitoin  yöksi laturiin.

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2018, 08:23:42 »
Onko tuosta apua:

http://p0500.enginetroublecode.com/citroen-c5 ?
No tuo kohta 4, kone ei starttaa, vois viitata nyt kyllä tuohon. Mistähän tuo kampiakselin pyörimis anturi tuosta koneesta/vaihteistosta löytyy?? Ja lataus vaikuttais olevan kunnossa, lataa 14.48V
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2018, 15:51:22 kirjoittanut JukkaT »

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2018, 17:16:44 »
Toimiiko radion viiksi oikein? Jos ei niin käytä ratio pois ja herkistele liittimiä. Tiedän, kuulostaa tyhmältä mutta kun on omakohtaista kokemusta.

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #10 : Tammikuu 09, 2018, 17:18:35 »
Ja se f18 sulake

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2018, 10:15:35 »
Ja se f18 sulake
Sulakkeet loppuu F17:sta ??? Ohjekirjan mukaan diagnostiikkapistokkeen sulake on F4 ja se oli ehjä.

Poissa mustis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2018, 16:57:10 »
Sori mää puhuin 1korisesta.
Vertaa onko sulla jonku sulakkeen takana nuo samat toiminnot ja tarkista se.

 
F18    10A    Cruise control safety switch (clutch) - cruise control safety switch (brake) - starter inhibitor relay - unused stoplamp switch - gear lever blocking actuator control relay - automatic gearbox control assembly - diagnostic connector - switching module below steering wheel (COM 2000)   

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #13 : Tammikuu 11, 2018, 07:50:41 »
Sori mää puhuin 1korisesta.
Vertaa onko sulla jonku sulakkeen takana nuo samat toiminnot ja tarkista se.

 
F18    10A    Cruise control safety switch (clutch) - cruise control safety switch (brake) - starter inhibitor relay - unused stoplamp switch - gear lever blocking actuator control relay - automatic gearbox control assembly - diagnostic connector - switching module below steering wheel (COM 2000)
Luulis olevan ok, tuo "gear lever blocking actuator control relay" saa aina silloin tällöin kohtauksen ja soloenoidi hakkaa vaihdekeppiä jonkun aikaa :) Pitää silti varalta tarkistaa.
Auto nyt pajalla ja vikaa on löytynyt: johtosarjassa oikosulku CAN väylässä (10V jännite) ja liitin oli ollut aivan umpihapettunut, jotenkin oli päässyt vesi sisään. Nuo siis ohjaustehostimen pumpulla ja hydraulipumpulla, en muista kumminpäin. Tutkivat tänään lisää. Mutta tuo oikkari selittää tuota sekoilua aika pitkälle.

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: P0500 speedsensor fault ym?
« Vastaus #14 : Tammikuu 11, 2018, 15:23:07 »
No niin, auto saatu pajalta: ohjaustehostimelle menevä johtosarja oli hankaantunut pissapojan säiliötä vasten niin, että +12V:n ja CAN-väylän piuhat oli paljaalla kuparilla ja osittain oikosulussa (+10V). Tuo sekoitti CAN-väylän ja BSI:n totaalisesti. Lisäksi tuosta hankaumasta oli päässyt nousemaan kapillaarisesti vesi hydraulipumpun ohjainyksikön liittimelle saakka , joka oli pahasti hapettunut, minkä onneksi asentaja oli saanut puhdistettua, uusi ohjainyksikkö olisi maksanut 960€.
Nyt taas toimii.