Kirjoittaja Aihe: c5 -05 läppä vikako?  (Luettu 2771 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kipa76

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
c5 -05 läppä vikako?
« : Tammikuu 05, 2018, 14:49:01 »
moi vaan kaikille.
koitin aiheesta lukea mutta varmistellaan vielä jos joku osais neuvvoa.

2.0 pensa ja -05vm kyseessä.
lämmön säädöt ei toimi kummallekkaan puolelle, mitä näitä juttuja luin niin yleensä toinen toimii jne...

molemmin puolin puhaltaa haaleaa eikä kuumene tai kylmene vaikka kuinka säätelis.

onkohan nyt nuo läpät rikki vai jotaki muuta?

korjaako noita joku jyväskylä seudulla järki hintaan?

kiitokset avuista jo etukäteen

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 768
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2018, 19:33:34 »
Ei siis kummallekaan? Läppävika ei välttämättä näy näin. Moottorilämpö? Lämppärin letkujen lämpö? Nämä nyt olisi ensimmäisiä tarkistuksia.

Poissa kipa76

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2018, 20:17:41 »
moottori lämmöt normaalit ja samoin kennolle menevät letkut yhtä lämpimiä.
ei säädy kylmäksi eikä kuumemmalle.
semmosta haaleeta tulee.

ja tosiaan kummallakaan puolella ei tapahu muutosta kylmempään tai kuumempaan vaikka kuinka säätelis...

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 768
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2018, 08:29:19 »
Toimiiko suuntaukset? Lämmönsäätökään ei tapahdu heti. Luepa juttuja "puhaltaa kylmää apukuskille".!  Lämpimiä?, pitäisi olla kuumia. Kuten moottorivesiletkutkin. Ilmaa systeemissä? Olen äskettäin korjannut hantinpuolen säädön, siitäkin tuossa jutussa. Hantin puoli on vielä helppo tarkistaa. Hanskalokero irti, sen suutin ja valaisin irti. Lämmönsäätömoottori irti, ruuvit 2 kpl, 5,5mm hylsyllä. Sitten kokeilemaan lämmönsäätöjä, liikkuuko säätömoottorin kara..... Jos liikkuu, sitten luultavasti säätöläpät rikki.

Poissa kipa76

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2018, 09:49:50 »
suuntaukset toimii ja tosiaanki tulee semmosta haaleaa, ei kuumaa.
en esko että ois ilmaa ko ei säädy ees kylmälle?

koitettava tarkistaa noita läppä juttuja ensviikolla.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 260
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2018, 23:30:15 »
Ja siihen kysymyksen toiseen osaan eli kuka tai mikä Jyväskylän alueella korjaa Citroeneja merkkiliikkeen ohella.

Viitaniemen alueella on Nisulankadulla entinen JMT eli nykyisin Vianor-ketjun korjaamo. Ovat kertoneet erikoistuneensa juurikin ranskalaisiin autoihin. Toinen vaihtoehto on Seppälän alueella Pääskyntiellä oleva HSV-auto, jonka omistajayrittäjä on entinen Peugeot-merkkikorjaamon mekaanikko.

Molemmista olen saanut apua myös neuvojen ja vinkkien muodossa ihan vaan omatoimiseen korjaamiseen.
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa kipa76

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2018, 13:31:44 »
oiskohan ketään yksityistä henkilöä joka edullisesti tuon vian kattelis ja korjais, siis täällä jkl alueella?
itte en ole saanu aikaseksi vielä mitään, mutta ois tarkotuksena katella nyt viikolla niitten moottorien toimintaa jos vika ois siellä

Poissa kipa76

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #7 : Tammikuu 09, 2018, 10:27:45 »
ajattelin tuota asiaa alkaa katteleen lähipäivinä.
kuskin puolella ilmeisesti oma lämmönsäätö moottori, miten sen löytää?
apukuskin puoli tuossa jo neuvvottiinki

Poissa kipa76

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2018, 18:58:46 »
vielä semmonen tuli mieleen että ei niille lämmönsäätö moottoreille mitään sulaketta ole??
täytyy kysellä ja lukea mahollisimman paljon valmiiksi ko auto senverran kaukana ettei joka päivä viitti käyä kattomassa ja testaamassa yhtä asiaa...

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 768
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2018, 08:33:39 »
En noista lämmönsäätö moottoreista tiedä, sen enemmän lämmön säätömoottoreistakaan. :) Itse tutkin ongelman aluksi endoskoopilla (Biltema). Kojelaudan keskisuuttimet vaan pois ja sinne endoskooppia. Näkyi hyvin rikkoutunut säätöläppä.

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2018, 09:05:01 »
Jos on tiedossa, että säätö on kadonnut molemmilta puolilta yhtä aikaa, niin vika ei varmaankaan ole läpissä. Muussa tapauksessa ne todennäköisesti ovat rikki. Toinen puoli on vaan ollut huomaamatta kauemmin.

Endoskooppi tosiaan on kätevä asian tarkistamiseen, mutta ei hanskalokeron ja moottorin irroittaminenkaan paha homma ole.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #11 : Tammikuu 11, 2019, 10:25:54 »
En noista lämmönsäätö moottoreista tiedä, sen enemmän lämmön säätömoottoreistakaan. :) Itse tutkin ongelman aluksi endoskoopilla (Biltema). Kojelaudan keskisuuttimet vaan pois ja sinne endoskooppia. Näkyi hyvin rikkoutunut säätöläppä.
Mites noi keskisuuttimet lähtee rikkomatta irti? Alkoi vänkärin puolelle puhaltaa viileää.

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #12 : Tammikuu 11, 2019, 13:29:03 »
En noista lämmönsäätö moottoreista tiedä, sen enemmän lämmön säätömoottoreistakaan. :) Itse tutkin ongelman aluksi endoskoopilla (Biltema). Kojelaudan keskisuuttimet vaan pois ja sinne endoskooppia. Näkyi hyvin rikkoutunut säätöläppä.
Mites noi keskisuuttimet lähtee rikkomatta irti? Alkoi vänkärin puolelle puhaltaa viileää.
Ja jatkona miten radion saa irti, siis C5 II?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #13 : Tammikuu 11, 2019, 13:34:13 »
Ja jatkona miten radion saa irti, siis C5 II?
Radion etupaneelin sivuilla on pienet reiät ja niissä T10 ruuvit.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2019, 07:53:45 »
En noista lämmönsäätö moottoreista tiedä, sen enemmän lämmön säätömoottoreistakaan. :) Itse tutkin ongelman aluksi endoskoopilla (Biltema). Kojelaudan keskisuuttimet vaan pois ja sinne endoskooppia. Näkyi hyvin rikkoutunut säätöläppä.
Mites noi keskisuuttimet lähtee rikkomatta irti? Alkoi vänkärin puolelle puhaltaa viileää.
Radiosta löytyi reiät, mutta tätä en vielä keksinyt, lähteekö ne vaan vääntämällä? Ei viittiis pakkasella väkisin tehdä, menee vielä palasiksi.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 497
  • Peukkuja: 6
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #15 : Tammikuu 15, 2019, 08:02:58 »
Siellä on siis ruuvit. älä väännä väkisin

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #16 : Tammikuu 31, 2019, 12:30:02 »
Irroitin hansikaslopkeron ja säätömoottorin, moottori toimii, eli lappäakseli rikki. Testailin tuota moottoria niin sehän pysähtyy itsestään molempiin laitoihin ??? Eikös tuo nyt vaikuta siltä, että tuon alskelmoottorin ohjaus menee "liian pitkälle"? kun kerta vääntää läppäakselit solmuun? Saako tuota moottorin pyörimisväliä säädettyä esim Lexialla? Softahan tuota ohjaa, kun kerran pysähtyy itsestää. Melkoisen selvä suunnitteluvirhe, kun pyörii liian pitkälle.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 768
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #17 : Tammikuu 31, 2019, 16:44:20 »
Haepa juttuja. Niistä löytyy konstit säätömoottorien etuvastusten laittamiseksi.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 248
  • Peukkuja: 10
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #18 : Tammikuu 31, 2019, 18:00:45 »
Testailin tuota moottoria niin sehän pysähtyy itsestään molempiin laitoihin ??? Eikös tuo nyt vaikuta siltä, että tuon alskelmoottorin ohjaus menee "liian pitkälle"? kun kerta vääntää läppäakselit solmuun? Saako tuota moottorin pyörimisväliä säädettyä esim Lexialla? Softahan tuota ohjaa, kun kerran pysähtyy itsestää. Melkoisen selvä suunnitteluvirhe, kun pyörii liian pitkälle.

Toimintaperiaate on se, että ajetaan laidasta laitaan (tai ainakin toiseen laitaan) ja tietokone kalibroi itse itsensä siinä samalla. Tietää sitten, kuinka monta steppiä on auki- ja kiinni -asennon välillä ja osaa sen mukaan ajaa haluttuun kohtaan, kun säätää lämpötilaa. Toimiihan tuo, kunhan ei ajeta niin voimalla, että akseli murtuu :)

Toinen mahdollisuus on tehdä kuten Subarussa olivat japanilaiset tehneet, eli läppämoottoriin itseensä on yhdistetty asentosensori ilmeisesti mittaamalla vastusta eri kohdista kupariliuskaa, jonka päällä liukuu akselissa mukana pyörivä kontakti. Eli moottoria ajetaan, kunnes sen ilmoittama kulma antaa halutun arvon, jolloin tietokone tietää, että läppä on nyt X astetta auki. Vikamoodi on tuossa sitten se, kun tuo vastusarvo vaihteleekin moskan ja hapettumisen takia epämääräisesti, jolloin tietokone alkaa jumppaamaan läppää edes takaisin: ensin liikaa, sitten liian vähän, eikä stabiilia kohtaa ikinä löydy. Vähän kuin laittaisi Sitikan korkeudensäätimen väärin päin... Noh, tuosta sentään selvisi puhdistamalla kontaktipinnat. Mutta samanlaista persreiän kokoisessa aukossa jatkovarsien ja käsikopelon kanssa äheltämistä sekin homma oli. :-o
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #19 : Helmikuu 01, 2019, 08:56:47 »
Haepa juttuja. Niistä löytyy konstit säätömoottorien etuvastusten laittamiseksi.
Vastukset on jo ostettu, Ihmettelin vaan tuota, että kun askelmoottori pysähtyy irti olessaan aina samoihin päätyasentoihin, niin miksi sitä ajetaan rajoittimia vasten.  ???

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #20 : Helmikuu 01, 2019, 10:00:47 »
Siksi ajetaan rajoittimia vasten, koska muulla lailla ei moottorin asennosta saada tietoa. Kun moottoria ajetaan tarpeeksi paljon toiseen laitaan niin oletetaan, että se pysähtyy stoppariin, jonka jälkeen meillä on asento tiedossa. Tästä voidaan sitten alkaa ohjaamaan moottoria toiseen suuntaan x askelta sen mukaan, mitä lämpötilaa halutaan. Sama periaate oli C64:n levyasemassa, jos joku vielä muistaa sen kolinan, kun lukupään askelmoottoria ajettiin rajoitinta vasten.

C5:n tapauksessa ovat vaan ylimitoittaneet moottorin, joka tuhoaa kääntyessään niin läpän kuin stopparitkin.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #21 : Helmikuu 01, 2019, 14:08:01 »
Vaan onko siinä moottorissa sittenkään stopparia? Voihan olla että sitä ajetaan aina tietty matka joka riittää siihen että läppien stoppari tulee varmuudella vastaan ensin.  Ainakin tiheän vaihteiston vastustus on sen verran jämäkkä että käsin pyörittelemällä ei stopparista saa selkoa.
Läppien akseleille on kotelon sisäpinnassa moottorin päässä stopparit joihin ajetaan alussa. Läpän keskiosan akseli rasittuu silloin kun em stoppari antaa periksi ja läppä jää vääntöön, läppä on jäätynut kiinni-asentoon tai akselin toisen pään "laakeri" jumittaa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 768
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #22 : Helmikuu 01, 2019, 21:08:17 »
Siksi hioin sisäpäänkin läppäakselin aavistuksenomaisesti tynnyrimäiseksi. Ettei hetikohta nappailisi, myös vähän teflon-rasvaa.

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 1
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #23 : Helmikuu 08, 2019, 09:20:18 »
Vaan onko siinä moottorissa sittenkään stopparia? Voihan olla että sitä ajetaan aina tietty matka joka riittää siihen että läppien stoppari tulee varmuudella vastaan ensin.  Ainakin tiheän vaihteiston vastustus on sen verran jämäkkä että käsin pyörittelemällä ei stopparista saa selkoa.
Läppien akseleille on kotelon sisäpinnassa moottorin päässä stopparit joihin ajetaan alussa. Läpän keskiosan akseli rasittuu silloin kun em stoppari antaa periksi ja läppä jää vääntöön, läppä on jäätynut kiinni-asentoon tai akselin toisen pään "laakeri" jumittaa.
Moottoria ajelin irtaallaan lämpöä säätämällä ja aina moottori pysähtyy samaan kohtaan molemmissa laidoissa. Siksi ihmettelinkin, miksi sitä ajetaan fyysisiä stoppareita vasten.
Tilasin muuten netistä uudet vahvistetut läpät, hintaa tuli 55 egee lähetyskuluineen. Saa nähdä millaiset ovat, kunhan saapuvat. Marmoritiskillä pyysivät 140€

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 838
  • Peukkuja: 9
Vs: c5 -05 läppä vikako?
« Vastaus #24 : Helmikuu 08, 2019, 21:12:27 »

Tilasin muuten netistä uudet vahvistetut läpät, hintaa tuli 55 egee lähetyskuluineen. Saa nähdä millaiset ovat, kunhan saapuvat. Marmoritiskillä pyysivät 140€

Mistä tilasit?