Kirjoittaja Aihe: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004  (Luettu 1933 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« : Joulukuu 15, 2017, 08:30:37 »
Viimeisen viikon aikana on työmatkalla (21km) välähtänyt STOP-valo ja kuulunut kolme piippausta. Eilen viimeinkin ehdin näkemään "engine temperature too high" -tekstin näytöltä. Warning log on tähän asti näyttänyt vain jäätymisvaroitusta kun olen sen lukenut mutta vanha kunnon antipöllökin sinne ilmestyi illalla töistä tullessa. Moottorin lämpömittari näyttää normaalia lukemaa koko ajan.
Selvittelin asiaa vikakoodinlukijalla, P0116 oli koodi. Tulkinta tälle on että moottorin lämpö muuttuu poikkeuksellisesti ajon aikana (ei lämpene/lämpenee liikaa). Mittausohjeita ja muita vinkkejä löytyy netistä, vastusarvo anturissa muuttuu lämpötilan muuttuessa ja tällä säädetään polttoaineen määrää.

Perusolettamus on että johdotus on kunnossa ja ajattelin vaihtaa sensorin.
Onko se tämä: http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-HELLA-TEMPERATURSENSOR-PSA-DIV-FORD-FIESTA-01-6PT-009-309-391/192285639695?epid=1404749252&hash=item2cc51e040f:g:9lEAAOSwPydZnH9m

Ko. kalikka sijaitsee termostaatin lähellä ja tosiaan vain klipsillä kiinni.
Mutta onko olemassa erikseen lämpömittarin anturi ja tämä ECUn anturi?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2017, 10:29:16 »
Katsoisin obd-lukijalla että mitä lämpöjä ecu näkee.

Mittaristo saanee lämötietonsa eculta eli samasta anturista.

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #2 : Joulukuu 22, 2017, 10:23:58 »
Käyttämissäni ilmaisohjelmissa ei tuota lämpötilaa näytetä.

Päivitystä ongelmaan: eilen ja tänään huomasin että moottorin lämpömittari oli ns. nollilla aika pitkään
ja kun piippaus ja "engine temperature too high" -häly tuli samalla pari palloa ilmestyi näyttöön.
Eli viittaisi sittenkin sähkökatkokseen jossain johdossa?

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 290
  • Peukkuja: 5
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #3 : Joulukuu 22, 2017, 21:28:50 »
Tuli mieleen kun noita pakkasia taas alkaa olemaan, että mites jäähdytinnesteen pakkasenkeston tilanne?

Jossain wanhuksessa itellä oli edellinen omistaja käytellyt puhdasta vettä jäähdytinnesteenä ja siinä olikin sitten pakkasilla ylläriä:
Lämpömittari nojasi nollaan ensimmäiset pari kilometriä ja kun vesi/velli pääsi sulamisen jälkeen liikkeelle hyppäsi lämpömittari sekunnissa tappiin ja STOP yms. valot päälle.
Onni onnettomuudessa, ettei mitään tuossa hajonnut.


edit: kirotusvireitä..
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2017, 19:18:39 kirjoittanut Samo »
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #4 : Joulukuu 27, 2017, 14:07:21 »
Päivitystä pakkasaamulta:
Lämpötila ulkona -14, pari tuntia lämmityksessä ennen töihin lähtöä. Lämppäristä normaalisti lämmintä, lämpömittari nousi kolmeen täplään 20km matkalla, ei vikavaloja eikä hälyjä.
Olisiko kosteutta sulakerasiassa, piuhoissa tms.
Seuraillaan tilannetta, perjantaiksi lauhtuu nollaan taas.

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2018, 08:29:38 »
Nyt sitten on ollut pakkasta ja nollaa, piippauksia ei ole kuulunut. Ilmeisesti joku kosketushäiriö?

Poissa pikkuleka

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #6 : Huhtikuu 16, 2018, 10:10:00 »
Itsellä myös otsikon auto, bensaversiona, vm. 2006 ja samanlaisia oireita. Eilen, menomatkalla tuli taas samanlaiset "STOP" ja "temperature too high" -ilmoitukset. Pääsin tälläkin kertaa perille ihan ok, ja siellä konepelti ylös ja kurkkasin pintapuolisesti jäähdytinnesteen määrän (ok). Ei haissut palaneelle tms. eli päättelin, että pystyy ajelemaan. Paluumatkalla sitten ei taas mitään varoituksia, lämmöt pysyi normaalina.

Huomioina mm. että flekti huusi täysillä, ainakin äänestä päätellen ja että mittaristossa palkit nousevat tappiin melko nopeasti, tulee STOP-varoitus jonka jälkeen ~5 sek jälkeen laskevat normaalille tasolla kolmeen pykälään ja varoitus samalla poistuu.

Nyt tänään aamulla töihin mennessä varoitukset taas päällä. Nyt kun tuli täältäkin foorumilta luettua aiheeseen liittyviä viestejä, niin laitoin ekan varoituksen jälkeen lämmöt täysille. Huomiona että kun lämmöt on ok, lämppäristä ei tule kuin kylmää ilmaa - otin myös varmuudeksi ilmastoinnin pois päältä. Lämpömittari kyllä näyttää 3 pykälää. Sitten kun STOP-varoitus tulee, hetken piippailee ja sen jälkeen alkaa hyttiin tulla lämpöä. Ja kun lämpömittarin mukaan tilanne taas normaali, niin alkaa puhallella uudestaan kylmää.

Auto on ostettu autoliikkeestä reilu kuukausi takaperin, joten mahtaako tällaiset mennä minkään sortin kuluttasuojan piiriin?

Ajattelin nyt ainakin tarkistaa jäähdytinnesteen tarkemmin, ja laittaa ajon ajaksi OBD-lukijan kiinni (langaton OBDII-mokkula + Androidin FAP-softa), se ainakin logittaa ja näyttää myös jäähdytinnesteen lämpöjä auton liikkuessa.

päivitystä:
Välillä sitä saa tuntea itsensä ihan idiootiksi... kun moottori oli eilen iltasella jäähtynyt ja korkin uskalsi avata, niin eipä siellä paisuntasäiliössä mitään nestettä ollutkaan - oli vain tuhti kerros kuivunutta mömmöä säiliön sisäpuolella, joten näytti nopeasti katsottuna olevan normaalisti täynnä. Että onneksi ei nyt toivon mukaan ainakaan pahempia vaurioita ehtinyt tulla.  ::) Öljyn sekaan ei ole mennyt, koska tikusta katsoen näytti pysyneen ihan samoissa määrissä ja myös öljyntäyttökorkki oli puhdas. Kesärenkaita vaihtaessa katselin, että jotain oli maahan valuttanut, joten voinee olla että ruikkii jäähdytinnesteitä allensa. Nyt kun lisäsi nesteet (meni jotain litra), niin lämmitys toimi normaalisti eikä tullut STOP-herjoja (yllätys...) - täytyisi vaan tehdä perustarkistukset heti  :-X Ja sitten eikun seurailemaan, mistä ne nesteet karkailee pihalle..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2018, 09:31:27 kirjoittanut pikkuleka »
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin lämpöanturi C4, 2.0, 2004
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2018, 07:46:37 »
Näitä samoja piippejä edelleen silloin tällöin tulee. Motonetissä ei ole moottorin lämpöanturia C4.een mutta 307 Pösöön kyllä. Käykö samannäköinen osa samankokoisesta moottorista myös Citikkaan??

Yksi antipöllökin ehtinyt tulla, auto kuoli liikennevaloihin. Ensin engine temp too high ja sen jälkeen niiasi käynti ja sammui. Epäilen flektin etuvastuksia? Alempi nopeus ei toimi? Ei voi testata kun ilmastoinnista karkaa aineet, se ei siis mene päälle...

Etulaakeri vaihtoon (jurisee, 5kpl urallani vaihtanut), käsijarruvaijerit vaihtoon (jäätyy), takajouset vaihtoon (toinen poikki), uusi anturi moottorin lämmölle, vikakoodien kuittaus ja bon voyage, C4.

Alkaa vanhalla ihmisellä olla mitta täynnä. Lämppärin korjaus tälle vuodelle tehty. Istuinlämmitintä en viitsinyt edes aloittaa.