Kirjoittaja Aihe: 1.8-16V venttiilin kumien vaihto?  (Luettu 1352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
1.8-16V venttiilin kumien vaihto?
« : Joulukuu 12, 2017, 00:14:46 »
Kaveri työntää korjattavakseni ko. moottorilla varustettua 406:tta, ohjelmassa olisi venttiilin varren tiivistekumien vaihto. Sanoin, että voin harkita mikäli homman saa tehtyä irroittamatta kantta moottorista.

onko joku täällä tehnyt tuon homman niin että työnnetään sylinteriin narua tai paineilmaa estämään venttiilien putoaminen?  Millä tavalla jouset saa puristettua kasaan kumin esilletuomiseksi? Katsoin kuvia ja näyttää siltä, että jousi on syvällä poterossa. Onko jollakulla jonkinmoinen erikoistyökalu, jota saisi lainata, vuokrata taikka jos voisi valmistaa samanlaisen jousen kasaanpuristamiseksi?

Entä meneekö kumi paikalleen kunnolla jos venttiili on jo ohjurissaan?

Pitääkö jakopää purkaa täysin nokka-akseleitten irroittamiseksi vai pysyisikö säätö paikallaan jos pistää remmin kiinni nokka-akseleitten rattaisiin vaikkapa nippusiteellä?
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 15
Vs: 1.8-16V venttiilin kumien vaihto?
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2017, 02:30:32 »
Noita yhdeltä puolelta venttiilijousta puristavia työkaluja on ainakin kahta tyyppiä, toinen on vipuvarsi ja toinen toiminnaltaan vähän kuin autojousipuristimet. Tuossa esimerkki viputyyppisestä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765213/MTX-Special-Venttiilijousipuristinsarja-yleismalli

En yhtään tiedä sopivatko tuon tukipisteen kiinnitysosat suoraan tai onko hyvin sopiva painin jousilautaseen. Tuollaisen luulisi voivan tehdä itsekin, mutta aika paljon näpertelyä, eikä saa olla paljon välyksiä tai pehmeitä osia (muistuu mieleen vuosikymmenten takaa kun tein pehmeähköstä kupariputkesta osan joka puristi lautasta, kesti se muutaman venttiilin...)

Toisentyyppisen kuva napattuna netistä https://www.enginerepairshop.com/valve-spring-compressor.html:


Tiivisteen saa paikalleen vaikka venttiili on paikallaan, irroittamiseen on omat pihditkin, takaisinlaitossakin oli ainakin joskus (oli ihan eri automerkkikin) oli syytä suojata lukkopalan urat teipillä, ettei lähde tiivisteestä kappaleita irti, mutten tuosta konemallista tiedä tai onko jotain erityisohjeita paikalleen laittoon.