Kirjoittaja Aihe: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä  (Luettu 4166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #25 : Helmikuu 22, 2018, 07:59:50 »
Mitä sellaista vaihteistossa voi olla, joka alkaa öljyn lämmettyä kunnolla toimimaan oikein?

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #26 : Helmikuu 22, 2018, 08:38:42 »
Olisko tähän otsikon vaivaan kellään uutta ideaa?
No mulla edellinen auto alkoi kolauttelemaan vaihtaessa, niin oli vaihteiston kiinnityspultti löystynyt. Mikä niistä, en tiedä, kun huoltoliikkeessä korjasivat. Oli halpa vaihteistoremontti, maksoi 6 € :)

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 379
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #27 : Helmikuu 22, 2018, 09:52:31 »
Nyt kun luin luin JukkaT:n vastauksen niin meillä oli samoin AL4 laatikon takakiinnityksen pulteista yksi pudonnut ja kaksi löysällä sekä kannake murtunut hieman. Aina vaihtaissa reilummalla kaasulla päästi aika moisen paukauksen sekä kylmänä että kuumana.

Jospa nuo pultit on vai vähän löysällä niin vain kylmänä. Siis laatikon takatuki runkoon, sieltä alta löytyy ja helpo tarkistaa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 055
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #28 : Helmikuu 22, 2018, 09:53:26 »
Mitä sellaista vaihteistossa voi olla, joka alkaa öljyn lämmettyä kunnolla toimimaan oikein?

Spekulaatiovaroitus:

Itse öljy ainakin juoksee öljykanavissa vaivalloisemmin kylmänä ja kun vaihteiston mekaniikka kai toimii pitkälti hydraulisesti, niin kestänee kylmillä öljyillä kauemmin ennen kuin esimerkiksi jokin kytkinpakkoja ohjaava hydraulinen aktuaattori täysin avautuu tai sulkeutuu öljynpaineen voimasta?

Jos lämpimillä litkuöljyillä solenoidiventtiilin ohjaama öljynpaine vaikuttaa lähes välittömästi myös hydraulimekaanisesti, niin lootalla voi mennä pasmat sekaisin kylmänä, kun se luulee, että hilavitkutin X "on jo päällä" vaikka todellisuuudessa se on vasta "melkein päällä" kun kylmä öljy kulkee ja reagoi hitaammin.

Jos pumppaat hallitunkkia ylös ilman kuormaa -30 asteessa vs. +30 asteessa, niin kylmänä se on vähän raskaampaa ja palautuu myös alas vähän hitaammin. Vaihteistossa on öljypumppu ja öljypumpun jatkona lienee jonkinlainen paineensäädin. Pumppu liikuttaa tietyn määrän öljyä per kierros, ja öljyhän menee sieltä, mistä sen on helpoin mennä. Jos pienemmät öljykanavat ovat kylmiä ja täynnä jähmeämpää öljyä, ja vain osaan niistä ohjataan solenoidien avulla painetta, tavallista isompi osa öljystä saattaa kiertää paineensäätäjän kautta suoraan paineettomalle puolelle, jolloin paine käytännössä vähän vaihtelee solenoidien ohjaamien kylmien ja hyhmäisten kanavien päässä. Lämpimänä öljy virtaa notkeasti joka paikkaan ja hydraulinen piiri toimii ikään kuin ideaalisti.

Toki lämmin öljy lämmittää myös vaihteistoa itseään ja toleranssit yms. palautuvat suunniteltuihin arvoihin, kylmänä voidaan olla lähempänä jotain raja-arvoja.

Joku oikeasti asioista tietävä voi kertoa lisää :)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #29 : Helmikuu 22, 2018, 09:56:51 »
Kyllähän tuo kylmänä tuntuu vähän nykäisevän 1>2. Sen aamun/ekan lähdön jälkeen ok. Ajettu 145tkm, eikä vielä tietoa öljynvaihdoista?

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #30 : Heinäkuu 06, 2018, 09:09:47 »
Päivitystä:

Sama vaiva edelleen. Näin kesäkeleillä alkaa vaihtaa kunnolla (liki huomaamattomasti) noin 10 km ajon jälkeen.
Ensin saattaa paukauttaa vaihdetta vaikka viidessä perättäisessä liikkeellelähdössä, sitten kuudes vaihtokerta voi olla jo täysin sulava, kunhan öljy on lämmennyt.
Vaihteistoon on edellisen omistajan aikana vaihdettu venttiilit, mun aikana öljyt ja softa on päivitetty.

Pohdin vain, että voiko sielä olla likaa jossakin venttiilissä, joka alkaa toimia kunnolla vasta lämmenneellä öljyllä?

Vai mistä vois olla kyse?  ???

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 725
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #31 : Heinäkuu 06, 2018, 11:00:09 »
Kun sana AL4 tulee esille, niin yleensä käsillä on harmittava ongelma  ???. Lämmitä laatikkoa kokeeksi sisäilmapuhaltimella tms. ja sitten ajoon, paukahtaako samalla tavalla. Olikohan laatikossa lämpötila-anturia, joka ohjaa älyboxia ( ref. AM6, jossa testerillä näkee laatikon toiminnan). Läträys kera uusien öljyjen kanssa (RedLine on juoksevampi kylmänä)) ja hömppä-RVS-käsittelyn ongelmaan saattaa löytyä ratkaisu.

https://www.race.fi/fi/product/31648a/redline-atf-oils

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #32 : Heinäkuu 06, 2018, 11:06:04 »
Ei tuo sentään ainoa laatuaan ole, kaikissa laatikoissa jotain taitaa olla.
Tuo lämmittäminen onkin hyvä ehdotus.
Oon myös miettinyt sitä, että voihan siellä laatikossa olla osa mahdollisesti väärää öljyä edellisen omistajan huoltojen ajoilta.
Mutta vaikuttaisko se ennemminkin toimintaan kuumana kuin kylmänä.


Kun sana AL4 tulee esille, niin yleensä käsillä on harmittava ongelma  ???. Lämmitä laatikkoa kokeeksi sisäilmapuhaltimella tms. ja sitten ajoon, paukahtaako samalla tavalla. Olikohan laatikossa lämpötila-anturia, joka ohjaa älyboxia ( ref. AM6, jossa testerillä näkee laatikon toiminnan). Läträys kera uusien öljyjen kanssa (RedLine on juoksevampi kylmänä)) ja hömppä-RVS-käsittelyn ongelmaan saattaa löytyä ratkaisu.

https://www.race.fi/fi/product/31648a/redline-atf-oils

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 125
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #33 : Heinäkuu 06, 2018, 13:22:18 »
Kukapa nyt toimivan laatikon vioista kertoisi :)

On myös AL4:ssä lämpöanturi, arvon näkee lexialla.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #34 : Heinäkuu 06, 2018, 18:46:02 »
Kyllä olis kiva, kun tuo vika selviäis. Muuttais autoa niin totaalisesti.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 725
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #35 : Heinäkuu 06, 2018, 20:23:20 »
Trsterill voisi saada tolkkua. Ajaisi ehjällä ja vertailisi.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #36 : Heinäkuu 15, 2018, 20:37:12 »
C5 II, 2007, Al4, on kuin eri auto. Molemmat jollottavat etulaakerit vaihdettu, kynkänlaakerit myös. Hieman töksähtävä vaihtaminen pehmeni paljon jo ekan öljynvaihdon jälkeen. vanha öljy oli tummahkoa, vielä läpikuultavaa. Ensi pohja-/tarkistustulpasta ehkä desi pois, sitten tyhjennystulpasta 3l. Uutta Teboil fluid ässää koko kannu, 4l. Vähän vaihdevekslailua ja toosan lämmittelyä. sitten litra pois. Siis jäteöljyä yhteensä 4l. Tuli sekin mitattua. Työkaluiksi riitti 8mm neliö ja 8mm kuusiokolotappi. Molemmat ovat 1/4" kannalla. Neliöavaimen tein 3/8":sta. Toosaöljyn vaihto myös hiljensi, jo ennestään melko hiljaista ajomelua. Eturenkaina nyt Radar RPX-800*, kiinalaiset, edulliset ja hiljaiset. Ovatkin B/B-luokan** kumit! *Tulivat Al-vanteiden mukana. **Tähän ei ehkä voi täysin luottaa, mutta ei voisi luottaa muidenkaan renkaiden vastaaviin, ilmoitettuihin ominaisuuksiin. Hiukan haiskahtaa siltä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2018, 08:45:02 kirjoittanut ealab »

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #37 : Heinäkuu 15, 2018, 20:40:09 »
Kuulostaa hyvältä.

C5 II, 2007, Al4, on kuin eri auto. Molemmat jollottavat etulaakerit vaihdettu, kynkänlaakerit myös. Hieman töksähtävä vaihtaminen pehmeni paljon jo ekan öljynvaihdon jälkeen. vanha öljy oli tummahkoa, vielä läpikuultavaa. Ensi pohja-/tarkistustulpasta ehkä desi pois, sitten tyhjennystulpasta 3l. Uutta Teboil fluid ässää koko kannu, 4l. Vähän vaihdevekslailua ja toosan lämmittelyä. sitten litra pois. Siis jäteöljyä yhteensä 4l. Tuli sekin mitattua.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #38 : Elokuu 09, 2018, 08:52:20 »
Oon tuosta vaivasta nyt lueskellut ulkomaisiakin foorumeita ja vaikuttaa siltä, että on kohtuullisen yleinenkin ongelma.
Joillain on ollut jopa jo heti alkuun tuota vaivaa, kun auto on ollut uusi. Automallista riippumatta.

Vaihteiston lämmettyä kunnolla vaihto alkaa toimia hyvin.

Maallikkona ajattelisin, että vika täytyy olla venttiilikoneistossa tai jossain vaihteiston solenoideista.

Ajoin juuri autolla ja näin kesäkelillä täytyy ajaa noin 10 kilometriä, että vaihteisto lakkaa paukauttamasta ykkös-kakkosvaihtoa.

Vaihteenvaihto muuttuu huonosta hyväksi yhtäkkiä. Esimerkiksi viides paikaltaan kiihdytys voi olla todella pamauttava ja kuudes jo täysin sulava.
Ja tämän jälkeen vaihteisto vaihtaa niin kauan hyvin, kunnes öljy pääsee taas jäähtymään.

Muuttuuko vaihteistoöljyn juoksevuus lämmetessä niin paljon, että se vaikuttaa asiaan?
Ja jos sillä öljyn juoksevuudella on merkitystä, niin viittaisiko se ennemminkin johonkin solenoidiin kuin venttiilikoneistoon?

Vaihteiston paineet on mitattu kylmänä ja ne ovat kunnossa.
Osaöljynvaihto on tehty. Silloin, kun se tehtiin, niin kysyin, että olisiko aiheellista vaihtaa öljyt toisen kerran pian uudestaan.
Silloin sanottiin, että vanhakin öljy oli hyvännäköistä, että tarvetta ei siihen nähden ole. Ja uskon tähän täysin.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 13
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #39 : Elokuu 09, 2018, 09:13:33 »
AL4 toimii kylmänä eri tavalla lämmittääkseen öljyt.
Vedättää pienillä vaihteilla enemmän ja luistattaa turbiinia.
Jos on rajumpia kiihdytyksiä niin se 1-2 vaihto voikin töksähtää kun ykkösellä vetää pitemmälle.

Jos niistä öljyistä ei ole tietoa niin tokihan ne kannattaa vaihtaa, AL4hän on kai aika tarkka öljystään.
Myös oppimisen nollaus kannattaa tehdä, kokemuksesta tiedän että sillä on iso vaikutus jos laatikko on koulutettu päin prinkkalaa...

Tekeekö sulla sitä perinteistä vikatila-tilttailua lainkaan?
Paineensäätösolenoidin vikaillessa paineet kyllä näyttää testerillä hyviltä, mutta ei se tarvitse kuin hetkeksi ajon aikana liian suuren eron mitatun ja halutun paineen välille että lyö vikatilan päälle.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #40 : Elokuu 09, 2018, 09:18:27 »
Vaihteiston ohjainlaite on päivitetty ja oppiminen nollattu.
Tuo vaihto ei voi olla normaali.

AL4 toimii kylmänä eri tavalla lämmittääkseen öljyt.
Vedättää pienillä vaihteilla enemmän ja luistattaa turbiinia.
Jos on rajumpia kiihdytyksiä niin se 1-2 vaihto voikin töksähtää kun ykkösellä vetää pitemmälle.

Jos niistä öljyistä ei ole tietoa niin tokihan ne kannattaa vaihtaa, AL4hän on kai aika tarkka öljystään.
Myös oppimisen nollaus kannattaa tehdä, kokemuksesta tiedän että sillä on iso vaikutus jos laatikko on koulutettu päin prinkkalaa...

Tekeekö sulla sitä perinteistä vikatila-tilttailua lainkaan?
Paineensäätösolenoidin vikaillessa paineet kyllä näyttää testerillä hyviltä, mutta ei se tarvitse kuin hetkeksi ajon aikana liian suuren eron mitatun ja halutun paineen välille että lyö vikatilan päälle.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 13
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #41 : Elokuu 09, 2018, 09:21:20 »
Tilttaileeko se?

Onko se solenoidien vaihto ihan ylitsepääsemätön homma kokeilla?
Öljyt vaihtuu samalla eikä se huonoa AL4:lle tee kuitenkaan.

Onko luettu Lexialla vaihteiston viat?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: AL4 vaihtaa paukauttaen 1->2 kylmänä
« Vastaus #42 : Elokuu 09, 2018, 09:23:27 »
Ei mee vikatilaan. Ne kaks solenoidia on kertaalleen vaihdettu jo.
On luettu viat.

Tilttaileeko se?

Onko se solenoidien vaihto ihan ylitsepääsemätön homma kokeilla?
Öljyt vaihtuu samalla eikä se huonoa AL4:lle tee kuitenkaan.

Onko luettu Lexialla vaihteiston viat?