Kirjoittaja Aihe: C5 jäykkä käsijarru  (Luettu 2829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
C5 jäykkä käsijarru
« : Marraskuu 04, 2017, 14:34:37 »
Käsijarru sinällään toimii hyvin: Riittävän tehokas, ottaa tasaisesti ja palauttaa moitteettomasti. Vivut satuloissa liikkuvat kevyesti.

Ongelma on siinä että kahva on tuhottoman raskaskäyttöinen. Koska raskastoimisuus säilyi vaijereiden ja putkien vaihtamisen jälkeenkin, oletin että kyseessä on ominaisuus. Vastikään pääsin kokeilemaan C5:a jossa kässäri olikin kevytkäyttöinen.

Mitä tuolle voisi tehdä? Jäykkyyden lisäksi omassani on sellainenkin piirre, että kahvaa vetäessä se selvästi menee ikäänkuin jonkun kynnyksen yli: Kun kahvaa vetää voimaa lisäten, kahva yhtäkkiä nytkähtää liikkeelle. Vivuston välityssuhde saisi olla toisenlainen, nyt varmasti paikallaan pitävä lukitus saavutetaan jo toisella naksahduksella.

Putkien ja vaijereiden vaihdon jälkeen vaijereiden säädössä kahvaan oli jätetty klappia. Haynesin säätöohjeen mukaan kahvan pitäisikin liikkua viisi napsahdusta. Siitä ei sinällään ollut mitään hyötyä, löysien poisvedon jälkeen kahva oli raskas kuten aina. Nousi vain pystympään. Nyt viimeksi säädin turhan klapin pois, kuitenkin niin että levossa satuloiden vivut palauttavat loppuun asti.

Poissa jassukata

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 28
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #1 : Marraskuu 04, 2017, 21:43:27 »
Lienee kahvakuula harjoittelu ainoa apu.  ;D

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 112
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #2 : Marraskuu 04, 2017, 21:51:46 »
Ongelma on siinä että kahva on tuhottoman raskaskäyttöinen. Koska raskastoimisuus säilyi vaijereiden ja putkien vaihtamisen jälkeenkin, oletin että kyseessä on ominaisuus. Vastikään pääsin kokeilemaan C5:a jossa kässäri olikin kevytkäyttöinen.

Olisko se toinen C5 vaan ollut väärin säädetty ja liian löysällä vaijeri? Pitikö siinä käsijarru hyvin? Olisko siinä ollut venynyt vaijeri?

On mullakin raskas ja tunnokas käsijarrukahva, mutta mikä sitten lie tuhottoman raskas?

Poissa mn41

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #3 : Marraskuu 04, 2017, 22:00:37 »
Jonkin verran keventyy, kun on ensin painanut jalkajarrua ja vetää sitten kahvasta, mutta on kyllä yllättävän jäykkä esim. verrattu Xantiaan. Liekö sitten eroa vaijereissa ja putkissa. Täälläkin molemmat vaihdettu hiljakkoin sitikoihin erikoistuneessa korjaamossa ja yhtä jäykkä kuin aikaisemminkin. C5II 2.0 i 16v vm 2004 break.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #4 : Marraskuu 04, 2017, 22:16:43 »
Minkä merkkiset vaijerit laitoit?

Kun vaihdoin yhteen toiseen autoon Aten vaijerit, keveni ihan kuin uudessa autossa. Muovilaadulla on iso vaikutus.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2017, 06:21:07 »
Vähän jäykkyys helpottaa kun säätää jarruvaijerin ihan sille hilkulle, että tuntuisi liian löysältä eli siten, että kahvassa on millin vapaa liike ennen kuin vaijeri alkaa kiristymään. Tällä säädöllä oma käsijarrykahva nousee muutaman naksun verran. Sitten kun painaa jarrupoljinta (auto käynnissä) niin tulee vielä 4-5 naksua lisää. Kehnoin käsijarru minun autohistoriassani. Vuosi sitten tuli hylsykin katsastuksessa juuri huollettujen jarrujen jälkeen kun kääpiön kokoinen katsurireppana ei saanut nyhdettyä kahvaa kuin naksun verran kun minä pitkänä kaverina olen säätänyt penkin alimpaan asentoon. Pari päivää myöhemmin ilman mitään korjauksia säädin kuskin pukin ihan ylimpään asentoon jolloin sama katsastusmiehenkäppänä jaksoi kässäriä vetää kun ei tarttenut pelkkää hauista käyttää ja käsijarrutuslukemat vallan mainiot.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 311
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2017, 09:40:19 »
Mulla oli C5:ssa tuntumaltaan ihan normaalin oloinen tuo käsijarru. Eikä sitä koskaan tarvinnu onneksi ropailla. Vaikutus olisi tosin voinut olla myös normaali, eli takapyöriin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 292
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2017, 09:43:17 »
Käsijarru sinällään toimii hyvin: Riittävän tehokas, ottaa tasaisesti ja palauttaa moitteettomasti. Vivut satuloissa liikkuvat kevyesti.

Ongelma on siinä että kahva on tuhottoman raskaskäyttöinen. Koska raskastoimisuus säilyi vaijereiden ja putkien vaihtamisen jälkeenkin, oletin että kyseessä on ominaisuus. Vastikään pääsin kokeilemaan C5:a jossa kässäri olikin kevytkäyttöinen.

Mitä tuolle voisi tehdä? Jäykkyyden lisäksi omassani on sellainenkin piirre, että kahvaa vetäessä se selvästi menee ikäänkuin jonkun kynnyksen yli: Kun kahvaa vetää voimaa lisäten, kahva yhtäkkiä nytkähtää liikkeelle.

Hmm... voisiko siinä kahvan juuressa olevassa ratasvivustohässäkässä olla jotain vikaa? Ei mulla muistaakseni mitään kynnystä tuntunut siinä kun kahvasta veti, vaan ihan tasaisesti nouseva vaste, mitä kireämmälle jarrun veti sitä enemmän voimaa tarvitsi, ei sen kummempaa.

Niin ja mulla kun oli aika jäykkä se kahva niin vaijerin öljyäminen auttoi siihen.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #8 : Marraskuu 05, 2017, 10:09:46 »
Olisko se toinen C5 vaan ollut väärin säädetty ja liian löysällä vaijeri? Pitikö siinä käsijarru hyvin? Olisko siinä ollut venynyt vaijeri?

Siinä tuntuma oli miellyttävän kevyt ja kuitenkin siten progressiivinen että kaikki käytetty liike tuntui menevän hyötykäyttöön eikä väljien poistamiseen kahvan ja vaijerin väliltä. Jarru piti auton paikallaan, ei sen paremmin tietoa säädöstä tai historiasta. Omassni, kun kahvan säätö oli väljällä, veti kahva ensin tyhjää ja sitten tuli kuin seinä vastaan kun vaijerit alkoivat kiristymään.

Voisiko tuntumaeron syynä olla sellainen, että omassani satulan automaattisäätö on "lähellä" siten että satulan sisällä ei tapahdu juuri mitään liikettä, ainoastaan voima kasvaa, ja tässä vertailukappaleessa automaattisäätö on pykälän kauempana, jolloin kahvassa tuntuu liikettä uskottavalla vastuksella ennenkuin mekanismi alkaa oikeasti puremaan? Tosin enpä tiedä onko tämä edes mahdollista. Omastani olen aikojen saatossa molemmat satulat avannut, ja takaisin kasattuani tuntuma on ollut aina samanlainen. Ei siis edes sattuman sanelemaa eroa automaattisäädön esiasettelussa.

Kahvaa vetäessäni käytän jalkajarrua tehostimineen apuna. Vetovaakaa ei ole, mutta käsipainoilla kokeillen 7,5kg puntin nostelu tuntuu kutakuinkin samansuuruiselta. Ilman jalkajarrun apua on siinä ja siinä saanko kahvaa liikkeelle ollenkaan, ainakin pelottaa että penkki pettää alla ;D

Minkä merkkiset vaijerit laitoit?

Ei tietoa, merkkiin erikoistuneella pajalla laittoivat joten oletettavasti ei täysin kelvottomat, mutta ei myöskään sen kummemmat kuin alkuperäiset. Pitää joskus tutkia saisiko vaijerin ja putken väliin ujutettua jotain ohutta öljyä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2017, 10:11:10 »
Hmm... voisiko siinä kahvan juuressa olevassa ratasvivustohässäkässä olla jotain vikaa?

Onkos sielä sellainen? Muistikuvani on että kahva olisi vain saranoitu lattiaan ja vaijerisilta on kahvassa hieman ylempänä. Pitää katsoa uudestaan.

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 169
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #10 : Marraskuu 05, 2017, 10:23:13 »
Olisiko putki tai vaijeri pois paikoiltansa, jos kahvassa tuntuu kynnys? Kahvasta vetämällä osat sitten menisivät ensin oikeaan asentoon? Tuon voisi varmaan tarkastaa kahvan päästä. Jos putket ja vaijerit ovat paikoillansa, niin silloinhan vaijereiden pitäisi tulla kutakuinkin yhtä pitkälle kahvan päässä.

Oletko koittanut ottaa vaijerit pois satuloista ja nykäistä kahvasta sen jälkeen? Silloin ei saisi olla juuri yhtään vastusta. Jos tuossa vaiheessa on vielä vastusta, niin ottaa vaijerit pois kahvasta ja koittaa onko vastusta.

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 376
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #11 : Marraskuu 05, 2017, 10:24:01 »
Aikoinaan kun vaihdoin vaijerit tommoseen niin laitoin putkeen menevään osuuteen lisäkuoreksi sopivaa kovaa paineilmaletkua. Ajatus oli jos jäisi hiukan enemmän kulumavaraa. Vaijerilla kun on tapana oikoa mutkissa niin syö helpommin niiltä kohtaa kuoren puhki. En tiedä oliko varsinaisesti vaikutusta keveyteen, mutta ainakin oli remontin jälkeen köykänen käyttää.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2017, 10:41:18 »
Molempiin autoihin (C5), tein vaijerirempan, toisen vaijerit rasvasin teflonspraylla ja toisen auton vaijerit jätin rasvaamatta. Molemmissa satulat toimivat yhtä herkästi, mutta kahvan jäykkyydessä on aivan valtava ero rasvatun vaijerin eduksi. Rasvattu vaijeri ei viime talvena jäätynyt kertaakaan, toisin kuin rasvaamaton.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa mn41

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #13 : Marraskuu 05, 2017, 12:54:04 »
Mitenkähän saisi helpoiten lisättyä tuota rasvaa noihin putkiin mahdollisimman vähällä purkamisella, kun oletan, että jäykkyys voisi johtua juuri putken aiheuttaman kitkan vuoksi.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #14 : Marraskuu 05, 2017, 13:41:23 »
Mitenkähän saisi helpoiten lisättyä tuota rasvaa noihin putkiin mahdollisimman vähällä purkamisella, kun oletan, että jäykkyys voisi johtua juuri putken aiheuttaman kitkan vuoksi.

Tuohon teoriaan minäkin olisin taipuvainen uskomaan:

Oletko koittanut ottaa vaijerit pois satuloista ja nykäistä kahvasta sen jälkeen? Silloin ei saisi olla juuri yhtään vastusta. Jos tuossa vaiheessa on vielä vastusta, niin ottaa vaijerit pois kahvasta ja koittaa onko vastusta.

Luulen, että vaijerit satulan päästä vapauttamalla vastus olisi olematon, mutta vaijeria oikeasti kuormittaessa se puree putkiin/vaijerinkuoreen niin että pääasiallinen vastus tulee siitä. Vaijerit eivät kahva vapaana jumita kun satulan palautusvivut jaksavat vetää ne takaisin ulos.

Oma ajatukseni voitelemiseen olisi irroitaa vaijerit kahvan päästä jolloin pitäisi pystyä vetämään vaijerinkuoret irti putken toisesta päästä. Voi kuitenkin olla, että vaijerinkuoret ovat jo ruostuneet ja jumittaneet putkiin niin että irtirepiminen saa ne ainoastaan hajoamaan. Jos irtoavat suosiolla, nini voisi tunnustella uskaltaako koko vaijerin vetää ulos, vaiko vain sen verran että vaijeria pitkin juottaa putkeen ohutta öljyä.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 112
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #15 : Marraskuu 05, 2017, 13:56:35 »
Kahvaa vetäessäni käytän jalkajarrua tehostimineen apuna. Vetovaakaa ei ole, mutta käsipainoilla kokeillen 7,5kg puntin nostelu tuntuu kutakuinkin samansuuruiselta. Ilman jalkajarrun apua on siinä ja siinä saanko kahvaa liikkeelle ollenkaan, ainakin pelottaa että penkki pettää alla ;D

No kyllä toi sitten on helvetin raskas. Mulla kässäri on jäykähkö, toisin kuin monissa uusissa autoissa, mutta jalkajarrulta ei tarvitse antaa apua ja kädessä riittäisi voimia vetää kahvaa pidemmälle kuin uskallus riittää. Ei se ihan parilla sormella nouse, mutta muutaman kilon voimalla korkeintaan, kun kämmenellä ottaa normaalisti kiinni.

Tässähän pitäisi ehdottomasti järjestää jokin C5-miitti, jossa voitaisiin kokeilla toistemme kahvojen jäykkyyttä jossain huoltoaseman parkkipaikalla, vai miten se nyt menikään...? :-D

Pitää joskus tutkia saisiko vaijerin ja putken väliin ujutettua jotain ohutta öljyä.

Varmaan auttaa johonkin rajaan asti. Mulla vuoden vanha vaijeri ui aikamoisessa öljy-/rasvacocktailissa eikä se mitenkään kevyt ole. Mutta vastavoima tulee kyllä jarrusatulasta, ei se vaijeri mitenkään takeltele tms.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #16 : Marraskuu 05, 2017, 14:28:53 »
Molemmissa femmoissani on putket täynnä öljyä. Se missä on vaijerit on rasvattu on paljon herkempi.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa keijok

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 278
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #17 : Marraskuu 06, 2017, 15:18:39 »
Onhan vaijerin päätylenkki oikein satulan päässä olevassa vivussa? Vivussahan on "mutkia" ja vaijeri voi jäädä väärään pykälään?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #18 : Marraskuu 06, 2017, 20:09:51 »
Onhan vaijerin päätylenkki oikein satulan päässä olevassa vivussa? Vivussahan on "mutkia" ja vaijeri voi jäädä väärään pykälään?

Kuvan nuolen osoittamassa kolossa se on. Ylempään jättämällä olisi enemmän vipuvartta, mutta silloin olisi vaarassa vaijerin luiskahtaminen pois paikaltaan.

Kuva lainattu kariseija:lta.

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #19 : Marraskuu 06, 2017, 20:14:08 »
Aina kun asennetaan uusia vaijereita niin sinne sisään tulee laittaa silikooni tai teflon pohjaista öljyä. Se lukee niissä ainakin Italianvaijereiden pussissakin. Öljyäminen on hankalaa,mutta se tulee suorittaan niin että vaijerit roikuu ylhäällä ja sitten se öljy valuu alasasti.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #20 : Maaliskuu 21, 2018, 19:27:53 »
Aloittelin hommaa ostamalla yhden tarvikekäsijarruvaijerin. Siinä on näemmä omakin sisäkuori mukana. Onko sellainen kaikissa? Millainenhan osuus lisäkuorella on, aiheuttaako se esim. lisätahmeutta?

Kannattaisikohan vanha vaijeri katkaista ennen ulos vetämistä ettei päätyklunssi jää mihinkään jumiin jos putkessa sattuu olemaan tukos? Samalla voisi kokeilla täällä esitettyä rassausideaa, eli vaijerin pää harottamaan ja pyörittää samalla porakoneella kun vetää putken läpi. Tai muita hyviä ideoita ettei putkien vaihtoon ryhtyä :) Viimeksi ne on vaihdettu muutama vuosi sitten.


Poissa kokeva

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 0
  • C5 Hdi 2.0 Break Man. 2003
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #21 : Maaliskuu 21, 2018, 21:50:41 »
Joulun jälkeen ruuttailin teflonspraytä kahvan puolelta vaijereihin. Konsolin päätypala oli kiinni parilla torksilla.
Otsalampun ja n. 30 cm teflonin suutinletkun kanssa luulen ainetta menneen myös vaijereihin.
Voitelin myös satuloiden vipujen akselit. On parempi, joskaan ei "normaali".

Poissa Catmatti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #22 : Maaliskuu 22, 2018, 06:17:26 »
On se kumma juttu kun ei oo kummassakaan näissä minun härveleissä ja molemmat ovat exl. vee kutosia ollut hankaluuksia kässärin kanssa, olisko kun Aina vedän kahvasta jos jätän parkkiin?
C5 II V6 Aut.Exl.-04

Poissa chewitsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Tampere C5
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #23 : Maaliskuu 22, 2018, 13:12:34 »
Minä kanssa käytän aina kässäriä, eikä ole putkissa ollut ongelmia. Kohta 300 tkm mittarissa.

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: C5 jäykkä käsijarru
« Vastaus #24 : Maaliskuu 31, 2018, 20:12:13 »
Hommasin vaijerit ja uudet putket. Nosturi käytössä. Onko eroa laittaako vaijerin etukäteen putkeen vai vasta kun putki paikallaan?
Mulla oli se rengas , mikä estää vaijerin osuminen vanteeseen, syönyt vaijerin rikki. Se ohjurirenkaan muovi kokonaan kulunut pois. Onko ideoita korjaamiseen? Mietin jotain pientä ketjua sen ympäri ja lisäksi vaijerin päälle siihen kohtaan lisäletkua suojaksi.
Rasvaa paljon putkeen ja kutistesukka siihen liitokseen. Muita vinkkejä?