Kirjoittaja Aihe: C5 II Puhalluksen suuntaus / jako  (Luettu 993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa venttiili

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
C5 II Puhalluksen suuntaus / jako
« : Lokakuu 29, 2017, 17:44:02 »

Sitikka puhalteli melko hailakkaa ja tutusti kennojen läppien akselit olivat poikki molemmin puolin. Nyt toistaiseksi pärjätään 15mm putkenpätkillä joilla voi säätää tarvittaessa lämpöjä.

Seuraavaksi huomasin ongelman puhalluksen suuntauksessa: Jos laitan vain keskelle, niin kabiiniin tulee lämmintä keskeltä, tämä tietenkin ok. Mutta jos vaihdan esim. manuaalisesti puhalluksen ylös, keskelle ja alas, niin puhallus keskellä loppuu, alhaalla tulee ehkä jotain, samoin tuulilasille. Sama, jos kytken suuntauksen vain keskelle ja alas.

Jaloille taitaa saada kuumaa vain jos laittaa puhalluksen alaspäin. Mistä voisi olla kyse, suuntauksen puolella jotain tunnettua ongelmaa, moottori tms?

Kyseessä siis C5 II automaatti-ilmastoinnilla.
C5 2006 2.0i Berline aut
Ent. C3 1.4i

Poissa venttiili

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Puhalluksen suuntaus / jako
« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2017, 20:14:41 »
Tutkin suuntausta irroittamalla repsikan puolelta ylemmän moottorin joka ohjaa puhalluksen "peltejä", siellä kaikki kunnossa eli hampaat ja boorit ok.

Pyörittelin sormilla ohjainta eri asentoihin auton ollessa käynnissä, ja toteama oli että suuntauksen ollessa vain yhteen suuntaan (ylös/keskelle/alas) tuntui puhaltavan kunnolla lämmintä. Jos ohjaus hajautetaan kahdelle suunnalle tai kaikille kolmelle tulee jostain enemmän tai vähemmän hailakampaa.

Etenkin silloin kun ohjaus on kaikkiin kolmeen suuntaan, keskelle ei juuri tule puhallusta.

En osaa sano onko kyseessä ominaisuus vai olisiko siellä jotain vikaa, kun ei näistä ole vielä paljoa kokemusta.

C5 2006 2.0i Berline aut
Ent. C3 1.4i

Poissa Tikatti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 41
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C4 VTI 120 comfort Aut -11
Vs: C5 II Puhalluksen suuntaus / jako
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2018, 13:33:50 »
Auto on C5 II 2.0 A vm.2007. Lämmönsäätöläpät ovat kunnossa ja lämmintä pukkaa molemmin puolin mutta kuskin jaloilla tuppaa olemaan kylmä niin "auto" kuin manuaaliasennoissakin. Kyllä sinne jotain tulee siitä keskikonsolin aukosta mutta ei riittävästi. Onko tämä ominaisuus vai voisiko olla vika ? Lämmön säätöä ja ennen kaikkea puhallusta kun nostaa korkeammalle niin kyllä tarkenee mutta hiki tulee muuten paitsi jaloille..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2018, 15:00:56 kirjoittanut Tikatti »

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II Puhalluksen suuntaus / jako
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2018, 17:45:49 »
Mulla taas tuppaa pitemillä matkoilla puhaltaa liikaakin lämmintä sinne jaloille automaatti asennossa. Eli joudun suuntauksen muuttamaan pois jaloilta (miksi tämäkin on on/off valinta?). Eli ei kuulosta aivan normaalilta että jalat paleltuu, tai sitte tämä johtuu henkilöiden fyysisistä ominaisuuksista. ::)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 666
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II Puhalluksen suuntaus / jako
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2018, 19:59:25 »
Sama tuntuma on, ei oikein tasapuolisuutta. Ilmeisesti eri asennoissa on erilaiset virtausvastukset, ahtaampaan tulee heikommin, jos avarampia auki. Käytän vain ylös-alas-asentoja, ok. Keskelle harvemmin. Myös puhallinnopeus vaikuttaa.
Toimiiko ilmansuuntausläpät, molemmin puolin, samalla tavalla, yhtä hyvin. Toiminnoissa on vähän viivettä. Laittaa vaikka puhaltimen täysille ensin.... Ps. Kyllä täällä molemmista matoista lumet sulaa ja kuivuukin, myös C5II, 2007. Ja hantin lämmönsäätöläppä korjattu.  Xantian kuskinpuolella kantapään kylmyyteen auttoi pieni lippa, ao. ilman tuloaukkoon. Ohjasi ilmaa paremmin alaspäin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2018, 09:53:05 kirjoittanut ealab »