Kirjoittaja Aihe: Xsara puhaltaa vain kylmää ilmaa sisätilaan, mikä mättää ettei lämmintä?  (Luettu 1337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
 Xsara 18i 16V farmari vuosimallia 2000. Puhaltaa vain kylmää ilmaa sisätilaan. Autossa on ilmastointi ja automatiikka, mutta myöskin manuaalivalinnalla puhaltaa vain kylmää.

Onko kellään näkemystä mikä estää kylmän ja kuuman säätimen toiminnan?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 13
Säätöläppä ei liiku syystä tai toisesta, oli se sitten mekaaninen tai sähköinen?

-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 204
  • Peukkuja: 9
Kenno tukossa on noita ollu nuoremmmissakin.letkut irti ja pesua voi auttaa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Taitaa olla sähköinen, mistäköhän ongelmaa kannattaa lähteä purkamaan? Säätömoottori mahtaa olla missäpäin kojelaudan alustaa?

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Mites kennon pesu tapahtuu, vesijohtovesipaineella vuorotellen meno/paluu putkistoon? Käytetäänkö jotain pesuaineita?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 204
  • Peukkuja: 9
Just noin onhan sitä jäähdyttäjän pesuainetta , kokeile kuumalla vedellä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
Jos se vika on yhtäkkiä ilmaantunut niin silloin voisi olla vika läpässä tai myös ohjauspaneelissa kun säätö sähköllä. Harvoin se niin kenno tukkeentuu että kerralla ei enää anna kylmää.

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Mulla on ollut tämä auto vasta runsaan viikon joten en tiedä koska vika on alkanut, mutta myyjä sanoi että hänellä auto on ollut pari vuotta ja sen ajan aina ollut vähän kylmä, nyt on kyllä täysin kylmä. Tietääkö joku onko kuuman ja kylmän säätö vaijerilla tai sähköllä? Vaikuttaa että läppä on jäänyt kylmä asentoon, ehkä vaijeri on pudonnut säätimeltä tai joku läpän siirtoon vaikuttava sähköinen osa ei toimi? Nimittäin kun ilmasin järjestelmää laittamalla litranpullon alassuin tiiviisti paisuntasäiliön päälle ensin täytettyäni sen, tuli rintapelillä olevasta pienestä ilmausputkesta reippaasti vettä kun avasin korkin. Otaksun että ilmausputki on lämmityskennon poistopuolella joten ei suurta tukosta ilmeisesti ole kun virtaus näin reipasta. Tulopuolen letku kennolle on todella kuuma ja tämä jossa on ilmausputki yläpuolella, on haaleampi mutta lämmin. Voisi kuvitella että näillä edes vähän hytti lämpenisi, mutta kun ei sitten yhtään.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 009
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Automaatti-ilmastointi, servomoottorin ohjaamalla läpällä lämmönsäätö. Joku läppämoottori näkyy hanskalokeron irroittamalla, mutta en tiedä onko se lämpötilaa säätävä. Verstaalla on kuitenkin pari Xsaraa purussa, joista moottorin voisi vaikka myydäkin, kun vain tietäisi mistäpäin sen osaisi irrottaa. Suolahdessa on kyseiset osat, itse purkaen varmasti edullisesti...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 367
  • Peukkuja: 1
Pitäis kuulua pientä surinaa tai jotain ääntä kun lämpötilaa säätää jos on läppämoottorit kunnossa.

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Turusta pitkä matka Suolahteen purkuhommiin.

Ei kyllä mitään surinoita ole kuulunut säätöä pyöritellessä, huomenna pitää kuunnella erityisen tarkkaan nyt kun sain tiedon.

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
No niin, lämpöä on hetkittäin tullut haaleana keskikonsolista mutta ikkunoille nipin napin ulko-ilmaa lämpimämpänä. Tähän mennessä todettu että vesi kulkee molemmin päin lämmityskennon läpi, lämpötilan säätimen moottori joka kääntää läppää toimii. Läpän akseli vähän kyllä holskyy eli väljyyttä. Ilmattu on niin maan perusteellisesti mutta aina vaan näyttää että vaikka hetkittäin vettä ilmausruuvista tuleekin niin virtaus usein nolla vaikka auto käy. Jakohihna vaihdettu ja vesipumppukin vaikkei uusi ollutkaan. Ihmetytti miksi lohkolämmitin oli asennettu pumpun juureen niin että kierukka näkyi kun pumpun otti pois, tuli mieleen että heikentää virtausta kun niin lähellä pumppua. ihmettelin sitäkin miksi ilmastoinnin kompura pyörii kaikissa muissa asennoissa kuin nolla asennossa ja otin sen kyljestä liittimen irti kun ajattelin että viilennys on päällä. Ei auttanut mutta parikymmentä kilsaa keskikonsolista tuli lämmintä henkäystä niin että vois sanoa että lämmintä tulee, mutta ikkunoille viileän haaleeta, samoin jalkatilaan kun käänsi kierron sinne. Aika mystiseksi on vika käynyt. Ajattelen ettei jostain syystä vesi kierrä vaikkei kenno ole tukossa, ehkä vesipumpun paine on riittämätön kun paluuletku on paljon viileämpi lukuunottamatta pientä hetkeä kun olin tunkenut vettä paisuntasäiliöön ja jäähdyttimen ilmaus tai täyttöaukosta sisään jonka jälkeen annoin ilmausruuvin olla pois paikaltaan jonkin aikaa jotta sieltä tulee vettä. Kun jäähdytin oli täynnä ja paisuntasäiliön pinta pitkään tapissa syntyi jostain syystä painetta ja paisuntasäiliö tyhjeni alarajaan asti. Tätä tapahtui muutaman kerran siinä tyhjäkäynin aikana ilmaillessa.

Eli missä mahtaa olla vika? Kuinka lämpimiä tällaiset automaatti ilmastoidut farkut ovat olleet? Tämä on kesäauto jollei tän paremmin lämmitys pelaa.
Sisätilan lämmönhaisteluanturin pieni propelli kyllä pyörii mutta voiko anturi olla joten rikki tai likainen?
Entä väljä säätöläppä, onko niitä ollut joissa akseli on pettänyt?
Entä onko vesipumppujen paine ollut riittämätön?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 125
  • Peukkuja: 23
Vedenkierto-ongelmista:

Yksi teoreettinen vikapaikka olisi lämppärin kennon tulo-lähtöpäädyn välilevyn pettäminen niin että vesi pääsee suoraan tulosta poistumiseen kiertämättä kennon kautta. Kuulemma Xantiassa joskus tuollaista käynyt. Mutta jos tuloletku on selvästi kuumempi kuin paluu, ja vesi oikeasti kiertää, niin sittenhän lämpö pitäisi jäädä jonnekin, eli kenno tai joku muu jäähdyttää. "Oikosulussa" oleva kenno ei juuri jäähdytä.

Tuosta kun tarkistit että paluun ilmausnipasta tulee avatessa reilusti vettä - kierto kennon läpi nipalle asti siis toimii. Mutta entä nipalta eteenpäin, minne se nyt meneekään. Jos se reitti olisi tukossa, niin silloin kävisi niin että vesi ei kiertäisi. Tuloletku silti lämpenisi lämmönjohtumisen takia mutta paluussa olisi umpipää joten se pysyisi viileänä.

Jos laitat sisäpuhalluksen nollaan, pitäisi molempien letkujen olla kutakuinkin yhtä kuumat koska mikään ei poista lämpöä lämppärikierrossa.

Sähköpuolesta:

Pääsetkö irrottamaan lämpöläppämoottorin ja kääntämään läpän käsin varmasti kuumalle? Sillä voisi poissulkea automatiikan oireet.

Ilmastoinnin kompura on aina päällä jos suuntaus on väännetty kokonaan tuulilasille. Samalla myös lämpöasetusta lisätään automaattisesti. Ns. huurteenpoistoasento. Muissa asennoissa kompuran pitäisi totella AC-nappia.

Kahta tuon ikäistä Xsaraa olen kokeillut. 2.0-16v 133hv lämpeni nopsaan ja kuumaksi. 1.8 8v oli melko viileä aina vaikka termostaattia vaihdettiin ja järjestelmää huuhdeltiin.

Poissa Karls

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Otin moottorista molemmat letkut irti ja laitoin vesijohdosta letkulla kylmää vettä (kuumaa ei saatavilla)
vuorotellen sisään kumpaankin putkeen, vettä kiersi hyvin molempiin suuntiin.

Nipalta vesi menee moottoriin, pitää tutkia kiertääkö koneen sisällä vesi kun täyttää paisuntasäiliöstä, onneksi ei ole pakkasia, tuli meinaan sen verran puhdasta vettä lutrattua eilen sisään jäähdyttimeen ja paisuntasäiliöön. Sitä veden ulos pullauttamista ihmettelen kun kone oli jonkun aikaa käynyt tyhjä käyntiä, toistui parikin kertaa kun täytin paisuntasäiliön piripintaan.

Tämä pitää tänään tutkia, " Jos laitat sisäpuhalluksen nollaan, pitäisi molempien letkujen olla kutakuinkin yhtä kuumat koska mikään ei poista lämpöä lämppärikierrossa. "

" Pääsetkö irrottamaan lämpöläppämoottorin ja kääntämään läpän käsin varmasti kuumalle? Sillä voisi poissulkea automatiikan oireet." Tämä tehtiin viikko sitten ja sisään tuli haaleaa, jotenkin tuntuu että kennon jälkeen ilmanipasta loppuu vedentulo vaikka kuinka ilmaisi.

Ehkä lämppärin kennon tulo-lähtöpäädyn välilevyn pettäminen tai estynyt veden kierto paluu puolella moottorissa on syy.

Nyt kun kerroit miten kompura toimii niin voin laittaa taas johdot kiinni.

KIITOS KAIKILLE TÄHÄN ASTISISTA NEUVOISTA!!!