Kirjoittaja Aihe: ZX  (Luettu 2383 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
ZX
« : Elokuu 29, 2017, 01:10:38 »
Minulla on kakkosautona vanha zx, 1,8 bensiini. Ihmettelen seuraavaa asiaa; tyhjäkynti on aivan liian suuri. Kun tutkin asiaa, huomasin, että imusarjassa, tyhjäkäynti-moottoriventtiilin vieressä on suora reikä ulkoilmaan! Kun tukin reiän, tyhjäkäynti laski n. 1200 kierr./min. Sellaista suoraa aukkoa ulkoilmaan ei voi olla. Mitä tässä aukossa pitäisi olla? Epäilen, että joku on tehnyt omia asennuksia.  Voisiko olla, että tyhjäkäntimoottori ei olekaan oikean mallinen, ja asia selittyisi sillä? Olen myös iroittanut em. moottorin, purkanut ja puhdistanut, mutta sillä ei ollut suurempaa vaikutusta. Kaikki zx:n omistajat: please, mitä siinä n. 8 mm:n reijässä alunperin kuuluu olla???
Minäkin luulisin tietäväni autoista senverran, ettei imusarjasta ulkoilmaan saa olla mitään aukkoa ohi ilmanputsarin.
Apua!

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 535
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: ZX
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2017, 07:44:01 »
Jos se reikä on imusarjassa niin oliskohan map-anturi poissa?
Olikos nyt kyseessä 8v vai 16v malli tuosta tu7:sta?

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 293
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: ZX
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2017, 10:24:44 »
Pikaisen googletuksen perustella veikkaan myös map-anturia, jos reiän vieressä on kiinnitysruuvin paikka. Mahtaako se anturi roikkua piuhan päässä siellä jossain? Ainakin siellä pitäisi olla irrallinen piuha ja plugi joka tulee kiinni map-anturiin...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2017, 17:16:31 »
Mielenkiintoista! En ole koskaan nähnyt siinä mitään anturia. Reikä on n. 8 mm halk. ja sen vieressä on 3-4 mm:n reikä. Isompi reikä tuntuu olevan hieman suppilomainen.  Tosin auto ei ole omassa käytössäni. Tämä asia pitää tutkia. Auto 16 vent. ja 1,8 l.
Palaan asiaan kun tutkin tapausta. Kiitos tiedoista !

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: ZX
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2017, 19:58:26 »
Eikö xu7jp4 mappi ole imusarjan alla? ainakin kakkoskoppaisessa xantiassa muistaisin olleen...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #5 : Elokuu 30, 2017, 13:38:30 »
Tarkastelun jälkeen en löytänyt minkäänlaista irrallista anturia, enkä liitintä. Onko mahdollista, ettei tässä autossa ole mappia lainkaan, tai sitten se on jossakin muualla imusarjassa, ja tämä ko. aukko on ollutkin tukittu, mutta pudonnut pois?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: ZX
« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2017, 13:43:41 »
Se map on imusarjan alla, oliskohan ollut aika lailla siinä kaasuläppäkotelon tasalla.

Tässä yritetään huonolla menestyksellä osoittaa paikkaa kohdasta 1:54 alkaen:
https://www.youtube.com/watch?v=Cd6zfbAMOBA

Kohdassa 1:06 osoitellaan tyhjäkäynninsäädintä, näkyykö siinä jotain joka sulta puuttuisi?

-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2017, 13:58:21 »
Joo, map löytyy sanomastasi paikasta, mutta tässä kuvassa näyttäisi ko. aukon kohdalla olevan alipaineletkun paikka? Mihinkähän helkuttiin sellainen letku sitten pitäisi mennä?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: ZX
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2017, 14:01:57 »
Meneekö siitä toisesta liittimestä letku?

Meniskö toinen polttoaineen paineensäätimelle ruiskutukin päähän ja toinen jarrutehostimelle?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2017, 14:46:57 »
Löytyi piilosta alipaineliitin, jonka reuna tulee olla tyhjäkäyntiventtiilin reunan alla. laitoin sen paikoilleen. Tyhjäkäynti ei paljoa muuttunut, n. 1000 kierr./min. Konehuoneen vas. sivulla, edestä katsoen on jokin purkki, johon tulee pari alipaineletkun tapaista. Olisiko jokin saastejuttu.
Mutta "tyhjän" aukon salaisuus on kuitenkin ratkennut. Kiitos hyvistä neuvoista. Mielestäni tyhjäkäynti saisi kyllä olla alle 1000k/min .
Mulla Volvo V70 D5:n tyhjäkäynti on n. 650 k/min. Olen irroittanut , purkanut ja puhdistanut tyhjäkäynti-moottoriventtiilin, muuta ei kai tyhjäkäynnille ole tehtävissä?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 15
Vs: ZX
« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2017, 01:47:49 »
En tiedä, mutta kai se normaalisti olisi tuolla koneella luokkaa 850 rpm (lämpimänä).
Jos on mittaristosta luettu arvo, niin ei olisi eka mittari joka näytttää vähän väärin. Jotain kautta voisi saada ECUn näkemän kierrosluvun tai ehkä voisi kokeilla äänianalyysia koneen äänistä, ainakin Androidille löytyy "acoustic tachometer". Luulisi pakoäänistä saavan paremmin kuin koneen kilinöistä, mutta kuka tietää, ei ole tullut kokeiltua...

Poissa avbx

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2017, 22:13:34 »
Ruiskun veden lämpöanturi voisi antaa väärää tietoa. Antureitahan on kaksi, ruiskulle ja mittarille.

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2017, 21:50:59 »
Missähän se ruiskun lämp. anturi mahtaisi sijaita? Se on kuitenkin luultavasti NTC-vastus, joten mittaus lienee melko helppoa;  joko toimii, tai on poikki.

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2017, 00:38:07 »
Löysin anturin. Kaksi rinnakkain jäähdytyskanavassa. Irroitin toisesta liittimen, ja totesin, että lämpömittari toimi edelleen, josta päättelin, että tämä on ruiskun anturi. Liitin irroitettuna, ja moottorin ollessa normaalissa lämpötilassa, anturin vastus oli n. 350 ohmia. Liittimen nastat näyttivät epäilyttäviltä, joten sinne contact cleaneriä. Tällä toimenpiteellä tyhjäkäynti laski mielestäni lähelle normaalia. Mutta ehkä vaihdan anturin, jos sellaisen jostakin saisi. Siis muualta, kuin merkkiliikkeestä?

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2017, 00:01:59 »
Lämpöanturissa ei ollut vikaa, vaihdoin sen silti. Tulin siihen tulokseen, että tyhjäkäyntimoottorissa on vikaa, vaikka olinkin sitä liotellut pitkään jarrupuhdistusaineella. Sahasin moottorin poikki laipan juuresta. Sisältä löytyi askelmoottori, jonka rottori on kestomagneetti, ja sen ympärillä käämitys melko tiiviissä kuoressa. Takaosassa kuulalaakeri. Kestomagneetti oli kuin tervattu, eikä sinne puhdistusaineet pääse.
Otin talteen laipan ja venttiilin. Sorvasin messingistä laipan ulkopuoliseen koloon sopivan holkin, jonka keskelle M8 kierre.
Venttiilin kiinnitin pätkään 8 mm kierretankoa, jonka toiseen päähän porasin sorvissa 5 mm reijän, johon upotin venttiilin varren 2-komponentti-liimalla. Kierretanko tulee laippaan niin, että venttiilin päästä mitattu etäisyys laipan ulompaan osaan on n. 22 mm. Tangon toiseen päähän sahaus ruuvimeisseliä varten, ja laippaa vasten M8 mutteri+lukkoprikka lukitusta varten. Kirteisiin vielä teflon-nauhaa.
Lopputulos kaunis tyhjäkäynti, joka säädettävissä sellaiseksi  kuin haluaa. Toistaiseksi en osta uutta moottoria!

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: ZX
« Vastaus #15 : Marraskuu 11, 2017, 13:41:17 »
Näissä tk-moottoreissa, niiden toiminnassa on ominaisuus: vaikuttaa kierroksiin vaihtohetkellä, tehden vaihdot sujuvimmiksi. Päästää kierrokset hiukan hitaammin. Näin vaikuttaa olevan Xantiassa. Samanlainen kaasuläppäpaketti, siinäkin. Näitä jk-moottoreita on avattu ja putsattu, pariin otteeseen, omassa Xantiassa , 1,8 16v 2000, vielä alkuperäinen ja toimii. Olen karan varren putsannut ja voidellut ohuelti silikonirasvalla, valkea teflon-rasva ei pitkäikäistä.

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2017, 16:55:21 »
En  tunne paljonkaan sitikoita, mutta esim. Xsarassa ei näyttänyt olevan erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä, vaan asia on hoidettu kaasuläpän moottorilla. Luulisin. Tämä zx:n "manuaalinen" säätö toimii muuten hyvin, mutta ei tietenkään ota huomioon lämpötilaa, joten kylmänä käynnistäessä on syytä painaa kaasua tarpeen mukaan.
Tämä oli vaan sellainen harjoitelma, kun en viitsi parin sadan euron autoon kovin paljoa investoida.
Onko se sinun bx:n osa Magneti Marelli?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 15
Vs: ZX
« Vastaus #17 : Marraskuu 11, 2017, 23:23:14 »
En  tunne paljonkaan sitikoita, mutta esim. Xsarassa ei näyttänyt olevan erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä, vaan asia on hoidettu kaasuläpän moottorilla. Luulisin. Tämä zx:n "manuaalinen" säätö toimii muuten hyvin, mutta ei tietenkään ota huomioon lämpötilaa, joten kylmänä käynnistäessä on syytä painaa kaasua tarpeen mukaan.
Tämä oli vaan sellainen harjoitelma, kun en viitsi parin sadan euron autoon kovin paljoa investoida.
Onko se sinun bx:n osa Magneti Marelli?
Sitähän tuo tyhjäkäyntisäädin juuri tekisi, eli antaisi lisää ilmaa kylmällä koneella, minulla oli vanha (-83) ruiskukawasaki, jossa oli käsi"ryyppy", eli ruiskuboksi hoiti kyllä rikastuksen bensapuolella, mutta vivulla kuski sai annettua lisää ilmaa että tyhjäkäynti pysyi sopivalla alueella. voisihan tuon korvata ZX:ssäkin samoin: johonkin nippaan tai poraa reiän imusarjaan ja vetää siitä letkun ohjaamoon ja päähän laittaa vaikka sopivan vanhan vesihanan, josta sitten voi säätää sopivat kierrokset :)

Kyllä muuten ainakin yhdessä -97 vuoden 1.8 16V Xsarassa oli Magneti-Marellin tekemä tyhjäkäyntimoottori, koska sellaisen irroitin ja puhdistin. Mutta erilaisia moottoreita on useampia.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: ZX
« Vastaus #18 : Marraskuu 12, 2017, 07:37:14 »
Sähköisellä kaasuläpällä luonnollisesti hoituu se erillisen tyhjäkäyntimoottorin tarve pois.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #19 : Joulukuu 31, 2017, 19:28:38 »
Tyhjäkäynti-ongelmia ei enää ole, mutta nyt taas joka talvinen riesa lukkojen kanssa.
Olen yrittänyt voidella kaikin tavoin, mutta aina juuttuu jokin lukko; ovi ei pysy kiinni.
Löytyykö foorumilta tehokasta konstia, miten lukot saisi toimimaan??
Auto nyt kuitenkin toistaiseksi pois liikenteestä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: ZX
« Vastaus #20 : Joulukuu 31, 2017, 21:17:06 »
Tyhjäkäynti-ongelmia ei enää ole, mutta nyt taas joka talvinen riesa lukkojen kanssa.
Olen yrittänyt voidella kaikin tavoin, mutta aina juuttuu jokin lukko; ovi ei pysy kiinni.
Löytyykö foorumilta tehokasta konstia, miten lukot saisi toimimaan??
Auto nyt kuitenkin toistaiseksi pois liikenteestä.
Irroita ja liota niistä lukoista se huono rasva kunnolla pois ja laita parempaa  ;D
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ec1393

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: ZX
« Vastaus #21 : Tammikuu 01, 2018, 15:38:00 »
Varmaan hyvä neuvo, mutta kyseessä ei ole lukkosylineri, vaan salpa, joka pitää ovea kiinni, ei toimi kylmässä, joten ovi ei mene edes puoliksi kiinni. Vähän ikävä ajella ovi kiinnitettynä kumijousella!
Ei oikein innosta ruveta purkamaan koko lukitushärveliä näin talvikeleillä.
Olettaisin, että täsmävoitelu oikealla aineella oikeaan paikkaan auttaisi, mutta missä on se paikka??

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: ZX
« Vastaus #22 : Tammikuu 01, 2018, 16:52:23 »
En tarkoittanutkaan lukkosylinteriä vaan juurikin sitä mekanismia  :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 535
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: ZX
« Vastaus #23 : Tammikuu 01, 2018, 21:01:56 »
Tyhjäkäynti-ongelmia ei enää ole, mutta nyt taas joka talvinen riesa lukkojen kanssa.
Olen yrittänyt voidella kaikin tavoin, mutta aina juuttuu jokin lukko; ovi ei pysy kiinni.
Löytyykö foorumilta tehokasta konstia, miten lukot saisi toimimaan??
Auto nyt kuitenkin toistaiseksi pois liikenteestä.

Putsaamalla ja voitelemalla.