Kirjoittaja Aihe: LED-takavalo: 9 lediä palaa jarruvalona OK, mutta ei ajovalona  (Luettu 955 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ccrosser

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Moi, tässä ensimmäinen posti foorumilla.

Vuoden 2011 C-Crosserissa on kuvan mukainen (mallikuva ei omasta autosta) LED-takavalo/jarruvalo. Takavalona nuo 9 lediä pitäisi palaa himmeänä, ja jarrua painaessa kirkkaana. Vasemmalla puolella näin onkin. Mutta oikealla ne palavat vain jarrupolkimen kanssa eli kirkkaana. Vilkkupolttimo toimii normaalisti, se tulee eri piuhalla. Taka-/jarruvalossa eli LEDeissä on oma liitin neljällä nastalla.

Onkohan tuossa jotain mitä kannattaisi yleismittarin kanssa tai piirilevyä tutkimalla etsiä tuttavapiirin elektroniikkaharrastajan kanssa, vai suoraan koko osa vaihtoon? Ja lieneekö mahdollista, että vika ei edes ole takavalossa, koska kirkkaana ne samat ledit suostuvat palamaan normaalisti. Missä muualla moinen vika voisi olla? Yksi teoria on, että joku rajoitinvastus tai muu osa, joka hoitaa himmeän "moodin" virkaa olisi väsähtänyt ja ehkä vaihdettavissa. Mutta vielä ei olla purettu tarkempaa tutkimista varten. Ei tee mieli ostaa kokonaan uutta osaa, jos vika onkin muualla... Arvauksia, tietoa?

Poissa ccrosser

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: LED-takavalo: 9 lediä palaa jarruvalona OK, mutta ei ajovalona
« Vastaus #1 : Syyskuu 05, 2017, 15:39:29 »
Homma ratkesi.

Pyysin merkkihuoltoa selvittämään, onko vika oikeasti umpiossa vai jossain muualla. Ajattelin, että heillä olisi parhaat sähköpiirustukset ja mahdollisuudet varmistaa etten tilaa uutta osaa (eli oikean takavalon umpio LED-valoilla) turhaan. Vikaa selvitettiin Vehossa pari tuntia, ja homma ratkesi, osin tuurilla. Takavalon umpioon tuli 12 voltin (jarruvalo) jännite, mutta 5 voltin jännite ajovaloasentoa varten puuttui. Sama umpio toimi toisella puolella normaalisti.

Mihin jännite katosi, sitä olisi voinut selvittää lähinnä purkamalla ja etsimällä aiempia liitoskohtia, joista ehkä joku olisi osoittautunut vialliseksi. Vetokoukun sähköt saattoivat liittyä asiaan, ilmeisesti jakavat virtaa toisilleen. Purkamiseen ja tutkimiseen olisi mennyt määrittelemätön määrä lisätunteja. Pyysin laittamaan umpiot takaisin kiinni, isommat selvitykset saisivat odottaa toista hetkeä.

Perän verhoilut kasattuaan asentaja keksi katsoa myös muut valot läpi, ja molemmat etuparkit olivat pimeänä. Polttimot vaihdettiin. Ja nosturia laskiessa myös se rikkinäinen takavalo oli herännyt.  :) :) :)

Huoltomiehen paras arvaus tilanteelle oli, että oikean etupuolen polttimo oli tavalla tai toisella rikkoutunut oikosulkuun, ja 5 voltin väylä oli isommaltakin osin sen vuoksi poissa pelistä, auton tekniikka suojeli virtapiirejään. Kun polttimo vaihdettiin, sähkö alkoi kulkea myös taakse kunnolla.

Käynnille tuli reilu 60 euroa, mitä pidän hyvin kohtuullisena parin tunnin diagnoosista, jossa itse vika tuli myös korjatuksi. Tällä kertaa merkkihuollossa käynti kannatti.