Kirjoittaja Aihe: C4 1,6 HDi 109 hp vm 2009 suuttimen kiristys  (Luettu 1072 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
C4 1,6 HDi 109 hp vm 2009 suuttimen kiristys
« : Heinäkuu 04, 2017, 13:34:39 »
200 000 ajettu kone ja olen toinen omistaja ( 140 000 ). Nyt sain tutkittua miksi 4.-sylinterin suutin vuoti hieman.
Laitan tässä kuvan 4.-sylinterin suuttimen prikasta. Tämä suutin vuoti hieman, joka näkyi paluumittauk-sessa. Pitäis tehdä uusi mittaus paluun määrästä nelosessa. Ennnen korjausta nelosen paluu oli 15 % suurempi kuin muiden sylintereiden.
Vikana oli vinosti kiristetty suuttimen panta. Tämä panta kantoi toisesta reunasta eli pohjas.
Kuvan prikasta näkee vuodon olleen oikealla olevan prikan oikeassa laidassa. Suuttimen puoleinen pinta ei ole vuotanut.
Herääkin kysymys, että onko moottoritehtaalla oikea ohje muttereiden tai pannan alkuasetukselle.
Ohje on 4 Nm + 65 astetta. Toi 65 astetta oli hankala säättää, joten kiristin ensin 4 Nm:iin  öljytyillä pytkimuttereilla ja seuraavaksi kuusi, sit 7 ja kone käydessä 8 Nm.
Prikan pito perustunee laajenevaan kupariprikkaan ja laajenevaan alu-kanteen ?
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.