Kirjoittaja Aihe: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp  (Luettu 1209 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« : Toukokuu 20, 2017, 06:10:14 »
ESP valo möllöttää. Pyörien anturit ehjät ja jarruvalokytkintäkin vaihdeltu. Missä voisi olla vika... onkos kytkinpolkimellakin joku mikrokytkin? Entä ohjauspyörän alla ... siellä ilmeisesti on jokin kuparilankahäkkyrä... missä yleensä ollut syy? Ei viitsisi viedä merkkitöpseliin kun ei enää ole katsastus voimassa ja pitäisi viedä lavetilla. Kuka tietää?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 204
  • Peukkuja: 9
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2017, 08:25:44 »
Häkkyrä on kellonjousi kaapeli Com2000 ssa siis viiksipaketissa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Psapete

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2017, 08:40:51 »
Olisko käynyt niin että rattia on käytetty irti ja laitettu takaisin liian kauas alkuperäisestä paikasta ja se ratin asentoanturi
kertoo että etupyörät ei ole suorassa?

Poissa Wilma191

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2017, 19:47:31 »
Olisko esp/absvalo?Näin ymmärsin..Ehkäpä abspumppu?En ymmärrä miten liittyisi ongelma ohjauspyörään,airbagiin..Ehken älyä

Poissa Psapete

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2017, 17:12:16 »
Abs on lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja Esp on ajonvakauden hallintajärjestelmä jota myös luistonestoksi sanotaan. Ei taida olla suomessa montaa Xsaraa jossa on ESP. Jos autossa on Esp niin se haluaa tietää missä asennossa etupyörät on, jotta se osaa vakauttaa
ajoa. Siinä ohjauspyörän alla olevassa "häkkyrässä" on merkit, jotka kertoo että miten se ratti asennetaan.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2017, 18:56:01 »
Kyllä noita ESP:eellä varustettuja Xsaroja jonkun verran löytyy. Tuli vakio varusteeksi 2003 tai 2004. Mutta asiaan. Onko keskikonsolia jostain syystä käytetty irti? Siinä käsijarrukahvan takana on ajonvakautuksen kiihtyvyys/liikkeentunnistus anturi jonka johtosarja on kiinnitetty tuohon keskikonsoliin. Käsijarruvaijerien vaihdon yhteydessä kun sopivasti repäisee konsolin perän ylös niin piuhat ottavat itseensä. Ota takapenkin tuhkakuppi ja sen pohja pois niin näet kyseisen boksin ja sen johdot.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 0
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2018, 18:59:55 »
Hyviä ehdotuksia on tullut. Ohjauspyörä tosiaan on jonkin verran vinossa, mutta auto katsastettu edellisen omistajan toimesta ja silloin ESP-valoa ei ole näkynyt. Autocomin laitteella testasimme ja pyörät näyttivät antavan samat prosentit, mutta vaikka eroa ei ollut pyörien välillä niin ohjauspyörähän oli selvästi vinossa. Myöskään vakkari ei toimi ja valo syttyy vasta kun ajaa esim. kilometrin verran. Sinne käsijarrupuolen johdotuksiin en ole tutustunut ja auton ajattelin kunnostaa kesällä. Kait se Lexia kuitenkin löytää tuon vian?

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 368
  • Peukkuja: 2
Vs: II Xsaran Esp-valo palaa, vm. 2003 HDi 110 hp
« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2018, 02:08:21 »
Aikoinaan 2004 Xsaraan vaihtelin juurikin com2000 vieterin rattiin samasta esp häröstä johtuen. Ota patteri irti ja pura ratti bägeineen pois. "Kellon jousi" on helppo mitata. Muistelisin että siinä on 4-6 piuhaa lattakaapelissa. Katkeaa jomman kumman pään liitoskohdasta. Omaa en uskaltanut korjailla airbagin poksahtamisen pelossa vaan hain purkuautosta uutta osaa. Ongelma oli myös alkuun mallia toimii ei toimi riippuen ratin asennosta, lopulta kuitenkin valo paloi heti kun virrat heitti päälle.
Samoin vakkari oli vialla ja sitä koitti kaksikin merkkikorjaamoa leksan kanssa korjailla, mutta ei tullut kuntoon. Syy oli lopulta kampuran jakohihnapyörän väärä asento. Kiila on kapeampi kuin pyörässä oleva kiilan ura ja se on tapein asemoitava kohdalleen. Sekoaa hutiloiden tehdyssä kampiakselin käyttöhihnapyörän vaihdossa.

Tässä pari omaan kokemukseen perustuvaa arvausta.

Edit: vai olikohan se vieteri vika kuitenkin airbagiin liittyvä. En nyt enään muista varmaksi. Kuitenkin osan löytäminen purkuautosta ei ollut ihan helppoo juuri esp:n vuoksi.