Kirjoittaja Aihe: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki  (Luettu 4751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« : Toukokuu 16, 2017, 14:03:16 »
Terve,

Kyseinen moottori meni rikki. Kilometreja vain 150 000. Vuosimalli on 2008. Auto on ostettu Kaivokselan Biliasta n. 89 tkm ajettuna 2014.

Öljypohjan avattua syy nopeasti voimistuneeseen nakutukseen löytyi - kampiakselin ja tasapainoakselin välinen hammastus on mennyt rikki. Öljyä oli 4.3 litraa öljytilassa. Kustannusarvio moottorin vaihdolle on riippuen pajasta 5500 - 7000€. Vaihtoon menee moottori, jakopää, kytkinasetelma.

Kysymystä herättää ja pahasti. En ole foorumeita lukiessani törmännyt vastaavaan tapauksen. Näiden koneidenhan pitäisi olla idiootin varmoja isältä pojalle. Nyt kuitenkin minun kohdalleni sattui pommi. Autoon on tehty säännölliset huollot. Mitenkäs maahantuojaa tulisi lähestyä tämän tiimoilta, jotta voisi jotain "goodwillia" saada tähän - laatuongelmaa (pyörien materiaalivikaa) epäilen vahvasti. Forumeilta olen ymmärtänyt, että C-Crosseriin on jouduttu mm. kytkintä vaihtelemaan ja kaksoismassapyörää - ilmeisesti jonkinmoinen "tyyppivika", mutta että kone leviäisi näin aikaisessa vaiheessa, johtaa hermojen kireyteen... :-(

C-Crosserinhan pitäisi C5, C6 ohella olla premium luokan auto laadultaan!?! Nyt lähinnä itkettää luottaminen autoon alunperin yli 20 k€ "sijoitettuna" meni kyllä wc-pöntöstä alas.

Jotenkin 4 sitikkaa omistaneena, joista 2 hyvää autoa Xsara Picasso 2.0 Hdi (03) ja Xsara 1.6 (02) ja 2 erittän huonoa laadultaan: C4 Picasso 1.6Hdi BMP (08) ja C-Crosser 2.2 HDi (08), alkaa tulla Citikka fanillekin PAHASTI mitta täyteen, jollei jotain hyvitystä laatua ajatellen saa. Jatkossa saattaa merkki vaihtua ja mainospuheet Citikan puolesta (aiemmin olen fanittanut autoa vahvasti)...

C4:ssa meni tosiaan mm. kytkinakselin laakeri, joka sitten alkoi vaihdelaatikolle tekemään oireita...  Tyyppivika... Vuoti myös diesel suuttimet, valopaneelin vaihtoa, palloniveltä...

C-Crosserissa on ollut "pieniä kuluviin osiin" liittyviä murheita (stefavuotoa takavetoakselilla,  turbon letkustoissa huohotusta, ballastin vaihto, pyörän laakerin vaihto), mutta tämä koneen leviäminen oli kyllä täydellinen mahalasku.

Löytyykö vertaistukea tai neuvoja antaa kokeneemmilta paatuneilta alikersanttismiehiltä?

 >:( >:( >:( ??? ??? ??? :-\ :-\ :-\ >:( >:( >:(

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2017, 14:20:11 kirjoittanut Äijänkäppyrä »

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2017, 14:08:09 »
Kuva vauriosta:

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 437
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2017, 14:16:55 »
Niin onko tou motti käyntikelvoton vai pelkästäänkö tuo tasapainohässäkkä pitää ääntä?
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2017, 14:24:12 »
Magnettitikulla löytyi jokunen hammas, mutta kun pyöriteltynä lähes koko rivistö on poissa molemmista pyöristä, niin ties missä ovat palat koneessa... Ei sillä voi ajaa, ilman täydellistä remonttia, joten koko kone meni vaihtoon. Perheen ainoa auto, joten pakko pistää kuntoon tai sitten vaihtaa toiseen heti. Käsittääkseni ko. koneita on ajettu > 500 tkm helposti, enkä ole moottori rikoista kuullut... Olenko ensimmäinen?!

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 437
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2017, 15:09:47 »
Eipä tuo töhkä voi mennä muualle kuin öljypumppuun ja siitä suodattimeen.
Jos koneessa on öljynpaineet niin heittäisin ton tasapainohässäkän roskiin ja puhdistettuna ajaisi niin kauan kun se vaan pelaa :D
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2017, 15:33:21 »
Ok. Jos siellä nokka-akselilla ei osumaa, niin oiskohan tuosta vielä sitten kuitenkin menijäksi, jos tasapainoakselin poistaa. Tärinät lisääntyy?! Tietysti kampiakselin puoleinen pyörä integroitu?! siitä, kun saisi hampaat pois, pyörisi tasaisemmin. Onhan se kampiakseli itsessään toisaalta melkoinen epäkesko...

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 891
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2017, 18:55:09 »
Kannattaa vaihtaa Mitsubishi Outlanderiin...
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 437
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2017, 20:08:41 »
Öljypumpun voisi uusia kun on helppo vaihtaa.
Kun värinämöykyn jättää pois, jossain kierroksilla ja kuormituksella saattaa moottorin lisääntyneen tärinän huomata ja moottorin kesto saattaa heikentyä. Mutta tämä on muutaman satkun homma ja voi mennä ikuisesti.

Jos sitten tuolla homma jää mietittymään niin sitten tilaa ruotsista vaihtomoottorin: https://tinyurl.com/l5cz3oc
Halvin näyttää jäävän pariin tonniin toimituksen kanssa.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2017, 08:30:19 »
Tilasin täydellisen moottorin apulaitteineen Englannista välittäjän kautta, lunastetusta autosta. Kilometreja paljon vähemmän kuin nykyisessä ja takuitakin tulee mukaan. Eiköhän tuosta vielä tule hyvä menopeli. Uusitaan moottorin ohella kaksoismassapyörä, kytkin, jakopää. Kustannukset on vaan mahdottoman kalliit. Olisi kyllä vähintäänkin oikeus ja kohtuus, jos Citroen antaisi tämmöiseen 150 tkm !! ajettuun priemium luokan autoon goodwill apuja. Olisiko tuossa kuluttaja-asiamiehen kautta jotain yritettävä.  ??? :-\

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 458
  • Peukkuja: 7
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #9 : Toukokuu 17, 2017, 09:21:16 »
Tiedä mitä maahantuoja sanoo, mutta ainakin Bilialta voi odottaa jotain vastaantuloa, jos autolla ajettu vasta 150tkm, mutta kun ikää on lähemmäs kymmenen vuotta, niin ei ihan taivaisiin asti kannata toiveita nostella, mutta mitään maksamatta eivät selviä.

Voit vedota siihen, että moottori on hajonnut huomattavasti aiemmin kuin voisi kuvitella, eli ns. oletettu käyttöikä ei ole täyttynyt. 

Tietysti nämä yllä olevat sillä oletuksella,  että huoltokirja on kunnossa.

Saab 9-5 2.0T XWD Aero -10, BMW 535d -11

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 4
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2017, 09:50:04 »
Kyllähän tuossa ensimmäisenä tulee mieleen, että mahtoiko tuo km-lukema 89 tkm vuodelta 2014 pitää paikkansa? Huoltokirjakaan sitä ei välttämättä todista ja näyttö voi olla kiven alla.
Kannattaa yrittää, lykkyä tykö!

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 311
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #11 : Toukokuu 17, 2017, 11:25:05 »
Niin, aukoton suomi-historia?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2017, 14:56:53 »
Kyllä huoltokirja on kunnossa. Suomi auto pitäisi olla. Leasing auto 1. omistaja, minä 2.

Poissa PicC4sso

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #13 : Toukokuu 18, 2017, 21:29:52 »
Ei muuta kuin korvausvaadetta menemään, maahantuojalla /valmistajalle. Tuo on sellainen osa minkä tulisi kestää auton normaali käyttöikä edellyttäen että autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaan. Suomessa auton keskimääräinen ikä on kuitenkin 11,3 v.

Moni tyytyy kohtaloonsa kun "takuu" on mennyt, mutta ei se niin mene että mikä tahaansa voi hajoilla kesken pelin. Tuotevastuulaki kattaa huomattavasti  enemmän kuin normaalisti valmistajan myöntämä takuu.

Multa lähtee kans korvausvaade jahka nyt saan ensin autoni pajalta ja dokumentaatiot liitteeksi.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 236
  • Peukkuja: 9
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #14 : Toukokuu 19, 2017, 08:43:46 »
Jos ei maahantuoja ota osaa lähetä viesti tehtaalle, on omaa kokemusta pienemmästä hommasta kun maahantuoja ei osallistunut, 2 viikon jälkeen sähköpostista soitto tuli merkkihuollosta homma hoidetaan kustannus öljyt ja nesteet.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2017, 16:52:47 »
Olisiko sinulla yhteystietoja suoraan tehtaalle ja maahantuojalle, mieluusti sähköpostiosoitteita, kun sen kautta voi laittaa kuva ja video aineistoa?

Tässä ostin Suomen moottorituonti (Nicbell oy) nimiseltä firmalta kolariauton moottorin (Väitettiin ajetun 103 tkm, briteistä) apulaitteineen, mukana myös turbo. Todettiin kuitenkin turbo rikkinäiseksi - akselissa esko epäkesko. Nyt vaadin hyvitystä turbon hinnasta, mutta he aikovat hyvittää vain vaihtotyön. Vaihdoin vanhan turbon tilalle. Kyllähän turbon hinnasta pitää myös hyvitys saada, koska enhän minä rikkinäistä turboa ostanut. Se on vissiin kuluttaja-asiamiehen kautta alettava karhuamaan...  >:( ??? :-\ >:(

Muutenhan toi olisi selvä, mutta kun puhelimitse väittivät vastaanottotarkastuksessa turbon olleen ehjän, mikä ei pitänyt paikkansa, eli selkeä valhe - eihän turbo kuljetuksessa voi vaurioitua - akseli epäkeskoksi. Pyörii vain n. puoli kierrosta.

Herää epäilys kuitenkin mooottorin toiminnasta, vaikkakin moottorille on myönnetty takuu 7 kk.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 236
  • Peukkuja: 9
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #16 : Kesäkuu 12, 2017, 17:37:18 »
Eipä oo e-mail osoitteita siitä on jo senverran aikaa, netistä katsoin tehtaan eli pääkonttorin osoitteen sinne sinne info osoitteeseen lähetin.

http://citroen-uk-en.custhelp.com/app/ask
Tuolta löytyy formu millä ja mihin voi lähettää.

Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Äijänkäppyrä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 1
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #17 : Heinäkuu 07, 2017, 10:23:10 »
Nyt on jonkin aikaa ollut uusi moottori vaihdettuna. Moottori on toiminut hyvin ja ei syö öljyä. Äänet ovat terveet ja tehot ovat eri luokkaa verrattuna aiempaan. Turbon putkisto/letkusto käyty läpi joten vuotoja ei sielläkään pienintäkään. Autoon vaihdettu uusi LUK:in laatukytkin, kaksoimassapyörä ja työsylinteri. Lisäksi jakopää uusittu vesipumppuineen. Stefat vaihdettiin kampiakselille ja takavetoakselille samaan syssyyn, joten pitäisi olla kilsoja pitkään tiedossa.

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: Citroen C-Crosser 2.2 HDi (2008) 150 tkm moottori rikki
« Vastaus #18 : Elokuu 19, 2017, 19:57:15 »
Tarinaa vuodelta 2013 HDi 2.2C5 II

"Väiaikatietoa 2: Autoon asennetaan vaihtomoottori kolariautosta, ei siis tehdaskunnostettua vaihdokkia. Vaihtomoottorilla ajettu vähemmän kuin rikkoutuneella. Mitä neuvoja arvon raati nyt antaa, kun arvatenkin myyjä haluaa allekirjoittanutta osamaksumieheksi? Asiasta ei ole vielä puhuttu, mutta ounastelen että puhutaan.  Mitä asioita minun tulisi nyt tietää, ottaa huomioon ja osata vaatia? Taustaksi vielä, että auto ostettu liikkeestä 3.6. ja hajosi 26.7. Ehdin ajaa noin 1000km. Ostohetkellä kilsoja 122t. Määräaikaishuolto tehty merkkiliikkeessä 120t km kohdalla.

Tarinan viimeinen osa. - Toivottavasti  :) Sain auton tänään kotiin. Kyllä tuntui mukavalta ajaa C femmalla  :). Autoon asennettiin vaihtomoottori vuotta nuoremmasta autosta, jolla tosin oli ajettu hiukan enemmän. Kone tuli Ruotsista. Jakohihna vaihdettiin varmuuden vuoksi. Koko homma meni ilman mutinoita myyjän piikkiin. Kaiken kaikkiaan myyjäliike toimi koko pitkä prosessin ajan mielestäni asiallisesti. Joten kun loppu hyvin niin kaikki hyvin :)

Mitä tästä kaikesta sitten opin? Seuraavat asiat tulevat mieleeni:

- Ostan autoni (ja perheen autot) jatkossakin vastuullisesta autoliikkeestä. Monasti ristin käteni, että olin menetellyt näin tässä nimenomaisessa tapauksessa. Yksityiseltä ostettuna  minä olisin ollut maksumiehenä.

- Vakuutusmaksuja helposti noituu maksun hetkellä, mutta on ne vaan hyvä olla olemassa sitten kun jotain tapahtuu. Kaupan kylkiäisenä tuli tiepalveluvakuutus vuodeksi (hinuri ja sijaisauto 3 vrk) ja If:n huippukasko (sijaisauto 40 vrk). Näiden avulla sain sijaisautot lähes koko prosessin ajaksi. Loppuajaksi sain sijaisauton  myyjäliikkeestä. Käsittääkseni olisin saanut sieltä myös koko ajaksi. Mutta myyjänkin vastuut päättyvät aikanaan.

- Kun lähdimme matkaan, oli melkoinen helle. Mukana oli onneksi myös hiukan lämpimämpää vaatetusta. Eli on hyvä varautua vaatteiden osalta matkan keskeytymiseen. Juotava ja eväs eivät nekään olisi pahitteeksi, jos hinuria/sijaisautoa joutuu odottamaan pitempään.

- Jatkuvasti tarpeellisia määräajoin oettavia lääkkeitä on syytä pitää hiukan mukana siltä varalta, että matka katkeaa pidemmäksi ajaksi.

- Heijastinliivejä on syytä varata useammalle henkilölle. Hyvä kesäaikaan ja erityisen tarpeellisia syys- ja talvipimeillä.

Ja nyt eikun kovaa ajoa ja toivotan itselleni parempaa tuuria jatkossa  :) Ja tietenkin suuret kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille  :) :) :) "
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin