Xantia - Keskuslukitus ongelma

Aloittaja Mako, toukokuu 23, 2007, 09:38:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mako

Moi.

Tuli hommattua '95 Xantia 1.8 Onyx (sedan). Autosta mennyt leima pitkäksi ja kaikenlaista pikkuvikaa siitä löytyy ja Citikoista täysin tietämättömänä ajattelin rekisteröityä laudalle ja kysellä heti neuvoja.

Aloitanpa kaikista ikävimmällä vialla. Etsin haulla tähän liittyviä viestejä ja löysinkin ohjeet lukkomekanismin purkamisesta, mutta ajattelin ennen sitä vielä tsekata josko tämä vika johtuu jostain muusta(kin):

-kuskin puolen avain pyörii lukossa ympäri molempiin suuntiin (ei vaikuta muihin oviin)
-apukuskin oven kautta lukitsee/avaa apparin lukon ja vas. takaoven lukon.
-kuskin ja oik. takaoven lukot liikkuvat ja pitävät ääntä, mutta eivät mene lukkoon
-kuskin puolen lukon saa manuaalisesti pohjaan (on jäykkä)
-takaluukun lukitus ei toimi sähköllä eikä manuaalisestikaan

Olisiko antaa vinkkiä mistä aloittaa?

Kiitos etukäteen.

-M

Xari

Kuskin oven avainpesän puhdistuksella ja ovien johtosarjojen tutkimisella voi aloittaa,haitaripalkeen sisältä varmaan johtoja poikki.

Tuon lukon kuuluu pyöriä ympäri jos ei tunnista avainta ja keskuslukon toimimattomuus taitaa olla että lukkojen pitäisi tunnistaa olevansa lukossa,ja kun ei jostain syystä sitä tee (jumissa tai johto poikki) luulee että joku ovi on auki eikä jää lukkoon.

Jaake

Lainaus käyttäjältä: Mako - toukokuu 23, 2007, 09:38:46
-kuskin puolen avain pyörii lukossa ympäri molempiin suuntiin (ei vaikuta muihin oviin)
-apukuskin oven kautta lukitsee/avaa apparin lukon ja vas. takaoven lukon.
-kuskin ja oik. takaoven lukot liikkuvat ja pitävät ääntä, mutta eivät mene lukkoon
-kuskin puolen lukon saa manuaalisesti pohjaan (on jäykkä)
-takaluukun lukitus ei toimi sähköllä eikä manuaalisestikaan

-kuskin oven lukkopesä on kulunut ja avain menee liian syvälle ---> lukko ei toimi. Lukkopesän voi purkaa ja koittaa painaa pihdeillä hieman kasaan runkoa, ettei avain mene liian syvälle. Homma on aika työläs, suosittelen vaihtoa.

-Kuskin ja vas. takaoven lukot ainakin likaiset, tai rikki. Todennäköisesti rikki.

-Takaluukun lukkopesä likaantunut ja jämähtänyt ja piuha katkennut haitarikumista tai lukko rikkoontunut.

Mako

Kiitos vinkeistä!

Nyt kun tuota autoa ja sen ovia on tullut availtua niin tilanne on tämä:

-kuskinovessa avain pyörii
-lukitut ovet ja takaluukku aukeaa apparin puolelta avaimella (kaukosäädin on hajalla)
-kaikki ovet ja takaluukun saa lukkoon kun painaa sisältä kuskin puolen tapin pohjaan, lyö ovet kiinni ja nostaa kuskinpuoleisesta ovenkahvasta niin kaikki ovet lukittuvat

Eli tästä kai voi vetää johtopäätöksen, että ainoastaan kuskin lukkopesä on jumissa/rikki..

asiasta neljänteen: saako noita kaukosäätimiä enää mistään uutena? Jos löydän käytetyn niin voiko sen rekoodata tähän autoon?

aquavitix

Kannattaa vaihtaa RF- kakeen. Täälläkin on ollut myytävän n. 60 euron hintaan. Helppo asentaa ja toimii paremmin kuin IR.

andre

Lainaus käyttäjältä: Mako - kesäkuu 01, 2007, 14:16:12

Asiasta neljänteen: saako noita kaukosäätimiä enää mistään uutena? Jos löydän käytetyn niin voiko sen rekoodata tähän autoon?

Saa sitä IR ohjaintakin uutena, hinta noin 200 €. Käytetynkin voi laittaa kunhan löytyy molemmat, lähetin (avain) ja vastaanotin (katossa luukun alla). Vanhaa lähetintä ei saa koodattua toiseen avaimeen tai päinvastoin. Ne tulee uutenakin aina parina.

rasev

Minulta saat uuden RF-kaukosäätimen kahdella avaimenperä avaajalla. Hinta 60€+pk ja toimitusaika 14vrk maksusta.
Vesa Räsänen, Kuopio.

Peetu

Moi, olen entinen pösömies, nykyinen citikkakuski eteläsuomesta. Minulla on Citroen Xantia farmari, vuosimallia -96. Auto on automaattilaatikolla ja kone on 2.0 i. Ongelmana on keskuslukitus. Avain pyörii ovien lukkopesissä ympäri, eivätkä ovet aukea eivätkä mene kiinni. Sisältä painaessa lukot kiinni keskuslukitus toimii. Osaisiko joku sanoa, miten alkaa ratkaista ongelmaa?

PicassoHDI

Hakusanalla: lukot pyörii    löytyy lisää juttua

joonas89

Mulla auttoi vanhassa Xantiassani (vm. 1994) uuden avaimen teettäminen, joka kustansi pari vuotta sitten n. 16€.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: joonaz - heinäkuu 12, 2009, 10:53:40
Mulla auttoi vanhassa Xantiassani (vm. 1994) uuden avaimen teettäminen, joka kustansi pari vuotta sitten n. 16€.

Minulla auttoi lukkojen pyörimiseen myös uusi avain. Suutarin
tekemä avain on kai vähän kulmikkaampi (vanhasta kulmat ovat
kuluneet pyöreiksi). Maksoi 24 euroa.

Joni2402

kannattaa tosiaan tarkistaa ne haitarikumien sisällä menevät piuhat, itte sain tossa samaisen projektin valmiiks pari tuntia takaperin, itseltä oli mennyt myös kuskin oven lukkolaite rikki(oli aluksi jäykkä toimimaan ja lopulta loppui toiminta kokonaan, tilasin sitroselta uuden 50euroon ja toimii kuin unelma.) Myös takaluukun lukko oli mennyt, siinäkin aloitin vian etsinnän haitarikumien sisältä, joissa olikin suurin osa johdoista poikki/murtunut, ei auttanut piuhojen uusiminen siihen vaivaan, joten laitan takaluukun lukonkin tilaukseen.
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

Peetu

Keskuslukitus ongelmaan on tullut vastauksia,mutta haluaisin vielä selventää ja kohdentaa vikaa.Molemmilta puolilta siis lukot avaimella vain pyörii ja pitkän "remplaamisen" jälkeen on toiminut kerran.Voikohan olla vika tosiaan avaimessa,kuokosäädintä ei ole ollut kadonnut edelliseltä omistajalta.Missä sijaitsee kaukosäätimien ohjausyksikkö,saako ovet nyt mitekää kiinni muulla tavalla? Voiko saada johtoja irrottamalla toimimaan lukon ilman keskuslukitusta?

PicassoHDI

Kokeile vara-avaimella lukkoja. Lukkoja kannattaa voidella ahkerasti. Lukkosula on myrkkyä noille lukoille.

Peetu

Olen kokeillut suutarin tekemää vara-avainta,mutta ei auta.Olisiko maahantuojan avain parempi?

Joni2402

kauksäädön keskusyksikkö sijaitsee apparin airbagin alla (facelift malli) pitää irrottaa ekaks hanskalokero.. Itte yritin korjata itse pyörivät lukot, mutta ei auttanut, pitää tilata uudet ja vaihtaa. Olivat menneet sen verta huonoon kuntoon.

Keskuslukon kanssa pääset helpoimmalla kun tilaat esim. RIME:ltä tai JATEK:ilta kaukosäätöisen sarjan, ei muutakun liittää uuden boksin piuhat vanhaan ja hyvin toimii! kustannukset n.50e + työhön kuluva aika... Jos tilaat esim veholta maksaa sellasen 200e..
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

PicassoHDI

Lainaus käyttäjältä: Peetu - heinäkuu 13, 2009, 11:15:48
Olen kokeillut suutarin tekemää vara-avainta,mutta ei auta.Olisiko maahantuojan avain parempi?
Tuskin.

Peetu

Kiitos molemmista viesteistä. Auto on mukava malli 96 automaatti 2.0i mutta olen vuoden sisään laittattanut
Vaihdelaatikko korjattu. 2000€,jousipallot kaikki,jarrulevyt+palat,pakoputki katista lähtien ja ajattelin ,ettänyt vaan ajoa,mutta tuli tämä lukko ongelma ja juuri ilmeni ,että hyrdauliikka pumppu joka on laturin alla,niin vuotaa iso lammikko auton alla vihreää öljyä.Voiko pumppua korjata korjaussarja taivaihtopumppu.Mistä voisi kysellä Helsingin seudulla ja kuinka arvokas.kiitos ???

Joni2402

ei varmaan voi korjata, uus pumppu maksoi itellä 150e sitroselta..

Peetu

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - heinäkuu 13, 2009, 11:10:47
Kokeile vara-avaimella lukkoja. Lukkoja kannattaa voidella ahkerasti. Lukkosula on myrkkyä noille lukoille.
Lainaus käyttäjältä: Joni2402 - heinäkuu 13, 2009, 14:40:58
ei varmaan voi korjata, uus pumppu maksoi itellä 150e sitroselta..
Lainaus käyttäjältä: Peetu - heinäkuu 13, 2009, 11:35:18
Kiitos molemmista viesteistä. Auto on mukava malli 96 automaatti 2.0i mutta olen vuoden sisään laittattanut
Vaihdelaatikko korjattu. 2000€,jousipallot kaikki,jarrulevyt+palat,pakoputki katista lähtien ja ajattelin ,ettänyt vaan ajoa,mutta tuli tämä lukko ongelma ja juuri ilmeni ,että hyrdauliikka pumppu joka on laturin alla,niin vuotaa iso lammikko auton alla vihreää öljyä.Voiko pumppua korjata korjaussarja taivaihtopumppu.Mistä voisi kysellä Helsingin seudulla ja kuinka arvokas.kiitos ???
Pumppu joka vuotaa onkin ohjaustehostin.Voiko lukoissa olla niin että molemmat puolet vaurioituu yhtä aikaa ,vaikka apumiehen puolta käytetään vähemmän

Peetu

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - heinäkuu 13, 2009, 11:10:47
Lukkoseppä sanoi uusittava lukkopesät kokonaa 180€ puoli voiko molemmat todella kulua yhtä paljon ,kun käytetty vain kuskin ovea satunnaisesti toista puolta

Joni2402

jos molemmat pyörii, vastaus on kyllä. sitroselta saa sadan euron pintaan koko lukkosarjan, joka sisältää molempien ovien-, takaluukun- ja joissain tapauksissa virtalukonkin. eikä ole vaikea asentaa itse jos on vähänkään käsitystä lukkojen toiminnasta.

avbx

Minä hommaisin uudet lukot, Xantia breakin täydellinen lukkosarja näkyy sitrosella olevan 154 euroa. Sitten vielä RF-kauko-ohjaus keskuslukolle, esimerkiksi Jatekin sarja on toiminut moitteetta, maksaa 32 euroa. Saat toimivat ovilukot, yhden avaimen systeemin ja toimivan keskuslukon. Bensakorkki ei sitten ole lukossa ilman keskuslukkoa. Virtalukon pohja rupeaa kuitenkin temppuilemaan jossain vaiheessa. Vaihtohommista on keskusteltu aiemminkin, mm tuon Jatekin sarjan asennuksesta.