C5 II puoltaa oikealle

Aloittaja keijokos, huhtikuu 24, 2017, 09:52:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

Ihmettelyä ollut kun viime kesänä ostin uudet renkaat cormoran ja auto puoltaa oikealle. Käytin nelipyörä testissä ja kaikki ok. Talvirenkailla puoltamista ei tapahdu. Nyt vaihdettiin uudet vanteet mutta samat kesärenkaat ja puoltaminen jatkui. Kaikki renkaat samaa tyyppiä mutta kun tarkemmin syynäsin renkaita on oikeanpuoleiset valmisteetu serbiassa ja molemmat vasemmalla moldovassa. Voisiko tämä olla syy että rakenteissa jotakin eroa ja esim eri vierintävastus. Senverran reilua on puoltaminen että esim moottoritiellä saa kammeta kokoajan vastaan.

Joker-1979

Koita laittaa renkaat ristiin. Jatkuuko puoltaminen?
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

keijokos

Niinpä koitankin mutta renkaissa pyörimissunta ja ne täytyy irroitella vanteilta?

Jankos

Ei kokeilua varten tarvitse pyörimissuunnasta välittää. Puoltamisen aiheuttava ero on pakko tulla rungon erilaisuudesta ja se ei tiedä kumpaan suuntaan pyörii.

Toisaalta, vaihdata ihan suoraan kaksi rengasta niin saat eri maissa tehdyt eri päihin autoa.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

keijokos

Se on tarkoituskin . Kyselin vain sen takia onko muilla tullut vastaan vastaavaa.

powerage

Jos autosi alla minun ex. aluvanteet ne ei ainakaan puolla.
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Etereter

Mulla oli myös kormoran renkaat, mitään muuta kuin ongelmia niiden kanssa. Itse veisin pois ja jotkut toiset tilalle.

Megaman

Boxerissa tuli Kormoranin kesäkumit mukana ja olin aika ennakkoluuloinen niiden suhteen, mutta luulo osoittautui vääräksi. Olivat oikein mukavat ja eleettömät, toisin kuin Herculeksen uudet nastakumit, jotka laitoin kiertoon samantien... ;D

Mutta varmaan saattaa vaikuttaa, jos kumit on eri tehtaista peräisin. Ehkä voisi joitain kymmenyksiä kikkailla rengaspaineiden kanssa? Ojan puolelle reilummat paineet luokkaa 0.2-0.3?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

keijokos

Renkaiden vaihto puolelta toiselle ei vaikuta tilanteeseen mutta sport asennossa ei puollakaan. Mitä tästä voisi päätellä?

Starglazer

Mullakin puoltaa oikealle kesärenkailla, välillä aika voimakkaastikin. Kesärenkaat on Hankookit. Talvirenkailla ei puoltanut. Kerro toki jos keksit mistä johtuu! Omakin pirssi (-03 C5 I Break) suunnattu viime vuonna kun ostin uudet kesärenkaat.

keijokos

Tuo ilmiö on kyllä erikoinen. Kesärenkaita käytetty kaksilla vanteilla nyt viimeisissä alkuperäiset ja oikea et ja puoltaa. Talvirenkaissa myös alkupeäiset ja oikealla et llä olevat kylläkin 60 sarjaa ja ei puolla Nyt sitten äkkäsin kokeilla sport asentoa ja todellakin ei puolla. Samalla auton käytös muuttui selvästi paremmaksi eikä ole  enää levoton. Voisiko olla vaikkapa jousipallovika tai onko korin korkeus normaaliasennosa jotenkin vinossa vai mitä.

Joker-1979

Oliko tää farkku? Miten auto käyttäytyy sivutuulessa? Onko takakynkät kunnossa?
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

Starglazer

Lainaus käyttäjältä: Joker-1979 - toukokuu 24, 2017, 20:30:16
Oliko tää farkku? Miten auto käyttäytyy sivutuulessa? Onko takakynkät kunnossa?
Mulla on kynkän laakerit vaihdettu kummallekin puolelle viime syksynä. Oli niin kuluneet stefan kolot että eivät välttämättä pidä enää vettä ulkona, eli periaatteessa voisivat olla taas vaihtokunnossa. Itse asiassa nelipyöräsuuntaus on tehty 21.10.2016, luulisi että siellä olisi huomattu jos laakerit olisivat hajalla.

keijokos

Mulla on hb ja nelipistesuuntaus tehtiin myös syksyllä eikä havaittu poikkeamia. Lähinnä se eniten ihmetyttää miksi sport asento vaikuttaa siihen. Auto on kyllä ainakin normaaliasennossa erittäin herkkä tuulelle.

KariM

Minä olen myös ollut huomaavinani että sporttiasento vakauttaa kulkua sivutuulessa.

Mutta tuo on jo oudompaa että sportti poistaisi puoltamisen staattisessa tilanteessa.

ealab

Kesärenkaat on muutenkin suuntaherkemmät, kuin talvirenkaat. Alla nyt Nokian G2:t ja kulmat ok, silti saa hiukan korjailla. Varsinkin kun ajaa asfaltin kulumattomimmilla kohdilla. Tienpinta hieman kupera, urissa kovera.