Kirjoittaja Aihe: Jumper -03 Takajarru ALB venttiili  (Luettu 1067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Jumper -03 Takajarru ALB venttiili
« : Maaliskuu 14, 2017, 22:34:22 »
Eli hylkäystä leimalla, vasen takajarru 0,8 ja oikea 2,7

 Katottu kaksi kertaa, ei pidä.

  ALB venttiili paskana? tms.. ei anna tarpeeksi painetta vasemmalle. Kellään samaa ollu?


Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: Jumper -03 Takajarru ALB venttiili
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2017, 23:25:30 »
Montako putkea siihen säätimeen tulee?

En uskoisi, koska ei ole mitään syytä suunnitella sellaista ALB-venttiiliä, jossa olisi edes mahdollisuus eri paineisiin eri puolille, niin miksi sellainen tehtäisiin? (tietysti jos tuossa menee jarrupiirit jotenkin kulmittain ristiin, mutta se vaatisi kahdet putket keulasta asti venttiilillekin?)

Minkälaiset takajarrut tuossa on, levy vai rumpu?

Poissa Mika

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper -03 Takajarru ALB venttiili
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2018, 16:33:17 »
Noniin..

Vuosi ja taas...samaa. Vuosi sitten herkistettiin..purettiin venttiili ja laitettiin uudet kengät,rummut ja ..kaikki. Leima tuli ja jarrut piti.

  Ja taas.. hylsy. Etujarrut vas 2.6 oik 2.3 muistaakseni ja takana ei mitään. 0.2 molemmat pyörät..käsijarru pitää hyvin.

  Epäily..liimat liian kaukana...mäntä jumissa. Toimi moitteettomasti ja kengät ei liian kaukana.

 Eli taakse ei tule painetta. Mistäköhän lähtis etsimään? Venttiili liikkuu..poljinta painettaessa...ilmatessa ei tuu juuri nestettä..niinkuin suomeksi putkitukos.

Oisko mahdollista..nesteessä vettä..vuoden vanhaa..ja pakkasilla päässy jäätymään..tosin nyt pakkasta vaan 4.

Huomenna olis ropattava ja kaikki apu tervetullutta 👍 Kiitos😀

Poissa immonVM

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Jumper -03 Takajarru ALB venttiili
« Vastaus #3 : Maaliskuu 18, 2018, 10:29:52 »
Minulla oli Jumpyssä 2.0 HDI 120 v.2005 ABL venttiilivika , se oli mekaanisesti ruosteessa. En koskaan sitä vaihtanut, ennen katsastusta kömmin alle ja pihdeillä ja meisselillä herkistelin sen MO2 irroitusöljyn kanssa. Päälle ruiskuttelin TERVA spreytä joka hillitsi taas sen edelleen ruostumista.
Herkistelyä irrottaja öljyn kanssa ja sitten ruostesuojaus. Näin meni läpi monta vuotta.
Takajarrut oli sitten eri tarina. Jarruissa on käsijarrulle oma eteenpäin kitkutteleva osa joka oli tietenkin ruostunut. Muutaman kerran yritin vanhaa herkistää. Lopulta oli ostettava uusi käsijarrun automaattisesti levittävä osa. Vaikeuksien kautta sain menemään sen katsastukseta läpi. Vaikka autossa oli uudet jarrukengät, ne oli säädetty lähelle ja käsijarrussa oli uusi mekaniikka. Uusien jarrukenkien asettuminen rumpuun oli kyllä hyvin työläs operaatio.