Kirjoittaja Aihe: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800  (Luettu 3102 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« : Maaliskuu 08, 2017, 21:32:58 »
Mikä vikana? C3 käynti tyhjäkäynnillä 800rm ok. Kun kierroksia nostaa niin kierroksille 1500 toimii hyvin  ja samoin kierroksilla 1800 eteenpäin toimii moitteettomasti. Alueella 1500-1800 käynti pätkii eikä tahdo millään nousta 1800 että alkaisi taas käydä normaalisti. Välillä saattaa kuitenkin muutaman kerran kierrokset nousta tuon heikon alueen ylitse suht. helposti.
Ei paukuta putkessa kuitenkaan. Liittimet putsailtu moneen kertaan asiaan kuuluvilla puhdistusaineilla. Tulpat näytti normaaleita harmailta ja terveen näkösiltä.  Vika tuli yht.äkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Autolla ajettu syksyllä ja nyt parina päivänä, ollut n. 3kk ajamatta.
Auto C3, vm. 2008 ja 1,4 8v bensa koneella.
Paljon kiitoksia jo etukäteen hyvistä neuvoista!

Antoi vikakoodit:   - P0571 Vakionopeudensäätimen / jarrukytkimen A piirin virhetoiminto
                            - P1676 Vaihtovirtalaturi,  Ohjaus       
                            - P 0501 Ajoneuvon nopeustunnistimen alue / suorituskyky
                            - P 1693 Moottorin käynnistyksen / pysäytyksen ohjaus; käynnistys- tai pysäytyspyyntö on virheellinen / sitä ei ole

               
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2017, 07:50:39 kirjoittanut c3c4c5 »

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2017, 16:44:13 »
Mikä vikana? C3 käynti tyhjäkäynnillä 800rm ok. Kun kierroksia nostaa niin kierroksille 1500 toimii hyvin  ja samoin kierroksilla 1800 eteenpäin toimii moitteettomasti. Alueella 1500-1800 käynti pätkii eikä tahdo millään nousta 1800 että alkaisi taas käydä normaalisti. Välillä saattaa kuitenkin muutaman kerran kierrokset nousta tuon heikon alueen ylitse suht. helposti.
Ei paukuta putkessa kuitenkaan. Liittimet putsailtu moneen kertaan asiaan kuuluvilla puhdistusaineilla. Tulpat näytti normaaleita harmailta ja terveen näkösiltä.  Vika tuli yht.äkkiä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Autolla ajettu syksyllä ja nyt parina päivänä, ollut n. 3kk ajamatta.
Auto C3, vm. 2008 ja 1,4 8v bensa koneella.
Paljon kiitoksia jo etukäteen hyvistä neuvoista!

Antoi vikakoodit:   - P0571 Vakionopeudensäätimen / jarrukytkimen A piirin virhetoiminto
                            - P1676 Vaihtovirtalaturi,  Ohjaus       
                            - P 0501 Ajoneuvon nopeustunnistimen alue / suorituskyky
                            - P 1693 Moottorin käynnistyksen / pysäytyksen ohjaus; käynnistys- tai pysäytyspyyntö on virheellinen / sitä ei ole

             
Tänään 10.3.-17 auto oli Citroen huollossa eikä heidän testereillä löytynyt mitään vikakoodeja.
Heidän mielestä jokin pätkii polttoaineen saantia koska pätkiminen ei kuulosta niin "terävältä" ollakseen syttypuolen vikaa.

Mitkä seikat / anturit voivat aiheuttaa polttoaineen syötön katkomista??

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 355
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2017, 16:58:17 »
Masinoolia ja tuoretta bensaa tankkiin, jos on paljon seisoteltu.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2017, 18:57:12 »
Kyllä, uutta bentsiiniä on tankis ja jäänestoa laitettu.
Nyt kokeillaan uutta map anturia.

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2017, 21:54:54 »

Eipä auttanut MAP anturin vaihtokaan. Mikä helkkari ????
EGR?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 512
  • Peukkuja: 15
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #5 : Maaliskuu 10, 2017, 22:28:53 »
Luulisi tuo saavan rajattua varmemminkin onko kipinä vai bensapuoli(/ilma) vialla kokeilemalla vaikka pakokaasuanalysaattorin kanssa, tosin katalysaattori saattaa hieman sekoittaa, mutta bensanpuute/ylimäärä pitäisi silti erottua kipinäkatkoksista.

Kummalta silti kuulostaa, jos on noin tarkka kierrosalue, onko ihan sama riippumatta kaasupolkimen asennosta? Entä onko ajossa/vapaalla eroa?

Kai ne on huollossa tarkkailleet mitä live-dataa anturit näyttävät ECUn mielestä pätkimisen aikana?

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #6 : Maaliskuu 10, 2017, 23:00:39 »
Pätkimisen aikana ei ole väliä missä asennossa kaasupoljin on ajossa pelaa normaalisti tuolla terveellä alueella ja heikolla alueella ei kyllä mene eteenpäin.
Usein kyllä kun painaa kaasun äkisti pohjaan niin menee heikon alueen yli hyvin eikä jää siihen pätkimään.

Hain motonetin parhaimman testerin jolla näkee live dataa ja tuolla heikolla alueella se näyttää että sytty ennakko heittelee alueella -5 -  20 mutta onko se vika vai johtuuko siitä jos on polttoainekatkoksia.

Tuossa pari viikkoa sitten käyttelin autoa ja silloin sammui yht.äkkiä eikä käyntiin enää mitenkään  silloin vika löytyi yhdestä ecun liittimestä (etummainen) , liittimen alla oli vähän kosteutta jota sitten puhdistusaineilla putsailin ja sen jälkeen taas toimi hienosti.
Nyt olen kyllä kyseisen liittimen katsonut monta kertaa ja en siinä kyllä mitään vikaa näe.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 512
  • Peukkuja: 15
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2017, 18:00:49 »
Hmmm, tuo ennakko on arvo jonka ECU laskee muiden antureiden perusteella (+katsoo taulukosta), miksiköhän se säätäisi ennakkoa vaikka polttoainepuolella tapahtuisi jotain, nakutusanturi voisi tietysti säätää, mutta enpäs tiedä onko tuossa, ilmeisesti tuo 8-venttiilinen on TU3 kone.

Mitä kaikkia arvoja laite näyttää:
imuilman ja jäähdytysveden lämpötila
RPM
MAP(/MAF)
nakutusanturi?
Kaasuläpän ja/tai polkimen %
...

En tiedä millä antureilla nuo loppupään TU3:t on varustettu, ilmeisesti joku Sagemin ECU?

Eikö niissä anturiarvoissa tapahdu mitään ihmeellistä? Erilaiset huonot liitokset on joskus hankalia hakea, mutta harvoin ne ovat vain yhdellä kierrosalueella.

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2017, 23:02:54 »
Heitteleeköhän ennakot siitä syystä kun kierrokset heittelee bensakatkosten seurauksesta?
Kaasuläpän %:tin testeri ainakin näytti ja % nousee tasaisesti kun poljinta painaa eikä siihen tule häiriötä heikolla alueella.
Näytti testeri jotain muitakin arvoja livenä ja katson niitä vielä tarkemmin huomenna.´
Alkaa kyllä epäilyttää että vika olisi siinä ecun liittimessä jospa naaraspuolen liittimessä on sisällä hapettumaa tai jotain. Johtojen liittimet on kuitenkin niin pieniä että niitä on hyvin hankala tutkia ja putsata. Mitenkähän siitä saisi hapettuman poistettua, jollain hapolla kait.


Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 512
  • Peukkuja: 15
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #9 : Maaliskuu 12, 2017, 00:11:39 »
Heitteleeköhän ennakot siitä syystä kun kierrokset heittelee bensakatkosten seurauksesta?
Kaasuläpän %:tin testeri ainakin näytti ja % nousee tasaisesti kun poljinta painaa eikä siihen tule häiriötä heikolla alueella.
Näytti testeri jotain muitakin arvoja livenä ja katson niitä vielä tarkemmin huomenna.´
Alkaa kyllä epäilyttää että vika olisi siinä ecun liittimessä jospa naaraspuolen liittimessä on sisällä hapettumaa tai jotain. Johtojen liittimet on kuitenkin niin pieniä että niitä on hyvin hankala tutkia ja putsata. Mitenkähän siitä saisi hapettuman poistettua, jollain hapolla kait.
Ei luulisi noin paljon heittelevän (siis jos kierrokset heittelee vain 300 rpm), muuten kyllä ollaan alueella jossa ennakkoa säädetään kierrosten mukaan. En suosittelisi happoja, siihen on erikseen aineita (itsellä taitaa olla vielä tilkka teollisuuskamaa, mutta CRC:lläkin näkyy olevan ainakin neljää erilaista lektroniikan puhdistus/oksidien poisto/kontaktipuhdistajaa/yleiselektroniikan huoltospraytä (ei juuri kokemusta niistä), itse uskon enemmän mekaaniseen puhdistukseen, eli ensin ainetta ja sopivalla puikolla nylpyttää (eikä liian karkeaa hiovaa/viilaa tms, se pikemminkin tuhoaa ainakin pinnoitukset kulta, hopea, palladium...))

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #10 : Maaliskuu 12, 2017, 00:29:48 »
Viasta vielä että välillä kun kylmästä laittaa käyntiin niin saattaa pelata 2-3 min.  täysin virheettömästi ja alkaa vasta sitten ja pahenee auton lämmetessä.
Välillä nypyyttää vähemmän ja välillä enemmän, mutta kuitenkin aina niin kuin pahenisi mitä kauemman autoa käyttää.
Mitkä osat voisivat lämmetessään aiheuttaa tällaista?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 512
  • Peukkuja: 15
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #11 : Maaliskuu 12, 2017, 02:21:11 »
Tuo voi olla osin sen syytä/ansiota että kylmänä rikastetaan syöttöä ja ollaan "open loop" tilassa, eli taulukosta arvot ja rikastuskerrtoimia päälle. Kun hieman lämpeää siirtyy takaisinkytkentämoodiin "closed loop", jolloin lambdan arvosta saadaan palaute jolla pitäisi säätyä polttoainemäärät sen avulla. Useimmissa autoissa on kai myös open loop täyskaasulla (WOT), eli rikastetaan hieman täystehoa varten. Mutta lambda-anturinkin vika kuulostaa oudolta, miksi toimisi silti yli 2000 rpm?  Lambdan jännitteen pitäisi tasakaasulla sykkiä, mutta sitä ei voi mitata kuin ottamalla välihaaran mittarille tai skoopille, merkkihuollon laitteet näyttänee lambdan jännitekäyränkin, hieman vuosimalleista ja ECUista riippuen.

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #12 : Syyskuu 19, 2017, 18:17:34 »
Nonniin, pitäs tämä citikka saada jo pian toimimaan.
Nyt on varaosaauto pihassa. Kaasuläppä systeemi on vaihdettu, vettiilikopan päällä oleva muoviputki jossa on anturit kummassakin päässä on vaihdettu. Vika ainavain päällä. Nyt kun käynnistin auton pitkästä aikaa, kaasuttelin sinä noin 15 min ja auto pelasi normaalisti mutta kun sammutin auton ja käynnistin samantien niin vika oli päällä, mikä ihme on vikana? Pensansaantia se kyllä varmaankin pätkii kun se paukuta ja röpellä niin kuin kipinäpuolen vika tekisi.
Ecun vaihto vaatii ilmeisesti virtalukon ja sulakerasian vaihdon myös? Kova työmaa sulakerasian irrottamisessa.
Mitäköhän muuta vois kokeilla

Poissa c3c4c5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: käynti pätkii kierroksilla 1500-1800
« Vastaus #13 : Lokakuu 05, 2017, 10:01:52 »
Vika selvis ja vauhtipyörästä mittaava pyörimisen nopeustunnistinhan se oli viallinen.
Tulipahan varaosa-autosta jo melkein kaikki osat kokeiltua.