Kaasua...sanoi komisario Palmu

Aloittaja tarttis, tammikuu 28, 2017, 15:39:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tarttis

Juolahti tuossa mieleen päivänä muutamana jos vaikka laittaisi auton kaasukäyttöiseksi.
Muutos näyttäisi olevan bensa-autoon n. 2500€ dieselille 1000 enemmän, rahallisesti ei tietenkään kannata mutta voisi taas hiukkasen pelastaa maailmaa. Onko kukaan muu täällä edes ajatellut moista.
Tähän vanhaan C 5;seen en sitä tee, mutta kunhan auto vaihtuu pienempään niin ehkä sitten.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

Megaman

Joo, tuli joku viikko sitten hintoja kateltua, mutta omiin vähiin ajoihin aika hintava investointi. Meniskö siitä muuten sama bensa-auton käyttövoimavero, taitaa mennä?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Etereter

Itse ajattelin hakea Ruotsista kaasulla käyvän volvon. Maaliskuun loppuun on tuo tarjous voimassa gasumilla, että aja *rajattomasti 69€/kk. Jos ajoa on vähän ei tuo kannata, mutta omilla ajoilla tuo kannatta. Pitkälti yli tonni vuodessa tulisi säästöä omilla ajoilla polttoaineissa.

(*rajattomasti tarkoittaa n. 80-90tkm vuodessa, riippuen auton kulutuksesta)

KariM

Lainaus käyttäjältä: tarttis - tammikuu 28, 2017, 15:39:47
Tähän vanhaan C 5;seen en sitä tee, mutta kunhan auto vaihtuu pienempään niin ehkä sitten.

Säiliö(t) vievät aika paljon tilaa, pikkuautossa käytännössä koko takakontin?

Kaasukäyttöiselle määrätään käyttövoimaveroa:
Lainaa
Maa- ja biokaasukäyttöisille henkilöautoille tuli käyttövoimavero vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero metaanitoimisille ajoneuvoille on 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassaa eli henkilöautolla veron suuruus on noin 200-250 euroa/ vuosi. (Diesel-autoilla tuo sama vero on 0,055 euroa/päivä/alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassaa.) http://www.biokaasuauto.fi/tiedotusvalineille/verotus
Diesel+kaasuautossa vero varmaan määräytyy korkeamman eli dieselin veron mukaan.

Xari

Lainaus käyttäjältä: KariM - tammikuu 29, 2017, 13:51:26
Säiliö(t) vievät aika paljon tilaa, pikkuautossa käytännössä koko takakontin?

C3:sta on kaasuversio, säiliöt on takakontin välipohjan alla joten käyttökelpoista tavaratilaa jää aika kelvollisesti.

Oxalainen

Mulla on ollut jo parisen vuotta mielessä kaasuun siirtyminen ja yllättäen yksi kavereistani alkoi suunnittelemaan samaa viime syksyllä. Tosin, meillä on kaksi kovin erilaista lähestymistapaakin asiaan.

Mullahan jää nykyään vuotuinen ajosuorite aika vähäiseksi, vain n. 10-12tkm luokkaan, joten olen haikaillut eräänlaisen "käyttöharrasteauton" perään. Mun tapauksessa kyseessä olisi jonkinlainen softroader/SUV isohkolla bensakoneella, jolloin kaasukonversio pudottaisi polttoainekuluja miellyttävämmälle tasolle. Ja koska kyseessä olisi enemmän harrastepeli, ei sitä olisi niin kiire vaihtaa pois ja kaikki ylimääräiset projektit, kuten kaasukonversion, voisi ottaa myös "harrastamisena". Tosin, mulla esteenä on paitsi ensisijaisesti sopivan aihion löytyminen, myös muutostöiden kova hinta (koska ko. autoni kävisi varmaan useammalla kuin neljällä sylinterillä). Toistaiseksi myös kaasupullon takakontista viemä tila olisi iso miinus, kun roinaa pitää rahdata pidemmillä reissuilla useamman kerran vuodessa.

Kaverini sensijaan höylää työpaikan ja kodin väliä n. 35tkm vuodessa, eikä kaverini pidä "normaalin" auton konversiota edes vaihtoehtona, vaan etsii nimenomaan jo tehtaalta kaasukäyttöisenä rullannutta vaihtoehtoa. Muutostöiden hintaa kun ei saa kuoletettua 2-3 vuodessa eikä muutostöihin tärvätty raha palaudu vaihtohyvityksenäkään. Kaverini joutuu myös ottamaan käyttövoimaveron tarkemmin huomioon laskelmissaan.

Vähän toisaalta harmi että tämäkin polttoainevaihtoehto jäänee loppupeleissä useimille vain "kalliiksi harrastukseksi", vaikka onhan tuo Gasumin tarjous toki hyvä alku.
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

Etereter

Itse toteutin "uhkaukseni" ja kävin hakemassa Ruotsista sen kaasulla käyvän volvon. Autossa oli heti kaasujärjestelmässä vika. Olin kuitenkin ottanut etukäteen selvää asioista ja uskalsin silti ostaa auton, vaikka se hyytyikin koeajolla peräti neljä kertaa. Katsotaan miten äijän käy.