Kirjoittaja Aihe: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?  (Luettu 5354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« : Tammikuu 17, 2017, 21:27:51 »
Itse olen hieman harkinnut vaihtaa keväällä nykyisen Berlingoni vm 2015 Multispace e-HDI92 BMP6 uuteen Multispace vm 2017 BlueHDi 100 Feel ETG6 vehkeeseen. Tämä lähinnä kasvaneen lisävarustetarjonnan johdosta ja sen takia myös, että ehkäpä kannattaa vaihtaa niin kauan kuin takuu on voimassa.

Löytyisikö jo jollakin kokemusta tästä uudesta mallista?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2017, 00:25:51 »
Velimies juuri moisen osti. Justiin asennetaan siihen Webastoa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2017, 08:13:01 »
Justiin asennetaan siihen Webastoa.

Muistattehan sitten noiden Euro6-moottoreiden lämpötilahallinnan ja asennatte myös sen 2h huijauksen jotta auton mittaristo ei heti ekalla pakkasella esilämmitettynä loistaisi kuin joulukuusi ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2017, 09:02:17 »
Justiin asennetaan siihen Webastoa.

Muistattehan sitten noiden Euro6-moottoreiden lämpötilahallinnan ja asennatte myös sen 2h huijauksen jotta auton mittaristo ei heti ekalla pakkasella esilämmitettynä loistaisi kuin joulukuusi ???

Mikä tuo 2h huijaus oikein on ja liittyykö se nimenomaan polttoainekäyttöiseen lämmityslaitteeseen?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2017, 09:41:05 »
Mikä tuo 2h huijaus oikein on ja liittyykö se nimenomaan polttoainekäyttöiseen lämmityslaitteeseen?

Tuo lämpötilan hallinta on sellainen Euro6 mukana tullut lisäharmi että auton moottorin tulee olla ympäristönsä lämpöinen 2h kuluttua sen sammuttamisesta. Mikäli näin ei ole, on kyseessä vikatilanne, josta auto siis ystävällisesti ilmoittaa erilaisin mittariston valomerkein. Ja tuo huijaus siis laittaa autoon hetkeksi ns. virrat päälle, jossa yhteydessä auto mittaa että moottorin ja ympäristön lämpötilat ovat riittävän lähelle samat ja homma ok. No virrat pois ja näin tuo 2h kello käynnistyy. Nyt sulla on siis 2h aikaa lämmittää tuota moottoria just niin paljon kun haluat ja myös startata auto tuona aika ilman minkäänlaisia lisäherjoja tms. Nuo Keski-Euroopan päättävissä elimissä istuvat (Etelä-Euroopasta kotoisin olevat) EU-herrat kun ei oikein tahdo ymmärtää että auton moottoria joku voi ehkä haluta esilämmittääkin ja siksi näitä käsittämättömiä pykäliä määräyksiinsä viilailevat, joita sitten autovalmistajien on noudatettava ilman mitään Pohjois-Euroopan erikoispoikkeamia niistä :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 571
  • Peukkuja: 4
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2017, 10:55:58 »
Aivan mahtava juttu tämä Europolitiikka!

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2017, 11:00:48 »
Onko tuo huijasmekanismi jokin Eberin tai Webaston lisäominaisuus? tarkoitan siis, että jos myyjällä asennutan Berlingoon polttoainelämmittimen ennen luovutusta, niin tuleeko siihen se "huijaus"?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2017, 11:50:44 »
Onko tuo huijasmekanismi jokin Eberin tai Webaston lisäominaisuus?

Tuo on lisäominaisuus ja ilman tuota weberi asennetaankin vesikiertoon suljettuna s.e. se lämmittää vain ohjaamon, ei moottoria lainkaan = ns. pelkkä mukavuuslämmitin. Mainittakoon että noilla sähköisillä säteilylämmittimillähän tätä ongelmaa ei (ainakaan niin pahana) ole, sillä ne lämmittävät vain öljypohjaa, moottorin itsensä ja varsinkin sylinterikannen jäädessä yhä kylmäksi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aimo Käikäle

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2017, 18:18:19 »
Mulla on tällainen BlueHDi 100 ETG6 Automaatti 2016, onko tämän vuoden malliin tullut muutoksia?

Puoli vuotta vanha ja 15000km mittarissa, joutuuko jo taas kaupoille?  :)

Itsekin Webaston asennusta kyselin mutta olisi maksanut 10% uuden auton hinnasta. Ei kannata niiden muutaman todellisen pakkaspäivän takia. Tein siihen verkon taakse väliseinän ja nyt tarkenee kunhan saa lämpimäksi (pakettiauto). Tosin vaatii ajoa sen 20km jotta kone lämpenee.
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 109
  • Peukkuja: 8
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2017, 19:11:52 »
Tuo lämpötilan hallinta on sellainen Euro6 mukana tullut lisäharmi että auton moottorin tulee olla ympäristönsä lämpöinen 2h kuluttua sen sammuttamisesta. Mikäli näin ei ole, on kyseessä vikatilanne, josta auto siis ystävällisesti ilmoittaa erilaisin mittariston valomerkein.

Miten toi sekoilu liittyy päästöihin? Mikä on se päästöriski, jos moottori onkin kylmempi tai lämpimämpi kuin ympäröivä ilma? Käykö auto siis parin tunnin päästä logaamassa lämmöt ja antaa ilotulituksen mittaristoon, kun se seuraavaksi käynnistetään?  Mites, jos ajaa auton lämpimään talliin ja sattuu juuri parin tunnin päästä avaamaan tallin ovet, kun hakee lumikolaa sieltä ja talliin virtaa -15 asteista pakkasilmaa pari minuuttia ennen tuota logaushetkeä?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2017, 19:23:48 »
Älä vaan minulta kysy miksi, saati minkä vuoksi, mitä etua tuollaisesta mukamas on, mutta näin ne vaan Euro6 menee, valitettavasti :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2017, 17:27:46 »
Kyselin tänään Vehon myyjältä saako Webastoa naftaBerlingon 2017 malliin (euro6 vehje siis). Hän kertoi, että nyt taas saa mutta oli vähän aikaa etteivät niitä noihin euro6 autoihin asentaneet.

Kyseinen Webasto siis mallia EVO 5 kW Multicontrol ajastimella. Sitä ihmettelen, ettei tuon ajastimen yhtyedessä voi käyttää T100 kauko-ohjainta. Näin vahvistivat myös Webaston maahantuojalta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2017, 17:38:18 »
Hän kertoi, että nyt taas saa mutta oli vähän aikaa etteivät niitä noihin euro6 autoihin asentaneet. Sitä ihmettelen, ettei tuon ajastimen yhtyedessä voi käyttää T100 kauko-ohjainta. Näin vahvistivat myös Webaston maahantuojalta.

No kun ensialkuun ei tuota huijausta ollut vielä olemassa, niin eivät halunneet asentaa lainkaan ja näin välttivät myös nuo mittariston joulukuusi-ongelmat mitä asiakkalita olisi alkanut tipahtelemaan. Ja tähän samaan liittyy tuo kaukkarikin, kello osaa huijata, kaukkari ei (vielä), joten niitä kaukkareja ei siis (vielä) asennella. Simple as that 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2017, 18:12:52 »
No kun ensialkuun ei tuota huijausta ollut vielä olemassa, niin eivät halunneet asentaa lainkaan ja näin välttivät myös nuo mittariston joulukuusi-ongelmat mitä asiakkalita olisi alkanut tipahtelemaan. Ja tähän samaan liittyy tuo kaukkarikin, kello osaa huijata, kaukkari ei (vielä), joten niitä kaukkareja ei siis (vielä) asennella. Simple as that 8)

Ok. Osaatko sanoa mahtaisiko se yksinkertainen on/off kaukkari Telestart T91 toimia sen Multicontol ohjaamokellon yhteydessä?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2017, 18:20:12 »
Ok. Osaatko sanoa mahtaisiko se yksinkertainen on/off kaukkari Telestart T91 toimia sen Multicontol ohjaamokellon yhteydessä?

En valitettavasti osaa sanoa, sillä ihan noin syvällisesti en noiden toimintaa tunne :-[

Mutta siis pointti on lähinnä siinä että kello tosiaan osaa huijata ja nuo kaukkarit ovat sille kellolle rinnakkaisia = niiden pitäisi siis myös osata tuo huijaus ihan samalla tavalla. Toki toinen vaihtoehto olisi jonkinlainen kaukkari sille itse kellolle, mutta sitähän näistä kumpikaan ei taida olla. Mutta tuollainen siis ikäänkuin korvaisi sen kellon liekki-namiskan vain kaukkarilla, vaan taitaapa nämä olla enempi noita DIY-viritelmiä kuin mikään virallisesti tuettu Webaston alkup. komponentti. En sitten tiedä miten nuo 3. osapuolen laitteet esim. Remuc on päivitetty, onko se jo yhteensopiva näiden Euro6-vermeiden kanssa :-\

https://www.remuc.fi/site/kuluttajat/
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #15 : Tammikuu 19, 2017, 19:19:56 »
Ok. Osaatko sanoa mahtaisiko se yksinkertainen on/off kaukkari Telestart T91 toimia sen Multicontol ohjaamokellon yhteydessä?

En valitettavasti osaa sanoa, sillä ihan noin syvällisesti en noiden toimintaa tunne :-[

Mutta siis pointti on lähinnä siinä että kello tosiaan osaa huijata ja nuo kaukkarit ovat sille kellolle rinnakkaisia = niiden pitäisi siis myös osata tuo huijaus ihan samalla tavalla. Toki toinen vaihtoehto olisi jonkinlainen kaukkari sille itse kellolle, mutta sitähän näistä kumpikaan ei taida olla. Mutta tuollainen siis ikäänkuin korvaisi sen kellon liekki-namiskan vain kaukkarilla, vaan taitaapa nämä olla enempi noita DIY-viritelmiä kuin mikään virallisesti tuettu Webaston alkup. komponentti. En sitten tiedä miten nuo 3. osapuolen laitteet esim. Remuc on päivitetty, onko se jo yhteensopiva näiden Euro6-vermeiden kanssa :-\

https://www.remuc.fi/site/kuluttajat/

Kiitoksia selventävistä tiedoista. Täytyy vielä yrittää kysellä Webaston maahantuojalta! On nää jatkuvasti tulevat uudet euro kommervinkit hankalia, vertaa esim. ne rengaspaineanturit!

Mutta vielä olisi kysymys: Otan siis Veholta uuteen Berlingooni sen Webaston mutta pitäisikö autoon myös asennuttaa kiinteä esim. jokin 10A Defan akkulaturi? Autoon ei tule lohkolämppäriä eli mitään valmiita johdotuksia Defalle ei ole. Olisiko tuo 10A laturi sopiva Webaston kylkeen vai kävisikö pienempi Defa?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #16 : Tammikuu 19, 2017, 21:42:41 »
Mutta vielä olisi kysymys: Otan siis Veholta uuteen Berlingooni sen Webaston mutta pitäisikö autoon myös asennuttaa kiinteä esim. jokin 10A Defan akkulaturi? Autoon ei tule lohkolämppäriä eli mitään valmiita johdotuksia Defalle ei ole. Olisiko tuo 10A laturi sopiva Webaston kylkeen vai kävisikö pienempi Defa?

Kyllähän tuon weban pitäisi toimia ihan ilman latuariakin, riippuen toki poltteluajasta vs. ajoajasta sen jälkeen. Oma ratkaisuni ed. autossani jossa oli weba, oli Ctekin pikaliitin, jota kautta tuikkasin laturin kiinni luokkaa kerran kuukaudessa tjsp ihan vain varmistamaan että akku on edes jossain vaiheessa varmasti täysi. Toki tuollainen kiinteä laturi olisi se ultimate ratkaisu, pienikin laturi, mutta itse en sitä koskaan juuri harkinnutkaan sen suht. karvaisen hintansa vuoksi :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #17 : Tammikuu 19, 2017, 21:56:04 »
Minä olen ymmärtänyt, että sellainen Defan kiinteä laturi kustantaa asennettuna luokkaa 250-350 euroa ellei autossa ennestään ole Defan johdotusta.

Lähinnä mietityttää sen akun lataus kun arkipäivien aamuiset ajot kestävät vain sen 15-25 minuutttia ja Webastoa kuitenkin on pitänyt päällä maks. 30 minuuttia. Eli pitäisikö akkua välillä ladata ihan ulkoisella laturillakin?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #18 : Tammikuu 19, 2017, 22:02:07 »
Lähinnä mietityttää sen akun lataus kun arkipäivien aamuiset ajot kestävät vain sen 15-25 minuutttia ja Webastoa kuitenkin on pitänyt päällä maks. 30 minuuttia. Eli pitäisikö akkua välillä ladata ihan ulkoisella laturillakin?

No tuolla profiililla poltto vs. ajo on aikalailla 1:1 jonka periaatteessa pitäisi olla ok, mutta kuten sanoin, ei tuo defa nyt ainakaan tilannetta heikennä jos on varaa ja halua sellainen sinne konepellin alle asentaa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #19 : Tammikuu 19, 2017, 22:34:18 »
Lähinnä mietityttää sen akun lataus kun arkipäivien aamuiset ajot kestävät vain sen 15-25 minuutttia ja Webastoa kuitenkin on pitänyt päällä maks. 30 minuuttia. Eli pitäisikö akkua välillä ladata ihan ulkoisella laturillakin?

No tuolla profiililla poltto vs. ajo on aikalailla 1:1 jonka periaatteessa pitäisi olla ok, mutta kuten sanoin, ei tuo defa nyt ainakaan tilannetta heikennä jos on varaa ja halua sellainen sinne konepellin alle asentaa 8)

Kiitoksia vastauksesta!
Eli taidanpa ensiksi katso miten sen Berlingon akku suoriutuu noista pätkäajoistani ennen kuin mahdollisesti siihen asennutan laturin.

Ps. Sitten tulee tietenkin sellainen lisäilmiö, että jos akun varaustaso on jatkuvasti noin alle 75% niin vehkeen Start/Stop automatiikka ei toimi, mutta siitä ei nyt suurempaa haittaa ole - pikemmiten päinvastoin!

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 674
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #20 : Tammikuu 20, 2017, 08:54:45 »
Ps. Sitten tulee tietenkin sellainen lisäilmiö, että jos akun varaustaso on jatkuvasti noin alle 75% niin vehkeen Start/Stop automatiikka ei toimi, mutta siitä ei nyt suurempaa haittaa ole - pikemmiten päinvastoin!

No itsellä tuo S/S ilm. maksoi jo yhden akun :-\ Nykyinen Nissan tuossa kun Hki:ssäkin oli -20 pakkaset, niin startti oli jo todella hilkulla. Auton sisällä kävi jo täydellinen black out yhtenäkin aamuna startin yhteydessä, joka jo osoittaa että akku ei enää ole ihan täydessä potkussaan. Kuitenkin akkukengät olin juuri syksyllä jo putsannut ihan rutiini talveen valmistautumis "rituaaleinani" kuten aina ennenkin, joten kontaktia kyllä piti olla. Ja kyseessä oli siis auton alkup. n. 1.5v ikäinen akku :(

No tallissa oli jo bränikkä akku odottelemassa kun olin suunnitellut sitä ensikesäksi tuohon as.vaunuun asentaa, mutta nyt sitten tuo tulikin jo käyttöön ja saa tuo Nissanin akku mennä puolestaan vaunuun, siellä sille akulle sellasia tarpeita ole etteikö tuo siinä vielä hyvin palvelisi 8)

Anyway, nykyisin olenkin ottanut tavaksi aina startin jälkeen tuikata kojetaulussa sitä S/S-nappia ja näin saan koko tuon pirun keksinnön pois päältä. Autossa kun on myös laskuri tuolle säästetylle CO2, niin juuri ennen tuota akun vaihtoa oli laskuri päässyt lukemaan 6,0kg, joka siis tarkoittaa n. 2,5 diesel-litran säästöä tuona 1,5v aikana. Saati montako ylimääräistä starttia auto onkaan tänä aikana jo kokenut kun yhdellä stopilla säästö on sellaista 0.01-0.03 luokkaa. Jee jee. Ja nyt jos tuo systeemi maksoi jo akun, niin missä on se ympäristönkään säästäminen? Onko nuo lyijyakut sitten muka 100% vihreitä ettei niiden tuotannosta ja kuljetuksista, kierrätyksestä nyt sitten puhumattakaan, synny CO2 lainkaan? Ja pyh sanon minä! >:(
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 109
  • Peukkuja: 8
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #21 : Tammikuu 20, 2017, 09:32:42 »
Anyway, nykyisin olenkin ottanut tavaksi aina startin jälkeen tuikata kojetaulussa sitä S/S-nappia ja näin saan koko tuon pirun keksinnön pois päältä. Autossa kun on myös laskuri tuolle säästetylle CO2, niin juuri ennen tuota akun vaihtoa oli laskuri päässyt lukemaan 6,0kg, joka siis tarkoittaa n. 2,5 diesel-litran säästöä tuona 1,5v aikana. Saati montako ylimääräistä starttia auto onkaan tänä aikana jo kokenut kun yhdellä stopilla säästö on sellaista 0.01-0.03 luokkaa. Jee jee. Ja nyt jos tuo systeemi maksoi jo akun, niin missä on se ympäristönkään säästäminen? Onko nuo lyijyakut sitten muka 100% vihreitä ettei niiden tuotannosta ja kuljetuksista, kierrätyksestä nyt sitten puhumattakaan, synny CO2 lainkaan? Ja pyh sanon minä! >:(

Ihan älytöntä koko S/S-perseily ilman akkuja. Hybridivoimalinjassakin moottori sammuu ja käynnistyy, mutta siinä akku tasaa tehopiikit ja -kuopat risteyksiin saapumisissa ja liikkeellelähdöissä ja moottorin käyttöajat on siten fiksummin ajoitettu. Se, että 20 sekunnin tyhjäkäynnin ajaksi moottori sammuu ei säästy yhtään mitään, kun seuraavaksi kuitenkin kiihdytetään taas matkavauhtiin, jossa kuluu moninkertainen määrä bensaa tai dieseliä.

Tulee vähän mieleen vanha tarina, jossa lentoemäntä toi lentokapteenille ja perämiehelle juotavaa ja kapteeni kysyi, että miksi tarjottimella on vain yksi tölkki kolajuomaa, kun ennen on ollut useampia. Lentoemäntä vastasi, että lentoyhtiön säästöohjelman takia juomatölkkien määrää on rajoitettu. Kapteenilla kävi käsi kahvassa ja lennettiin parin huokauksen verran täydellä teholla. Tämän jälkeen kapteeni sanoi, että tuossa kului nyt parin tuhannen kolatölkin edestä rahaa, joten saadaanko me nyt se tarjotin täyteen juotavaa kuten ennenkin.

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 1
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #22 : Tammikuu 20, 2017, 12:54:52 »
Menee ehken vähän alkuperäisen keskustelun ohi, mutta Sitikan ja Pösön start/stop on harvana automerkkinä akulle ystävällinen.

Auto laitetaan kyllä  käyntiin ensimmäisellä kerralla akulla ja starttimoottorilla, mutta ajonaikaiset käynnistykset tapahtuvatkin superkondensaattoriin varatulla moottorijarrutusenergialla ja laturilla. Eli ei käytä akkua ja toimii tämän takia pakkasissa varmemmin kuin muiden merkkien systeemit, jotka valvovat akun varaustilaa.

Tai toisinpäin ajateltuna, start/stop ei vaikuta akun varaukseen ja sitä kautta esim. seuraavaan pakkaskäynnistykseen.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa magnuken1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 2
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #23 : Tammikuu 20, 2017, 13:27:40 »
Menee ehken vähän alkuperäisen keskustelun ohi, mutta Sitikan ja Pösön start/stop on harvana automerkkinä akulle ystävällinen.

Auto laitetaan kyllä  käyntiin ensimmäisellä kerralla akulla ja starttimoottorilla, mutta ajonaikaiset käynnistykset tapahtuvatkin superkondensaattoriin varatulla moottorijarrutusenergialla ja laturilla. Eli ei käytä akkua ja toimii tämän takia pakkasissa varmemmin kuin muiden merkkien systeemit, jotka valvovat akun varaustilaa.

Tai toisinpäin ajateltuna, start/stop ei vaikuta akun varaukseen ja sitä kautta esim. seuraavaan pakkaskäynnistykseen.

Kylä tuo Citroen Berlingo ainakin käyttää auton akkua s/s automatiikassaan. Sen huomaa esim. valojen välähtämisestä sekä siitä, että s/s ei toimi kun akun varaus on alle 75%.

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 1
Vs: Berlingo vm 2017, onko joku hankkinut?
« Vastaus #24 : Tammikuu 20, 2017, 13:34:49 »
No, perutaan puheet. Ajattelin, että se olisi ollut samaa tekniikkaa kuin esim. Cactus, C4 tai C5. Ainakin noissa e-Hdi-koneet ovat kondensaattrilla toteutettuja.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2017, 15:13:42 kirjoittanut Topi »
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016