Xsara - VTS nykii tasakaasulla

Aloittaja Petsku73, toukokuu 15, 2007, 19:41:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petsku73

Tässä joitakin kertoja pannut merkille että lähinnä pintakaasulla saattaa silloin tällöin esiintyä pientä nykimistä. Muuten toimii täysin ok. Tyhjäkäynti ei heittele, kiihtyy kait suht normaalisti, lähtee käyntiin ok.
Jossain ehdotettiin tulpanjohtoja? Voivatko nämä aiheuttaa tuommoisen pienen nykimisen aika ajoin?
Mitä muita vaihtoehtoja tuossa on?

andre

Onko tietoa missä kunnossa tulpat ovat?

Petsku73

Xanteri

Vääräntyyppiset tulpat? Väärä kärkiväli?

Petsku73

Vantaan autokorjaamolla käytin, ja siellä pitäisi olla kohtalaisen hyvin tiedossa citikoiden tarpeet? Olen ainakin käsittänyt että siellä ollaan erikoistuttu näihin aikalailla? Tottakai virheitä saattaa sattua. Minkäslaiset tulpat olisi parhaat?

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Petsku73 - toukokuu 15, 2007, 22:02:58
Vantaan autokorjaamolla käytin, ja siellä pitäisi olla kohtalaisen hyvin tiedossa citikoiden tarpeet? Olen ainakin käsittänyt että siellä ollaan erikoistuttu näihin aikalailla? Tottakai virheitä saattaa sattua. Minkäslaiset tulpat olisi parhaat?

Mulla nyki myös edellinen C5 tasakaasulla. Nykimiseen kuulemma saattoi auttaa monikärkitulppien vaihtaminen yksikärkisiin. Näin tehtiin, ei apua. Sitten suurennettiin kärkiväliä isommaksi, ongelma paheni. Lopulta kuulin Veholta, että jos kärkiväliä muuttaa, pitää samalla ajaa joku moottorinohjaussofta uusiksi koneeseen sekä opettaa kaasupoljin (mitä se sitten tarkoittaakaan käytännössä). Näin tehtiin, nykiminen loppui.

Vantaan autokorjaamo on ihan pätevän paikan maineessa, mutta eivät ottaneet missään vaiheessa puheeksi noita softapäivityksiä/kaasupolkimen opettamisia, kun tätä nykimisvaivaa siellä hoidatin.

Petsku73

Siellä kuitenkin tiedettiin suositella yksikärkitulppia, noitten monikärkisten sijaan. Eli nyt vaatisi softapäivitystä sitten noilla tulpilla vai?

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Petsku73 - toukokuu 16, 2007, 06:08:53
Siellä kuitenkin tiedettiin suositella yksikärkitulppia, noitten monikärkisten sijaan. Eli nyt vaatisi softapäivitystä sitten noilla tulpilla vai?

Niin, en tiiä varmaksi kun en oo mikään asiantuntija. Voishan sitä koittaa (tosin päivitykset maksoivat muistaakseni melkein satasen, kun siinä kaasupolkimen opettamisessa menee kuulemma tosi kauan...eli kallis kokeilu jos ei auta). Omalla kohdalla vaiva parani noilla päivityksillä ja polkimen opetuksella.

Nimimerkki Sitikkapuoskari vois sanoa tähän oman painavan sanansa?

Sitikkapuoskari

No pitää vastata kun kysytään  :)  Yksikärkiset alkuperäiset tulpat, kärkiväli 1,1mm. Moottorin ohjainlaitteeseen uusi softa jos on sekä päälle kaasuläpän sopeutus. Puolavikojakin on jonkun verran jotka aiheuttaa nykimistä-pätkimistä.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Petsku73

Osaisivatko tehdä tuon Vantaan autokorjaamossa? Kyllä tuo sen verran kyllästyttää, että eroon siitä on päästävä.

berlingo citikka

Päivitysohjelma ainakin berlingon kohdalla tapahtui niin että netistä haettiin ohjelma,entinen softa kuikkaan,sitten uutta tilalle ja noin puolituntia meni ja sitten auto käyntiin,hetken tyhjäkäynnillä,sitten paikallaan tasaisesti kierroksia ylöspäin,ja eikun koe ajolle kaasun opetuksen jälkeen kun kaikki diaknoosi ilmloitukset ok... :)
Yksi nykimisen kohde voi olla myös tuo kaasun tunnistin anturikin!

Petsku73

Mistäs tuo kaasu tunnistin anturi löytyy? Voiko sen itse vaihdella? Olikos tässä vielä muita vaihtoehtoja?

berlingo citikka

Eli mun berlingossa tulee kaasupolkimeen vaijeri,se sitten menee tolle mustalle vähän simpukan näköiselle-
mötykälle eli se on kaasun tunnistin mötikkä-->>ja siinä oli selvästi havaittavaa vikaa,eli takkuili joissain kohtaa-
ja meni sitten vaihtoon,eli parempi sana taitaa olla kaasupolkimen asento potentiometri?? tai jotain sinne päin,mutta-
yhtä kaikki sen voi itse vaihtaa ja osana ei ole kauhean kalliskaan jos joutuu ostamaan sen mutta sain takuuseen vaihdettua-
ja se ei tarvii sitä opetusta eli siinäkin suhteessa voi vaihtaa itse huoletta sen.

Sitikkapuoskari

Nyt meni vähän ohi- Kaasuläpän moottori on siis sähköinen toimilaite joka hoitaa kaasun annostelun sähköisellä kaasupolkimella olevassa autossa. Sen vaihto vaatii aina sopeuttamisen, muuten oppii väärät arvot ja nykimiset senkun jatkuu. Xsara Vts:ssä voi olla joko vaijeri tai sähköinen kaasuläppä. Systeemejä käytetään sekaisin. Päivitys vaatii Citroen merkkikorjaamolla käyntiä- muilla korjaamoilla ei ole Proxia testeriä ja pääsyä tehtaan palvelimelle.

berlingo citikka

No vehollahan tuo vaihdettiin ja asentaja nimenomaan muiltakin kysyi että tarviiko tuo opetusta,siis tuo-'
kaasuntunnistin anturi ja sanottiin sille että ei tarvii opettaa,kunhan katsoo että vastaa kaasuun ja pelaa-
muutenkin,eli ei sitä testerillä enää katsottu vaan koeajolla pelkästään,, :)
Mutta tämä toimenpide 1.6.16.v. koneelle,muista en tiedä!
mutta imusarjassahan on sitten oma kaasuläppänsä joka ohjaa ilma/polttoaine seosta,tuo minkä  se asentaja-
vaihtoi on vain kaasupolkimen asennon mittaaja...

Sitikkapuoskari

JEp- sekoitin selostuksestasi potentiometrin ja kaasuläpän moottorin- ei pitäisi ottaa niin todesta  :-\

Petsku73

Olen pannut merkille että tuo nytkytys korostuu kun ajelee kylmästöinti päällä. Nopeudella ei oikeastaan väliä, kaasupolkimen asento tuntuu olevan se merkittävin tekijä. Eli "pintakaasulla" ajaessa. Jos hellittää, taikka antaa lisää niin nytkytys loppuu.
Tässä tarkoituksena puhdistella tyhjäkäyntisäädin. Joku mainosti kovasti että sillä oli nytkytyksiä kadonnut, sekä koneen vaste parantunut?

marko

Eikös vaan risa lambda-anturikin anna samoja oireita. Osakaasulla mennään lambdan antamien arvojen perusteella. Täyskaasulla taas ecu ohjaa syöttöä jolloin lambdasta ei välitetä mitään. Koitas huviksesi nypätä lambdan johto irti, onko mitään vaikutusta?
viimasuoja

Petsku73

Ookkei. Eli Lambdahan sijaitsee siinä katin lähistöllä vaiko? En ole aivan tuttu autotekniikan kanssa. Millätavalla tuon sitten pitäisi käyttäytyä kun nyppää piuhan irti?

marko

Lainaus käyttäjältä: Petsku73 - toukokuu 30, 2007, 11:06:37
Ookkei. Eli Lambdahan sijaitsee siinä katin lähistöllä vaiko? En ole aivan tuttu autotekniikan kanssa. Millätavalla tuon sitten pitäisi käyttäytyä kun nyppää piuhan irti?

Juu katin luona pakoputkessa. Siihen menee 1 tai 3 tai 4 johtoa. Ajattelin tolla liittimen irrottamisella sitä että jos ei mitään vaikutusta ole niin sitten se ainakin on pimeenä. Jostakin kun saisit ehjän anturin millä testata niin tietäisi paremmin. Motonetin tarvikeanturi maksaa ~50e.
viimasuoja

Petsku73

Ja tänään aamuna ei mitään ongelmaa??
On noi kummia vehkeitä.
Mieleeni tuli että voisiko bensa vaikuttaa.
Olen koemielessä ajellut tolla shellin v-powerilla jonnin aikaa, ja tänä aamuna sitten heitin normi 95 tankkiin.

ealab

Voisi myös bensavaihdon yhteydessä kokeilla akun irtikytkemistä tuokioksi. Auttaa moneen vaivaan. Vaikka nakutuksen tunnistimen pitäisi hoitaa ennakot oikein. Kynttilöistä myös riippuu. 1.8 16V- Xantiaan tuntuu sopivan 2- kärkiset hyvin. Historiaa: Minulla oli aikoinaan vuodesta-73 vuoteen- 94 Warreissa DIY-kärjetön. Siinä toimi viimeksi oikeastaa vain ja erittäin hyvin Bosch:n platinat W7BP. Sai huoletta käyttää loppuun ( platinakärki)saakka. Aina! kuivat ja puhtaat. Myös pakoputken pää!