C4 ohjeistus etupyörän laakerien vaihdosta?

Aloittaja en1toku, lokakuu 03, 2016, 11:11:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

en1toku

Onko kokemusta/ohjeita C4-berline -05 1,6HDi etupyörän laakerien vaihdosta? Korjaamolla ottavat suunnilleen 200€, joten mulle se on iso raha, eli kokeilisin vaihtaa itse...

JussiHoo

Viikko sitten vaihtelin itse, vajaa pari tuntia sain aikaa kulumaan per pyörä.. Eli napamutteri löysälle auton ollessa maassa, sitten auto ilmaan ja tukevasti pukille, pyörä irti, raidetanko, koiranluu, alapallonivel irti ja iskarin kaksi pulttia irti. Jarrusatula ja -levy sekä absin anturi niinikään pitää saada pois tieltä. Kun nuo härpäkkeet on irrotettu saadaan itse napa pois paikaltaan. Varovasti ettei vetoakseli pullahda pois laatikosta ja vaihteistoöljyt tule permannolle. Sitten vaan pitää saada navasta iso lukkorengas irti, joka lukitsee laakerin, jotta saa itse laakeria tönittyä ulos. Itse otin prässillä, jolla lähti tosi nöyrästi, lekalla mätkimällä tulee luultavasti hiki. Laakeria pois ottaessa kannattaa käyttää isoja hylsyjä tms jos sellaisia käsillä on. Laakerin sisäkehän irrotuksessa akselilta kannattaa se melkeinpä rälläköidä pois, ainakin tehdä siihen kunnon viilto ja sitten taltalla ja vasaralla lyödä rinkula pois. Sitten kun on vanha rahiseva laakeri saatu irti, navan kunnollinen puhdistus, kevyt öljyäminen saattaa helpottaa uuden laakerin paikoilleen laittoa. Napaa voi tietty lämmittää ja vastaavasti laakeria pitää pakkasessa jotta asentuisivat helpommin. Itse en moisia lämpöterapioita harrastanut, prässillä meni mukavasti. Sitten vaan uutta laakeria asentamaan.. Oikein päin, siis magneettikehä vaihdelootaa kohti, vanhan laakerin kehää ja isoja hylsyjä etc apuna käyttäen. Sitten muut hilut paikoilleen käänteisessä järjestyksessä. Ison lukkorenkaan asennon kanssa tarkkana jotta abs-anturi asettuu oikeaan kohtaan eikä jää liian kauas magneettikehältä, muuten abs:n merkkivalo palaa jatkuvasti. Näin lyhykäisesti. Kysy privaatilla jos tarviit lisävinkkiä.

en1toku

OK! Kiitokset hyvästä ohjeistuksesta! Prässi on mun työkalusarjan suurimpia puutteita ja hommassa tuntuisi olevan muutama muukin riskaabeli vaihe, eli laakerinvaihtoon Pärnäsen korjaamolle-molle-molle.

JussiHoo

Jos sattumoisin oot Tampereen hiippakunnasta niin tuu poikkeen tallilla niin vaihdellaan talkootyönä... :-)

Mti

Tuolla Bilteman sarjalla http://www.biltema.fi/fi/autoilu---mp/tyokalut-ja-korjaamon-varustus/korinosat/tyokalusarja-etupyorien-laakereita-varten-2000021491/ on vaihtunut tänä vuonna jo pari etupyörän laakeria talouden käyttöautoihin. Tarvetta tulee olemaan jatkossakin, mikäli laakerinkulutus jatkuu samaa tahtia. Vaatii kaverikseen tukevan ruuvipenkin ja 32 millin lenkkiavaimen.

Netistä varmaan löytää vastaavia halvemmalla, mutta tuli viime kesänä hankittua kiireessä, kun GC4P:n laakeri rupesi ulvomaan pari päivää ennen pitkää reissua. C5:n laakeri oli hankittuna ennestään ja yllättäen sama sopi myös Picassoon.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07
ex:  GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12, C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

kaselin

Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82