c5 III sähköinen käsijarru

Aloittaja viinuri, elokuu 28, 2016, 19:34:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

barista64

Mun kulkine oli huollossa (jakohihna+vermeet, jarrulevyt ja -palat yms.). Auto siis C5 2012 HDI 2.0 163. Sanoivat, että jarruvaijeri menossa poikki ja uuden osan hinta olisi >2k€. Mittarissa on jo n.280tkm, joten sinänsä tuo kässäri on pelittänyt hienosti. Olen pitänyt sitä kaiken aikaa toiminnassa, kesät - talvet. Nyt kytkin sen pois päältä toistaiseksi. Huomasin netissä, että ko. osaa saa tonnin pintaan halvimmillaan. Eikö tuohon ole oikeasti saatavissa mitään järjellisempää ratkaisua? Ketjusta luin, että Puolasta saa jos jonkin näköistä apua ko. ongelmaan, mutta eikö Suomessa ole mitään vastaavaa tekeillä?

Vaikka ei tuolla autolla ole enää kovin paljoa arvoa, niin kyllä sen tonnin siihen vielä kärsii sijoittaa, mikäli nuo halvemmat vermeet ovat yhtäkestäviä kuin orkkikset.

Teuski

Korjautin vaimon samanlaisesta käsijarrun Puolassa viime kesänä. Vaijeri poikki ja sisuskalut palasina. Maksoi noin 120€ rahteineen. Puolalainen kaveri oli iso apu hommassa...

Purkuosat muistaakseni Latviassa tms n. 500€ mutta ne on vanhoja yhtäläisesti...

Alkaako sähkökäsijarru olemaan se osa, jonka puute alkaa tappaa X7ja?
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Reverend

Ei se tonnia maksa, ne vaijerit saa vaihdatettua nyrkkipajalla tai jos on itse esim. jarruremontin tehnyt niin onnistunee. Kannattaa tilata ne vaijerit ja jos epäilyttää/ei halua auton alle mennä niin viedä pajalle. Jos ei päästä katkeamaan niin selviää pienellä. Tästä ketjusta taisi löytyä ohjeitakin vaihtoon.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Reverend - maaliskuu 29, 2023, 22:48:53
Ei se tonnia maksa, ne vaijerit saa vaihdatettua nyrkkipajalla tai jos on itse esim. jarruremontin tehnyt niin onnistunee. Kannattaa tilata ne vaijerit ja jos epäilyttää/ei halua auton alle mennä niin viedä pajalle. Jos ei päästä katkeamaan niin selviää pienellä. Tästä ketjusta taisi löytyä ohjeitakin vaihtoon.
Tuo on kyllä totta kun kerran se vaijeri ei vielä ole päässyt katkeamaan. Kyllä tuota silloin tuli itse mietittyä jos vaihtaisi vaijerit ja yrittäisi kursia boksin muoviosat itse kokoon, mutta hintaero korjauttamiseen oli niin pieni, etten lähtenyt kokeilemaan.

torneol

Oliko joku toimiva linkki vaijeriostoksia silmälläpitäen?

Catmatti

C5 X7 2014 2.0 hdi

Jalamari 53

Sitten kun saatte käsijarrun kuntoon niin suosittelen sen kytkemistä automatiikan pois käytöstä. Tein tuon heti ostettuani auton 6v sitten ja pari kertaa vuodessa käytin manuaalisesti käsijarrua. Eikä ollut mitään ongelmaa käsijarrusta niin kauan kuin auto oli minulla.

Automaattisen käsijarrun saa pois ohjauspyörän vasen ylävalikosta. P-asento lukitsee auton paikalleen ilman käsijarruakin.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

torneol

Lainaus käyttäjältä: Catmatti - huhtikuu 05, 2023, 06:32:37
Autodoc

Ai sähköisen kässärin vaijerit? En ole kovin tarkkaan tutkinut, mutta kun tarjotaan yli 2 metrin lakuja, niin perstuntumalta kuulostaa vähän vääriltä...

Reverend

Ei ollut yleisesti kaupoista saatavilla kun ite rempan tein. Puolasta taisi joltain kaverilta vaijerit löytyä.

Citrung

No nyt sitten vaijeri katkesi! Eli viikonloppuna moduuli irti ja tsekkaamaan menikö sisuskalut rikki. Mistähän noita vaijereita ihan oikeasti saa?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

torneol

No jos pelkkiä sähköisen käsijarrun vaijereita kaipaat, niin kysy Auto-Artikkelista Vantaalta. Sieltä ostin omaani.

Citrung

Onkos tuon mustan laatikon irrotus minkälainen prosessi? Lähinnä mietityttää se hätävapautusvaijeri. Täytyykö pohjasta purkaa enemmänkin suojia pois?
Osia olen etsinyt pitkin eurooppaa, vaijerit kyllä löytyy. Pitäisi nyt vain varmistaa mekanismin kunto.

Teuski

Ei siinä mitään enempää muistaakseni edessä ole, boksi on kahdella mutterilla kiinni. Työläin on hätäavausvaijerin pujottelu takaisin laittaessa, silloin voi joutua suojia availemaan.

Ehkä kannattaa vetää vaijerin mukana sisältä ulos joku apunaru niin säästyy reitin etsimiseltä takaisin laittaessa.

Vaijeri menee keskikonsolin lokeron pohjaan, sisäkautta pitää irrottaa kahva vaijerin päästä. Sen takaisinlaittokin vaatii vähän näppäryyttä.

Citrung

Onko käsijarrun osat samat kaikissa kolmoskoppasissa? Käykö esim. vm 2011 dieselin sähköinen käsijarru vm 2009 bensavehkeeseen?

Citrung

Vähän tuon toimivuus epäilyttää. Liekö kukaan testannut? Korjausarvio virallisella osalla noin 1400€. Kivan kallista..😅
Mutta kuntoon on saatava, enkä jaksa lähteä summassa osiakaan testaamaan. Tulee vielä kalliimmaksi kuin alkuperäisillä osilla.

Teuski

Täällä korjautin omani Puolassa, rahteineen 110€ koko hoito.
En osaa sen tarkemmin kertoa, homma hoitui Suomessa asuvan puolalaisen tutun kautta.

https://allegro.pl/ogloszenie/naprawa-hamulca-elektrycznego-citroen-c5-c4-8201950260#polecam

Tuo on siis rikkinäisen käsijarrun korjauspalvelu.

Citrung

Korjaamon yrittäjä kertoi olleensa jo useaan otteeseen yhteydessä johonkin puolalaiseen firmaan, tuloksetta. Varmaan auttaisi juurikin puolalainen kaveri paljonkin asiassa.
Korjaavatko myös boksin sisuskalut, vai onko tämä vain vaijereiden vaihto?

Teuski

Boksi oli rikki sisältä kun mekanismi oli yrittänyt pyörähtää vaijerin katkeamisen seurauksena. Korjattua en ole avannut, mutta hyvin toimii.

Psapete

Saako sahköisen käsijarrun automaattitoiminnan poistosta johtuvan hälytysäänen pois tai hiljennettyä? Nyt se alkaa hälyttämään aina kun sammuttaa auton ja
aukaisee oven.

C45

Kysymys näitä käsijarruvaijereita vaihtaneille;

Onko kuskin puoleisessa vaijerissa yhtään "ylimääräistä" kierrettä käsijarruboxin sisällä eli olisiko mahdollista laittaa uusi nippa ennen rispaantunutta kohtaa ja kiertää alkutilassa kierrettä 2-3cm vähemmän boxin sisään? Vai onko käsijarruboxi toteutettu niin ettei tuo ole edes teoriassa mahdollista?

Apukuskin puoleinen vaijeri on hyväkuntoinen.

Tiger

Kertaus on opintojen äiti. Pelkkiä vaijeraita saa tilattua suomesta ja ulkomailta, esim.
- auto-artikkeli 125e/kpl
- xdalys 115e/kpl https://www.xdalys.lt/en/product/10099504280/
- puolasta 78e/kpl https://allegro.pl/oferta/linka-hamulca-citroen-c5-2012-elektrycznego-10099504280?reco_id=8c54e2e1-6d92-11ee-a184-5e1a3f659869&sid=1cd3d0f84797ee9dbaaf52fac42b60e8c157c38c529f4e34b5162f65fddea227

Sitten voi käyttää puolan korjauspalvelua, sinne siis lähetetään koko boxi kaikkine piuhoineen. Voisiko joku aukaista tätä palvelua hiukan?
https://allegro.pl/ogloszenie/naprawa-hamulca-elektrycznego-citroen-c5-c4-8201950260
- hinta 112e, mitä tuo sisältää?
- pitääkö vapautusvaijeri olla mukana?
- jos pelkkä vaijeri rikki niin vaihtavatko pelkän rikkinäisen vaijerin (ei ehjää)?
- jos boxin sisuskalut rikki, korjaavat sen (vaihtavatko vaijerit jos ne ehjät)?
- antavat oston yhteydessä osoitteen minne boxi lähetetään?
- maksu?

Omasta katkesi vaijerinpää, tässä mietin että mitä teen, vaihdanko vain itse suomesta tilatun vaijerin rikkinäisen tilalle...

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Tiger - lokakuu 18, 2023, 12:22:55
Sitten voi käyttää puolan korjauspalvelua, sinne siis lähetetään koko boxi kaikkine piuhoineen. Voisiko joku aukaista tätä palvelua hiukan?
https://allegro.pl/ogloszenie/naprawa-hamulca-elektrycznego-citroen-c5-c4-8201950260
- hinta 112e, mitä tuo sisältää?
- pitääkö vapautusvaijeri olla mukana?
- jos pelkkä vaijeri rikki niin vaihtavatko pelkän rikkinäisen vaijerin (ei ehjää)?
- jos boxin sisuskalut rikki, korjaavat sen (vaihtavatko vaijerit jos ne ehjät)?
- antavat oston yhteydessä osoitteen minne boxi lähetetään?
- maksu?

Omasta katkesi vaijerinpää, tässä mietin että mitä teen, vaihdanko vain itse suomesta tilatun vaijerin rikkinäisen tilalle...
Silloin, kun tuota itse käytin, ilmoitettiin maksimihinta. Lähetin koko käsijarruyksikön sellaisenaan Puolaan. Vapautusvaijeri oli kiinni. Olin avannut boksin ja todennut, että se oli sisältä rikki oikein huolella. Puolassa tutkivat värkin ja ilmoittivat hinnan. Vaijerit vaihdettiin, boksiin en kurkannut sisään. Uudet muoviholkit satulan päähän tulivat mukana. Muistaakseni ei maksanut ihan tuota maksimihintaa.

En osaa sanoa tarkkaan miten homma käytännössä meni, Suomessa asuva puolalainen kaveri hoiti yhteydenpidon ja postitukset.

Vinkkinä käsijarrunvaihtajille; kannattaa vetää sen vapautusvaijerin mukana purkaessa apunaru helpottamaan takaisin pujottelua.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Psapete - elokuu 02, 2023, 19:45:44
Saako sahköisen käsijarrun automaattitoiminnan poistosta johtuvan hälytysäänen pois tai hiljennettyä? Nyt se alkaa hälyttämään aina kun sammuttaa auton ja
aukaisee oven.
En muistaakseni ainakaan itse keksinyt miten tuo olisi onnistunut manuaalifemmassa. Automaatissa tuota ei huomaakaan kuin merkkivalosta.
Manuaalin kanssa sitä vasta tajuaa kuinka onneton systeemi tuo on kun sitä oikeasti joutuu käyttämään.