Kirjoittaja Aihe: Xantia - Airbag-ongelmaa  (Luettu 2235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa markop

• "C3"
  • Peukkuja: 0
Xantia - Airbag-ongelmaa
« : Heinäkuu 25, 2016, 11:04:53 »
Auto on Xantia -98 2.0 16V.

Ongelmana airbag-valon vilkkuminen.

Vikakoodit luettu ja lapussa lukee: "- Sytytinpiiri kuljettajan airbag, katkos" ja "- katkonainen".

Huollon mukaan tämä viittaa spiraalin viallisuuteen.

Nyt käytössä olevan spiraalin yksi liitin (se, jonka kautta rattinappien ja töötin toiminnot käsittääkseni välittyy) ei ole alapäässä ihan sellainen kuin sen "pitäisi" olla. Olen ymmärtänyt, ettei se "oikeanlainen" osa on aika harvinainen nykyään. Olen ajatellut, ettei tuolla mustalla liittimellä ja sen kytkennällä / kytkemättömyydellä ole merkitystä airbagiin ja sen varoitusvaloon; olenko oikeassa? Vai voisiko olla, että kytkemätön / väärin kytketty musta kaapeli, jonka kautta ainakin radionapppijutut menee, aiheuttaa bägivalon vilkkumisen?

Entä voisiko itse bägi olla rikki tuolla vikakoodilla?

Poissa ealab

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia - Airbag-ongelmaa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2016, 16:45:17 »
Kyllä, bag:n sähkönalli, sen virtapiiri valvotaan. On sitten kahdet koulukuntaa siitä, sopiiko nallia mittailla. Eikähän laadukkaalla digiyleismittarilla sovi. Näissä on vastusmittausvirta hyvin pieni. Stilon sivuturvatyyny mitattu, nallivika. Uutta tyynyä vaan ikkunoiden yläreunaan....Tätäkään vikaa ei korjaamon testeri suoraan kertonut, piti mitaten hakea.