Kirjoittaja Aihe: 1.6HDi EGR  (Luettu 2944 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Endura-DE

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
1.6HDi EGR
« : Kesäkuu 25, 2016, 22:34:09 »
Terve,
autossani Citroen Berlingo 2007, 1.6HDi on seuraavat vikakoodit:
P1162, P0401, P0409, P0490
jotka kaikki viittaavat EGR vikaan.
Auto toimii erittäin hyvin, ei nyi, ei pätki, moottorihäiriön merkkivalo ei jää palamaan käynnistyksen jälkeen.

Irroitin ja putsasin ja pesin EGR -venttiilin, en avannut sen sähköistä osaa.
Ei vaikutusta, koodit tuli nollauksen jälkeen takaisin.

Tuollainen EGR maksaa noin 150 euroa ulkomailta tilattuna. Onko kokemuksia, voiko jokin johtonippuvika tehdä nuo vikakoodit ?
Jos vaihtaa EGR :n, täytyykö sitä sopeuttaa testerillä ? Jos kyllä, onnistuuko muulla kuin merkkikorjaamon Lexia :lla ?



Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: 1.6HDi EGR
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2016, 22:52:16 »
Ilmeisesti noissa ei alkup egr:ssä on ollut väärää tiivistettä yms. Aikoinaan kun mulle tuli egr niin se oli joudutti ostamaan veholta kun ko korjaamo ketjun varaosapuolen tarvike egr ei sopinut.

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 824
  • Peukkuja: 1
Vs: 1.6HDi EGR
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2016, 01:46:19 »
Sopeutus saadaan ainakin autocom testerillä ajettua. vika voi olla myös egr liittimessä...tarkista onko kaikki pinnit kontaktissa eikä joku vaan mustunut sisältä...

Poissa Endura-DE

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: 1.6HDi EGR
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2016, 14:07:25 »
Terve
en löytänyt Delphi DS150 testeristä valikkoa mistä sopeutus/mukautus tehdään.
Eikös Delphi ole sama kuin AutoCom ?

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 471
  • Peukkuja: 5
Vs: 1.6HDi EGR
« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2016, 08:43:55 »
Itsellä nuo samat koodit pösö 407 joista autocom kertoo 1162 autolle tyypillinen ja muista egr ventiilin virtaus riittämätön ja jännite korkea sekä egr venttiili jumiutunut auki 28 astetta. Auto toimii hyvin ja ollut näin jo pari vuotta. Ehkä onnellisesti egr venttiili jumiutunut sopivaan asentoon.

Poissa Endura-DE

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: 1.6HDi EGR
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2016, 22:30:31 »
Nyt tilanne on (testerillä) tutkimisen ja koeajon jälkeen se että:
- auto yrittää ohjata EGR:ää eri asentoihin ajon aikana
- EGR palauttaa jatkuvasti asentotietona 89 %
- todellisuudessa EGR on aina kiinni koska moottorin puoli on nokinen, imukanavan puoli puhdas
- käsin venttiilin saa auki
- EGR:n elektroniikkaosassa ei ollut likaa eikä hapettumia
- solenoidin resistanssi 5 ohm
- kun testerillä ohjaa EGR :n auki, kuuluu siitä vain vinkunaa joka "pätkii"
- EGR:n sähköliittimessä ei likaa eikä hapettumia

Eli ilmeisesti venttiilin elektroniikka tai solenoidi on hajalla mutta johtonippu, liitin ja auto ehjä.
Mutta koska ventiili on pysyvästi kiinni, eikä moottorin vikavalo pala, ei kannattane tehdä yhtään mitään ?  :)

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: 1.6HDi EGR
« Vastaus #6 : Joulukuu 06, 2016, 09:58:26 »
Minulla 190 000 km ajettu C4 109 HDi 1,6 2009 ja siinä ohjelmallisesti poistettiin EGR.
Parin vuoden kuluttua alkoi antamaan "Antipollution System Failure" ja merkkivalo jäi palamaan muutaman starttauksen ajaksi häviten. Vakkari lopetti toimintansa ku Turbo potkas. Tutkin EGR-venttiiliä Skoopilla ja yleimittarilla ja totesen sen olevan sellaisessa tilssa, että turbon potkaisu saattaa heilauttaa venttiiliä.
Laippa EGR:n väliin ja edelleenkin vikailmoitus ja valo silloin tällöin.
Lisää tutkimuksia ja niistä päättely ja internetin opetusvideot, niin vika olikin IlmaMassa-anturissa eli MAF.
Jarrukliinerillä puhdistettu MAF ja nyt toimii. Turbo vääntää huomattavasati alempaa. Aikaisemmin vaihtoi 85:ssa 5:lle ja nyt en vielä ole läytänyt rajaa missä vaihtaisi 5:lle, joten olen tehnyt sen käsin.
Pitää katsoa miten allas menee, jossakin vaiheessa mäkimaastossa.
Aina ku näitten hommien kanssa touhuaa, niin muistakaa Bootata ECU irroittamalla akku noin 2 min.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 210 000km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 93 000 km.