glyseroolia joka paikkaan

Aloittaja eju, huhtikuu 23, 2016, 20:12:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eju

Koittakaapa Glyseroolia kaikkiin niveliin, ojauslaitteet, etupään kallistuksenvakaimiin, jarrusylinterin kumien läpi injektioruiskulla.
Eräs katsastusinsinööri suositteli sitä minulle 1972 Oulussa.
Ei ole tarvinnut sen jälkeen vaihdella mitään.
Elikkä injektioruiskula kumista läpi.
Olin huomaavinani, että auto ei oikein kulje suoraan, kun kallistukseen vakaajan tangot hannaa vastaan ?
Sitä saa apteekista 85 % ja ruiskuja myös !

kampiveivi

Empä tunne glyseroolin ominaisuuksia mutta epäilen että ei sitä ole hyvä jarrunesteen sekaan sekoittaa, itse en ainakaan menisi niin tekemään.  Joskus olen lääkeruiskulla vaseliinia ruutannut auton palloniveliin, edellinen käyttöauto kun oli vw passat jossa normaali huoltoon kuulu tukivarsien vaihto... Muutenkin kaipaan rasvanippoja noihin palloniveliin . Ei se kummoinen homma olisi renkaiden vaihdon yhteydessä esim laittaa rasvaa niihin niveliin. Omien havaintojen mukaan vaseliini kovettuu aikaa myöten eikä enää voitele. On vaseliinin laadusta kiinni paljon kuinka nopeaa se tapahtuu, joskus halvimmissa tarvike nivelissä se vaseliini on jo uutena kovettunutta. Siksi on tullut tavaksi avata nivelen suojakumi ennen asentamista ja tarkistaa vaseliinitilanne. Yleensä olen aina sinne lisännyt vaseliiniä ja josku on se alkuperäinen kova tökötti on pitänyt raapia pois.

ealab

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kampiveivi - huhtikuu 23, 2016, 23:57:36
Siksi on tullut tavaksi avata nivelen suojakumi ennen asentamista ja tarkistaa vaseliinitilanne. Yleensä olen aina sinne lisännyt vaseliiniä ja josku on se alkuperäinen kova tökötti on pitänyt raapia pois.

Aika vakio proceduuri itsellänikin, tuo vaiva kun ei ole suuren suuri kun osa on kädessä, mutta saattaa säästää siltä seuraavalta nivelen vaihdolta tai ainakin lykätä sitä selkeästi kauemmaksi 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

JPL

Lainaus käyttäjältä: eju - huhtikuu 23, 2016, 20:12:16
Koittakaapa Glyseroolia kaikkiin niveliin, ojauslaitteet, etupään kallistuksenvakaimiin, jarrusylinterin kumien läpi injektioruiskulla.

Perustele. 1972 on historiaa...

eju

Jos haluaa tarkoituksellisesti ymmärtää väärin, niin siittä vaan. Mites sä meinaat laittaa injektioruiskulla glyseroolia jarrunesteen sekaan toisiopuolelta ?

eju

Lainaus käyttäjältä: JPL - huhtikuu 24, 2016, 09:26:42
Lainaus käyttäjältä: eju - huhtikuu 23, 2016, 20:12:16

Onko sinulla JPL jokin parempi ajatus ? Kerro meille !

kaselin

Jarruhommiin on kyllä sitävarten omat aineet eli jarrugummirasva silikonirasva. Taitaa niveletkin tykätä vassusta enemmin,jossakin luki että muoveissa toimii pehmentimenä käytetään myös elintarvikkeissa olisko voikin sitte hyvää?
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

JPL

.
[/quote]

[/quote]
Onko sinulla JPL jokin parempi ajatus ? Kerro meille !
[/quote]

https://www.chemours.com/Lubricants/en_US/applications/Applications.html

japa

GlyserOLI..? Siis alkoholi. Eli liuottaa rasvoja.  Ajatuksena lienee, että ohentaa jäykkiä vaseliinejä pieninä määrinä käytettynä. En kyllä  lähtisi tähän. Varmaan -72 voinut toimiakin..?
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Teuski

Nimimerkki ejulta tulee sellaista pirkkaniksiä lähes viikoittain, että aika montaa harrastajaa varmasti hyödyttäisi kun kertoisit myös autojesi rekisteritunnukset julkisesti. Ihan vaan että tietäisi varoa jos myyntiin päätyvät ;)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

tarttis

Tämä taitaa olla näitä samoja niksejä kuin sekin joka minulle neuvottiin nuorena miehenä.
Kuplavolkkariin saa todella tukevan ja tarkan ohjauksen kun rasvaprässillä painaa ohjausniveliin blastic baddingia.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

ealab

Ei kaukaa haettu ajatus glyserolista voiteluaineena. Sillä voiteluaineena sitä käytetään. Tosin tarkkaa tietoa juuri autokäyttöön sopivuudesta en löytänyt. Kaikkihan tietä risiiniöljyn voiteluaineena, se ei olekaan mitään turhaa. Entä kasviöljypohjaiset teräketjuöljyt, ei ole poissuljettu sekään, auton voiteluissa. Vielä??? "Kitkan modifiointi" hakusanaksi....

kaselin

Niinpäs onhan sitä banaaniakin käytetty voiteluaineena 2CV ssä taannoin, öljyt olivat hävinneet eikä ollut saharassa kuskeilla muuta mukana änkivät banaaneita öljyn tilalle ja artikkelin mukaan perille pääsivät.
C5 break 1.8 -03,

eju

Tyhjät tynnyrit kumisevat, kolisevat, eniten !

JPL

Eki kai haluaa kinata. Saa olla puolueellinen omassa mielipiteessään, mutta ei kannattane kinata. Lemon Juice Glyserin on naisten käsivoidemerkki. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/22/edulliset-kasirasvat-testissa Olisiko sitruunan kera tuo aiheen glyserooli parhainmassa roolissa?  :).

kaselin

Käytetään myös elintarvikkeissa, mites kävis voimariini?
C5 break 1.8 -03,

ealab

Glyseriini ja --roli ovat hieman eri aineita. Tieto löytyi tyhjästä tynnyristä.:)

kaselin

Missä tyhjiä tynnyreita tarvis pari?
C5 break 1.8 -03,

Teuski

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 25, 2016, 22:04:13
Glyseriini ja --roli ovat hieman eri aineita. Tieto löytyi tyhjästä tynnyristä.:)
Ai? :)

Wikipedia:
LainaaGlyseroli on jäykkäjuoksuista väritöntä nestettä ja se kuuluu kolmearvoisiin alkoholeihin eli trioleihin, jotka sisältävät kolme alkoholi- eli hydroksyyliryhmää (-OH). Siitä käytetään myös nimiä glyseriini, 1,2,3-propaanitrioli ja 1,2,3-trihydroksipropaani.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

kampiveivi

Lainaus käyttäjältä: eju - huhtikuu 24, 2016, 11:24:26
Jos haluaa tarkoituksellisesti ymmärtää väärin, niin siittä vaan. Mites sä meinaat laittaa injektioruiskulla glyseroolia jarrunesteen sekaan toisiopuolelta ?

Tuosta aloitus viestistä sai sen käsityksen että kumiosien läpi injektioruiskulla jarrusylinteriin. Tosin itse en aikonut noin tehdä. Jarruneste itse pitää tiivisteet ok kuntoisina. Ja yleensä sen suojakuminkin ohi kosteus menee koska kumia vasten oleva rauta ruostuu ja sen jälkeen vedellä on vapaa pääsy ruostuttamaan sylinteriä ja mäntää varsinkin levyjarruissa.  Toiseksi yleisin syy on jostain mekaanisesta vauriosta johtunut reikä suojakumissa. Harvemmin ne kumiosat suomen olosuhteissa kerkeää haprastua. Rauta ruostuu sen verran nopsaa ja kevytmetallit hapettuu että siinä jää kumin vanhentuminen toiseksi. Ellei kyseessä ole Italialainen muovikumi jota yleisesti on Italialaisissa tarvikenivelissä... ::)