Xantia - Miksi kulutus kasvoi äkisti?

Aloittaja skorho, huhtikuu 26, 2007, 14:19:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

skorho

Ostin hiljattain Xantian 2,0 HDi -00. Kahden ensimmäisen ajamani tankillisen kulutus talvirenkailla oli matka-ajossa satasen vauhdilla 5,1. Tämän jälkeen pari viikkoa sitten vaihdoin kesärenkaat, ja sen jälkeinen tankkaus tuotti lukeman 5,85 siistin matka-ajon jälkeen. Tämän jälkeen olen tankannut kerran ja lukema oli 6,0, mukana vähän sekalaistakin ajoa. Käytännössä siis kaksi viimeistä kulutusta ovat toisiinsa nähden johdonmukaisia, samoin kuin myös kaksi ensimmäistä. Tämän hetkinen tankillinen bensamittarin viisarin perusteella näyttäisi menevän tuohon samaan eli kuuden litran pintaan.

Mikähän voi olla syy noin suureen kulutuksen muutokseen? Kesärenkaat ovat sentin leveämmät talvirenkaita, tuskin kitka kasvaa tuossa niin radikaalisti. Kesärenkaissa on painetta 2,5 bar. Jarrut eivät laahaa. Tankkaukset on tehty aina samalla tavalla, auto suorassa ja ilmataskut pois.

Ostaessani auton soitin vanhoille omistajille. Toinen sanoi kulutuksen olleen matka-ajossa jopa alle viiden. Toinen sanoi, että koko vuoden keskikulutus oli 5,5. Hänellä oli paljon sekalaistakin ajoa.

Pitänee vielä seurata tilannetta, mutta onko jollakin mielessä mahdollisia vikavaihtoehtoja?

rado

pyörien ulkohalkaisijat?
Ajotietokone kusettaa?

skorho

Eli mitä tarkoitat? Jos mittarivirhettä, niin sen olen huomioinut. Renkaiden halkaisija on sama talvirenkaissa.

aquavitix

Kannattaa ehkä seurata pidemmän aikaa...

petteria

itsellä ainakin nousi kulutus kun tuli kesänopeusrajoitukset käyttöön, 80->100 tuntuu vaikuttavan jo kulutukseen jonkin verran.

C5 Shadow

Maus

Tulipahan mieleen että mahtaakohan kesäkumeilla olla seuranaan jotkus alumiiniset ns. "halpisvanteet" (eli ehkäpä melko painavat)?
Entäpä millaiset kumit, nimittäin kiinalaiset nankangit tai vastaavat saattaa hyvinkin lisätä kulutusta.

Melko pieneltäkin tuntuvat lisäykset pyörivään massaan näkyy kulutuksessa, lisäksi auto saattaa jopa tuntua laiskemmalta kiihtymään jos rengas+vanne yhdistelmän paino selkeästi lisääntyy.

Sinulla tosin kulutus näyttää kasvaneen aika selkeästi... mutta jospa sinulla on useampikin vaikuttava tekijä, eli ehkä painavammat vanteet ja toisaalta jo mainitut nopeammat kesärajoitukset, ja sitten vielä sellanen että olet tietysti eukon antanu ajaa :)

skorho

Niin, nuo kesäkumit on aluvanteilla. Kokeilin renkaiden massaa, enkä huomannut eroa talvi- ja kesäpyörän välillä. Kesäkumit on Gooyear 195 mm.

Kun kerroin talvirenkailla ajetusta kulutuksesta, niin kumpikin tankillinen ajettiin kesärajoituksilla matka-ajoa. Sen jälkeen ajoin yhden tankillisen kesäkumeilla. Se oli kokonansa hyvin siistiä matka-ajoa, eikä vauhti ollut satasta enempää.

Pitääpä katsoa jostakin, mitä tuo ilmamassamittari tarkoittaa, kun joku oli maininnut sen.

Gusse

Kannattaako tuosta nyt vielä huolestua. Itse myöskin joskus huomannut että sen jälkeen kun on laittanut kesärenkaat alle on kulutus hetkellisesti noussut. Mikä taasen johtuu siitä että sitä huomaamatta tulee ajettua rivakammin pari ensimmäistä viikkoa sen jälkeen kun on kesärenkaat alla. Tule lähdettyä rivakammin ja mutkiinkin tulee ajettua hieman kovempaa kuin talvirenkailla.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

ealab

Muillä tavalla olet todennut jarrujen laahaamattomuuden? Pyöriikö täysin kitkattomasti? Kun omassani xantussa laahaaminen tuntuu olevan ikuinen taiston aihe. Samoin aiemmin BX:ssä. Vaikka kuinka tekisi ja mitä. Jos ne ovat aivan hiljattain huolletut, niin sitten voisivat olla laahaamattomat. Omassani oli jo 50tkm ajettuna etujarrut finaalissa! Ja mukavasti jumissa. Sen jälkeen ainaista satulahuoltoa jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Ym. ??? :)

Aapo

Jarruttakaa niillä autoilla joskus! Varsinkin talvella, niin että absit rytisee. Myös kesällä silloin tällöin kunnon jarrutus. Pysyy jarrut kunnossa.

ealab

Näin on! Tämän havaitsee takakiekkojen ruostumattomuudesta! Tuo laahaaminen on itseään kehittävä ilmiö. Tarpeeksi kauan laahaa ja palat rupeavat kulua vinoon, niin ongelma kasvaa isesseen. Taitaa sitikoissa olla rakenteellinen ilmiö, koska huushollimme neljässä on havaittu tuota ongelmaa. Tai nämä ovat sattumalta vain yksilöitä. Ei se voi johtua huollosta tai jarrumännän "väärästä" asennosta. Mäntä on ollut miten päin vaan. Sori, että alkuperäinen asia lipsahti sivuun. Osin. Koska olen ollut havainnoininani, että talvirenkailla vierii kevyemmin.

jsi

Mulla aluvanne painaa 900g enemmän kuin levy.  Kulutus on 8.5-10l/100km kummallakin. 

jakkehdi

mulla nousi kulutus kans jotain 0,5-1,0 litraa. luulen kuitenkin, että suurin tekijä on rengaspaineilla. sama rengaspaine ei välttämättä toimi. itse olen lähtenyt selvittämään ongelmaa rengaspaineiden nostolla (alussa 2.4 nyt 2.5), seuraavaksi 2.6 ja sit 2.7 jos toivottua vaikutusta tule. tietenkin käyttämättömyys renkailla voi heikentää tilapäisesti kumin ominaisuutta ja joutuu tavallaan 'ajamaan sisään' renkaat? tämä on pelkkää spekulointia...
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Citikka99

Jospa se kesärenkaiden aiheuttama kulutuksen kasvaminen ainakin osittain johtuu renkaan koon muuttumisesta. Ymmärsin, että kesärengas on 195 65 15 ja talvirengas 185 65 15. Jos poikkileikkaussuhde, jota ilmoittaa tuo lukema 65 on molemmissa sama, on kesärengas kehältään hieman suurempi. Suurempi koko vaikuttanee sen, että nopeusnäyttö on tarkempi ja kilometri pidempi kuin talvirenkailla. Eli molemmat sekä nopeus- ja kilometrinäyttö kenties tarkentuvat. Eli kesärenkaiden 1000 km saattaa talvirenkailla tuoda mittariin vastaavalla matkalla lukeman n. 1050 km. Jotakin tuon tapaista tapahtui omassani, kun siirryin kesäisin käyttämään 195 mm:n rengasta.

Muita tekijöitä voivat olla ilmanpaineet, vierintävastus, laahaavat jarrut jne.

jakkehdi

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - toukokuu 02, 2007, 00:59:12
Jospa se kesärenkaiden aiheuttama kulutuksen kasvaminen ainakin osittain johtuu renkaan koon muuttumisesta.
Muita tekijöitä voivat olla ilmanpaineet, vierintävastus, laahaavat jarrut jne.
mulla ainakin on kesä- ja talvirenkaat ovat saman kokoisia (195/55-15).
...laahaa ne jarrut talvirenkaillakin  8)
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Maus

Renkaan leveneminen sentillä 185 -> 195 pidentää kyllä renkaan kehää (noin 3-4cm) hieman riippuen mikä on profiili, mutta ei se selitä kulutuksen nousua. Sadan kilometrin matkalla, tarkemmin siis sadan kilometrin matkamittarin näyttämällä vaikutus kehän kasvulla olisi se että ajettua tulee noin 2km pidempi matka.

Kulutus tuolla kahdella kilometrillä on melko mitätön. Jos nyt alussa mainittua 5.1 litraa käytetään laskelmassa apuna  niin kulutus kahdelle kilsalle on 1dl - eli kehän kasvu nostaisi kulutuksen lukemaan 5.2l / 100km:n mittarinäyttämä.

Ja eihän tossa kulutuksen nousussa mitään mystistä tarvi olla, reissu kenties ajettu pienemmällä kulutuksella hiljaisempaan aikaan "omaa vauhtia", eli ei oo ohiteltu hitaampia ja toisaalta ei ole jouduttu jarruttelemaan edellä ajavien kääntyessä tienristeyksistä jne...
Tai sitten niin että on päästy (tai jouduttu) roikkumaan rekan imussa pitkä siivu jolloin taatusti kulutus on pienempi! Tuolla liikenteessä nuo olosuhteet vaihtelee, ja polkupyörällä ajellessakin huomaat kun ajelet vastatuuleen :) Ja kun vaihdat fillariin kumit niin kyllä se perstuntuma heti kertoo kasvoiko vai pienenikö vierintävastus rankaanvaihdon jälkeen. Vaikea sanoa paljonko pieni vierintävastuksen muutos voi kulutukseen vaikuttaa.

Jasse

Kyllähän se kumilaatukin voi vaikuttaa kulutukseen noi 1l/100km, esim. itselläni misukoiden vaihto nokialaisiin nosti kulutusta 0,5l/100km.

ealab

Siinä tulee Nokialaisille hintaa! Näiden mainoksissa mainitaan vierintävastuksesta vain, että  ovat luokkansa pienimpiä. Ei selviä lukuja vertailukohtineen. Itse myös epäilen tuon vastuksen pienuutta. Kesärenkaissa.

12Soupapes

Aihetta sivuten: Aloitin kevään puutarhakauden kaivamalla esiin kottikärryt. Ihmettelin että onko voimat huvenneet talvella kun tuntui niin raskaalta työntää ja kuitenkin renkaassa näytti olevan ilmaa ts. ei ollut mitenkään lysyinen. ???

Lisäsin kuitenkin painetta kun sattui välineet olemaan esillä, ja työntäminen keveni todella paljon. Tämän epätieteellisen esimerkin valossa rengaspaineella on erittäin suuri merkitys vierintävastukseen.
BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa

Igor

Lainaus käyttäjältä: 12Soupapes - toukokuu 03, 2007, 14:46:20
Aihetta sivuten: Aloitin kevään puutarhakauden kaivamalla esiin kottikärryt. Ihmettelin että onko voimat huvenneet talvella kun tuntui niin raskaalta työntää ja kuitenkin renkaassa näytti olevan ilmaa ts. ei ollut mitenkään lysyinen. ???

Lisäsin kuitenkin painetta kun sattui välineet olemaan esillä, ja työntäminen keveni todella paljon. Tämän epätieteellisen esimerkin valossa rengaspaineella on erittäin suuri merkitys vierintävastukseen.

Myös liian suuri paine saattaa nostaa vierintävastusta.

Tuosta renkaan halkaisijasta sen verran että sama kokomerkintä ei takaa samaa todellista kokoa. Varsinkin jos vanteen leveys muuttuu.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

skorho

Eräs autoalan ammattilainen oli sitä mieltä, että sentin ero renkaiden leveydessä (185-195) voi aivan hyvin vaikuttaa kulutukseen noinkin paljon mitä minulla vaihdettuani talvikumit kesäkumeihin (5,1-5,8l/100 km). Kitka siis kasvaa tuon sentin takia huomattavasti. Todettakoon, että tuollainen ero kulutuksessa on käytännössä n. 130 km tankillista kohden, joten sitä ei muutama ylimääräinen kiihdytys selitä.

Luulen, että syy kulutuksen kasvuun minun tapauksessani on siis sentin ero renkaiden leveydessä, koska mitään muuta vikaa ei ole löytynyt. Ainoa tietysti on se, että Goodyearin kumiseos olisi surkea. Mittarivirheen olen ottanut huomioon. Talvirenkailla matkamittari näytti liikaa 5,5 km / 100 km, kesärenkailla 4 km / 100km.

Rangaspaineilla tuskin on tekemistä kulutuksen kasvussa, sillä olen käyttänyt paineita 2,5 ja 2,3.

Sain muuten matkakulutuksen laskemaan arvoon 5,6. Vaihdoin ennen aikojaan ilmansuodattimen, joka oli täynnä törkyä. Taas huomasi, ettei noita huoltovälejä voi noudattaa.   

KariM

Lainaus käyttäjältä: Igor - toukokuu 03, 2007, 14:58:45
Tuosta renkaan halkaisijasta sen verran että sama kokomerkintä ei takaa samaa todellista kokoa. Varsinkin jos vanteen leveys muuttuu.

Myöskään laskurit eivät anna täsmälleen samoja tuloksia kuin STRO-normit.

Igor

Lainaus käyttäjältä: juho - toukokuu 08, 2007, 19:27:13
Eräs autoalan ammattilainen oli sitä mieltä, että sentin ero renkaiden leveydessä (185-195) voi aivan hyvin vaikuttaa kulutukseen noinkin paljon mitä minulla vaihdettuani talvikumit kesäkumeihin (5,1-5,8l/100 km). Kitka siis kasvaa tuon sentin takia huomattavasti.

Kuulostaa isolta erolta noin yhtäkkiä, varsinkin kun talvirenkaiden vierintävastus on yleensä kesäkumeja isompi. Mutta onhan tuo tietty loogista että renkaan leveys vaikuttaa rullaavuuteen.

BTW, jos renkaan leveys kasvaa sentin, niin renkaan halkaisija kasvaa parhaimmillaan/pahimmillaan hieman toista senttiä. Mittarin näyttämään tuo vaikuttaa parisen prosenttia. Eli kun talvikumeilla kulutus oli 5,1l/100km, niin sentin leveämmillä suvikumeilla se onkin 5.8l/102km...

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Kapteeni Camembert

Ryhdyin juottamaan ranskatarta 95:n sijaan 98:lla, kuten manuskakin vihjaa. Kulutus laski kaupunkiajossa melkein litralla satasta kohti, joten parin sentin hintaero mittarilla ei merkkaa mitään.

Ajonopeus vaikuttaa ainakin ajotietokoneen väittämien perusteella aika tavalla. Jos alkaa huristella matkaa yli 120 km/h, niin kyllä alkaa bensiini Saaralle maistua. 80-90 km/h ajaminen lienee matkaan ja aikaan nähden taloudellisinta.