Kirjoittaja Aihe: C5 II-mallin lampunvaihto  (Luettu 4657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-63

  • Vieras
C5 II-mallin lampunvaihto
« : Huhtikuu 25, 2007, 19:07:58 »
Hei...

Mitä kautta vaihdetaan II-malliseen H7-lamput....Minun sormilla ei yksinkertaisesti ylety vaihtamaan, vaikka äitini olikin kätilö....

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2007, 17:44:16 »
Kyllä Vehollakin vanhempi asentaja ähisi ja puhisi reilusti yli kahvitauon ajan.......
Konehuoneesta se meni mutta en semmin koommin kerennyt näkemään muuta kuin että apparin puolelle vaihdettaessa muutama iso sähköliitin ainakin sieltä irroitettiin notta kädet mahtui. Ei sinne samalla näe kun vaihtaa eli käsikopelolla meni sekin asentaja.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2007, 08:34:32 »
Hei...
Mitä kautta vaihdetaan II-malliseen H7-lamput....Minun sormilla ei yksinkertaisesti ylety vaihtamaan, vaikka äitini olikin kätilö....

Ei se taida auttaa, että äiti on kätilö, jollei sitten äiti vaihda niitä lamppuja....

Poissa taksari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2007, 22:48:22 »
Itse vaihdoin tänään omaan c5:seen polttimot aikaa meni noin 30min, Kaikista helpoin tapa on ottaa sellainen ns,kirurgin peili niin näkee sinne missä polttimo on. itselläkin isot kourat ja nakkisormet ihan hyvin onnistui vaihto...:) autonihan on c5 break vm06

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2012, 12:57:10 »
Kuskin puolen polttimo vaihdettu. Olihan tuo pikkasen hankalaa mutta ensi kerrall amenee jo huomattavasti helpommin :)

Akku irti (onkohan akussa pikaliittimet tästä syystä?), suojatulppa irti, piuhat irti, lamppu irti ja päinvastoin. Peiliä tarvii jos meinaa nähdä jotain ja silti on käsi aina edessä. Itse lamppu on nyt hiukan "löysästi" paikoillaan mutta ei se sinne toisinkaan sovi. Olisiko lampuissa eroja (kaupan hyllyllä oli 17(!) eri H7-vaihtoehtoa!) vai onko kiinnitysjousi vääntynyt?

Tästä sain kuva-apua
http://marcin.floryan.pl/blog/2010/02/changing-headlight-bulb-in-citroen-c4
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Poissa inssinööri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2012, 14:27:18 »
Itse vaihtaisin koko etulyhdyn kun niitä saa aika edullisesti varaosaliikkeistä. Pyytää vain osataessa että H7-poltin tulee mukaan, onnistuu varmasti eikä katsastusmiehelläkään ole valittamista etuvaloista sen jälkeen, kun heijastinpinnat menee aika nopeasti C5 mallissa piloille.

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2012, 14:50:54 »
Itse vaihtaisin koko etulyhdyn kun niitä saa aika edullisesti varaosaliikkeistä. Pyytää vain osataessa että H7-poltin tulee mukaan, onnistuu varmasti eikä katsastusmiehelläkään ole valittamista etuvaloista sen jälkeen, kun heijastinpinnat menee aika nopeasti C5 mallissa piloille.

No, lamppu oli luokkaa 7€ ja koko etulyhdyn vaihto lienee aika paljon enemmän työllistävä toimenpide.
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 04, 2012, 12:12:10 »
Lyhdyn vaihto edellyttää puskurin tai siis maskin (se mikään oikea puskuri ole!) irroittamisen. Ei se mahdoton homma ole, mutta ruuveja ja pultteja on aika monta ja irroitettaessa on kaverista apua suuresti.  Umpion korvakkeet on pöhkösti piilotettu siten, että umpiota ei saa irti ilman keulamuovin poistoa.

Tietääkö joku, mistä saa etuvalon (siis parkkilamppu) polttimon pidikkeitä edullisemmin kuin merkkikaupasta? Sellainen huulirasvapötkön kokoinen ja näköinen muovihylsä. Maksaa nimittäin aivan liikaa merkkikaupassa.   
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 616
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2012, 21:13:12 »
Noh..tätä kokemusta ihan jo aikani odottelin, kun ei vielä ollut ajopolttimoita palanut. Tänään ilahduksekseni huomasin kuskinpuolen pimeytyneen :angel:

Tuumasta toimeen...ei mielestäni paha nakki ollenkaan, samat langoitukset taitaapi olla pösöissäkin, kun sen kerran saa maltilla auki, niin systeemin  toimivuuteen oppii luottamaan. Akku on ehdottomasti irrotettava, saa sen riittävän minimaalisen silmä- ja käsitilan. Ainoa ongelma oli liitin, joka oli aikamoisen tiukassa kiinni polttimossa.
Itse en lähtisi langan alaosia kiinnityksestään irroittamaan, lisääntyy vaara pudottaa koko lankahärpäke. Normaalisti, kun saa yläosan hahloista langan 'auki' niin silloin se kääntyy kuin sarana alas pois edestä.

Paaaljon pahempana ja näinöllen hankalampana (ainakin itselleni) pidän parkkipolttimon vaihtamista, siihen meni pari iltaa ja muutama neuvoa antava!

Poissa JIM

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 31, 2012, 16:51:01 »
Lampun vaihtoa harjoittaessa tarvitsin seuraavia työkaluja:
1. Pieni pyöreä peili, jolla näkee osien asennon
2. otsalamppu jolla saa peilin kautta valoa pesään
3. suonipihdit, jolla saa pysyvän otteen jousesta ja avattua sen
4. jousivartinen magneetti jolla saa ongittua pudonneen polttimon umpion uumenista.

Sellaisen havainnon tein, että liittinrunko oli vähän sulanut toisen liittimen puolelta. Eipä siis ihme että polttimokin oli kärähtänyt. Onko jollakulla jotakin ajatusta mistä moinen voisi johtua? Sulake ei ole kärähtänyt.

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2012, 17:19:02 »
Valokuvio ei nyt ole ihan oikea, polttimo ei vaihdon jälkeen enää istu tiukasti jousen alla  ??? Helisee ja valokuvio autotallin seinällä on alempana kuin oikeanpuolimmainen lamppu. Polttimoa katsellessa ovat ne eri asennossa
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Poissa JIM

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2012, 18:52:33 »
 
polttimo ei vaihdon jälkeen enää istu tiukasti jousen alla  ??? Helisee Polttimoa katsellessa ovat ne eri asennossa
Ei ole silloin lamppu, eikä jousi paikoillaan. Uusiksi meni :).

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #12 : Maaliskuu 31, 2012, 18:55:57 »
polttimo ei vaihdon jälkeen enää istu tiukasti jousen alla  ??? Helisee Polttimoa katsellessa ovat ne eri asennossa
Ei ole silloin lamppu, eikä jousi paikoillaan. Uusiksi meni :).

Kun ei se sinne muulleenkaan mennyt... oisko jous voinut saada siipeensä?
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 616
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #13 : Maaliskuu 31, 2012, 19:42:03 »
Jep..nyt sitten ottijatuota paloikin lähes samanaikaisesti kartturin puolen parkki ja ajovalopoltin. Olipas se....
Palaneen ajovalopolttimon lasiosa koreilee nyttemmin umpion sisällä >:(

Prkl oli pahempi kuin vastaava prosedyyriys kuskin puolella. Paljon ahtaampaa.
Kädet verillä ja naarmuilla, mutta tuli vaihdettua. Alussa aikamoinen epätoivo, kun varsinkaan parkkipolttimoon ei kunnolla ylety. Parkin jätinkin hieman huulille kun  ei sitten millään suostunut löytämään oikeaa asentoa mennäkseen perille asti. Seuraavan kerrna vuolen parkkipolttimon muovisen pidikekannan huullokset vekka, toivottavasti tätä ei tarvinne ihan lähiaikoina kuiteskanaan tehdä, sen verran patitti päässä koko hommeli...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 281
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2012, 21:46:50 »
Sellaisen havainnon tein, että liittinrunko oli vähän sulanut toisen liittimen puolelta. Eipä siis ihme että polttimokin oli kärähtänyt. Onko jollakulla jotakin ajatusta mistä moinen voisi johtua?

Siinä on ylimenovastusta, käytännössä liitos on joko likainen tai löysä. Löysyys on joko liitoksessa johdosta liittimeen tai liittimestä lampunkantaan. Ainakin jälkimmäinen on helppo korjata puristelemalla liittimen leukoja tiukemmalle.

Poissa mn41

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 164
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II-mallin lampunvaihto
« Vastaus #15 : Maaliskuu 15, 2014, 19:18:18 »
Lampun vaihtoa harjoittaessa tarvitsin seuraavia työkaluja:
1. Pieni pyöreä peili, jolla näkee osien asennon
2. otsalamppu jolla saa peilin kautta valoa pesään
3. suonipihdit, jolla saa pysyvän otteen jousesta ja avattua sen
4. jousivartinen magneetti jolla saa ongittua pudonneen polttimon umpion uumenista.

Suonipihdit  vielä puuttuu ja peilikin on ehkä liian iso, joten eihän se oikean puolen lähivalon vaihto vielä pelkillä sormilla onnistunut . Onkohan huoltopuolella rakennettu työkalua tuon jousen irroittamiseksi, sillä ainakin meikäläisen sormilla jäi vielä yritykseksi, mutta eipähän pudonnut poltin umpioon, kun sitä magneettiakaan ei ole. Vasen puoli oli tosiaan helppo tähän verrattuna, kun irroitti akun. Vietiketjussa oli kuvallinen ohje jousen irroittamiseksi, mutta harjoittelen sitä sitten, kun hankin työkaluja.