Kirjoittaja Aihe: Xantian takajousitusongelma  (Luettu 8179 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Xantian takajousitusongelma
« : Maaliskuu 16, 2016, 12:21:22 »
Tervehdys!

Näin uutena onnellisena Xantian omistajana kyselen vähän tyhmiä näin aluksi.
Ostin siis hetki sitten 99-mallisen Xantian (Xantia Break 1,8 i 16v). Auto on muutoin toiminut hyvin ja tekninen kuntokin on mallissaan, mutta...
Viikko sitten takajousitus alkoi temppuilemaan: Auton takapää ei oikein tunnu löytävän normaaliasentoaan. Ajoon lähtiessä takapää saattaa olla aivan ylä- tai ala-asennossa.
Vaikka auton antaa käydä tyhjäkäynnillä pidemmänkin aikaa ennen liikkeellelähtöä, takapää ei liiku keskiasentoon. Joskus takajousitus laskee ajon alkuvaiheessa alas ja silloin oikea takapyörä ottaa jonnekin kiinni. Jos jousituksen käyttää ylhäällä ja alhaalla ja palauttaa keskelle, takapää käy kyllä ääriasennoissa, mutta ei tosiaan löydä keskiasentoaan. Joskus takajousitus saattaa toimia hetken normaalistikin. Kun jousitus jää ylös, on ajaminen yhtä tuskaa kun jousitus hakkaa. Etupään jousitus tuntuu toimivan normaalisti.
Olen internetin ihmeellistä maailmaa selatessani löytänyt mahdollisiksi syypäiksi jousipallot ja takajousituksen korkeudensäädön. Pallot autoon on vaihdettu keväällä 2012 eli ne varmaankin alkavat olla vaihtokunnossa. Hydrauliöljyt on vaihdettu säännöllisesti. Pallojen vaihtoon löytyy erinomaisia ohjeita ja homma onnistunee. Ymmärtääkseni korkeudensäädössä on jokin tyyppivika koskien muovista osaa. Mitä tarkkaan ottaen korkeudensäätimelle pitäisi tehdä sen toimivuuden palauttamiseksi. Märällä parkkipaikalla en ole viitsinyt auton alle ryömiä, mutta perjantaina pääsen autotalliin, jossa huoltaminen on tietysti mukavampaa.
Kannattaako Motonetin jousipalloja käyttää ja mikä hintaero on alkuperäisiin varaosiin? Mihin Vantaalla/pääkaupunkiseudulla tuollainen vanha Citroen kannattaa viedä laitettavaksi, mikäli ammattiosaaminen osoittautuu tarpeelliseksi.
Vastaukset kysymyksiini löytyisivät varmaankin hakua käyttämällä, mutta kun nämä Citroenit ovat aivan uusi tuttavuus niin homma täytyy aluksi vääntää ihan rautalangasta.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2016, 12:39:27 »
Sieltä on luultavimmin yksi muoviklipsu irronnut, ja jos kadonnut on niin uusi ei montaa eurorahaa maksa...


Tuommoinen


Tuolta

Sitruunapatongin puolella asiasta löytyi hätäisesti tuommoinen viestiketju, samaisesta aiheesta...

Ja sitten pakollinen varoituksen sana. AINA PUKIT ALLE!!! Ettei käy näin, Xantian alle loppui tutun elämä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 528
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2016, 12:49:00 »
Vähämaan Autopalvelu KySivusto
Autohuolto
Osoite: Hakakalliontie 4, 05460 Hyvinkää
Puhelin:019 433530

Osia, jos et tilaile netistä :  AUTO-ARTIKKELI OY
URHEILUTIE 8
01370 VANTAA
MA-PE 9.00-17.00
LA-SU SULJETTU
CITROËN, PEUGEOT, RENAULT:
09-873 2353, 09-823 7988
09 - 857 3165

Minulle noista paikoista on aina oikeat osat myyty, tosin usein ollut vanha mukana mallina.
Hyllyssä ei tietysti ihan kaikkia ole , eli voi mennä tilaukseen.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2016, 13:26:58 »
Kiitoksia vastauksista!
Taidan hakea valmiiksi tuollaisen varaosan ja ihmetellä asiaa loppuviikosta anoppilassa, jossa on autotalli.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2016, 13:30:45 »
Perä pysyy jonkin aikaa ajoasennossa kun korkeussäätövivulla vähän kikkailee, ei kannata paljoa ajaa ääriasennoissa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2016, 08:30:17 »
Kun tuo muovinen "kananluu" on jo hukassa, tai irronnut, niin tekee uusikin. Koska nivelkuula lienee pieneksi ruostunut. Laitapa myös uusi kuulapää. Niitä myydään mm. biltemassa. Rasvaa myös kaikki asiaankuuluvat nivelet, myös edestä. Muutenkin on hyvä silloin, tällöin jumpauttaa korkeussäätöä, siten ne pysyvät norjina ja jousisylinterit saavat LHM:ää vaihdettua. Vaikuttaa suoraan myös jousitusmukavuuteen. LHM:n vaihto tyypillisesti n. 60tkm:n välein on suositeltavaa, säiliön ja sen suodattimien pesuineen.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2016, 12:05:19 »
Kun tuo muovinen "kananluu" on jo hukassa, tai irronnut, niin tekee uusikin. Koska nivelkuula lienee pieneksi ruostunut. Laitapa myös uusi kuulapää. Niitä myydään mm. biltemassa.

Koko M5
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kiinnitystarvikkeet/Muut/Kulmanivel-2000020137/

Kiinnitystä voi myös varmistaa jollain, vaikka Mersun johtokiinnikekliksullä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2016, 12:27:34 »
Muutenkin siinä linnunluuhun liittyvässä vivustossa taitaa olla melko pienet liikevarat, jolloin ruostejumit ja pienetkin välykset kertautuvat.

Omassani oli linnunluun pysyminen varmistettu nippusidevirityksellä. Muistan nähneeni joskus myös ihan tarkoitukseen tehdyn peltiklipsin?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2016, 13:55:42 »
Muutenkin siinä linnunluuhun liittyvässä vivustossa taitaa olla melko pienet liikevarat, jolloin ruostejumit ja pienetkin välykset kertautuvat.

Omassani oli linnunluun pysyminen varmistettu nippusidevirityksellä. Muistan nähneeni joskus myös ihan tarkoitukseen tehdyn peltiklipsin?
Uuden linnunluun mukana voi saada joko pelti- tai rautalankaklipsit. Peltinen taitaa olla paras, rautalanka ei ainakaan vakuuttanut ja nippuside tekee nivelestä jäykän.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #9 : Maaliskuu 18, 2016, 22:28:38 »
No niin, auton alla on rymytty. Vika ei ollutkaan muoviosa - se oli kyllä tukevasti paikallaan. Vian aiheuttajaksi ilmeni kallistuksen vakaajasta tuleva metalliosa, joka oli katkennut.
Hain uuden osan Auto-Artikkelista ja kysyin minkälaisella pultilla osa on kiinni (osan mukana sitä ei tule). Vastaus oli kuuden millin pultilla. Vanha pultti sitten katkesi irrotettaessa ja eihän siihen mikään kuuden millin pultti käynyt. Se oli liian pieni ja kahdeksan millin liian iso.
Osaakos joku kertoa millainen pultti tuohon kuuluu?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #10 : Maaliskuu 18, 2016, 22:31:03 »
Vanha pultti sitten katkesi irrotettaessa ja eihän siihen mikään kuuden millin pultti käynyt. Se oli liian pieni ja kahdeksan millin liian iso.
Osaakos joku kertoa millainen pultti tuohon kuuluu?
M7
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2016, 22:39:17 »
En mokomaa ainakaan Motonetista löytänyt. Mistähän noita voisi etsiä Vantaalla / pääkaupunkiseudulla näin viikonloppuna?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #12 : Maaliskuu 19, 2016, 09:05:19 »
Pulttiliike?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #13 : Maaliskuu 19, 2016, 09:46:39 »
En mokomaa ainakaan Motonetista löytänyt. Mistähän noita voisi etsiä Vantaalla / pääkaupunkiseudulla näin viikonloppuna?
Auto-Artikkeli, jos on viikonloppuna auki. Merkkiliikkeet myös, pitäis niiltä löytyä. Täälläpäin on kyllä löytyny pulttiliikkeistäkin moisia, Etra, Hytar, Hytaflex, Berner-pultti jne...

Ja sitten harrastajat, näitä vähänkin ropanneilla on yleensä sen verran että löytyy varmasti sopivanmittainenkin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #14 : Maaliskuu 19, 2016, 12:46:14 »
Myös jos löytyy entinen toosa, siitä.

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #15 : Maaliskuu 22, 2016, 20:12:51 »
Nyt olisi taas viisaampien apu tarpeen.
Xantiaan on nyt vaihdettu tuo muoviosa sekä vakaajatangosta tuleva välimetalli.
Nyt auton perä on jatkuvasti ylhäällä eikä laske alas edes korkeudensäätövivulla -etupää toimii edelleen normaalisti. Kun tuo metalliosa oli poikki, takapääkin haki kyllä ääriasennot muttei keskiasentoa. Nyt se on tosiaankin koko ajan yläasennossa.
Osia vaihtaessani en koskenut mihinkään muuhun, ainoastaan öljyä suihkuttelin vivustoon.
Onko ideoita, mikä nyt mättää? Tuon välimetallin asento vaikuttanee korkeussäätöön? Olin laittavinani sen samaan asentoon kuin vanhakin, mutta osaa irrotettaessa pultti katkesi ja hommaan tuli tauko. Lienenkö unohtanut sen aikana oikean asennon.
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #16 : Maaliskuu 22, 2016, 20:48:38 »
Tuon välimetallin asento vaikuttanee korkeussäätöön? Olin laittavinani sen samaan asentoon kuin vanhakin, mutta osaa irrotettaessa pultti katkesi ja hommaan tuli tauko. Lienenkö unohtanut sen aikana oikean asennon.
Se on ainoa mikä perän korkeuden kertoo korkeudensäätösysteemille. Pitää siis olla oikeassa asennossa...

Nosturilla sen asennon hakeminen on helppoa, kone käynnissä löysää siten että osaa pystyy pyörittämään kallistuksenvaimentimeen nähden, korkeudensäätövipu normaalissa ajoasennossa hakee kyseistä pantaa säätämällä perän oikean korkeuden...

Ja on sitten herkkä se säätö, todella pieni muutos vaikuttaa isosti perän korkeuteen..!
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #17 : Maaliskuu 23, 2016, 07:47:24 »
Lienee helpointa viedä auto johonkin liikkeeseen säätöä varten. Ylempänä ehdotettiin Hyvinkäällä sijaitsevaa korjaamoa, onko Vantaalla/pääkaupunkiseudulla joku paikka jossa homma onnistuisi kohtuukustannuksilla?

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #18 : Maaliskuu 23, 2016, 08:51:58 »
No jos tuohon pisteeseen olet homman saanut, niin ei kannata luovuttaa. Itse saman homman aikoinaan tehneenä tuo vaatii muutaman iterointikierroksen, ennen kuin korkeus asettuu oikeaksi. Kuten Jasu mainitsi, säätö on herkkä, eli pannan asentoa muutetaan kokeilujen välissä vain hivenen kerrallaan.

Hommassa ei juuri sen kauempaa mene kuin sen korjausajan varaamisessa korjaamolta, puhumattakoon siitä, kun käytät autoa siellä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2016, 09:17:30 kirjoittanut Mti »
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #19 : Maaliskuu 23, 2016, 09:11:04 »
Ja onnistuu montulla. Hieman löysää pantaa, vasaralla ja isolla ruuvarilla vähän naputtelee kiertosuuntaansa. Muutos seuraa viiveellä, kone käyden. Myös kun homma olisi ok, vielä montulla vetää takapäätä esim. alas, nouseeko siitä säädettyyn korkeuteen. Ja olisi hyvä kaverin seurata sivulta oikeaa korkeutta, kun itsemittailu ei montulla aina onnistu. Näin on tehty. Tässä hommassa vaikeinta saattaa olla haalareiden laitto...:)

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #20 : Maaliskuu 23, 2016, 17:03:09 »
Kiitos tsemppauksesta!
 En saa autoa montulle, vaan joudun aina nostamaan sen ylös pukeille, säätämään, laskemaan ja kokeilemaan...
Samalla pari tyhmää kysymystä. Mihin päin välirautaa olisi käännettävä, kun jousitus on liian korkealla. Kuinka herkästi vivuston pitää liikkua? Kokeilin sitä käsin ja se vaati jonkin verran voimaa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #21 : Maaliskuu 24, 2016, 12:42:51 »
Laita takapyörät riittävän korkeille pukeille/rampeille jotta mahdut askartelemaan auton alla vaikka se olisi alimmassa asennossa. Korista nostaminen ja joka kerta alas tunkkaaminen tulee olemaan tuskaisen hidas menetelmä oikean kohdan hakemiseen.

Kuulostaa että vivusto on edelleen jumissa, jos se ei liiku järkevällä voimalla vrt. osien vahvuudet.

Ajoasennossa ollessa korkeudensäätövivulta olevan tangon hahlo ei saa nojata kummastakaan pästä vivustoon, vaan sen tulee sallia jousituksen liikkua vapaasti.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #22 : Maaliskuu 26, 2016, 08:40:05 »
Joo, käsisäädöltä tuleva tanko on syytä löysätä, säätelyn ajaksi. Säädön vaikutus, funtsi mihin suuntaan kallistusvakaajan tanko kiertyy auton korkeuden muuttuessa....Kun olet säätänyt, ja tiukannut paikat, niin säädä vielä kajuutasta ylös-alas-normaaliin, palautuuko säädettyyn asentoon. On muutenkin hyvä välillä itse käsisäädellä, pysyy nivelet vetreinä ja jousisylinterit saavat tuoreempaa nestettä.

Poissa jounine

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantian takajousitusongelma
« Vastaus #23 : Maaliskuu 31, 2016, 02:03:23 »
Kiitos kaikille neuvoja antaneille ja kannustaneille! Nyt Xantian takajousitus taas toimii. Aavistuksen ylhäällä se vieläkin on, mutta säädän sen enemmän kohdalleen kunhan työnantaja suo hiukan vapaa-aikaa.