Kirjoittaja Aihe: Autojen dieselverot.  (Luettu 4579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Autojen dieselverot.
« : Tammikuu 27, 2016, 14:52:33 »
Jos täällä jollakulla on vielä seuraavia autoja, niin voisiko ystävällisesti pistää tänne nähtäville, mitä menee vuosittaisia veroja seuraavista autoista:

Xantia, henkilömalli, diesel
BX, henkilömalli, diesel
Xantia, farmari, diesel.

Suuruusluokka riittää, verothan vähän vaihtelevat painon mukaan ja se taas moottorin tms. mukaan.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2016, 15:12:23 »
Taitaa mennä Xantian kokonaismassa haarukkaan 1800-1900kg.
BX berline lienee jotain 1500-1600kg?

Siitä sitten vaan laskemaan:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2016, 10:30:21 »
Kiitos.

Mihinhän lie nuo autot Suomesta jo kadonneet? Xantiat on vielä niin uusia, ettei luulisi kaikkia romutetun. 2.1-litrainen malli vanhan ajan dieselillä kiinnostaisi saada alle farmarina.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2016, 10:55:52 »
Jos xantian haluat, niin suosittelen 1.9TD automaattia, mulla oli sellanen ja on kyllä paras auto AL4:llä mitä olen ajanut.

Onhan tuolla Nettiautossa tuo yksi HDi ja vielä 110 koneella. Kilsoja on, mutta kyllä Xantia ne kestää jos on hyvin pidetty :)

http://www.nettiauto.com/citroen/xantia/7464685



« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2016, 11:22:24 kirjoittanut Teuski »
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2016, 15:14:32 »
En haluais HDi:tä, niitä kun on kalliimpi rempata ja pakkasella ongelmallisia. Oon täällä Ranskassa ajellut 406 2.1TD:llä ja se on mukavan tuntunen peli, vieläpä vanhan ajan diesel joka lähtee pakkasella käyntiin tappelematta, mikäli vaan hehkut ovat ehjät. Nykyinen C5 on automaatti, enkä halua enää automaattia. Auton pitää olla käsivaihteinen. Asia on niin, että minä päätän, mitä kone tekee eikä niin että kone päättää, mitä minä teen.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2016, 15:17:09 »
No kyllä noita vanhoja HDi:tä alkaa olla sen verran varaosiksi että ei se elo sellaisen kanssa mitenkään erityisesti kalliimmaksi tule. Ja kulutuksessa säästää :)

Suomen oloissa sen dieselin kyljessä kuitenkin on vähintään lohkolämmitin, ei tartte tapella käynnistysten kanssa.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 676
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2016, 16:04:46 »
Asia on niin, että minä päätän, mitä kone tekee eikä niin että kone päättää, mitä minä teen.

No kyllähän noita automaageja voi myös käsin hämmentää jos siitä niin erityisesti tykkää ::) Ainoa tietty että noi kaasupolkimet ovat nykyisin about järjestäin enää pelkkiä kuljettajan tahdon ilmaisuja ja auton oma "äly" sitten päättelee paljonkos sitä oikeasti löylyä annostellaan :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 549
  • Peukkuja: 6
  • Xsara HDi
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2016, 20:21:58 »
En haluais HDi:tä, niitä kun on kalliimpi rempata ja pakkasella ongelmallisia. Oon täällä Ranskassa ajellut 406 2.1TD:llä ja se on mukavan tuntunen peli, vieläpä vanhan ajan diesel joka lähtee pakkasella käyntiin tappelematta, mikäli vaan hehkut ovat ehjät. Nykyinen C5 on automaatti, enkä halua enää automaattia. Auton pitää olla käsivaihteinen. Asia on niin, että minä päätän, mitä kone tekee eikä niin että kone päättää, mitä minä teen.

Miten pyörrekammiodiesel on pakkasella vähemmän ongelmallisempi? Jos vähällä haluaa päästä, bensavehje on varmaan paras noin kylmiä olosuhteita ajatellen. Mutta joo omiin kokemuksiin perustuen 2.0 HDi lähtee yhdellä ehjällä hehkulla vielä -20 käyntiin ja hehkujen kanssa -25. Ilman esilämmitystä siis. Kylmemmissä lämpötiloissa en ole kokeillut. Piuhassa ollessaan ei ole ollut ongelmia vielä -30 asteessa, sen kylmemmästä ei ole siunaantunut tilaisuutta startata.. :)

No kyllä noita vanhoja HDi:tä alkaa olla sen verran varaosiksi että ei se elo sellaisen kanssa mitenkään erityisesti kalliimmaksi tule. Ja kulutuksessa säästää :)

Suomen oloissa sen dieselin kyljessä kuitenkin on vähintään lohkolämmitin, ei tartte tapella käynnistysten kanssa.

Ensimmäiset 2.0 HDi:t on jo 17 vuotta vanhoja. Pitäisi löytyä joka niemen notkosta varaosia kohtuu hintaan. Kulutuksessa tosiaan kun on se n. litran ero tulee äkkiä halvemmaksi.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #8 : Tammikuu 28, 2016, 20:46:49 »
En haluais HDi:tä, niitä kun on kalliimpi rempata ja pakkasella ongelmallisia.
Ei kyllä heti uskoisi että nyt ollaan hankkimassa hydesitikkaa  ;)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 241
  • Peukkuja: 9
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #9 : Tammikuu 28, 2016, 21:41:33 »
Mukisematta käynnistyy molemmat pakkasella eikä rempassakaan juuri eroa Hdissä enemmän elektroniikkaa hyväksi havaittu sekin.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 312
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #10 : Tammikuu 28, 2016, 23:42:54 »
Voidaan siis todeta: Asenne ratkaisee ! 😀
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 241
  • Peukkuja: 9
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #11 : Tammikuu 29, 2016, 00:11:11 »
Eikös se ole vähän vapaavalintainen eli makuasia niin kuin mustilla.......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 434
  • Peukkuja: 15
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #12 : Tammikuu 29, 2016, 01:12:03 »
2.1 dieseli taisi olla aika harvinainen Suomessa, hetken otos nettiautosta, kaikki Citroen diesel-mallit:

1.9: 60 kpl
2.0: 304 kpl
2.1: 1 kpl (XM)

ja pienemmät sekä isommat päälle

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #13 : Tammikuu 29, 2016, 06:18:29 »
Kyllä noita 2.1TD xantioita vielä muutama vuosi sitten pyöri myynnissä jonkin verran. En nyt ihan harvinaisuudeksi sanoisi.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 1
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #14 : Tammikuu 29, 2016, 09:36:55 »
Tää käytetyn ajoneuvon energiamerkkipalvelu on kans ihan ok.

Kunhan vaan hakee nettiautosta tms. vastaavan verrokin ja syöttää rekisteritunnuksen hakuun

http://services.netwheels.fi/ekotrafi_kaytetty_auto/default.aspx
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015

*haaveillaan*
C6 3.0 V6
DS

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #15 : Tammikuu 29, 2016, 19:06:46 »
KYllä ollaan hydesitikkaa hommaamassa, onhan mulla semmoinen nytkin. HDi ei vähänkään kuluneena meinaa lähteä 15 asteen pakkasesta käyntiin ilman roikkaa ja aina ei pysty jättämään autoa paikkaan, mistä saa virtaa. Toki roikan kanssa toimii aina. Pakkastoimivuuden ero common railin ja jakajapumpun välillä on huomattava! Sekä mersulla että sitikalla oon koettanut että vanhan ajan diesel lähtee -35:stä ilman roikkaa käyntiin, kunhan hehkut on kunnossa ja akussa sen verran virtaa että moottori jaksaa yhden työtahdin yli mennä. HDi:llä ei mitää mahdollisuuksia.

Vanhan ajan Bosch VE-jakajapumppu vaijerivälitteisenä on aivan lyömätön. 12mm:n nestepäällä saa voimaa, lähtee aina käyntiin ja syö kaiken mitä tankkiin kaataa. Litra sadalle on pieni hinta siitä toimintavarmuudesta ja virittämisen/käytön helppoudesta.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #16 : Tammikuu 30, 2016, 09:06:35 »
Millos se HDi on "vähän kulunut"? Omalla Xantialla oli ajettu 370tkm kun sen myin, eikä ollut kylmäkäynnistyksessä koskaan ongelmia vaikka viimeisenä talvena oli ainakin yksi hehku rikki (paitsi joskus flektit jäi huutamaan täysillä, mutta sammutus ja uudelleenkäynnistys auttoi). Ja ei syönyt öljyä, päästöt sekä tehot ok.

Kun aloittaja hakee diisselimanuaalia niin 110HDi on ehdoton vaihtoehto. Ei ole suutinongelmia tms. mitä jonkin verran uudemmissa, ja kytkinkin kestää sen 400tkm helposti.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #17 : Tammikuu 30, 2016, 09:40:57 »
Vanhan ajan Bosch VE-jakajapumppu vaijerivälitteisenä on aivan lyömätön. 12mm:n nestepäällä saa voimaa, lähtee aina käyntiin ja syö kaiken mitä tankkiin kaataa. Litra sadalle on pieni hinta siitä toimintavarmuudesta ja virittämisen/käytön helppoudesta.
Tuossa ollaan kyllä niin samaa mieltä kuin vain voi. Omat kokemukset 2.1td:stä Xm:n keulilla, yhdeksän vuoden ajalta joista seitsemän ekaa automaatin ja pari viimeistä manuaalin kanssa. Piti sekin joutua kokeilemaan, -37'C ja pari vuorokautta viimassa, silti omillaan käyntiin. Säälitti kyllä, äänimaailma oli varsin, sanoisinko, mielenkiintoinen...

Samoihin aikoihin velipojalla oli ykköskoppanen C5 110 kaakkisella HDi:llä. Näitä sitten vertailtiin, painot liki samat, tehot/väännöt hyvin lähellä toisiaan, molemmissa neliportainen automaatti, ilmastointi kummassakin jne. Kulutustakin seurattiin, ja kyllähän se HDi meni matka-ajossa vähemmällä, mutta kaupunkipyörityksessä "vanhan liiton" td meni huomattavasti pienemmällä. Pitemmän ajan keskikulutustakin verrattiin, sisältäen kaikki ajot mitä vuoden mittaan syntyi, niin kumma kyllä Xm vei vähemmän koko vuoden tarkastelujaksolla. Kärryäkin vedettiin molemmilla, ajeltiin kaupungissa talvella yms. Tuossa vaiheessa elinkaarta kumpikin yksilö kuitenkin selvisi hyvin vähällä remontilla, yhdet hehkut kumpaankin, sekä jakopäät. Mitään ei rikki kummastakaan mennyt, vaikka Xm:llä oli ikää kymmenen vuotta enemmän ja ajomäärää puoli miljoonaa reilummin...

Semmoinen ero myös tuli huomattua että td:stä irtoaa lämmintä, ilman mitään Webastoa, toisin kuin HDi:stä. Utelias kun olen, niin tuli pidettyä lämpömittaria keskisuulakkeessa, eikä vieläkään voi olla kuin aidosti yllättynyt miten kivasti lämpöä tuli suuttimista kun pakkasta reilummin oli. Moottorinlämmön ollessa 80 asteen pinnassa, ulkolämmön -33 niin sisään puski vielä yli 70 asteista ilmaa, mittarista kun loppui asteikko tuohon lukemaan. Ja sitä lämmintä lähti tulemaan varsin pian käynnistyksen jälkeen, siitäkin on jossain jemmassa "käyrä" kun mittailin parinkympin pakkasista liikkeellelähdön jälkeen miten lämmöntuotanto kehittyy...

Se toki pitää muistaa että 2.1td:t on vanhoja, myös alkupään HDI:hin verrattuna, mutta se ikäkysymys ei käsittääkseni Kimmoa häiritse. Eikä se että toisinaan "pitää" huoltaa vermeitä, eikä myöskään se että korjatakin vanhaa pitää. Osaamista pitäisi kyllä sieltä löytyä, ja motivaatio kun on mieleinen verme...

Jos itselleni katselisin dieseliä, niin aika voimakkaasti olisin taipuvainen tuota 2.1td:tä kohtaan. Mutta automaattina, manuaalina vetoalue on omaan mieleeni vähän turhan kapea, sitäkin kun tuli koettua pari vuotta. Kyllä sillä pärjää, ei siitä kiinni ole, ja pumppua ruuvaamalla vetoja saa normikäyttöön ihan tarpeeksi, mutta se ero automaattiin nähden on yllättävän iso. Sama toki koskee HDI:täkin, ja melkeimpä kaikkia turbodieseleitä... Voisi sitä ehkä myös riittävänä sitkeytenä pitää, kun kotoa lähtiessä sai Kanavuoren Apsin jälkeen vitosen sisään, ja sieltä piti seuraavan kerran pienempää hakea vasta kun nelostie Hellsinkiä lähestyessä loppuu...

Kulutuksesta vielä se, että manuaalina tuo 2.1td vei nelosella alkavia lukemia, nätisti ajellen sai lähellekin neljää litraa kulutukseksi mutta ei se siitä paljoa karannut vaikka raskaampaakin kaasujalkaa antoi. Pitempää seurantaa en sille tullut tehneeksi, mutta verrattuna aiempaan ilmastoituun automaattiin ero oli parin litran luokkaa. Ja nämä siis "täysmittaisessa" korissa, Breakeja kaikki tarinan esimerkit...


Sitäkään ei muuten voi olla arvostamatta, että moottoriin elektroniikalle on vain yksi piuha joka käyntiin liittyy. Jonka senkin voi halutessaan muuttaa vaikka vaijeritoimiseksi. Kestää ydinsodan, lähtee tarvittaessa tuuppaamalla käyntiin ilman sähköä, ei haittaa vaikka startti pakkasessa pyörittää vähän hitaammin, ja virittäminen on helppoa kahden työkalun taktiikalla. Asioita mitä ei vain HDI:n kanssa ole...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #18 : Tammikuu 30, 2016, 12:23:09 »
Ainakin 547tkm 2.2HDi ajettu alkaa olla jo vähän kulunut. Ei käynnisty roikatta yli 15:ta pakkasasteessa. Suuttimien uusinta 200 brysselin ruplaa kappale vähintään, dieselkorjaamo sanoo ettei korjaaminen auta. Tiedä häntä. Tosin, jos tuohon nyt löydän vaihteiston niin kyllä sitten ajellaan vielä, tarkoitus olisi kyllä saada miljoona mittariin ellei sitten jotain fataalimpaa tule vastaan. 2.1:sissä on se ongelma, ettei niitä edes täällä ulkomailla ole enää paljoakaan saatavissa. Kiitos, Jari, kuitenkin rohkaisevista sanoista. Lähipäivät näyttää ajellaanko C5:llä kuin ennenkin vai pitääkö ruveta etsimään toista autoa. En haluais jättää hyvin palvellutta perheenjäsentä tänne vieraille maille, vaikka se täältä kotoisin onkin. Toivotaan että loota kestäis takaisin kotiin ellei uutta löydy.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Vs: Autojen dieselverot.
« Vastaus #19 : Tammikuu 31, 2016, 02:03:04 »
Vaihteisto löytyi. Jos se vielä osoittautuu toimivaksi niin aloittamiskysymys muuttuu hypoteettiseksi ja mennään sillä autolla, millä tähänkin asti.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.