Kirjoittaja Aihe: C5 laturi kosahti *KORJATTU*  (Luettu 5080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« : Tammikuu 23, 2016, 22:09:24 »
Kävipä tavallaan hyvä tuuri tänään. 120 kilometriä takana ja 10 kilometriä kotiin, jolloin "BATTERY CHARGE FAULT" iskee näytölle ja samoin jännitemittari on valunut vasempaan laitaan. No hetken tuumailtuani laskin, että kotiin ajelee kyllä. Katuvalaistuksessa laitoin parkeille ja vauhtia myös vähän reippaammin, ja hyvin pääsin perille. Laturilla kuten autollakin on takana jo 260tkm ja risat, joten lienee hiilet taikka liuku kuluneet loppuun. Toinen vaihtoehto on, että hiilipesä jännitteensäätimineen on vaan niin likainen, että hiilet eivät liiku pesässään. Tätä teoriaa tukee se, että laturi tuossa loppumatkalla heräsi vielä hetkeksi lataamaan ja uupui uudelleen hetken päästä. Laturin malli on 80-Ampeerinen Valeo SG9B066. Vielä en ole tarkemmin tutkinut, että missä siellä mättää. Näyttäisi olevan kuitenkin kohtuutyöllä irrotettavissa. Peräosan saanee irrotettua jopa laturin ollessa paikoilleen.

Varsinainen mietiskelyn aihe on, että katselisiko uutta vai korjaisiko vanhaa? Nämä 100-200 euron välissä pyörivät laturit lienevät kaikki korjattuja ja korjattu ties millä halvoilla kiinanosilla. Edellisen merkin kohdalla ei ollut hyviä kokemuksia vaihtostartista ja laturista. Startti hajosi muutaman viikon sisällä ja laturi latasi alkuperäistä selvästi pienemmällä jännitteellä kylmässä.

Valeoon näyttäisi saavan uutta liukuakin ja tuon vaihto näyttäisi olevan siedettävä toimenpide: http://www.ebay.ie/itm/NEW-REPAIR-KIT-VALEO-ALTERNATOR-FITS-ALL-2000-BEARING-BRUSHES-SLIPRING-/161208987966?hash=item2588cdf13e En kylläkään tuollaista paketin mukana tulevaa laakeria laittaisi, vaan mieluusti suoraan SKF tilalle. Mitäs porukka täällä foorumilla meinaa? Kallein vaihtoehto on hakea suoraan marmoritiskille ja hakea suoraan uusi laturi. Tuossa hommassa kyllä lompakko ohenee sen verran, että homma ei ole mitenkään mielekäs.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2016, 22:07:14 kirjoittanut vpekkari »

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 laturi kosahti
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2016, 22:34:11 »
Autopartsmarketin sivulta löytyi tämä mutta en tiedä sopiiko se autoosi:
http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=DAN1336&id_brand=66&item_code=ND_DAN1336&id_provider=19447&return=action%3Dcatalog_price_view%26code%3DSG9B066%26pref%3DVA

Sparetolla vain 118e mutta kuukauden toimitusaika...

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 laturi kosahti
« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2016, 13:10:30 »
Vika selvisi. Hiilethän tuosta on loppu. Ensiapua saa uusilla hiilillä, mutta liukukin on sen verran kulunut, että vaatii viimeistään kesällä joko uuden laturin taikka sitten vanhan peruskunnostuksen.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 laturi kosahti
« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2016, 22:06:29 »
No niin, homma kunnossa. Motonetistä hiilet 1.90€ ja paikoilleen, niin kaikki pelaa taas. :D Sain siirrettyä laturin vaihtoa/peruskorjausta tällä tempulla kesään, jolloin ilmasto suosii vähän enemmän tällaista kotiasentajaa! Ainoa tappio oli yksi 7mm hylsy, joka hukkui jonnekin. Ei liene vaaraa, että joutuisi hihnoihin, koska perä on just toiseen suuntaan ja laturilla on kuitenkin pituutta jonkin verran.

Poissa #timo#

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #4 : Tammikuu 25, 2016, 08:04:47 »
Jos roottorin kollektori oli kuoppainen se syö uudet hiilet aika nopeasti! Olisi kannattanut sorvata se suoraksi samalla vaivalla.
Peugeot 406 2.0 HDi ST SW autom. -03

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 785
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #5 : Tammikuu 25, 2016, 09:25:13 »
Joo. Toinen kerta menee suit sait. Laitas fotoa. Valeo xxx
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2016, 10:44:21 kirjoittanut JPL »

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2016, 09:44:47 »
Eipäs tullut otettua kuvaa laturista avattuna, mutta tyyppikilpi näkyy tässä kuvassa:

http://www.phnet.fi/public/vtp74/laturi/laturi.jpg

Vanhat hiilet tässä:

http://www.phnet.fi/public/vtp74/laturi/hiilet.jpg

Säädin korjattuna uusilla hiilillä:
http://www.phnet.fi/public/vtp74/laturi/saadin1.jpg
http://www.phnet.fi/public/vtp74/laturi/saadin2.jpg

Ei tuo liuku mitenkään mahdottomalta näyttänyt. Hiilen leveydeltä kulumaa, mutta pinta suhteellisen siisti, joten ei mitään kuoppia tai kapeita uria. Tarkoituksena siis ottaa kesäaikaan tuo käsittelyyn, joten mitään pysyvää korjausta en ajatellutkaan. Toisaalta onhan tässä semmoinen juttu, että nyt kun se lataa, niin tuo asia on helppo kokonaan unohtaa, kun on mukamas tärkeämpää tekemistä. Sitten siinä voi käydä juurikin niin, että ensi talvena laturi pettää sitten jossain ikävässä paikassa...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 785
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2016, 10:51:59 »
Menee seuraavat 100 tkm tuollaisenaankin. Kiitos videoista, ihan yleistiedon kannalta hyvä tietää rakenne. Hiilipaketin vaihto kannattaa, mutta tuo suurempi laakeriremontti on kannattavuusrajalla. SKF-laakerointia ei voi tarkistaa vaihtolaturista...mutta sanotaan, että itte kun tekköö niin priimaa pukkaa  :).

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #8 : Tammikuu 25, 2016, 11:18:46 »
Se riippuu liukurenkaiden kulumisesta. Jossain Mitsussa ainakin olivat jotain rosteria, kulumattomat. Mutta liukurenkaita löytynee, eikä vaihto ole hankalaa. Kun samalla laittaa laakerit. Tarvitaan hyvä kolvi ja sorvi pyöreyden varmistamiseksi, se on tarpeellista.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 272
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2016, 11:53:18 »
Ei tarvi sorvia Valeossa
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa #timo#

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2016, 12:07:55 »
Joo, tarkoitin tietysti liukurenkaita. Kun on tossa yksi startti pöydällä palasina niin ajatus karkasi ;D Suosittelen myös oikaisua vaihdetulle liukurengasholkille.
Peugeot 406 2.0 HDi ST SW autom. -03

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 laturi kosahti *KORJATTU*
« Vastaus #11 : Marraskuu 21, 2018, 18:26:16 »
Eilen alkoi aamulla valot välkkymään ja lopulta jännitemittari painui vasempaan reunaan. Vaihtohiilillä korjattu laturi kesti siis 40tkm. Niin siinä lopulta kävi, että ns. väliaikaiseksi tarkoitettu korjaus jäi pysyväksi ja asia pääsi unohtumaan. Autossa on nyt autosähkökorjaamon asentama kunnostettu laturi, joka toivottavasti kestää auton iän. Hiilten vaihtaminen siis ei ole pitkällä tähtäimellä kannattavaa, vaan toimii ainoastaan ensiapuna. Olisihan minulla ollut yli 2.5 vuotta aikaa tilata laturi ja vaihtaakin se, mutta...